Hur behåller jag ledarskapet?

B

**BORTTAGEN**

Var ute o red allt gick jättebra tills vi kom till en lite större vattenpöl som jag ville gå genom men det ville inte hästen, han stannade och jag försökte driva frenetiskt, övertala mjukt och vänta tålmodigt, inget hjälpte han stod och lekte med vattnet men vägrade gå över den. Till slut hoppade jag av och ledde honom runt runt vattenpölen och försökte få honom att gena genom den. Efter många varv lyckades jag med detta och nöjde mej så. Men det känns inte direkt som att jag vann med ledarskapet i behåll! Finns det bättre sätt :confused:
 
Javet inte, ja e ingen expert, men ja skulle ha gjort precis likadant... Stanna, låt titta, försöka rida över, driva o om d inte går helt enkelt hoppa av o gå igenom...
Förstår inte varför du skulle ha förlorat ledarskapet? Om din häst tyckte d va läskigt o du visade den att vattenpölen inte va livsfarlig, e inte d bra då?
 
Okej , jag tycker att det låter som att du ska gåtillbaka lite o först försöka att få din häst att gå igenom den när du leder den.. För att man ska ju inte tvinga hästen.. utan den ska ju göra det `av sej själv`.... // mia :bump:
 
Problemet var att hästen inte var rädd, utan gladeligen satte ut både en o två framhovar i vattnet och frustade runt så det stänkte men vägrade att gå över vara sig med mig på eller ledande. Och han gick bara igenom vattenpölen motvilligt en gång till sluuuuuuuuuut, och det kändes inte som om han skulle göra om det... Varför så ignorerande??
 
Det beror ju på vilken typ av ledarskap du är ute efter. :confused:
Varför tvinga en häst igenom en vattenpöl om den inte vill det?
Det gick ju att gå runt.

Om jag skulle träna min häst att gå genom vattenpölar så skulle jag börja på marken och själv gå igenom för att visa att det är ofarligt.
 
Problemet var att hästen inte var rädd, utan gladeligen satte ut både en o två framhovar i vattnet och frustade runt så det stänkte men vägrade att gå över vara sig med mig på eller ledande. Och han gick bara igenom vattenpölen motvilligt en gång till sluuuuuuuuuut, och det kändes inte som om han skulle göra om det... Varför var han så ignorerande??
 
Men nu hade jag bestämmt att vi skulle gå igenom den vattenpölen, och när han väl började krångla så kunde jag ju inte låta honom få som han ville. Han hade dessutom gått igenom ca fem vattenpölar precis innan...
 
OK, då vet jag HELA händelsekedjan.
Jo, har du väl påbörjat en sak så bör du avsluta den.

*ler* Han blev väl blöt om tassarna och tyckte det räckte?
 
Hästar kan inte avgöra om pölen är djup. Du gjorde rätt i att kliva av och låta han gå runt. Nästa gång kanske du kan kliva av och gå genom pölen för att visa han att det inte är farligt.

Att hålla på med NH har egentligen ingenting med makt att göra. Man tappar inte ledarskapet bara för att man kliver av hästen och leder den genom hinder. Det handlar om förtroende som tar lång tid att bygga upp. Jag har själv en arab som helst inte vill bli blöt om fötterna, och jag tvingar inte han att gå genom pölar genom att visa min makt.

Man får driva på och se om han går ner och gör han inte det, utan går brevid så har man ju låtit hästen själv lösa problemet. Man slipper bli osams med sin häst och hästen slapp bli blöt om fötterna. Däremot så har jag inga andra bekymmer med han när jag rider han. Allt är lugnt och sansat och det många glömmer är att man hanterar hästen även när man går mellan hagen och stallet. :)
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 756
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 080
Senast: Calmiche
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 047
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp