Hur bekämpar vi bäst terrorism och grov brottslighet

Nu kanske du talar om specifika enskilda individer så jag måste bara flika in att det här är inte standard. Det där är nån sanning som folk sprider utan fog. Grovt kriminella har inte större respekt för kvinnor än män generellt. Grov kriminalitet påverkar oskyldiga - det bidrar till en stor otrygghet, till mer kriminalitet och oskyldiga offer.

Du har absolut en poäng! :up:
Men menade att alla nödvändigtvis inte var sådana. Tog också dessa då de är ett exempel på hur folk/yngre killar lätt kan glida snett, och hur samhället skulle kunna hjälpa de/denna grupp/folk i liknande situationer.
Givetvis finns det en värre kriminella också.
 
Nej, det gör inte jag heller. Krig är vidrigt och ingenting jag vill ha någonstans i världen, men det känns som att IS är i samma klass som Hitler var en gång i tiden.
 
Du har absolut en poäng! :up:
Ja, jag träffar ju brottsoffer hela dagarna. Jag ser resultaten av att leva i områden med mer kriminalitet och vad det leder till.

Givetvis finns det mycket samhället kan göra för de här killarna men att förminska deras brott - "de skulle ALDRIG göra nåt mot en tjej", "de är bara farliga för varandra, inte för andra" - hjälper ingen. Allra minst dem själva.
 
@Wysiwyg Enig. Vad det handlar om är vad man vill premiera och vilka signaler man vill sända ut. Vilka månar vi om och vilka kan få stå tillbaka?

Att du ska kunna åka och kriga lite för ISIS och sen komma tillbaka till räkmackesverige och få en lägga utan vidare är vansinne. Finns inget annat sätt att beskriva det på. Snacka om att skicka ut en tydlig signal om att det här, det är helt okej beteende. Kör på.

Den dagen det enklaste sättet att få en lägenhet är att åka och kriga för IS i ett år och återvända som en människa med förutsättningar, ska jag stämma in i kören. Innan dess tänker jag inte låtsas som att den där enstaka lägenheten som eventuellt skulle tilldelas en återvändare som vill bygga nytt live, hindrar kvinnor från att skyddas i boende. Det biter inte.
 
Innan dess tänker jag inte låtsas som att den där enstaka lägenheten som eventuellt skulle tilldelas en återvändare som vill bygga nytt live, hindrar kvinnor från att skyddas i boende. Det biter inte.
Vilket skitsnack. Seriöst. Du vet inte vad du pratar om.

Kvinnor och deras säkerhet och rättigheter värderas verkligen lågt hos vissa. Det är vidrigt.

edit. Upptäcker nu att jag är i en annan tråd än jag trodde? Förvirringen är total här.
 
Mycket är att förebygga brott. Dvs ta bort alla segregerade samhällen. Det är inte multikulturellt om tex majoriteten av Järva består av somalier och araber. Det fungerar uppenbarligen inte heller, se kalla fakta.
Arbetet måste börja tidigt, redan i skolan, att vi idag har friskolor är helt fel, speciellt religiösa sådana

Utvisningar ska gälla omedelbart.
Dömas för terrorbrott ska man kunna göra även i det land man utfört brottet, har man rest till syrien så ska man kunna utvisas dit för att dömas där.
Har du vapen på dig eller i din lägenhet/bil osv då åker du in! Kastar du sten på polis och räddningstjänst, då åker du in! Är du minderårig då åker du in på ungdomshem.
Slut på daltandet, helt enkelt!
 
Nej, det gör inte jag heller. Krig är vidrigt och ingenting jag vill ha någonstans i världen, men det känns som att IS är i samma klass som Hitler var en gång i tiden.

Jag svarar i den här tråden för det är lämpligare. Varför vill du få det allt så svart/vitt och med enkla förklaringar? IS är inte ens i närheten av Tysklands krigsmaskin och kommer aldrig att bli det. De har inte de resurserna.
 
Jag svarar i den här tråden för det är lämpligare. Varför vill du få det allt så svart/vitt och med enkla förklaringar? IS är inte ens i närheten av Tysklands krigsmaskin och kommer aldrig att bli det. De har inte de resurserna.
Varför jag jämförde var för att bägge begår folkmord och använder grymma metoder. Båda använder tortyr och rättfärdigar med att deras fångar är mindre värda pga tro eller ursprung.
 
Varför jag jämförde var för att bägge begår folkmord och använder grymma metoder. Båda använder tortyr och rättfärdigar med att deras fångar är mindre värda pga tro eller ursprung.

Det är fortfarande en stor skillnad på en trots allt fungerande nationalstat som anser sig behöva Lebensraum och en terrororganisation som inte har något partiprogram utöver att sharialagar ska gälla samt väldigt begränsade resurser.
 
Vilket skitsnack. Seriöst. Du vet inte vad du pratar om.

Kvinnor och deras säkerhet och rättigheter värderas verkligen lågt hos vissa. Det är vidrigt.

edit. Upptäcker nu att jag är i en annan tråd än jag trodde? Förvirringen är total här.

Det är bara motsättningen jag förklarar är idiotisk. Det börjar bli ganska tröttsamt att du hittar på mina åsikter och sen kallar dem vidriga. Inte första gången, tyvärr.
 
Det är bara motsättningen jag förklarar är idiotisk.
Det är en motsättning. Det råder bostadsbrist. Alla kan inte få en bostad, man måste välja.

Att du inte är insatt i problematiken kring kvinnojourer och bostadsbrist är inte mitt fel. Men det är bara en googling bort för dig :up:.

Jag tycker för övrigt att din nedlåtande attityd är tröttsam, men ser helst att vi håller oss till sakfrågan. Vill du inte diskutera mer är det helt ok att du slutar svara.
 
Ja, jag träffar ju brottsoffer hela dagarna. Jag ser resultaten av att leva i områden med mer kriminalitet och vad det leder till.

Givetvis finns det mycket samhället kan göra för de här killarna men att förminska deras brott - "de skulle ALDRIG göra nåt mot en tjej", "de är bara farliga för varandra, inte för andra" - hjälper ingen. Allra minst dem själva.

Givetvis inte!
Som sagt, jag kan bara tala för de jag känner och i viss mån för deras "kompisar" i sin tur, men det jag menade mest var att bara för att man håller på med vapen och droger behöver man nödvändigtvis inte vara t.ex. våldtäktsman/sexuellt ofreda kvinnor också. Var mer så jag menade. :up:
 
Sen ska folk som fått ett avslag på sin asylansökan DIREKT ut ur landet. Dvs så fort beskedet kommer så ska dom deporteras.

Men då måste det finnas myndigheter i hemlandet som accepterar att utfärda resehandlingar, annars går det inte. MIG kan delge avslag, polisen kan ta personen direkt i förvar där hen sitter i över det år som det komer att ta medan beslutet överklagas till migrationsdomstolen och vidare till Hovrätten. Att sitta frihetsberövad i över ett år är mot lagen men ok, vi ändrar lagstiftningen och tar den enorma kostnad det är att ha några tusen personer i förvar i över ett år. Men utfärdar inte hemlandets myndigheter resehandlingar KAN SVERIGE INTE VERKSTÄLLA. Polisen kan åka dit med ett chartrat plan men tullmyndigheterna kommer inte att släppa in personen i landet. Det enda alternativet är att polisen landar, knuffar ut personen och sedan lyfter direkt igen. Det kommer kanske att gå några gånger men till slut kommer inte svenskregistrerade plan att få tillåtelse att flyga över landets luftrum eller tillåtelse att landa. Vilket i sin tur gör att det inte spelar någon roll om resehandlingar utfärdats eller ej.

Sverige har nu börjat avvisa till Afghanistan därför att vi kan verkställa dit. Ett alternativ är att muta ambassadpersonalen i Sverige men det är en mindre bra ide. USA och UK har lättare att verkställa eftersom de är stormakter, det är inte Sverige. Vi förhandlar inte från en stark position.
 
Risken att hårfärg har betydelse för hela den omgivande reaktionen inklusive media och polis, oroar mig
Oroar inte mig det minsta.
Har lite mer tro på att människor ser terrordåd som terrordåd oavsett var idén eller land GM härstammar från. "Hårfärg" är irrelevant. Och om någon försöker göra en diskussion av det och samtidigt minimerar den faktiska konsekvensen av dådet så är den diskussionen inget att involvera sig i ändå.

Ja att ta en lastbil och köra över människor i syfte att döda och lemlästa tycker jag helt klart kvalar in. Eller ska du påstå att det inte alls var vad han ville? Mördar man en annan människa är man inte frisk.
Att vara "sjuk i huvudet" och att efter utredning bedömts som psykiskt sjuk när gärningen begåtts - är två rejäla skillnader, inte bara i juridisk mening.
 
Men då måste det finnas myndigheter i hemlandet som accepterar att utfärda resehandlingar, annars går det inte. MIG kan delge avslag, polisen kan ta personen direkt i förvar där hen sitter i över det år som det komer att ta medan beslutet överklagas till migrationsdomstolen och vidare till Hovrätten. Att sitta frihetsberövad i över ett år är mot lagen men ok, vi ändrar lagstiftningen och tar den enorma kostnad det är att ha några tusen personer i förvar i över ett år. Men utfärdar inte hemlandets myndigheter resehandlingar KAN SVERIGE INTE VERKSTÄLLA. Polisen kan åka dit med ett chartrat plan men tullmyndigheterna kommer inte att släppa in personen i landet. Det enda alternativet är att polisen landar, knuffar ut personen och sedan lyfter direkt igen. Det kommer kanske att gå några gånger men till slut kommer inte svenskregistrerade plan att få tillåtelse att flyga över landets luftrum eller tillåtelse att landa. Vilket i sin tur gör att det inte spelar någon roll om resehandlingar utfärdats eller ej.

Sverige har nu börjat avvisa till Afghanistan därför att vi kan verkställa dit. Ett alternativ är att muta ambassadpersonalen i Sverige men det är en mindre bra ide. USA och UK har lättare att verkställa eftersom de är stormakter, det är inte Sverige. Vi förhandlar inte från en stark position.
Då är alltså problemet att folk slänger sina ID-hamdlingar när dom kommer till Sverige. Gränskontroller och att det ska vara straffbart att vistas i ett land utan ID-handlingar är nästa steg.
 
Oroar inte mig det minsta.
Har lite mer tro på att människor ser terrordåd som terrordåd oavsett var idén eller land GM härstammar från. "Hårfärg" är irrelevant. Och om någon försöker göra en diskussion av det och samtidigt minimerar den faktiska konsekvensen av dådet så är den diskussionen inget att involvera sig i ändå.


Att vara "sjuk i huvudet" och att efter utredning bedömts som psykiskt sjuk när gärningen begåtts - är två rejäla skillnader, inte bara i juridisk mening.

Ja och jag har skrivit att det är skillnad på att vara sjuk i huvudet och psykiskt sjuk.
 
Det är en motsättning. Det råder bostadsbrist. Alla kan inte få en bostad, man måste välja.

Att du inte är insatt i problematiken kring kvinnojourer och bostadsbrist är inte mitt fel. Men det är bara en googling bort för dig :up:.

Jag tycker för övrigt att din nedlåtande attityd är tröttsam, men ser helst att vi håller oss till sakfrågan. Vill du inte diskutera mer är det helt ok att du slutar svara.

Nej, det är en påhittad motsättning. Om du vill fortsätta leva i tron att det är återvändande IS krigare som hindrar kvinnor att få adekvat skyddat boende, please do. Jag har en avvikande uppfattning i den frågan och känner mig inte alls speciellt vidrig för att ha den uppfattningen . Den känns väldigt mycket mer sannolik för mig än din bild.

Och du har inte en aning om hur insatt jag är i det random, för övrigt mycket viktiga, du ställde som motsättning just idag.

Förmodligen är det lättare för mig att hitta lösningar, för det blir nog jobbigt när IS inte längre finns och det fortfarande visar sig brista i skyddsboendetillgång.
 
Senast ändrad:
Då är alltså problemet att folk slänger sina ID-hamdlingar när dom kommer till Sverige. Gränskontroller och att det ska vara straffbart att vistas i ett land utan ID-handlingar är nästa steg.
Gränskontroller har vi. För övrigt finns det flera länder som inte tar emot folk även med ID handlingar. Palestina är i princip helt omöjligt att skicka tillbaka till eftersom Israel vägrar släppa in, spelar ingen roll vilka ID handlingar som finns. Afghanistan har varit ett annat. Det har gått bra att resa för Pashtuner och Tathjiker, men svårare att få resehandlingar, oavsett om det finns ID eller om det saknas, för hazarer. Det är inte bara att resa mellan två länder. Jag har själv varit med till afghanska ambassaden i Stockholm och försökt få resehandlingar till några hazarer. I de flesta av dessa har det funnits ID handlingar, det har ändå varit väldigt svårt. Om än lite lättare efter att vi slutit återvändaravtal, men fortfarande svårt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarpratare 2024
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Monarki - för eller emot?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp