Hur bör Ryssland hanteras efter att kriget är slut? (utbruten från Bidrar man till den ryska krigskassan)

MJLee

Trådstartare
Den dagen kriget är slut hoppas jag att all nuvarande rysk politik upplöses i atomer, alla ansvariga hamnar i fängelse, att all rysk vapenproduktion bannlyses - samt att rysk ekonom får blomstra så att de har råd med att hjälpa till att bygga upp Ukraina igen.

Att 'straffa' Ryssland för vad de gjort i Ukraina är definitivt inte en bra policy. De kommer inte frivilligt att göra det och det blir därmed andra länder/västvärlden som kommer att trycka på vare sig rysk ekonomi blomstrar eller inte. Versaille fördraget visar hur farligt ett sådan agerande är. Inte bara pga depressionen på 1930-talet utan för den bitterhet det skapade i Tyskland.
 
Den dagen kriget är slut hoppas jag att all nuvarande rysk politik upplöses i atomer, alla ansvariga hamnar i fängelse, att all rysk vapenproduktion bannlyses - samt att rysk ekonom får blomstra så att de har råd med att hjälpa till att bygga upp Ukraina igen.
Det går jag med på men inte att låta rysk ekonomi få blomstra. Då anser jag att det vore bättre att skicka pengarna direkt till Ukraina och inte via Ryssland. Ukrainas ekonomi ska däremot blomstra 💐
 
Att 'straffa' Ryssland för vad de gjort i Ukraina är definitivt inte en bra policy. De kommer inte frivilligt att göra det och det blir därmed andra länder/västvärlden som kommer att trycka på vare sig rysk ekonomi blomstrar eller inte. Versaille fördraget visar hur farligt ett sådan agerande är. Inte bara pga depressionen på 1930-talet utan för den bitterhet det skapade i Tyskland.
Ja du. Är det lågaffektivt bemötande du förordar som konsekvens av att förstöra ett halvt grannland? Eller hur ser din lösning ut?

Tänk en extra gång, eftersom du nu kommer skapa ett prejudikat på vad det i framtiden kommer kosta att anfalla och förstöra en fri stat.
 
Att 'straffa' Ryssland för vad de gjort i Ukraina är definitivt inte en bra policy. De kommer inte frivilligt att göra det och det blir därmed andra länder/västvärlden som kommer att trycka på vare sig rysk ekonomi blomstrar eller inte. Versaille fördraget visar hur farligt ett sådan agerande är. Inte bara pga depressionen på 1930-talet utan för den bitterhet det skapade i Tyskland.
Jag tänker att det beror på vad som händer i Ryssland när kriget tar slut. Är det samma typ av regim och stat kvar så finns inget annat alternativ än att fortsätta sanktionera och göra allt vi kan för att en upprepning inte sker.

Om det däremot finns ett fönster för nya krafter kan man långsamt börja tänka annorlunda och hjälpa de krafterna på traven.

Men som @Jeffery skrev, de som är ansvariga för de här brotten både mot folkrätten genom kriget och alla brott mot krigets lagar måste straffas. Därefter kan öppningar finnas.
 
Ja du. Är det lågaffektivt bemötande du förordar som konsekvens av att förstöra ett halvt grannland? Eller hur ser din lösning ut?

Tänk en extra gång, eftersom du nu kommer skapa ett prejudikat på vad det i framtiden kommer kosta att anfalla och förstöra en fri stat.
När Putins anhang är borta är bland det viktigaste att se till att Rysslands ekonomi blomstrar och att demokratiska institutioner kan förankras. Inte som den korta tiden efter perestroika.

Enligt många analyser har Putin har kommit till makten delvis pga att många ryssar kände sig förödmjukade och bittra när de plötsligt behövde tigga västvärldens brödsmulor. Det absolut viktigaste så att inte Ukraina upprepas om 20 år är att se till att Ryssland blir en demokrati. Och att majoriteten av ryssar ser fördelarna med det jämfört med idag.
 
samt att rysk ekonom får blomstra så att de har råd med att hjälpa till att bygga upp Ukraina igen.
Lägg märke till att jag sade ”hjälpa till med”. Inte att de ska betala rubbet.

Men den här utvikningen är egentligen värd en egen tråd; Vad ska hända med Ryssland efter att de förlorat kriget i Ukraina”?
 
Det har skapats två prejudikat, Versaillefreden som till stor del ledde till nazisternas maktövertagande, WWII och Förintelsen. Eller andra världskriget där de allierade medvetet verkade för att Tyskland så fort som möjligt skulle återhämta sig från WWII och hjälpte till aktivt att bygga en blomstrande ekonomi och demokrati.

Vilket prejudikat var mest framgångsrik?
 
Ja du. Är det lågaffektivt bemötande du förordar som konsekvens av att förstöra ett halvt grannland? Eller hur ser din lösning ut?

Tänk en extra gång, eftersom du nu kommer skapa ett prejudikat på vad det i framtiden kommer kosta att anfalla och förstöra en fri stat.
Hur bra det gick att straffa Tyskland efter första världskriget vet vi redan, nu är Ryssland inte samma sak som Tyskland men jag tror vi binder ris till egen rygg för framtiden om vi försöker med samma metoder.

Självklart ska de inte få har någon vapenindustri, inte någon egen armé mm och de ska betala krigsskadestånd, men jag tror att för att få stabilitet i Ryssland så behövs det jobbas för demokrati, arbeten och och trygghet. Att rensa ut bara de senaste 200 - 300 åren av våld, svält, korruption och indoktrinering kommer ta tid och väst kommer behöva hjälpa även Ryssland till självständighet från oligarker och andra parasiter efter det kommande inbördeskriget.

Jag hoppas det inte blir samma vilda västern med USA inblandat där stora bolag kommer se sin chans som efter Irak.
 
Men Japan är väl ingen bra jämförelse till hur du vill att Ryssland ska hanteras, de betalade krigsskadestånd till ett antal länder på 25 miljarder USD i 1945 års värde.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Treaty_of_San_Francisco

Japan var ockuperat av USA i ett antal år efter krigsslutet. Det var till stor del USA som hjälpte till att kickstarta ekonomin och därmed ge Japan möjlighet att betala krigsskadestånd utan att driva landet bankrupt eller tvinga japaner att leva i fattigdom. Sedan är situationen med Ryssland lite annorlunda. Inget land kommer att ockupera Ryssland, liksom inget land ockuperade Tyskland och därför är den parallellen mycket närmare.

De som inte lär av historien är dömda att upprepa den.
 
Det är svårt det där, oavsett vad "vi" gör, tror jag att det kommer bli mer av en Versaillefred, inte så mycket för att Ryssland kommer att straffas sönder, utan för att ryssarna inte kommer "förstå" att de förlorat, och istället kommer att slicka såren och försöka igen vid senare tillfälle, när de lyckats bygga upp sin militär igen.
 
Nej Versaillesfreden var ingen lyckad tillställning men Ryssland måste definitivt betala åtminstone delar av kostnaderna för att återställa vad de förstört. Hur det ska gå till vet jag inte. En möjlighet är att börja med att de tillgångar som är frusna under kontrollerade former överförs till Ukraina för återuppbyggnad. En följdmöjlighet är att Ryssland får betala en procentsats på sin råvaruexport till återuppbyggnaden.
Att klappa Ryssland på huvudet och säga "det gör inget vi glömmer det här" tror jag är den sämsta möjliga lösningen. Då är vi tillbaka i att Ryssland kan ställa krav förhandla och i slutändan få något de inte hade från början och som de faktiskt inte hade rätt till.
Sen hur hårt man ska gå åt Ryssland beror också på vilken självinsikt de visar. I nuläget ställer de löjliga krav för att ens fundera på att komma till förhandlingsbordet. De får storstryk på slagfältet och ställer krav på att Ukraina avträder territorium ryssarna aldrig varit i närheten av. Självinsikten är exakt lika med noll.
 
Ja du. Är det lågaffektivt bemötande du förordar som konsekvens av att förstöra ett halvt grannland? Eller hur ser din lösning ut?

Tänk en extra gång, eftersom du nu kommer skapa ett prejudikat på vad det i framtiden kommer kosta att anfalla och förstöra en fri stat.

Fast tänk efter, vill skapa något ännu värre? Vi får aldrig upprepa misstagen som gjordes i slutet av första världskriget! Nåt straff måste självklart Ryssland som land få. Men det får inte skapa något liknande vad som hände i Tysklsnd.
 
Det går jag med på men inte att låta rysk ekonomi få blomstra. Då anser jag att det vore bättre att skicka pengarna direkt till Ukraina och inte via Ryssland. Ukrainas ekonomi ska däremot blomstra 💐
Det vore ju helt fel tänkt, man måste få belöning direkt då man gör rätt annars kommer man inte ändra sitt beteende. Klickerträning.

Handel kan dessutom i många fall minska risk för krig.

Flyttar från förra tråden lite at random :)
 
Jag har inte riktigt tänkt klart angående varken hur man bör behandla Ryssland efter kriget, eller olika typer av "köp inte det här från detta märke". Å ena sidan är jag helt för Alla kan inte göra allt, men alla kan göra något... Men å andra sidan ser jag en risk med västvärldens tillbakadragande både gällande inflytande lokalt (dock har jag ingen aning om det funkar rent praktiskt) men också för risken att lokalbefolkningen känner sig övergivna (får inte handla/tillgång till samma saker som väst) vilket bygger upp förakt.
Som sagt, har inte tänkt klart, så jag läser vidare och funderar :)
 
Det är inte någon som argumenterar för att Ryssland ska klappas på huvudet. Däremot, förhindra vad som kommer hända om 20-30 år när ett fattigt och bittert Ryssland drömmer om ett nytt storryssland. De invaderade Afghanistan 1979 och kriget där pågick under tio år fram till 1989. Det är det som främst är faran med Ukraina nu. Att även om Ryssland drar sig tillbaka till gränserna innan kriget så kommer de att ruva på hämnd. De är sedan 2015 inblandade i Syriens inbördeskrig där de redan varit aktiva militärt. De kommer kanske inte att ha samma resurser, men deras flygvapen är relativt oberört av kriget.

Hur väst ska handskas med situationen efter kriget är den stora frågan. Att invadera Ryssland är helt uteslutet. Att fortsätta sanktionerna kommer inte att ske. Ryssland har aldrig formellt förklarat krig mot Ukraina så de kommer aldrig att skriva på ett fredsavtal utan högst en vapenvila. När den väpnade konflikten är över kommer företag att återvända till Ryssland, det är en för stor marknad för att ignorera.

Väst kan inte hindra Ryssland från att sälja råvaror, främst då olja och gas. Vilket är den primära exporten. Ryssland kan, vilket de till en del redan gjort, sälja sin olja billigare till andra delar av världen. Indien har redan skrivit under ett avtal, likaså Kina och alltfler afrikanska länder bl.a Sydafrika. De kommer inte att få samma priser men nog för att hålla uppe basala behov i Ryssland. Det pågår dessutom redan bedrägerier där båtar registrerade i andra länder säljer rysk olja under falsk flagg, lite som utländskt kött märks om till svenskt. Ryssland är en av världens största spannmålsexportörer och länder i Afrika, Sydamerika och Asien behöver desperat deras export. Ukraina var också en av världens absolut största spannmålsexportören, men efter kriget har deras produktion minskat drastiskt vilket ger Ryssland en större procent av spannmålsexporten.

Framförallt USA kan fortsätta vägra Ryssland att importera vapen eller vapendelar. Vilket de gjort länge. Ryssland har aldrig importerat vapen från EU och resten av västvärlden. De har en nationell vapenindustri som just nu går på knäna och saknar resurser men inte kommer att ta så många år att hämta sig. Komponenter kan de köpa från Kina.

En rysk förändring måste ske inifrån. Ryssar, ffa de som bor på mindre orter och landsbygden måste få tillgång till ökat välstånd och fri media. Det kan bara ske inom Ryssland. Den yngre, västerländska anti-krigsdemografin i storstäderna har brutalt slagits ner. Det är inte en slump att de mest stabila demokratierna återfinns i de rikaste länderna. Det är människor som har mesta att förlora som är minst benägna till krig.
 
Det är inte någon som argumenterar för att Ryssland ska klappas på huvudet. Däremot, förhindra vad som kommer hända om 20-30 år när ett fattigt och bittert Ryssland drömmer om ett nytt storryssland.
Jag menar inte att du menar det utan jag syftar på att det är en mycket svår balansgång mellan att vara för försiktig och att gå på för hårt. Bägge delarna kommer slå tillbaka.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp