Bukefalos 28 år!

Hur bekämpar vi bäst terrorism och grov brottslighet

Som redan sagts, som svensk medborgare kan man inte göra det. Särskilt inte om du är andra generation.
Jodå, går mycket bra att snabbt ändra lagar som inte fungerar samt skapa nya om bara viljan finns. Den som ansluter sig till en terroristgrupp och åker för att strida eller träffa dom utomlands har enligt mitt sätt att se det förverkat rätten att återvända och förverkat medborgarskapet. Vi ska inte glömma att många har dubbelt medborgarskap också. Sen behöver tullfiltret ses över, det ska inte gå att komma igenom åt något håll utan att det registreras. Med "tullfiltret" menar jag inte bara tullstationer utan hela gränsen mot omvärlden oavsett om du kommer i bil, båt eller försöker åla dig in i landet.
 
Jodå, går mycket bra att snabbt ändra lagar som inte fungerar samt skapa nya om bara viljan finns. Den som ansluter sig till en terroristgrupp och åker för att strida eller träffa dom utomlands har enligt mitt sätt att se det förverkat rätten att återvända och förverkat medborgarskapet. Vi ska inte glömma att många har dubbelt medborgarskap också. Sen behöver tullfiltret ses över, det ska inte gå att komma igenom åt något håll utan att det registreras. Med "tullfiltret" menar jag inte bara tullstationer utan hela gränsen mot omvärlden oavsett om du kommer i bil, båt eller försöker åla dig in i landet.

En människa har rätt att vara medborgare. Var ska svenskar som du tagit medborgarskap ifrån ta vägen ?
 
Vad gäller den grova brottsligheten. Börja med att öka straffet för brott mot vapenlagen HÅRT det ska kunna ge flera års fängelse. Bli av med så många skjutvapen som möjligt. Det är ändå en stor skillnad på att slå någon i huvudet med ett brännbollsträ eller sticka en kniv i någon och meja ner dem med ett skjutvapen.

Det där tror jag inte på alls. För att en människa ens ska komma på tanken att skaffa sig ett olagligt vapen att eventuella använda mot andra människor, då har så mycket redan gått så himla snett i livet att de antagligen inte skulle bry sig om straffet vore 1 vecka eller 10 år. Förutom några få psykopater så tror jag att om de hade känt att det fanns en reell chans att hoppa av den kriminella banan och få en ny chans till ett bättre liv, så hade de tagit chansen.
 
Är det relevant? Visar det inte enbart, att det är en ojämställd rörelse? I RAF begick såväl kvinnor som män attentat. Bland dem som nu bekämpar IS finns t.ex. kvinnliga Peshmerga-soldater.

Att de flesta islamistiska terrorattentat har begåtts av män besvarar inte frågan vad man kan göra för att bekämpa islamistiska attentat på annat sätt än att det är ett tecken på vilka som mest sannolikt är i riskzonen för att rekryteras. För andra terrororganisationer kan kön helt sakna betydelse.

http://www.socialpolitik.com/2015/03/11/peshmerga/
Nu utgick ju frågan i tråden från terrorism och grov brottslighet. Det finns förvisso organiserad brottslighet, men jag har aldrig fått intrycket att alla grova brottslingar är ett enda stort nätverk eller organisation.

Och då är alltså väldigt många fler män än kvinnor dömda för våldsbrott av olika slag.

Det har naturligtvis kopplingar till andra jämställdhetsfrågor. Det vill säga, det finns genusaspekter att analysera.
 
Är det relevant? Visar det inte enbart, att det är en ojämställd rörelse? I RAF begick såväl kvinnor som män attentat. Bland dem som nu bekämpar IS finns t.ex. kvinnliga Peshmerga-soldater.

Att de flesta islamistiska terrorattentat har begåtts av män besvarar inte frågan vad man kan göra för att bekämpa islamistiska attentat på annat sätt än att det är ett tecken på vilka som mest sannolikt är i riskzonen för att rekryteras. För andra terrororganisationer kan kön helt sakna betydelse.

http://www.socialpolitik.com/2015/03/11/peshmerga/

Anser du att peshmerga är terrorister?
 
Men vad gör vi med andra hemvändare?
Vi åtalar de för brotten de begått och spärrar in de uteefter vad de döms för. Inte svårare än så. Men vi skippar snacket om att vara snälla emot dem, att rehabilitera dem, etc. Och så sätter vi dem givetvis inte på samma avdelning på samma fängelser, utan vi sprider ut dem så gott vi kan.

Hur gör vi samma sak med Daesh hemvändare? Sverige har förlöjligast internationellt för sin mjuka linje men hur bryter vi cirkeln? Jag tror att en viktig del är att byta miljö, man ser igen och igen att brottslingar av alla slag återvänder till sin gamla bekantskapskrets efter att de släpps eftersom det är det enda de känner till. Så geografisk distans. Sedan är det väl känt att Daesh är helt okunniga om Koranen och Islam så de ska undervisas av rätt imamer. På något sätt måste vi integrera den här gruppen i Sverige. Men fasen vet hur.
Fast vi har ju ändå rörelsefrihet i Sverige och den vill inte jag inskränka på. Folk får umgås med vem dem vill vart någonstans i landet de vill.

Sedan ska vi kanske inte glömma att nästan lika många har dött av ko attacker i år. Och att flera nyligen dog pga att ett bussbolag sket i säkerheten på en av deras bussar.
Fastdet går ju inte att resonera så, då behöver vi ju inga lagar och regler. Blanda inte ihop olyckor med riktiga brott begådda med uppsåt. Djävligt stor skillnad!
 
Jodå, går mycket bra att snabbt ändra lagar som inte fungerar samt skapa nya om bara viljan finns. Den som ansluter sig till en terroristgrupp och åker för att strida eller träffa dom utomlands har enligt mitt sätt att se det förverkat rätten att återvända och förverkat medborgarskapet. Vi ska inte glömma att många har dubbelt medborgarskap också. Sen behöver tullfiltret ses över, det ska inte gå att komma igenom åt något håll utan att det registreras. Med "tullfiltret" menar jag inte bara tullstationer utan hela gränsen mot omvärlden oavsett om du kommer i bil, båt eller försöker åla dig in i landet.

Nej, det är inte så det fungerar. Våra medborgare är vårt problem att ta hand om. Om de fick sitt medborgarskap vid födseln eller senare spelar ingen roll. Svenska medborgare är svenskar, och jag tycker att det är viktigt att vi inte ser det som "invandrare som åker hem och krigar" utan som "svenskar som åker iväg och krigar". Vi kan aldrig komma till en lösning om vi inte först äger problemet.
 
Kan och tänker inte uttala mig om terrorism-biten, men däremot om grov brottslighet i största allmänhet.

Där tror jag man skulle behöva fånga upp killarna mycket tidigare, redan i nedre tonåren.

Jag känner själv flera killar, som iaf utifrån deras ålder (+/- 20 år) kontra vad de gjort, skulle kunna anses som relativt tungt kriminella. Nu glorifierar jag absolut inte deras handlingar, på något sätt, dessa är helt förkastliga. Men "personerna bakom handlingarna" är i grunden bra människor. De är inte de som mobbade folk oprovocerat i högstadiet, de är inte de som skulle röra en kvinna mot hennes vilja en fredagskväll. Absolut inte. De är, om något, bara en fara för varandra, inte för någon annan utomstående.

Men varför blev de grovt kriminella då, om de nu var så fina killar? Kan man ju kanske fråga sig.
Dels har någonting hänt i deras liv i en väldigt känslig tidsperiod, och dels har inte samhället fångat upp de tillräckligt, skulle jag säga. Med "någonting hänt" menar jag t.ex. att föräldrarna separerat och det blivit oroligt kring det.
Men sen tror jag också att samhället skulle behöva satsa mycket mer på stöd till unga killar. För stöd till unga tjejer finns det jättegott om. Både extratider hos kuratorerna på skolor, tjejgrupper på UMO, tjejgrupper på fritidsgårdar etc. Där finns det mycket stöd och hjälp att få som tjej. Men upplever inte alls detsamma för killar. Visst, de finns såklart kurator-tider för de också. Men några speciella "killgrupper" motsvarande det tjejer har, har jag då aldrig hört talas om. Dessutom är det ju ett allmänt känt problem att killar söker mindre hjälp i såna här sammanhang.
En lösning som jag tror skulle funka är om fritidsledare på fritidsgårdar och dylika ställen "håller lite koll på snacket" och "snappar upp" de killar som skulle behöva hjälp, redan i 13-14 års ålder. Typ "Aa, jag hör att du snackar om ditt och datt, det är naturligtvis inte bra. Men här på UMO i håla X finns en grupp för killar om du bara vill prata ut lite. Inget tvång, men ett tips".
 
Det finns förvisso ingen universell definition på terror, men inom EU har man enats om vad som finns uttryckt i terroristbrottslagen:

"För terroristbrott döms den som begår en gärning som anges i 3 §, om gärningen allvarligt kan skada en stat eller en mellanstatlig organisation och avsikten med gärningen är att
1. injaga allvarlig fruktan hos en befolkning eller en befolkningsgrupp,
2. otillbörligen tvinga offentliga organ eller en mellanstatlig organisation att vidta eller att avstå från att vidta en åtgärd, eller
3. allvarligt destabilisera eller förstöra grundläggande politiska, konstitutionella, ekonomiska eller sociala strukturer i en stat eller i en mellanstatlig organisation."

Äsch: Pucktvåa.
Är väl pucktrea då; Då borde väl alla bränder på asylboenden klassas som terror?
 
Är det relevant? Visar det inte enbart, att det är en ojämställd rörelse? I RAF begick såväl kvinnor som män attentat. Bland dem som nu bekämpar IS finns t.ex. kvinnliga Peshmerga-soldater.

Att de flesta islamistiska terrorattentat har begåtts av män besvarar inte frågan vad man kan göra för att bekämpa islamistiska attentat på annat sätt än att det är ett tecken på vilka som mest sannolikt är i riskzonen för att rekryteras. För andra terrororganisationer kan kön helt sakna betydelse.

http://www.socialpolitik.com/2015/03/11/peshmerga/
Det är väl väldigt relevant? Män är ju överrepresenterade i allt våld..
Så varför söker sig unga män från socialt utsatta grupper till våld men inte deras systrar?
 
Det är väl väldigt relevant? Män är ju överrepresenterade i allt våld..
Så varför söker sig unga män från socialt utsatta grupper till våld men inte deras systrar?
Fast ser man på självmordsattentat i mellanöstern, inte just Daesh soldater (vilket kan bero på deras kvinnolagar) är en stor procentuell andel kvinnor som begår detta. Barnsoldater i Mali likaså, men det handlar ju då om flickor och inte kvinnor, enligt en bekant som jobbar i FN.

Kl. Bättre utbildning för hur vi möter framförallt ungdomar som är på väg att radikaliseras krävs för att möta den globala världen idag. För den delen spelar det dock ingen roll om det är ungdomar som drar sig mot organisationer som Daesh eller mot nazistorganisationer, det är samma utbildning ändå men det krävs självklart att den blir bättre. Just när det gäller svenska medborgare måste den sättas in innan de reser, när de åtevänder är det ju redan för sent och då får vi väl åtala dem för det de har gjort, förutsatt att det finns bevis, och jobba på liknande sätt i fängelset.

Hela Europa måste dock stå bakom det här och jobba fram en strategi. Jag såg så sent som för ett par timmar sedan en tidningsartikel från Malta med tre män från Libyen som utfört en illegal abort på en kvinna (mot hennes vilja) och lämnat henne att dö och flytt landet och att de är i Stockholm nu. Frågade min man om han visste vilka det var (libyska samhället är litet på Malta) och det visste han självklart. De är kända bland libyerna på Malta för att vara grovt kriminella och dessutom har de starka kopplingar till AlSharia (som i sin tur har stark koppling till Daesh idag). Han trodde att Maltas säkerhetspolis hade koll på dessa, men så enkelt är det alltså att röra sig i Europa idag. Här finns artikeln om någon ser dem.
 
Då har vi över 40 terrordåd per år, något man verkligen kan tänkas vara rädd för. 40 om året vs 1 på 30 år. Vilka idioter ska vi vara mest rädda för?

Vilka ska vi utvisa om vi verkligen är ute efter trygghet?

En brand på ett asylboende är självklart inte automatiskt ett terrordåd. Vad jag kan få fram verkar 20 av bränderna vara startade genom vårdslöshet och ytterligare 37 av dem startade av personer som själva bor på hemmen. Hur många (om någon) av bränderna som är politiskt motiverade vet vi inte.
 
Vad var det jag nyss läste? "http://www.metro.se/artikel/folkpartiet-stockholms-stad-vill-ge-is-krigare-förtur-i-bostadskön-xr

"När den rödgrönrosa majoriteten i Stockholms stads socialnämnd under tisdagen klubbade igenom en ny strategi för att motverka våldsbejakande extremism lät kritiken inte vänta på sig. Strategin, som föreslår att personer som vill lämna extremistgrupper eller återvänder från strider utomlands ska få hjälp med försörjning, arbete och bostad, kritiseras för att ge en ”gräddfil” för kriminella och för att den inte ger några konkreta förslag på hur personerna ska avradikaliseras.

Stockholms stad har ett system för sociala förutrer, där människor med starka meciinska eller sociala behov kan få förtur i bostadskön. Enligt Lotta Edholm kan den nya strategin leda till att till exempel IS-krigare får förtur Stockholms bostadskö."

Alltså på riktigt? Ska IS-terrorister slippa straff för folkmord och krigsbrott och istället få lägenhet och jobb?
 
Vad var det jag nyss läste? "http://www.metro.se/artikel/folkpartiet-stockholms-stad-vill-ge-is-krigare-förtur-i-bostadskön-xr

"När den rödgrönrosa majoriteten i Stockholms stads socialnämnd under tisdagen klubbade igenom en ny strategi för att motverka våldsbejakande extremism lät kritiken inte vänta på sig. Strategin, som föreslår att personer som vill lämna extremistgrupper eller återvänder från strider utomlands ska få hjälp med försörjning, arbete och bostad, kritiseras för att ge en ”gräddfil” för kriminella och för att den inte ger några konkreta förslag på hur personerna ska avradikaliseras.

Stockholms stad har ett system för sociala förutrer, där människor med starka meciinska eller sociala behov kan få förtur i bostadskön. Enligt Lotta Edholm kan den nya strategin leda till att till exempel IS-krigare får förtur Stockholms bostadskö."

Alltså på riktigt? Ska IS-terrorister slippa straff för folkmord och krigsbrott och istället få lägenhet och jobb?
Så nytt var det ju inte, 2015? Var var det nyss du läste det?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp