Bukefalos 28 år!

Hur behandla ev senskada

Det är helt OK att inte orka med en konvalcens. Men då tar man bort hästen eller lämnar bort den till någon annan som tar tillståndet på allvar.

I min värld är det INTE Ok att misstänka senskada, men inte respektera det utan gång efter annan handla på ett sådant sätt att hästen blir sämre.

Nu har du redan dragit upp det en gång, p g a att du tvunget vill göra mer med hästen än vad som är rekommenderat i den här situationen. Om du vill provocera skada till hästen inte längre är rehabiliterbar känns det som ett utmärkt sätt det du gör nu.

Fast jag handlade efter råden jag fick av veterinären. Jag som amatör måste ju lita på de råd jag får och säkert handla efter det.
 
@vinkelina Jag har själv haft en häst med senskada, och jag gjorde också fel i början. Jag var för långsam med att ta ut veterinär och i början gick hon i hagen som vanligt. Jag ville även kolla hur hon rörde sig så jag longerade innan jag ringde ut veterinär. Jag vet att man inte alltid tänker helt logiskt när man blir orolig.

Men det är superviktigt att inte göra skadan värre i nuläget, speciellt som det inte är säkerställt vad det handlar om. Rörelse kommer inte gynna en akut senskada eller en fraktur, det kommer snarast göra allt värre. Om det är förstoppningskolik som du är orolig för borde du kunna få paraffinolja utskrivet, eller bara köpa i butiken. Det fick min häst när hon fick en medicin som kunde ge kolik.

Det är viktigt för dig och din häst att du inte stoppar huvudet i sanden, jag skriver det för att jag VET hur det kan bli. Det tog 1 1/2 år innan min häst var rehabiliterad från sin skada, och jag tror inte det hade tagit sådan tid om jag hade varit snabbare att handla. Jag skriver det här med största möjliga omtanke och jag hoppas verkligen att allt går bra för dig och din häst.

Tack. Skönt att höra att jag inte är enda som gör bort mig. Jag följde ju dessutom veterinärens råd. Nu funderar jag vilket som är bättre. Låta henne stå på box där hon trampar runt eller bygga sjukhage då jag vet att hon är lugnare ute. Och då finns det två alternativ. En direkt utanför dörren fem meter från boxen. Dock är den på grovt grus. Eller spärra av en av sandhagarna 100 m bort
 
Du skrev tidigare att dej.vet är rädd för hästar. Nu säger du att hen är rädd för din häst. Om din häst är så farlig att inte Taneli, som är specad på häst, vågar behandla så tycker jag faktiskt att det bästa är att ta bort henne. Förr eller senare står du inför en situation där du inte har annat val än att ta ut en veterinär NU och vad gör du då om ingen vågar komma för att din häst är farlig/ du inte har kontroll över henne?
Det är jätteviktigt att ha ett bra samarbete med vettar och andra som ska sköta ens djur. Och det bygger till stor del på att berörda personer vet att du har kontroll över djuret och kan hantera det. Och den kontrollen börjar i vardagsjobbet. Lösenordet är tillit, för finns inte det så kör hästen över dig när den blir osäker.
För hästens skull, ta bort den.
 
Jag tänkte också tipsa om T.T. Han är ju en som verkligen brinner för hästarna (lämnar typ döende katter på op.bordet för att fara ut och kolla hästar).

A. igen är ju en som kan ha rätt egna tankar, och henne hade jag inte anlitat alls, faktiskt. Hellre ringt och kollat med större kliniker.
 
Jag tänkte också tipsa om T.T. Han är ju en som verkligen brinner för hästarna (lämnar typ döende katter på op.bordet för att fara ut och kolla hästar).

A. igen är ju en som kan ha rätt egna tankar, och henne hade jag inte anlitat alls, faktiskt. Hellre ringt och kollat med större kliniker.

Är heller inget fan av A. Hon har blivit lite bättre, standardsvaret numera är ju inte :" Gräv en grop" men att ha henne som hemmavet.....nää.

Det har ju varit T:T som dejourat denna helg ( varit dit med en katt ) och om han är "rädd" för TS häst måste det verkligen vara en jobbig märr. T är ju som sin fader, cool i alla lägen, stressar aldrig sånt som en del hästar reagerar starkt på.

Kauhajokivetten är det många som inte alls vet om. Han är ändå nära, har lång erfarenhet och har både RTG och UL.
 
Oj. Är det så illa att T inte vill behandla/är rädd så hade jag nog allvarligt funderat på avlivning. Han är ju lugnet själv?

Och jag vet inte hur många som fått just det svaret av A...:banghead: Tur att jag haft friska hästar
 
Oj. Är det så illa att T inte vill behandla/är rädd så hade jag nog allvarligt funderat på avlivning. Han är ju lugnet själv?

Och jag vet inte hur många som fått just det svaret av A...:banghead: Tur att jag haft friska hästar

Inte vet jag. Inga andra vet har problem med henne förutom t då. Hon är normalt en manshäst men tål inte honom. Både min sambo och lillebror som inte kan läsa hästar hanterar henne utan problem. Mycket möjligt att det finns nått i bakgrunden. À använde jag till vaccinering. Går bra även om hon nu inte står still (vet dock själv varför det inte går att vaccinera men är en annan historia)
 

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 767
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 090
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 395
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 205
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp