Hur blir mitt sto avelssto?

melvin

Trådstartare
(Var osäker på var jag skulle skriva, mod får flytta om det är fel!)

Det är så att jag funderar lite på när den tiden kommer att jag ska till att pensionera mitt sto. Det jag vill då är att hon ska få bli avelssto, men jag är alldeles oinsatt i den världen så jag har ingen aning om hur jag ska bära mig åt. Jag har nämligen inte själv möjlighet att kunna hålla ett fölsto (som i min värld går i stora hagar med passande mammavänner bland kunnigt folk) då vi är inhyrda på anläggning.

Frågan är då hur gör man? Ska man helt enkelt sälja hästen som "avelssto"? Det känner jag på en gång att jag inte skulle klara av då jag vill veta vart hon hamnar, hur hon mår samt gärna kunna hälsa på henne och hennes föl. Detta är en häst som betyder väldigt mycket för mig, så jag vill hennes allra bästa! Med handen på hjärtat börjar hon tröttna lite på att vara ridhäst och att vara sällskapshäst känner jag spontant att jag inte vill ha henne till, som fölsto skulle hon få en uppgift även om hon inte jobbar längre!

I min fantasi ser jag henne i enorma gräshagar på en gård där det avlas professionellt så att jag vet säkert att hon är i goda händer, omgiven av andra fölston som liksom bara mår underbart)

/ Melvin som behöver råd!
 
Sv: Hur blir mitt sto avelssto?

Vill du inte sälja för du är rädd du "tappar" henne och inte vet var hon hamna är att du lånar ut henne som avelssto. Lånar själv två ston av folk som inte vill sälja och det funkar för mig :) Jag står för allt utom försäkringen, den står de för men vid ev olycka står jag för självrisken och löpande kostnader. Så stona är ju "mina" ekonomiskt men står ej som ägare på dem och efter 2 säsonger kommer de åka hem när fölen är avvanda :)
 
Sv: Hur blir mitt sto avelssto?

Det finns folk som tar emot fölston på precis sådana anläggningar som du beskriver. Det är vanligast när det gäller travhästar där ofta ägarna ju inte själv har stall. Så om du har ekonomi till det kan du lämna henne på helinackordering på ett sådant ställe. Det är då du som äger hästen bestämmer hingst och sedan också äger fölet när det kommer. Med andra ord du full koll på var hon finns.
Så det finns fler alternativ än att låna ut henne.
 
Sv: Hur blir mitt sto avelssto?

Men vi är många som avlar som har just det som du beskriver att ett fölsto ska ha. Själv är jag ingen markägare så jag har haft sto inhyrt hos en annan uppfödare.

Frågan är väl mer om ditt sto verkligen passar som avelssto? Vad är det för sto du har? Hur gammal är hon? Stam? Meriter?

Ett sto som platsar i avel är inte svårsåld som avelssto till bra människor.
 
Sv: Hur blir mitt sto avelssto?

Jag stod förra året på en stor gård som tar emot avelsston av alla raser på helinackordering. De går på lösdrift under vintern, och får sen några veckor innan BF komma in på box. De har 6 st stora fölboxar på över 15 kvm. 3 av dem utrustade med kamera och intill ligger fikarummet med säng under fölvaket.

Tror hon tog 2-3.000kr/månaden

Jag har hyrt in mitt dräktiga sto på ett småskaligt ponny stuteri :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur blir mitt sto avelssto?

Vad är det för häst? Hur gammal tänkte du hon skulle vara när du pensionerar henne? Har hon fått föl tidigare?
 
Sv: Hur blir mitt sto avelssto?

Hästen är sjutton år nu ca 155 cm i manken, har tyvärr bara papper på pappans sida, Fredriksborgare. Hon är tävlad 120 hoppning när hon var yngre, med placeringar och vinster. Innan hon kom till Sverige (från Danmark) har hon haft minst ett föl, jag vet inte när det var riktigt, men hon var väl iallafall unghäst då. Är det ens någon idé att försöka sälja en sådan häst som fölsto?
 
Sv: Hur blir mitt sto avelssto?

Tror tyvärr inte att hon har något större avels värde.
 
Sv: Hur blir mitt sto avelssto?

Är hon renrasig fredriksborgare eller? Kanske avelsföreningen i Danmark kan svara på vilket avelsvärde hon har. Stammen kanske är efterfrågad i Danmark även om den inte är det här menar jag.
 
Sv: Hur blir mitt sto avelssto?

Om jag ska förtydliga mig så är hon ca 10 cm för liten, av en ras som är mindre intressant, inga större prestationer och har bristande stam. Om avkommorna i Danmark presterat minst medelsvår kan hon trots det som talar emot vara intressant.
 
Sv: Hur blir mitt sto avelssto?

Om jag ska förtydliga mig så är hon ca 10 cm för liten, av en ras som är mindre intressant, inga större prestationer och har bristande stam. Om avkommorna i Danmark presterat minst medelsvår kan hon trots det som talar emot vara intressant.
:bow::bow::bow:
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 121
Senast: mars
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 596
Senast: Masse
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 322
Senast: TinyWiny
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 713
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp