Hur blir jag uppkopplad?

Comatose

Trådstartare
Jag ska flytta till ett hus i en stockholmskommun som tidigare inte varit permanentbostad sedan 1935. Av förklarliga skäl har det inte funnits någon internetanslutning där tidigare, man har inte heller haft varken telefon eller tv-anslutning. Men det vill ju jag ha!


Nu har jag hört av mig till telia, bbb och comhem, men ingen av dem erbjuder internet och tv på min adress. Bredvid mitt hus dras fiber från telia till en stor, men för att ansluta behöver jag tillhöra ”en förening” och det gör ju inte jag. Kanske bör tillägga att jag inte kommer att bo på vischan, men för tillfället har jag inga grannar precis intill (de husen ska byggas någon gång under 2016, men så länge vill jag inte vänta med internetanslutning, hur ska jag då kunna läsa på Buke? ;P)

Är det någon som är haj på det här och kan berätta för mig hur jag går vidare?

Mvh//Vill inte leva stenåldersliv
 
Gå med i föreningen.

Eftersom det är föreningen som äger fibern är det via dem du får fiber.

Mnjäe, det kan jag inte. Det är JM som bygger husen och fibern ligger i en gemensamhetsanläggning. Jag måste enligt kundtjänst (bbb och Telia) samla ihop en liten nätt trupp bestående av 20 hushåll eller så för att själv bekosta grävningen på ca 150 m.
 
Du kan inte ha mobilt bredband tills grannen byggt sitt hus? Om de också ska ha fiber vill säga.

Jo, det verkar så. Men då återstår problemet med tv, om jag har en mobil lösning på tv:n "äter" tydligen mitt tv-tittande av surfpotten.
 
Mnjäe, det kan jag inte. Det är JM som bygger husen och fibern ligger i en gemensamhetsanläggning. Jag måste enligt kundtjänst (bbb och Telia) samla ihop en liten nätt trupp bestående av 20 hushåll eller så för att själv bekosta grävningen på ca 150 m.
Fast fortfarande är det väl föreningen som har hand om fibern?
Det är ju samma system som el.
Någon äger nätet och någon annan levererar strömmen/Mbiten.
Du köper Mbit av ett företag men själva fiberkabeln är det föreningen som handhar.

När du fått kabel dragen till dig kan du förhandla med företag för att få leverans. Men de kan itne leverera innan de har rör att skicka ut det i.
 
Fast fortfarande är det väl föreningen som har hand om fibern?
Det är ju samma system som el.
Någon äger nätet och någon annan levererar strömmen/Mbiten.
Du köper Mbit av ett företag men själva fiberkabeln är det föreningen som handhar.

När du fått kabel dragen till dig kan du förhandla med företag för att få leverans. Men de kan itne leverera innan de har rör att skicka ut det i.

Njae, i fallet med fiberanslutningen i den existerande föreningen bakom vårt hus är det Telia som äger nätet? Det kallades för fast fiber tror jag att de sa på kundtjänsten för en stund sedan. Man kan alltså inte välja vilken leverantör man får där, vilket vi skulle kunna om vi bildade en egen förening och grävde själva.

JM har bildat en gemensamhetsanläggning som fibernätet ligger i och de har väl inget intresse av att låta mig vara med. Och även om de skulle vilja det så skulle jag själv behöva bekosta grävningen på ca 150 m.

Jag antar att någon mobil lösning är det som återstår, jag fattar bara inte vem jag ska vända mig till. Hittar ingen som kan erbjuda både tv och bredband!
 
Njae, i fallet med fiberanslutningen i den existerande föreningen bakom vårt hus är det Telia som äger nätet? Det kallades för fast fiber tror jag att de sa på kundtjänsten för en stund sedan. Man kan alltså inte välja vilken leverantör man får där, vilket vi skulle kunna om vi bildade en egen förening och grävde själva.

JM har bildat en gemensamhetsanläggning som fibernätet ligger i och de har väl inget intresse av att låta mig vara med. Och även om de skulle vilja det så skulle jag själv behöva bekosta grävningen på ca 150 m.

Jag antar att någon mobil lösning är det som återstår, jag fattar bara inte vem jag ska vända mig till. Hittar ingen som kan erbjuda både tv och bredband!
På glesbygden kan man bilda "byalag" för att kunna få bidrag för att dra in fiber, men är ditt hus helt ensamt utan grannar är det ju kanske svårt.

När det gäller tv så finns ju flera luftsända alternativ, t.ex. Boxer eller parabol.
 
Öh, va? Inget problem för vem?
Har du kollat vad grävning kostar? Jag tror nämligen inte att grävning kostar så stora summor. Beroende på markförhållanden naturligtvis....

Att blåsa i fibern och koppla upp kanske kostar mer.

Kolla upp kostnaderna innan du ger upp fibern.

Fiberanslutning är att anse som infrastruktur som anslutning till elnätet eller kommunalt vatten och avlopp. Det kostar en slant men sedan har man det, och det höjer värdet på fastigheten.
 
Vi skulle betala ca 50' för en grävning till det kommunala V/A:t ca 1/3 av den sträckan. Jag antar att det inte skulle behöva bli 150 000 för det, men vi får ganska mycket mobilt surf för summorna det handlar om. Kundtjänst på de tre företag som jag pratat med har inte ens föreslagit en egen fiberanslutning som ett alternativ, de har bara sagt att det blir "för dyrt". Det är väl som du säger, inte bara grävningen som kostar.

Lutar åt en mobil bredbandslösning och så en... parabol. (PARABOL på vårt vackra q-märkta hus???! :confused::crazy::cry::banghead::nailbiting::arghh: )

Jag ska kolla upp det du skrev om Boxer också @Cheeserica :up:
 
Vi skulle betala ca 50' för en grävning till det kommunala V/A:t ca 1/3 av den sträckan. Jag antar att det inte skulle behöva bli 150 000 för det, men vi får ganska mycket mobilt surf för summorna det handlar om. Kundtjänst på de tre företag som jag pratat med har inte ens föreslagit en egen fiberanslutning som ett alternativ, de har bara sagt att det blir "för dyrt". Det är väl som du säger, inte bara grävningen som kostar.

Lutar åt en mobil bredbandslösning och så en... parabol. (PARABOL på vårt vackra q-märkta hus???! :confused::crazy::cry::banghead::nailbiting::arghh: )

Jag ska kolla upp det du skrev om Boxer också @Cheeserica :up:
Ja, jag ska inte tjata. Men nedgrävning av vatten och avlopp är en betydligt större grej än att få ner en ganska tunn kabel. Med rätt grejor kan en kedjegrävare ta det för en liten summa.

Som sagt - ta reda på fakta ordentligt innan ni ger upp det. Kontakta föreningen t.ex.
 
Ja, jag ska inte tjata. Men nedgrävning av vatten och avlopp är en betydligt större grej än att få ner en ganska tunn kabel. Med rätt grejor kan en kedjegrävare ta det för en liten summa.

Som sagt - ta reda på fakta ordentligt innan ni ger upp det. Kontakta föreningen t.ex.

Nejdå, du tjatar inte, men jag pratade med JM som är den som står för föreningen idag. Deras svar var att de använder sig av Telia och att jag får prata med dem. Så det ledde ingenstans.
 
OK.
Suck. Att det ska vara så förbaskat krångligt att bygga infrastruktur.

Kanske kan du ändå ringa kommunens bredbandssamordnare och höra om läget.

Ja, det borde jag nog göra. Men jag ringde kommunväxeln och sedan byggnadsnämnden i ett annat ärende idag och fick ett så jäkla tråkigt bemötande att jag inte riktigt ids! :p Men jag kommer säkert igen med nya samlade krafter imorgon! :bump:
Tack för hjälpen! :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok För ett tag sen damp det ner ett brev i brevlådan om att det var utbyggnad av fiber på gång i vårt område, och att vi nu hade möjlighet...
Svar
0
· Visningar
374
IT & mobiler Jag kan börja med att erkänna att jag är datanovis. Fullständigt. Men nu är det så att min dator har havererat till sisådär 90%...
Svar
6
· Visningar
1 242
Senast: Cinora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp