Hur "blygsamt" klär ni er?

Lättare sagt än gjort när man varit en hårsmån från att ha blivit polisanmäld (för att ha sagt emot lärare och öppet kritiserat skolan/skolorna), tyvärr :(
Men har man fått det inpräntat under 6 år, är det svårt att tänka annorlunda, direkt iaf.....

Vad tror du hade hänt om du blivit polisanmäld ? Hade din värld gått under ? Eller hade andra kunnat se problemen så som du ser dom för att de iom polisanmälan blir uppmärksammade...
Att hota med polis är inte alltid negativt. Använd det SJÄLV !!! Tex i de situationerna när du känner dej utsatt och kränkt !

Att stå upp för sej SJÄLV och inte bli överkörd av andra är nåt MÅNGA (både tjejer och killar) behöver träna på ! Och funkar det inte själv ta hjälp av den hjälpen som finns.. Det spelar ingen roll om du har 1, 10 eller 100 personer som tycker de har rätt till din kropp om DU SJÄLV inte tycker de har det !

Tyvärr är skolan inte den bästa på att tillvarata "problem"... Mobbning blir allt vanligare, fler självmord i yngre åldrar osv...
Men även där måste de ju vakna (nån gång) så som de nu tom börjar vakna i andra länder (tom Indien tex)
En kvinnas kropp är just KVINNANS kropp ingen annans !
 
Oj, här blev det visst lite reaktioner....

Ser att jag förklarade min ståndpunkt något lite otydligt i mitt förra inlägg.
Jo, jag har till att börja med själv varit utsatt (mobbad hela grundskolan, i ett större antal skolor). Inte för våldtäkt, men blivit taffsad på ett större antal gånger, och även upptryckt mot en vägg av en kille som juckade mot mig och kysste mig på halsen, inför ett antal andra människor. Nu hände visserligen allt jag nämnde i förra meningen när jag var 12-14 år gammal, i skolmiljö och med jämngamla gärningsmän (= ej straffmyndiga), men i alla fall. Ofta när jag blev taffsad på hade jag "utmanande" kläder, typ tights, en skjorta som bara var knäppt till näst sista knappen, ett linne eller så. När jag blev utsatt för *vad man nu ska kalla det* hade jag på mig en skjorta med 3/4 ärm som var knäppt till näst sista knappen, ett vanligt vitt linne under och tajta jeans. Det "tipset" (uppmaningen) jag fått från lärare och andra när jag blivit taffsad på, har just varit att skyla mig mer. Kanske bära mjukisbyxor istället för jeans, och om jag prompt ska ha kortärmat, då ha en lite bylsigare, knäppt munkjacka över. Helt enkelt täcka mina former. (Kan också förtydliga att jag var helt färdigväxt när jag var 12-14 år, dvs. jag hade 65F/70E i BH då också och allt).

Jag säger absolut inte att man som lite "kurvigare" kvinna ska skyla sig för att inte våldtagen. Det jag menar är att med tanke på hur samhället ser ut idag där våldtäkter och annat händer så lätt, utifrån mina egna livserfarenheter, och med tanke på att det finns en del rent knäppa domare (som ju vissa uppmärksammade våldtäkts-domar visat), så får man kanske tänka på att inte ytterligare trigga våldtäktsmannen. Som sagt, inget jag i grundet tycker är bra, men som samhället ser ut idag är det tyvärr så man får göra.

Hoppas ni förstår lite bättre nu.

Jag kan tyvärr inte påstå att jag förstår bättre. Däremot blir jag chockad, arg, ledsen, smått äcklad och en lång rad andra känslor inom samma spektrum :arghh:

Vad ÄR det för idioter till vuxna du har växt upp med? Jag skulle se rött om jag hörde någon tipsa en liten tjej om att hon skulle skyla sig om hon blev sexuellt trakasserad av sina klasskompisar, herregud :eek::banghead: Jag är uppenbarligen så upprörd att jag inte kan uttrycka mina känslor utan att använda smileys...

Och för att förtydliga lite extra så vill jag påpeka att jeans, tights, linne, skjortor som inte är knäppta ända upp etc. inte (INTE INTE INTE!!!) är utmanande kläder. Det är helt normala kläder som vilken 13-åring som helst ska kunna ha på sig utan att behöva känna att det är utmanande kläder eller att hon ska skyla sig för att slippa bli tafsad på.

Det positiva är ju att du själv är på gränsen till vuxenvärlden nu, om din ålder stämmer med ditt nick :up: Då kanske du allt eftersom kan börja se saker och ting ur en annan synvinkel och inte behöver lyda under någon annan vuxens åsikter.
Till exempel, hur tror du att det hade känts för dig om lärarna istället hade sagt att det var förjävligt det killarna gjorde mot dig, och sedan tagit ett snack med killarna? Utan att öht skuldbelägga dig. Hade du ändå tyckt att din trekvartsärmslånga skjorta och dina jeans varit utmanande klädsel? Eller, tycker du kanske som du tycker, för att du själv fallit offer för victim blaming?

Det jag menar är att med tanke på hur samhället ser ut idag där våldtäkter och annat händer så lätt, utifrån mina egna livserfarenheter, och med tanke på att det finns en del rent knäppa domare (som ju vissa uppmärksammade våldtäkts-domar visat), så får man kanske tänka på att inte ytterligare trigga våldtäktsmannen. Som sagt, inget jag i grundet tycker är bra, men som samhället ser ut idag är det tyvärr så man får göra.

Det här är något jag ALDRIG kommer hålla med om. Det är ju resonemang som dyker upp då och då, i alla möjliga debatter. Som nu senast, vi tjejer/kvinnor bör inte vara ute ensamma och springa med musik i öronen för vi kan bli mördade. Vi bör inte klä oss "utmanande" för vi kan bli våldtagna. Man ska inte bli för full för någon kan göra något mot en. Och vem har inte lärt sig hur man ska hålla nycklarna mellan fingrarna när man går hem själv mitt i natten, så att man kan försvara sig?

Samhället ser inte ut på något visst sätt så att "man får göra" på ett visst sätt. Var och en kan (och bör!) alltid själv välja hur man vill göra. Jag kan absolut förstå att man i situationer där man inte känner sig trygg, väljer att klä sig mer för att inte synas mer än "nödvändigt". Jag förstår det valet, på individnivå. Det är upp till var och en.
Men att göra generella uttalanden om hur "man" bör, ska eller måste anpassa sig för ett fåtal idioter, det är något helt annat. Och det vägrar jag hålla med om. Två fel gör inte ett rätt liksom, så att det finns idioter till våldtäktsmän som skyller på att tjejen "provocerade honom" och att det finns idioter till domare som tycker att tjejens klädsel spelar roll, betyder INTE att alla vi andra inte har något annat val än att hålla med om att vi kurviga damer nog borde skyla oss bättre.

Och att prata om att man får tänka på att "inte trigga våldtäktsmannen" är att skuldbelägga offret. Jag vet inte om du har hört det (ärligt talat blir jag tveksam med tanke på vilka stolpskott till vuxna du verkar ha haft runt dig...) men det är ALDRIG någonsin offrets fel. ALDRIG. Även om du skulle supa dig dyngrak, slänga kläderna i en buske och sedan naken vandra hem genom mörka gränder fulla av män i alla åldrar, så skulle det inte vara ditt fel om du blev utsatt för något. En tjej/kvinna "triggar" inte våldtäktsmannen för att hon ser ut på ett visst sätt, hur mycket än våldtäktsmannen vill få henne och omgivningen att tro det. Det är HAN (och BARA han!) som bär skulden. Aldrig, aldrig någonsin hon. Aldrig.

Avslutningsvis kan jag säga att även jag som liten tjej som utvecklade former ganska tidigt blev utsatt för tafsande jämngamla. Jag hade dock noll intresse för kläder på den tiden utan tyckte att stora adidasbrallor och en munkjacka var det skönaste som fanns, alltså bar jag det i skolan varje dag. Ändå var det ett par killar som tafsade. Så, tyvärr, idioterna slutar inte vara idioter baserat på någon annans klädval.

... Och herregud vad långt och säkert osammanhängande det här blev :o Det blir lätt så när jag blir upprörd och inte kan sortera tankarna ordentligt...
 
Det må låta hårt, @Dressyrtjejen_97 , men det spelar faktiskt ingen roll vad som har hänt i ditt liv. Det ursäktar inte en person som misshandlar att hen själv har blivit misshandlad, det ursäktar inte dig för att du förtrycker andra kvinnor när du själv blivit förtryckt. Du är ansvarig för de åsikter du uttrycker och som du därigenom reproducerar.

Bara tänk efter innan. Speciellt när du skriver på internet och dina ord omedelbart når betydligt fler människor än om du bara ställer dig på stan och säger något. Du menade säkert inget illa med ditt ursprungsinlägg, men det är sådana uttalanden som normaliserar skuldbeläggande av kvinnor. Inte ensamt, men tillsammans med hur resten av samhället ser ut. Så tänk efter.
 
Personligen så har jag svårt att gå med linne etc utan BH om man kommer kunna se los niplos utomhus. Dock om det är lite "grövre" tyg eller att det sitter lösare omkring kroppen så är det lättare. Shorts gillar jag att ha kort, fast inte så rumpan syns. Där är min personliga gräns med vad jag känner mig bekväm i.
 
Jag har alltid långärmat och långa byxben. För att jag trivs bäst med långärmat och långa byxben. Har aldrig klänning, shorts eller kjol, för att jag inte gillar det helt enkelt.
Vad andra tycker om min klädsel bryr jag mig inte om. :)
 
Personligen så har jag svårt att gå med linne etc utan BH om man kommer kunna se los niplos utomhus. Dock om det är lite "grövre" tyg eller att det sitter lösare omkring kroppen så är det lättare. Shorts gillar jag att ha kort, fast inte så rumpan syns. Där är min personliga gräns med vad jag känner mig bekväm i.
Se, här är ett inlägg som jag inte alls blir upprörd över! Helt kortfattat och bra beskrivet utan att alls klanka ner på andra.:up:
 
Jag får lust att försöka ordna helnakna protestmarscher genom städerna när jag läser den här tråden. Hur man än klär sig - eller helt låter bli - ger man ingen någon som helst rätt att röra vid ens kropp, på minsta sätt!!! :rage: :arghh: :banghead:

För övrigt, när det gäller det som skrivits om att man inte hör killar kallas slampiga pga hur de väljer att se ut (ja, jag vet att det är gamla inlägg men det här var en upprörande tråd...) så tycker jag visst att det förekommer - mot homosexuella killar. Med andra ord, slampig kan man vara oavsett kön, det avgörande är tydligen om man "är" ett objekt för män eller inte. :arghh: :banghead:
(Homosexuella tjejer kan dock vara slampiga ändå - alla vet ju att de egentligen bara inte fått rätt kuk än... :meh:)

Vi har rätt till våra egna kroppar. Vi har rätt till våra kroppar - och får klä och pynta dessa precis som vi själva väljer. Ingen har rätt till någon annans kropp - inte heller rätten att bestämma hur den ska se ut och presenteras på smakligaste sätt. :wtf:

Tant out.
 
Jag vet inte om "blygsamt" är rätt ord, men...
Jag tittar på World's Strictest Parents, och episoden jag ser just nu är från Utah hos en kristen familj som har regler kring klädsel.
Då började jag fundera på hur jag själv klär mig, och funderar vidare, hur klär andra sig egentligen? Vad anses i Sverige som "normalt" och vad anses som "avklätt"? Tänker ni på hur "avslöjande" ni klär er?

Typ längd på shorts/klänning/kjol? Tänker ni på "fingertip lenght"? Något annat? Eller går ni gärna runt i hur kortkort som helst?
Urringning? Hur djup? Jag googlade lite på ämnet och såg att en vanlig "regel" inom typ kristna ungdomsgrupper och liknande verkar vara att om man böjer sig fram ska det inte gå att "se in", alltså tröjan ska ligga an mot bröstbenet eller vad det blir .p Ingen luft emellan.
Och axlarna, hur klär ni er där? Är ni bekväma med att bh-banden syns?

För säkerhets skull vill jag tillägga att inget är mer rätt eller fel än det andra, jag försöker varken förespråka mormon-klänningar eller red light district-outfits, utan alla får naturligtvis klä sig som de vill, jag dömer ingen :p Är enbart nyfiken!

Jag tycker att kjolar passar bäst på mig om de är hellånga eller rätt rejält korta, så det blir bara de varianterna. Sen har jag ganska ofta tighta kläder över brösten, ibland bodies utan BH (har D-kupa), men av nån anledning inte så mkt urringat?? springer dock ibland med korta shorts och sport-bh. tror jag dras till högre skurningar av nån anledning? tycker det är kul med brudar som går på stan i bikini med max nån större nättröja över, och folk som solar topless och sådär. tycker också det är skoj med män av varierande ålder i badbyxor på ica!!! alltid soft med diversitet!!
 
Vintertid blir det mest mjukisbyxor och tjocktröjor, nu när det äntligen är riktig sommarvärme går jag gärna i korta shorts och linne som är så urringat att man ser BH:n om jag inte drar upp det ordentligt. Jag är rätt kurvig men de enda som tar sig rätten att antasta mig när jag visar hud är mygg och bromsar, och dem slår jag ihjäl. :D
 
Jag bryr mig egentligen inte om vad andra har för kläder på sig, de får göra som de vill, absolut ja. Men min åsikt för min egen del är att har man över ungefär B-kupa (så tillvida det inte är typ 65B!) och ganska "kvinnliga" former i övrigt också, ska man kanske tänka på att "täcka sig" lite mer. Alltså inte gå runt med linne och shorts offentligt t.ex. Utan kanske istället ha en T-shirt/blus som täcker och ett par längre byxor/en kjol som går under knäet. Inte för att jag egentligen bryr mig, men med tanke på hur pass mycket våldtäkter och andra hemskheter som ändå händer och så.
Om kvinnor ska täcka sig, då tycker jag alla karlar ska täcka sig också. Vi lever i ett jämställt land och jag hoppas verkligen inte det blir som i Islamska länder där kvinnorna fått börja bära burka, fy vad kränkande mot kvinnor säger jag bara. Nä, jag tror inte alls på att kvinnor ska täcka sig, för då när de väl råkar "visa lite" får väl folk en chock.

Förresten en liten sidofundering, hur många våldtäkter händer på stränderna där kvinnorna är iförda endast bikini? Jag tror inte våldtäkter alls hänger ihop med hur man är klädd.
I så fall borde jag blivit våldtagen när jag gick i korta shorts och en ganska urringat linne, som enligt vissa skulle anses lite utmanade. För mig är det inte utmanande det minsta. Jag klär mig i det jag känner för och det kommer fortsätta så.

Tror det är dags för många att försöka ändra inställning, så länge tänket finns kvar så kommer vissa anse att det är att utmana ödet. :angel:
 
Förresten en liten sidofundering, hur många våldtäkter händer på stränderna där kvinnorna är iförda endast bikini? Jag tror inte våldtäkter alls hänger ihop med hur man är klädd.

Det gör de inte heller. De allra flesta våldtäkter äger rum i ditt eget eller gärningspersonens hem, och utförs av någon som du har eller har haft en närmare relation med. Överfallsvåldtäkter är en väldigt liten andel av alla våldtäkter (även om de tenderar att dels anmälas oftare, dels få mer uppmärksamhet i media). Och även när det gäller överfallsvåldtäkter är det långt ifrån alla som sker när kvinnan är "lättklädd". Den sorgliga sanningen är att den som är mest sannolik (statistiskt sett) att våldta dig är din partner eller ditt ex. Som ju visserligen lär se dig lättklädd, men som ju åtminstone inte jag skulle tänka på som en man som jag borde vara "försiktig" inför när det gäller att visa min kropp.

Jag anser att våldtäkt aldrig blir offrets fel och att en person aldrig kan uppmuntra till våldtäkt. Du kan uppmuntra till sex, ja, men så fort du inte säger ja till sex så är det fel av den andra parten att fortsätta. Att mena att ett våldtäktsoffer kan "uppmuntra" en våldtäktsman genom att klä sig "utmanande" är ungefär lika logiskt som att mena att någon som fått inbrott har "uppmuntrat" sin inbrottstjuv genom att bo i ett tilltalande hus.
 
Det gör de inte heller. De allra flesta våldtäkter äger rum i ditt eget eller gärningspersonens hem, och utförs av någon som du har eller har haft en närmare relation med. Överfallsvåldtäkter är en väldigt liten andel av alla våldtäkter (även om de tenderar att dels anmälas oftare, dels få mer uppmärksamhet i media). Och även när det gäller överfallsvåldtäkter är det långt ifrån alla som sker när kvinnan är "lättklädd". Den sorgliga sanningen är att den som är mest sannolik (statistiskt sett) att våldta dig är din partner eller ditt ex. Som ju visserligen lär se dig lättklädd, men som ju åtminstone inte jag skulle tänka på som en man som jag borde vara "försiktig" inför när det gäller att visa min kropp.

Jag anser att våldtäkt aldrig blir offrets fel och att en person aldrig kan uppmuntra till våldtäkt. Du kan uppmuntra till sex, ja, men så fort du inte säger ja till sex så är det fel av den andra parten att fortsätta. Att mena att ett våldtäktsoffer kan "uppmuntra" en våldtäktsman genom att klä sig "utmanande" är ungefär lika logiskt som att mena att någon som fått inbrott har "uppmuntrat" sin inbrottstjuv genom att bo i ett tilltalande hus.
Jag kan tänka mig att det ligger väldigt mycket i det där. Sen kan jag tänka mig att det säkerligen förstoras upp i media.

Det är väl ungefär som jag läste någonstans "jag körde över våldtäktsmannen, jag hörde inte honom säga nej" som liknelse.
 
Eller rånoffret som tillfrågas varför han hade sån dyr kostym på sig, vad han tjänar och vilka prylar han köpt senaste halvåret. Det kan ju tolkas som att han VILL bli av med pengar. Och är han säker på att rånaren verkligen förstod att han ville behålla plånboken?
 
Jag klär mig ganska tråkigt just nu. Det mesta är lite för stort då jag har gått ner en del i vikt. Har inte haft kjol på ett halvår pga osäker på min kropp. Har rätt små bröst, även om jag gärna har V-ringat så blir det liksom inte särskilt utmanande då det inte är två fasta och sensuella meloner som ligger och guppar och spänner under blusen. Utan det är två lite trötta och ledsna... Bröst. :meh:
Shorts har jag inte heller haft på länge.

Några minikjolar vill jag inte ha, men jag är bekväm när det är en decimeter ner till knät. Kortare än så är inte smickrande för min kroppstyp. Jag vill inte heller att de ska gå så mycket längre ner än till knäna heller, maxikjolar är inte min grej. Och kjolar som går ner till vaden kan jag definitivt inte ha :nailbiting:
 
Jag är inte bekväm med att springa runt halvnaken. Eller ens visa hud men det har bara att göra med att jag tycker att jag är ful och fet. Men jag avundas folk som är bekväma nog att göra det. Tänk vad skönt det skulle vara att ha på sig rumpshorts och bh när det är varmt!

Jag är kurvig med bröst som dallrar som Jello när jag går :laugh: Men inte tänker jag ha på mig en tjocktröja dygnet runt bara för att dölja det.
Jag skulle använda döljande kläder för att folk är dumma i huvudet.
 
Jag har alltid klänning eller kjol eftersom jag inte tycker byxor är vare sig bekvämt eller snyggt. Eftersom jag har väldigt långa ben blir mina kjolar lite extra korta men jag tycker egentligen inte att jag klär mig utmanande, med undantag av på krogen. Kort och urringat har jag oftast, men det kan anpassas till båda släktmiddagen och party. Ibland har jag långklänning. Det är så fint!!

Tycker alla har rätt att klä sig precis som de vill utan att uppleva förtryck eller övergrepp! Om jag så går i bikini i stan så har jag rätt att gå i fred och jag är aldrig rädd att säga ifrån ordentligt om någon klänger på mig!

Kvinnor har en tendens att ta på sig offerkoftan och skylla på sig själv istället för att ge tafsande män en utskällning de sent kommer glömma! Rådet lärarna gav är helt hårresande! Ska vi behöva ha burka för att inte fresta män att antasta oss???
 
Det må låta hårt, @Dressyrtjejen_97 , men det spelar faktiskt ingen roll vad som har hänt i ditt liv. Det ursäktar inte en person som misshandlar att hen själv har blivit misshandlad, det ursäktar inte dig för att du förtrycker andra kvinnor när du själv blivit förtryckt. Du är ansvarig för de åsikter du uttrycker och som du därigenom reproducerar.

Bara tänk efter innan. Speciellt när du skriver på internet och dina ord omedelbart når betydligt fler människor än om du bara ställer dig på stan och säger något. Du menade säkert inget illa med ditt ursprungsinlägg, men det är sådana uttalanden som normaliserar skuldbeläggande av kvinnor. Inte ensamt, men tillsammans med hur resten av samhället ser ut. Så tänk efter.

O jag tänker socialpsykologi. Det spelar en stor roll om vad som har hänt i våra liv om hur vi påverkas. Ansvaret för vad vi skickar ut i space, absolut, dock så handlar mkt om medvetenhet. Är vi inte medvetna om hur saker påverkar oss själva, andra etc, så är det omöjligt att veta och påverka. Det kräver väldigt mkt kunskap och mod att förändra oss, medvetandegöra våra handlingar för oss själva.

Vet inte om jag gillar detta skuldbeläggande. :)

Jag finner det väldigt beklagligt om hur Dressyrtjejen_97 har blivit mött i sitt liv, hur hon har lärt sig att såhär måste hon vara. Lärarnas totala okunskap i ämnet etc.

Det är f-n inte lätt o vara människa. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp