Bukefalos 28 år!

Hur behandlar ni era hästar vid denna upptäckt?

H

Hästen

Säg att ni upptäcker att hästen är varm i ett ben på kvällen.
Hästen är inte vad ni kan se halt, men ngt svullen.Reagerar heller inte när ni klämmer och känner, ni finner inget sår.
Ingen märkbar puls.Med andra ord en väldigt difus reaktion i benet...........
Hur behandlar ni och i så fall med vad?
Eller låter ni det vara?
Intressant tycker jag då jag hade en diskution med en bekant om detta med behandlingar.Vissa ringer veterinär på en gång, vissa kyler med olika preparat, lindar varmt, eller avvaktar.
Hur gör ni?
:)
//
 
Lägger på kylgéle och väntar och kollar nästa morgon om det är bättre/sämre eller ingen större skillnad alls och sen utefter vad jag finner då ringer jag veterinären och frågar vad han tycker. Kostar ju inget att fråga :)
 
I ett sådant fall så gör jag ingenting direkt. Hästen får gå in i boxen och vila. Sedan tittar jag på det nästa dag och ser åt vilket håll det drar så att säga. Är det sämre då så ringer jag veterinären, är det lika som dagen innan så avvaktar jag tills nästa dag och ringer till veterinären då. Oftast så kommer veterinären samma dag jag ringer.
 
Kyler benet antingen med kyllera eller kylbalsam. Ofta brukar det gått över till morgonen därpå om han inte varit halt dagen innan, annars blir det veterinär.
 
min häst var helt plötsligt en dag jättevarm i ena benet(ej svullen), från hoven upp till knät. Det visade sig vara en hovböld för dan efter gick han nästan på tre ben... :crazy:
 
jag gör ingenting, häste får vila den dagen och sen ser jag hur benet verkar nästa dag och vidtar då åtgärder.
 
Kyler endast med vatten. Inget kylbalsam då svullnaden kan vara början till lymfangit. Lymfangit kan hästen få om den så bara är lite skrapad på huden inget sår behöver synas och då vill man absolut inte lägga på kylgele som irriterar huden mera.
avvakta till dagen efter och se om det blivit bättre. Provar att skritta hästen, svullnader lägger sig ofta om hästen rör på sig.
/M
 
Min lilla C-ponnydam var väldigt varm precis vid haserna, lite inåt benen, för ca 2 veckor sedan.
En blodådra hade svällt upp så att den stod säkert ½-1 cm "över" benet.
La på kylgelé i ca 2 dagar.
Vet inte vad det kan ha varit än :crazy:
 
Avvaktar till nästa dag, är det sämre eller likadant ringer jag och rådfrågar veterinär. Ringer hellre en gång för mycket än en gång för lite :). Ringa är ju dessutom gratis ;)
 
jag lindar benen ( båda fram eller båda bak beroende på vilket ben som är svullet) och sen kollar jag på morgonen vad som hänt över natten.
 
Jag ställer in hästen. Dagen efter så tar jag en koll på hur det ser ut. Är det bättre så får hästen vila ett par dagar till tills det är helt borta plus någon extra dag.
Är tillståndet likadant eller värre så ringer jag och pratar med veterinären.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 266
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 530
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 956
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Har en häst på 20 år som var diffust halt under längre tid, har inte blivit riden på länge pga dessa problem utan endast...
Svar
0
· Visningar
603
Senast: Emmsan88
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp