Hur blir man intresserad av något man ska lära sig?

Modig_Korn

Trådstartare
Har kuggat i ett ämne som jag måste ha för att ens få fortsätta på min utbildning. Jag ska gå med på kursen för andra året i rad så hoppas på att jag kan mästra det denna gången. Jag inser att det är något man kommer kunna skaffa arbete med, för det är något man kan få jättemånga arbeten med om man kan programmet som ingår i kursen. Problemet jag har med det är att jag tycker att det är så otroligt tråkigt och för att jag ska ha intresse av att lära mig något så behöver jag nästan vara intresserad av det. (Nu kommer jag ju verkligen ligga i för att bli godkänd ändå men det hade underlättat om jag kunde få upp intresset för det hela).

Så hur blir man intresserad av geoinformatik/GIS? Det är typ information kopplat till ett geografiskt läge, så det är till exempel SMHI, Google maps, valstatistik baserad på län/kommun, bestämma var bästa läget för ett vindkraftverk är och sådana saker. Det är delvis teoretiskt och delvis ett program man ska lära sig hantera. Tycker det är skitsvårt men vet samtidigt att jag hade kunnat bli bra på det om jag hade fått så mycket som en gnista av intresse för att lära mig det. Så hur väcker man liv i en sådan gnista tro?

Har kuggat i ett ämne som jag måste ha för att ens få fortsätta på min utbildning. Jag ska gå med på kursen för andra året i rad så hoppas på att jag kan mästra det denna gången. Jag inser att det är något man kommer kunna skaffa arbete med, för det är något man kan få jättemånga arbeten med om man kan programmet som ingår i kursen. Problemet jag har med det är att jag tycker att det är så otroligt tråkigt och för att jag ska ha intresse av att lära mig något så behöver jag nästan vara intresserad av det. (Nu kommer jag ju verkligen ligga i för att bli godkänd ändå men det hade underlättat om jag kunde få upp intresset för det hela).

Så hur blir man intresserad av geoinformatik/GIS? Det är typ information kopplat till ett geografiskt läge, så det är till exempel SMHI, Google maps, valstatistik baserad på län/kommun, bestämma var bästa läget för ett vindkraftverk är och sådana saker. Det är delvis teoretiskt och delvis ett program man ska lära sig hantera. Tycker det är skitsvårt men vet samtidigt att jag hade kunnat bli bra på det om jag hade fått så mycket som en gnista av intresse för att lära mig det. Så hur väcker man liv i en sådan gnista tro?
Jag förstår dig när det gäller GIS, men lära sig använda ett program är väl inget oöverkomligt? Det är alltid en tröskeleffekt som handlar om att man inte är van. Precis samma som med en ny lite mer avancerad pryl, från början fattar man inget men när man väl kommit över första steget och kan använda saken så går resten lätt.

Hitta någon tillämpning du tycker är kul att göra med GIS så lär du dig programmet av bara farten.

Kanske du skulle kunna vara lite kreativ och använda något helt annat som du är intresserad av när du lär dig detta "tråkiga"? Det brukar vara min metod i såna lägen. Några exempel: När vi skulle lära oss olika slags pronomen i högstadiet skrev jag en berättelse om min ridskola och blandade in pronomena i meningarna. När jag skulle läsa om lingvistikens historia på universitetet ritade jag fåniga streckgubbeserier om hela historian. När vi på metodkursen skulle träna på att läsa av statistik ändrade jag om hela den tråkiga exempelundersökningen till att handla om vilka som är olyckligast av pop eller rock-musiker och så blev analyserna mycket roligare.

Hur du skulle kunna göra ditt ämne intressantare på liknande sätt vet jag ju inte eftersom jag inte vet vad du gillar, men testa att tänka i de banorna så kanske du kommer igång! :)

Jag tycker för övrigt Geoinformatik låter riktigt kul som du beskriver det fast jag aldrig hört talas om ämnet eller hållit på med något liknande. Vi kanske ska byta plats? ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv... 5 6 7
Svar
121
· Visningar
21 448
Senast: ptr
·
Hästmänniskan Hej! (Nu blev det här jättelångt.. Men om ni inte orkar läsa allt hoppa till där det står Alternativ 1) Till sommaren tar jag... 2
Svar
26
· Visningar
2 376
Senast: Supersalt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10