Modig_Korn
Trådstartare
Har kuggat i ett ämne som jag måste ha för att ens få fortsätta på min utbildning. Jag ska gå med på kursen för andra året i rad så hoppas på att jag kan mästra det denna gången. Jag inser att det är något man kommer kunna skaffa arbete med, för det är något man kan få jättemånga arbeten med om man kan programmet som ingår i kursen. Problemet jag har med det är att jag tycker att det är så otroligt tråkigt och för att jag ska ha intresse av att lära mig något så behöver jag nästan vara intresserad av det. (Nu kommer jag ju verkligen ligga i för att bli godkänd ändå men det hade underlättat om jag kunde få upp intresset för det hela).
Så hur blir man intresserad av geoinformatik/GIS? Det är typ information kopplat till ett geografiskt läge, så det är till exempel SMHI, Google maps, valstatistik baserad på län/kommun, bestämma var bästa läget för ett vindkraftverk är och sådana saker. Det är delvis teoretiskt och delvis ett program man ska lära sig hantera. Tycker det är skitsvårt men vet samtidigt att jag hade kunnat bli bra på det om jag hade fått så mycket som en gnista av intresse för att lära mig det. Så hur väcker man liv i en sådan gnista tro?
Så hur blir man intresserad av geoinformatik/GIS? Det är typ information kopplat till ett geografiskt läge, så det är till exempel SMHI, Google maps, valstatistik baserad på län/kommun, bestämma var bästa läget för ett vindkraftverk är och sådana saker. Det är delvis teoretiskt och delvis ett program man ska lära sig hantera. Tycker det är skitsvårt men vet samtidigt att jag hade kunnat bli bra på det om jag hade fått så mycket som en gnista av intresse för att lära mig det. Så hur väcker man liv i en sådan gnista tro?