Hur blir jag av med skällandet och morrandet?

M

Matilda_84

Hejsan! Har en blandras hane på 4 år. och nu han har alltid varit lite morrig åt helst killar och folk med utlänsk bakgrund, andra hundar (helst hanhundar). Nu e jag trött på detta och han har visat ännu mer skällande och morrat mycket mer nu sista tiden bara för att jag har börjat ta tag i problemet! Jag har t.ex. platsat honom, nästan skällt ut honom, tryckt ner honom bara för att visa min dominas. Vad jag ser hos honom är han en väldigt dominerande han hund som alltid vill ha sista ordet. Det roliga med han är att när han är lös så springer fram till killar utan att skälla eller morra men när jag har han kopplad så skäller han utav bara den. Har ingen aning hur jag ska göra!
Snälla ge mig tips!
Matilda och molle :crazy:
 
Sv: Hur blir jag av med skällandet och morrandet?

Sluta bråka och avled istället, skvallerträna! Han är osäker inte arg. Kopplet hindrar dem. Misstog min hund oxå då¨blev det värre. Gå omvägar.
 
Sv: Hur blir jag av med skällandet och morrandet?

hur kan man göra det då? Gå omvägar!
 
Sv: Hur blir jag av med skällandet och morrandet?

När min hund närmade sig 18 mån blev han väl lite modigare. Han började då att skälla på ett sätt som för mig lät argare än annars och ibland morrade han också. Så jag började tro att han var dominant pga andra grejer han gjorde oxå. Men så läste jag en beskrivning från en annan hundägare som stämde precis in på min! Hunden tror den är dominant, den försöker göra sig till men har egentligen inte mod till det. Det är en fasad. Så iallafall. i 13 mån tid i det förra hemmet fick han gå i flexi för att han drog bla detta gjprde hunden mycket osäker. En redan osäker hund bör gå nära sin matte/husse och allra helst bredvid eller bakom åtminstone vid möten. Detta därför att om hunden är först känner han sig oskyddad och att han/hon måste ta hand om situationen.
Så jag har fått lite tips b la här. Utöver att min hund alltid går bredvid mig utöver när han får kissa och bajsa men har inte längre än 150 cm koppel ändå, så ska jag undvika hundmöten. Gå en omväg runt, gå tillbaka, flytta mig åt sidan. Hunden ska alltid vara vid min sida och kopplet är löst, jag drar bara åt om jag måste om t ex min hund skulle vilja göra ett låtsasutfall. I största mån jag kan låtsas jag som ingenting går i samma takt, är lugn och bara går MEN ser till att min hund alltid är på andra sidan och att jag är närmast den mötande hunden. Sedan så går hundmöten alltid mycket bäättre om jasg ser till att min hund varje dag får tillfredsställande mycket motion så han inte är sprängfylld av överskottsenergi.

Eftersom jag alltid har min hund bredvid mig så gör jag ingen skillnad när det kommer en hund. Innan gick min hund framför mig och då blev han nervös av att jag hivade in honom bredvid mig.

Sedan gör vi en del andra saker oxå för att han ska känna att jag styr och ställer lite mer och därmed får han större tilltro till mig även i läskiga situationer. tex går jag in och ut genom dörrar först. Sådana där självklara saker som att vänta på varsegog för att få springa fritt efter att kopplet tagits av och att få en smakbit av ngt gott.

Som du säger sköter han möten perfekt när han är lös. Så i koppel undviker vi det helt.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 166
Senast: Praefatio
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 219
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 200
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 320
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp