Bukefalos 28 år!

Hur behandla ev senskada

Jag tycker du ska ringa ut jourvet eller åka till klinik NU. Det låter inte alls bra.

Be någon i stallet om hjälp om du behöver. Men en häst på smärtstillande som inte stödjer på benet låter akut.

Bor så mysigt att närmaste öppna klinik är minst fyra timmar bort enkelväg. Vilket jag inte utsätter henne för nu. Ringde dejurerande som sa kyl kyl kyl och öka metacamdosen till 700 kg häst. Hon väger ca 550. Är inte heller den veterinär som kan ta bort min häst då han är rädd för hästar.
 
Jag lider med dig Vinkelina, inte kul att bo där det är så svårt att få kvalificerad veterinärvård. Man känner sig så hemskt liten och utlämnad. Hoppas att du får tag på någon som kan hjälpa dig.
 
Hon har fått den typiska bananformen på senan nu *gråter lite till* ringt runt men inte kommit vidare.



Lägg på ett zinkbandage och ställ på box. Och kyl! Promenader på hårt underlag är bra när det inte längre är akut för att öka cirkulationen och därmed minska svullnaden. Och för att minska kolikrisken..
Men inte i ett akut skede.
 
Lägg på ett zinkbandage och ställ på box. Och kyl! Promenader på hårt underlag är bra när det inte längre är akut för att öka cirkulationen och därmed minska svullnaden. Och för att minska kolikrisken..
Men inte i ett akut skede.

Apoteket hade inget zinkbandage. Men står lindad på box (för att inte anstränga de andra benen)
 
Kan andas lite. Idag lade hon i alla fall vikt på benet. Får dock stå inne över dagen då hennes sjukhage är tillfälligt nerplockad pga tävlingar. Den står mitt i området för handhästar
 
Med tanke på hur känsligt det är just nu, hade jag inte tagit ut hästen ur boxen ens för att mocka.

Det är den normala rekommendationen vid minsta misstanke om skada på sena. Hästen ska vara på box utan att ens vara ute på gången vid mockning.

Är för stallpersonalens säkerhet. Hon sparkas
 
Det finns ju flera kliniker med RTG och UL inom en en radie av 100 km från Vasa, A.N:s är inte den enda.
Förutom S:joki och Kaustby finns Kauhava, Nurmo och Kauhajoki ( kommunvet. ). Kääntee ( Pörtom ) har mobil RTG och UL-utrustning.
Har man en sjuk häst tar man reda på och ringer runt och kollar alla alternativ.
Och man ordnar så man kan fara dit det behövs.
Och vad jag nu vet så är ingen av våra dej. vettar så hästrädd att den inte kan utföra sitt jobb.

Jag bor i samma område som du. Min häst var sjuk i fjol. Jag var till T:fors 5 ggr, Vörå en gång och H:fors 2 ggr. Varje gång måste jag ordna med bil, släp, chaufför och medhjälpare. Det gick, det också. För att det måste gå.
 
Inte klinik med akut sena.
Stilla, kyla och smärtstillande.

En ordentlig senskada vill de inte belasta.

Be veterinären om lugnande och sen kan personalen mocka eller du själv.
 
Då är ju den självklara lösningen att du själv mockar. Inte att du riskerar din hästs hälsa genom att släpa ut den på gången för något så banalt som mockning.

Hur tänker du här?
 
Det finns ju flera kliniker med RTG och UL inom en en radie av 100 km från Vasa, A.N:s är inte den enda.
Förutom S:joki och Kaustby finns Kauhava, Nurmo och Kauhajoki ( kommunvet. ). Kääntee ( Pörtom ) har mobil RTG och UL-utrustning.
Har man en sjuk häst tar man reda på och ringer runt och kollar alla alternativ.
Och man ordnar så man kan fara dit det behövs.
Och vad jag nu vet så är ingen av våra dej. vettar så hästrädd att den inte kan utföra sitt jobb.

Jag bor i samma område som du. Min häst var sjuk i fjol. Jag var till T:fors 5 ggr, Vörå en gång och H:fors 2 ggr. Varje gång måste jag ordna med bil, släp, chaufför och medhjälpare. Det gick, det också. För att det måste gå.

Mitt problem var ju inte att hitta veterinär annars utan att hitta en under helgen. Han som dejurerar har uttryckligen sagt att han vill undvika min häst. Står ju på två ben vid vaccinering. Är hon sjuk vill jag vara säker på att veterinären kan hantera stressig häst

Iom att jag inte vågar lasta henne i morgon så kommer tiden att avbokas och i stället åker vi till nykarleby då hon klarar resan.

De duktiga hästmänniskor jag pratat med ( som själva har erfarenhet av senskador) säger att det nog inte råder någon tvivel om var problemet är. Litar på att även outbildade människor som har erfarenhet av 10 tals liknande skador kan säga så mycket. Grusad sjukhage i boxstorlek kommer att byggas 2 m från hennes boxdörr
 
Har man en sjuk häst tar man reda på och ringer runt och kollar alla alternativ.
Och man ordnar så man kan fara dit det behövs.

Sant. Tänkte inflika detta tidigare, då det flera gånger dykt upp trådar (ej av denna ts) med folk från Finland som menar att det inte finns klinik o.s.v. Ingen har själv kunnat kolla upp kliniker t.ex. via SRL, google, 0100100...
 
Mitt problem var ju inte att hitta veterinär annars utan att hitta en under helgen. Han som dejurerar har uttryckligen sagt att han vill undvika min häst. Står ju på två ben vid vaccinering. Är hon sjuk vill jag vara säker på att veterinären kan hantera stressig häst

Iom att jag inte vågar lasta henne i morgon så kommer tiden att avbokas och i stället åker vi till nykarleby då hon klarar resan.

De duktiga hästmänniskor jag pratat med ( som själva har erfarenhet av senskador) säger att det nog inte råder någon tvivel om var problemet är. Litar på att även outbildade människor som har erfarenhet av 10 tals liknande skador kan säga så mycket. Grusad sjukhage i boxstorlek kommer att byggas 2 m från hennes boxdörr

Hoppas du även insett att promenader är tämligen olämpligt .
 
Hoppas du även insett att promenader är tämligen olämpligt .

Jo. Inga promenader. Första veterinären sa promenad 30 min två gånger dag. Andra 3*5 min för att hålla igång magen. Idag har hon trampat runt rätt mycket i boxen (tävlingar i stallet så mycket rörelse) tror därför sjukhagen 3gånger3 meter strax utanför blir okej
 
Jo. Inga promenader. Första veterinären sa promenad 30 min två gånger dag. Andra 3*5 min för att hålla igång magen. Idag har hon trampat runt rätt mycket i boxen (tävlingar i stallet så mycket rörelse) tror därför sjukhagen 3gånger3 meter strax utanför blir okej

Bägge råden är ju ren idioti om hästen är nästan blockhalt i skritt och skadan odiagnosticerad....
Hålla igång magen får man isåfall lösa på bästa möjliga andra sätt, liksom mockning av box och annan hantering.
Jag tycker det är väldigt olyckligt att det redan passerat så mycket tid där hästen promenerats, halkat ute, blivit sämre än från början osv, och sen nu olämplig miljö där den snurrar runt i box osv. För mig blir det svårt att förstå hur inte magkänslan sunt förnuft mässigt kickar in när ens häst haltar fram gravt tillochmed i gångarten skritt, att den då inte ska promeneras och motioneras.....:(:confused:
Det är verkligen a och o just med senskada (men ju även om det skulle vara ngt annat lika akut), att första tiden den verkligen hålls stilla och skadan tas på största allvar innan man exakt vet vad det är, i fråga om att begränsa rörelse. Just senskada så är det första 3-4 dygnen det tex öht går att påverka graden av skada, genom idog kylning, zinkabandage osv..... sen går det inte att påverka på det sättet.
 
Det är helt OK att inte orka med en konvalcens. Men då tar man bort hästen eller lämnar bort den till någon annan som tar tillståndet på allvar.

I min värld är det INTE Ok att misstänka senskada, men inte respektera det utan gång efter annan handla på ett sådant sätt att hästen blir sämre.

Nu har du redan dragit upp det en gång, p g a att du tvunget vill göra mer med hästen än vad som är rekommenderat i den här situationen. Om du vill provocera skada till hästen inte längre är rehabiliterbar känns det som ett utmärkt sätt det du gör nu.
 
@vinkelina Jag har själv haft en häst med senskada, och jag gjorde också fel i början. Jag var för långsam med att ta ut veterinär och i början gick hon i hagen som vanligt. Jag ville även kolla hur hon rörde sig så jag longerade innan jag ringde ut veterinär. Jag vet att man inte alltid tänker helt logiskt när man blir orolig.

Men det är superviktigt att inte göra skadan värre i nuläget, speciellt som det inte är säkerställt vad det handlar om. Rörelse kommer inte gynna en akut senskada eller en fraktur, det kommer snarast göra allt värre. Om det är förstoppningskolik som du är orolig för borde du kunna få paraffinolja utskrivet, eller bara köpa i butiken. Det fick min häst när hon fick en medicin som kunde ge kolik.

Det är viktigt för dig och din häst att du inte stoppar huvudet i sanden, jag skriver det för att jag VET hur det kan bli. Det tog 1 1/2 år innan min häst var rehabiliterad från sin skada, och jag tror inte det hade tagit sådan tid om jag hade varit snabbare att handla. Jag skriver det här med största möjliga omtanke och jag hoppas verkligen att allt går bra för dig och din häst.
 

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 767
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 090
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 395
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 205
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp