Bukefalos 28 år!

Hur bekämpar vi bäst terrorism och grov brottslighet

Vad var det jag nyss läste? "http://www.metro.se/artikel/folkpartiet-stockholms-stad-vill-ge-is-krigare-förtur-i-bostadskön-xr

"När den rödgrönrosa majoriteten i Stockholms stads socialnämnd under tisdagen klubbade igenom en ny strategi för att motverka våldsbejakande extremism lät kritiken inte vänta på sig. Strategin, som föreslår att personer som vill lämna extremistgrupper eller återvänder från strider utomlands ska få hjälp med försörjning, arbete och bostad, kritiseras för att ge en ”gräddfil” för kriminella och för att den inte ger några konkreta förslag på hur personerna ska avradikaliseras.

Stockholms stad har ett system för sociala förutrer, där människor med starka meciinska eller sociala behov kan få förtur i bostadskön. Enligt Lotta Edholm kan den nya strategin leda till att till exempel IS-krigare får förtur Stockholms bostadskö."

Alltså på riktigt? Ska IS-terrorister slippa straff för folkmord och krigsbrott och istället få lägenhet och jobb?


Vad var det jag nyss läste? "http://www.metro.se/artikel/folkpartiet-stockholms-stad-vill-ge-is-krigare-förtur-i-bostadskön-xr

"När den rödgrönrosa majoriteten i Stockholms stads socialnämnd under tisdagen klubbade igenom en ny strategi för att motverka våldsbejakande extremism lät kritiken inte vänta på sig. Strategin, som föreslår att personer som vill lämna extremistgrupper eller återvänder från strider utomlands ska få hjälp med försörjning, arbete och bostad, kritiseras för att ge en ”gräddfil” för kriminella och för att den inte ger några konkreta förslag på hur personerna ska avradikaliseras.

Stockholms stad har ett system för sociala förutrer, där människor med starka meciinska eller sociala behov kan få förtur i bostadskön. Enligt Lotta Edholm kan den nya strategin leda till att till exempel IS-krigare får förtur Stockholms bostadskö."

Alltså på riktigt? Ska IS-terrorister slippa straff för folkmord och krigsbrott och istället få lägenhet och jobb?

Utmärkt att förebygga terrorbrott . Inte slippa straff, men få chans att återvända till annat än fortsatt kriminalitet.
 
Utmärkt att förebygga terrorbrott . Inte slippa straff, men få chans att återvända till annat än fortsatt kriminalitet.
Nej, det är helt stört vansinnigt. Kvinnor på skyddande boenden tar upp platser eftersom bostadsbristen är så svår vilket innebär att andra kvinnor inte kan få en plats. Det är helt stört att nån jävla krigsbrottsling ska få förtur när kvinnor som flyr från förövare inte får det.

@Mia_R Hur ser norska modellen ut? *oinsatt*
 
de är inte de som skulle röra en kvinna mot hennes vilja en fredagskväll. Absolut inte. De är, om något, bara en fara för varandra, inte för någon annan utomstående.
Nu kanske du talar om specifika enskilda individer så jag måste bara flika in att det här är inte standard. Det där är nån sanning som folk sprider utan fog. Grovt kriminella har inte större respekt för kvinnor än män generellt. Grov kriminalitet påverkar oskyldiga - det bidrar till en stor otrygghet, till mer kriminalitet och oskyldiga offer.
 
Dessutom kan det i det här fallet visa sig att det är utvisningsbeslutet som är trigger. Ska vi då alltså sluta att utvisa människor?
Nej, däremot ska vi faktiskt börja se till att utvisade personer lämnar landet. Det har jag alltid tyckt, så det är inte kopplat till just terror eller kriminalitet. Det måste vara så att om du inte får stanna så ska du inte enkelt kunna stanna illegalt.
 
Nej, det är helt stört vansinnigt. Kvinnor på skyddande boenden tar upp platser eftersom bostadsbristen är så svår vilket innebär att andra kvinnor inte kan få en plats. Det är helt stört att nån jävla krigsbrottsling ska få förtur när kvinnor som flyr från förövare inte får det.

@Mia_R Hur ser norska modellen ut? *oinsatt*

Man måste ge människor chansen att bryta mönster, förtur i bostadskö är inte det första jag tänker på. Jag blir trött bara på att grupper ställs mot varandra på ett indignerat sätt som inte har med verkliga motsättningar att göra.
 
Jag blir trött bara på att grupper ställs mot varandra på ett indignerat sätt som inte har med verkliga motsättningar att göra.
Jaha. Jag ska hälsa det till kvinnorna jag talar med som inte får plats på kvinnojour.

Du verkar ha missat att det här är ett jätteproblem som både Roks och Unizon flaggat för länge. Och pardon the fuck out of me om jag inte tycker att de få jäkla bostäder vi har ska gå till kriminella. Jag förstår också att det är jättebra att hålla dessa män utanför utanförskap etc men det är en fin jävla linje ni går på ni som argumenterar för det här, eftersom ni lika gärna kan ses som att ni premierar ett livsfarligt jävla beteende och engagemang.

Sveriges hållning gentemot terrorism och extremism är sjuk tycker jag. Så slapphänt att man häpnar.
 
Man måste ge människor chansen att bryta mönster, förtur i bostadskö är inte det första jag tänker på. Jag blir trött bara på att grupper ställs mot varandra på ett indignerat sätt som inte har med verkliga motsättningar att göra.
Okej då kan vi lika gärna avveckla alla fängelseplatser och rättsspsyk. Alla har ju rätt till en ny chans i livet, även dom som avrättar, torterar och begår folkmord.
 
Jag blir trött bara på att grupper ställs mot varandra på ett indignerat sätt som inte har med verkliga motsättningar att göra.

Men det beror ju helt på vilka grupperna är. Grupper som alla behöver hjälp ska självklart inte ställas mot varandra. Terrorister är dock inte en sådan grupp tycker jag.

Kan inte barn från Afghanistan få stanna i Sverige för att det bara smäller bomber i grannbyn tycker jag definitivt inte terrorister ska få åka räkmacka in på både bostadsmarknad och jobb. Det är ju helt knäppt även om man bara ställer det för sig självt.
 
@Wysiwyg Enig. Vad det handlar om är vad man vill premiera och vilka signaler man vill sända ut. Vilka månar vi om och vilka kan få stå tillbaka?

Att du ska kunna åka och kriga lite för ISIS och sen komma tillbaka till räkmackesverige och få en lägga utan vidare är vansinne. Finns inget annat sätt att beskriva det på. Snacka om att skicka ut en tydlig signal om att det här, det är helt okej beteende. Kör på.
 
@Wysiwyg Enig. Vad det handlar om är vad man vill premiera och vilka signaler man vill sända ut. Vilka månar vi om och vilka kan få stå tillbaka?

Att du kan åka och kriga lite för ISIS och sen komma tillbaka till räkmackesverige och få en lägga utan vidare är vansinne. Finns inget annat sätt att beskriva det på. Snacka om att skicka ut en tydlig signal om att det här, det är helt okej beteende. Kör på.
Men så är det ju inte alls tänkt med det där med lägenheterna, vilket jag har hört förklaras på radion ett antal gånger. Det tycks dock ha svårt att få fäste.

I det fall som det finns en rättslig process att ta itu med, så går den naturligtvis före andra sociala åtgärder. Det gäller för alla personer som står inför att åtalas, och som i annat fall hade kunnat komma ifråga för sociala insatser.

Finns det ingen rättslig process att ta itu med, så får också dessa medborgare ta del av samhällets sociala insatser.
 
Hur kan man ens kalla det "kriga"? Att bränna ihjäl familjer inlåsta i burar, att bränna upp bebisar och sedan tvinga deras mammor att äta av det mördade barnet, att våldta och tortera ihjäl barn, det kallar jag INTE att kriga.:yuck::yuck::yuck::yuck::yuck::turd::turd::turd::turd::wtf::wtf::wtf:
Det är illa när tiom Al-qaeida (stavning??) tar avstånd från IS.

Hur vill du definiera krig då? Krig är inte vackert någonstans.

Jag är jäkligt intresserad av krigshistoria men aldrig att jag skulle glorifiera krig. Det är smutsigt, skitigt och man gör praktiskt taget vad som helst för att vinna. Segraren skriver dessutom historien vilket har gjort att det bla på senare år kommit fram fakta om de allierade under andra världskriget. Massvåldtäkter tex (och då inte bara de som de sovjetiska soldaterna gjorde).

Bombningen av Dresden och atombomberna i Japan var inget annat än terrorbombningar riktade mot civilbefolkningen.
 
@Petruska Jag argumenterar inte emot förslaget, utan mot @sjoberga s argumentation om att man inte ska ställa grupper mot varandra och att det är värt att prioritera denna grupp.

Förslaget eller tanken med det säger jag ingenting om. Alls.

Om de ska få samma hjälp som andra så har de ju således inte förtur till lägenheter så då är det ju en icke-fråga. sjoberga däremot tycker ju att de ska ha förtur, vilket jag vänder mig emot.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp