Hur bli DOMARE??

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare ponnie91
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 882
P

ponnie91

Hej..:p

Gått o undrat på ett tag på det här med clear round, pay and jump och domare.. Det behövs ju en domare för att man ska kunna ha en riktig clear round så att säga, med rosetter o hela köret.

Men hur blir man domare? Borde det vara så svårt?:confused:
Någon som har minsta hum om det här, snälla skriv..! :bow:

Sv: Hur bli DOMARE??

jag funderade på det så sent som idag.. vore ju jäkligt nyttigt att ha dom kunskaperna och kunna ställa upp..

Du kontaktar ditt distrik och kollar när de har en hoppdomarutbildning nästa gång, kravet är att du ska vara 18 år (om jag inte minns fel), gå utbildningen på två dagar och sedan ska du "praktisera" med en utbildad domare under ett visst antal tävlingar under ett år därefter är det ännu en kurs på två dagar där du även gör ett prov, klara du det provet så är du utbildad B-domare och får dömma tom regional nivå.
För att få forsätta dömma så ska du därefter dömma minst 3 tävlingar på lokal/reg nivå under en två årsperiod och gå på endag återträff minst varannat år.

Gått o undrat på ett tag på det här med clear round, pay and jump och domare.. Det behövs ju en domare för att man ska kunna ha en riktig clear round så att säga, med rosetter o hela köret.

På en clear round får man INTE dela ut rosetter, är ingen tävling utan träning, inga resultat listor får finnas, då är det tävling. För att kunna anordna clear round krävs att en person är utbildad funktionär, sägs inget om att det måste vara domaren, bättre om det är banbyggaren. Hoppas det hinder på 120 och över måste man ha veterinär, ja det gäller även clear round.

Clear rounder brukar ju mest vara på tävlingar som inte är "godkända", alltså mest klubbtävlingar osv, där är det valigt att man anlitar tex ridklubbens instruktör eller annan kunnigare person för att döma,de behöver inte ha ngn domarutbildning då det inte är ngn superseriös klass.
Ska man vara utbildad domare så finns olika grader & så ska man ha gen erfarenhet av att ha tävlat vissa nivåer.Alltså är det rätt kört att bli domare om man själv inte tävlat ngt.Det är det jag läst inom utbildningar iaf.

Ska man vara utbildad domare så finns olika grader & så ska man ha gen erfarenhet av att ha tävlat vissa nivåer.Alltså är det rätt kört att bli domare om man själv inte tävlat ngt.Det är det jag läst inom utbildningar iaf.

Antar du nu menar dressyrdomare nu:smirk:, för att bli hoppdomare behöver du aldrig ha suttit på en häst.
De olika graderna av hoppdomare har med erfarenhet och utbildninga att göra, att gå vidare och bli A-domare eller överdomare är inte speceillt krävande.
Annars får du gärna hänvisa till de källor du läst som påstår något annat :smirk:

Antar du nu menar dressyrdomare nu:smirk:, för att bli hoppdomare behöver du aldrig ha suttit på en häst.
De olika graderna av hoppdomare har med erfarenhet och utbildninga att göra, att gå vidare och bli A-domare eller överdomare är inte speceillt krävande.
Annars får du gärna hänvisa till de källor du läst som påstår något annat :smirk:

Oki men då var det ju inget svårt, i de flesta sporter ska man ju ha erfarenhet av tävlande så att man kan vara lämplig som domare.
Det är möjligt att jag läste det inom dressyr, måste kolla upp det närmare, i såna fall hade jag kunnat tänka mej att bli domare, har bara hoppat lite över metern på tävlingar så ngn vidare hoppkarriär har jag inte haft, träningar däremot har det hoppats 140 tills man insåg att lånade nordsvensken hade sina begränsningar:angel: ;)

http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=92308
Minimiåldern för hoppdomare är 20 år. Tror att det här med att man ska ha hoppat en viss höjd gäller banbyggare, men där är jag osäker. I vilket fall som helst är det ditt distrikt du ska kontakta om du vill gå utbildningen. Lycka till!

Ett litet klargörande här. Clear Round är en bedömning inom hoppning, precis som A:0 eller A:1 eller liknande. Om den anordnas på lokal tävling så brukar det vara i klassen Lätt D för ponny och 0,90 för häst.
Det som många här på Buke brukar kalla Clear Round tror jag är klubbtävlingar där man kan välja höjd oavsett om man rider på ponny eller häst.

Här i distriktet där jag bor kallas sådant oftast Pay and jump. Och ja, det stämmer som map skriver, på Pay and jump får man inte dela ut rosetter eller skriva resultatlistor eller ens kalla det för tävling.

Ett litet klargörande här. Clear Round är en bedömning inom hoppning, precis som A:0 eller A:1 eller liknande. Om den anordnas på lokal tävling så brukar det vara i klassen Lätt D för ponny och 0,90 för häst.
Det som många här på Buke brukar kalla Clear Round tror jag är klubbtävlingar där man kan välja höjd oavsett om man rider på ponny eller häst.

Här i distriktet där jag bor kallas sådant oftast Pay and jump. Och ja, det stämmer som map skriver, på Pay and jump får man inte dela ut rosetter eller skriva resultatlistor eller ens kalla det för tävling.
du skrev det jag precis tänkte skriva :bow:

det är sjukt vanligt att folk blandar ihop bedömningen clear round med små"tävlingar" (som det ju inte är) som pay and jump, banträning etc etc.

det är stor skillnad.

*kl*

Vad man kallar tävlingen är väl rätt ointressant det är vad som definieras som tävling som är viktigt. Som tävling räknas arrangemang där premier/priser delas ut till tävlande och var huvudsakliga syft är konkurrensbedömning. På en arrangörskurs nyligen så lade man till definitionen 'rangordning', dvs ngn nämnde resultatlistor vilket jag tycker är en bra beskrivning. Rosetter är ok enligt uppgift från den kursen, dock inte andra priser/premier.

På klubbtävling (oavsett bedömningsform) så behövs inte ngn godkänd funktionär såvida inte hinderhöjderna är +120.

Viktigt också att som licensierad ryttare så får man bara delta i ridsporttävlingar (hoppning/dressyr) arrangerade av annan ridsportklubb. (Tävla annat t e x wester eller dylikt är givetvis helt ok).

hmm...såvitt jag vet delas rosetter ut till alla felfria? men det kanske är olika...

*kl*

Viktigt också att som licensierad ryttare så får man bara delta i ridsporttävlingar (hoppning/dressyr) arrangerade av annan ridsportklubb. (Tävla annat t e x wester eller dylikt är givetvis helt ok).
Du får visst rida P & J om du har licens, MEN din försäkring gäller inte. Du bör därför ha en egen olycksfalls försäkring, så vida det inte är din hemma klubb som ordnar träningen, då gäller din försäkring som du har via licensen.

Du får visst rida P & J om du har licens, MEN din försäkring gäller inte. Du bör därför ha en egen olycksfalls försäkring, så vida det inte är din hemma klubb som ordnar träningen, då gäller din försäkring som du har via licensen.

Det beror på om klubben som arrangerar P & J är medlem i SvRF, är den inte det så får inte licenierade ryttare starta utan riskerar då att deras licens bli indragen.

Det beror på om klubben som arrangerar P & J är medlem i SvRF, är den inte det så får inte licenierade ryttare starta utan riskerar då att deras licens bli indragen.

Tack, det var precis det jag försökte få fram.

Choklad har beskrivit ganska bra hur det går till att bli hoppdomare. Man måste dock vara 20 år för att gå utbildningen. Och utbildningen tar ett år att genomföra. Kosta runt 2500 kr när jag gick den iaf.
Innom hoppning finns inget krav på att man måste ha tävlat. Det är inom dressyren.

/Streiff som är B-Hoppdomare

*trådlån*

jag skulle vilja utbilda mig till hovslager, Inte ngn avancerad sådan utan kanske bara bygga upp till lokal/regional. Men jag vet inte riktigt vart jag ska leta för att få mer info om detta. har letat på svrf hemsida och mitt distrikts hemsida men hittar ingenting.
Finns det ngn åldergräns på att få utbilda sig till banbyggare? Visst är det så att man även måste ha tävlat en viss klass för att få bygga på en viss nivå? Om ni vet svaren eller vet vart jag ska leta får ni gärna säga till.

Du som kan, kan man söka & betala den utbildningen själv bara man är med i en ridklubb?eller måste klubben välja ut de som vill gå denna utbildning?Många klubbar betalar ju för at deras medlemmar ska bli utbildade & då väljder de såklart vilka de vill ska gå,men jag tänkte om man kunde bekosta det själv på ngt sätt?

hahah vilken nivå på hovslagare. nu har du allt skrivit fel marie va hahahaha

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 484
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 795
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 605
Senast: Ceta
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket... 2 3
Svar
48
· Visningar
5 024
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka