Hur bör Ryssland hanteras efter att kriget är slut? (utbruten från Bidrar man till den ryska krigskassan)

Inget land kommer att ockupera Ryssland, liksom inget land ockuperade Tyskland och därför är den parallellen mycket närmare.
Jag tror du helt enkelt genar lite i kurvorna angående att inget land ockuperade Tyskland efter WWII.

germany-postwwii.jpg
 
Det är kanske dags att blåsa liv i den här tråden igen,
"Vad ska hända med Ryssland efter att de förlorat kriget i Ukraina”,
då den aldrig riktigt tog sig förra gången.

Nåväl, jag såg den här filmsnutten, och började fundera om vad som händer om Rysslands ledning försvinner och blir ersatt av något annat - hur ser då detta 'något annat' ut, om dess barn sjunger sådana här låtar i statstelevisionen?




Jag tror -tyvärr- att det inte finns någon enkel fix på att reparera det här samhället.
Jag har inte sett någon enda beskrivning på hur övriga världen ska hantera Ryssland efter att de förlorat kriget i Ukraina, så att deras imperialism inte blommar upp igen.

Det enda jag set är olika människor som talar om hur övriga världen INTE ska göra.
 
Det är kanske dags att blåsa liv i den här tråden igen,
"Vad ska hända med Ryssland efter att de förlorat kriget i Ukraina”,
då den aldrig riktigt tog sig förra gången.

Nåväl, jag såg den här filmsnutten, och började fundera om vad som händer om Rysslands ledning försvinner och blir ersatt av något annat - hur ser då detta 'något annat' ut, om dess barn sjunger sådana här låtar i statstelevisionen?




Jag tror -tyvärr- att det inte finns någon enkel fix på att reparera det här samhället.
Jag har inte sett någon enda beskrivning på hur övriga världen ska hantera Ryssland efter att de förlorat kriget i Ukraina, så att deras imperialism inte blommar upp igen.

Det enda jag set är olika människor som talar om hur övriga världen INTE ska göra.

Jag tror inte att någon kan "rädda" Ryssland från den skadliga imperialismen som genomsyrat samhället i generationer. Det måste komma inifrån Ryssland själv. Från det ryska folket. Men jag tror inte det kommer hända tyvärr.
 
Kikar man lite längre ned i ovanstående twittertråd finner man den här filmsnutten.
"HOW UKRAINIAN CHILDREN ARE TAUGHT TO HATE RUSSIANS"

Den finns där för att ge en motvikt till filmen ovan, att visa att de Ukrainska barnen är inte bara lika indoktrinerade som de ryska, de är etter värre intill evil incarnate.

Man behöver dock vara mer än lovligt efterbliven för att inte kunna se igenom den här filmen som ren och skär rysk desinformation, stenhårt vinklat med scener från Donbass (DPR/LPR) på den änglalikt Goda Sidan, och som motvikt de mörka blodtörstande barnen i Odessa, Nikolaev etc.
Utan att bry mig om at söka, kan jag lova att scenerna från den onda sidan är tagna ur sin kontext.

https://rumble.com/v1vdkbe-how-ukrainian-children-were-taught-to-hate-russians.html
 
Jag tror inte att någon kan "rädda" Ryssland från den skadliga imperialismen som genomsyrat samhället i generationer. Det måste komma inifrån Ryssland själv. Från det ryska folket. Men jag tror inte det kommer hända tyvärr.
Varför måste det komma inifrån Ryssland självt, från det ryska folket - då du själv inte tror att det kommer hända?

Säger du att vi ska behöva leva med ett aggressivt grannland till Europa i all evighet?
 
Varför måste det komma inifrån Ryssland självt, från det ryska folket - då du själv inte tror att det kommer hända?

Säger du att vi ska behöva leva med ett aggressivt grannland till Europa i all evighet?

Jag tror att vi kommer behöva göra det tyvärr. Jag tror att den mentaliteten inte bara kommer från Putin och hans företrädare. Den ligger djupt rotad många många generationer bak. Ryssland gör som Ryssland alltid har gjort.
 
Jag tror att vi kommer behöva göra det tyvärr. Jag tror att den mentaliteten inte bara kommer från Putin och hans företrädare. Den ligger djupt rotad många många generationer bak. Ryssland gör som Ryssland alltid har gjort.
Om vi säger att Ryssland är den där tuffe och starke och elake killen i sexan på skolgården, och du går i fyran och har precis drämt honom i skallen med din väska för att freda dig efter att han den artonde gången ha velat ta saker du haft med dig till skolan, och rastvakten har rutit till på skarpen åt honom så att han lämnat dig i fred i tre-fyra dagar nu.
Men han har börjat titta på dig igen, på din väska, på din mössa, på dina skor.

Är det ok att du har det på det här viset?
Har har ju ändå alltid varit på det här sättet. Och hand bröder före honom. Han gör som han alltid har gjort.
 
Vad jag egentligen vill säga är att det är uppenbart att det inte är en framkomlig väg att låta Ryssland vara Ryssland i den formen Ryssland är Ryssland nu. Och jag vill ha igång en diskussion om vad att göra åt denna problematik.

Och jag vill INTE veta vad vi (i formen av västvärlden) INTE ska göra.
 
Det är kanske dags att blåsa liv i den här tråden igen,
"Vad ska hända med Ryssland efter att de förlorat kriget i Ukraina”,
då den aldrig riktigt tog sig förra gången.

Nåväl, jag såg den här filmsnutten, och började fundera om vad som händer om Rysslands ledning försvinner och blir ersatt av något annat - hur ser då detta 'något annat' ut, om dess barn sjunger sådana här låtar i statstelevisionen?




Jag tror -tyvärr- att det inte finns någon enkel fix på att reparera det här samhället.
Jag har inte sett någon enda beskrivning på hur övriga världen ska hantera Ryssland efter att de förlorat kriget i Ukraina, så att deras imperialism inte blommar upp igen.

Det enda jag set är olika människor som talar om hur övriga världen INTE ska göra.
Problemet är att Ryssland är så trasigt så ingen har nog en aning om hur man ska börja laga det, än mindre hur man ska lyckas slutföra reparationen. Grunden i problemet är att nog att Ryssland aldrig lämnade feodalsamhället. Visst tsaren störtades men vad kom sen, jo Bolsjevikerna. Resultatet av det samhälle de byggde upp blev ju i mångt och mycket exakt samma sak som det feodala samhälle man störtat om än med en annan ideologisk utgångspunkt. Det betyder att ryssarna som folk lämnade "feodalismen" år 1991 och hamnade i en ren katastrof rent ekonomiskt men även kulturellt.
Nej jag har ingen aning om hur man ska laga Ryssland och med tanke på tongångarna från Trump som med mycket stor sannolikhet vinner presidentvalet i USA, och som har Putin som en stor idol, så lär frågan vara helt akademisk. Ryssland kommer inte lyckas utrota Ukraina som nation den här gången men jag tvivlar starkt på att de kommer åka på det stordäng de behöver få för att få statsapparaten att kollapsa vilket jag ser som den enda möjligheten till ett nytt Ryssland.
Framtiden ser mörk ut och Europa lär få tummen ur och blockera Orbans inflytande totalt så att det kan förbereda sig på den oundvikliga fortsättningen på det här kriget.
 
Om vi säger att Ryssland är den där tuffe och starke och elake killen i sexan på skolgården, och du går i fyran och har precis drämt honom i skallen med din väska för att freda dig efter att han den artonde gången ha velat ta saker du haft med dig till skolan, och rastvakten har rutit till på skarpen åt honom så att han lämnat dig i fred i tre-fyra dagar nu.
Men han har börjat titta på dig igen, på din väska, på din mössa, på dina skor.

Är det ok att du har det på det här viset?
Har har ju ändå alltid varit på det här sättet. Och hand bröder före honom. Han gör som han alltid har gjort.

Har jag sagt att det är ok?? Jag förstår inte alls hur du lyckades tolka det jag skrev så! Jag blir så trött på hur en del här på Buke argumenterar och tolkar saker...

Jag säger bara att det är så Ryssland är. Ryssland gör inte som Ryssland gör p.g.a. några enstaka onda gubbar (Stalin, Putin osv) som råkat få makten av en slump. Ryssland gör som Ryssland gör för att det är så Ryssland är. Inget någon annan kan göra kan förändra hur Ryssland fungerar i grunden. Hade Ryssland varit ett litet pluttland utan mäktiga kompisar hade man kunnat gå på med militära och ekonomiska medel och tvingat landet att rätta sig i ledet och uppföra sig. Men Ryssland är för stort, har för stor befolkning (även om det är en befolkningskris), för mycket naturresurser och tyvärr för många stora länder som fortsätter handla med dem och som är deras vänner.

Det enda sättet Ryssland kommer att ändra sig är om Ryssland själv bestämmer sig för det. Om det ryska folket till sist bestämmer sig för att de vill att deras land ska närma sig väst och gör revolution. För jag tror inte att de kan lyckas ändra landet utan våld tyvärr.
 
Varför måste det komma inifrån Ryssland självt, från det ryska folket - då du själv inte tror att det kommer hända?

Säger du att vi ska behöva leva med ett aggressivt grannland till Europa i all evighet?

Ja

Europa har levt med ett aggressivt grannland till (väst) Europa i hundratals år. En återgång till status quo är det bästa vi kan hoppas på. Ett sargat, destabiliserat och utarmat Ryssland är det sista vi (väst vill).

Vad är det du förespråkar. Att NATO/EU skulle gå in och ockupera Ryssland? Den ryska militären må vara skadskjuten men de har fortfarande styrka nog att motstå all slags internationell intervention. Att gå in och upprätta någon slags marionettregeringen har aldrig lyckats, även i länder som Afghanistan, Somalia och lite mer strukturerade som Irak. Att göra någonting liknande eller att för en minut tro att det ryska folket skulle acceptera det är att leva i en parallellvärld.

Inte att förglömma att Ryssland har kärnvapen och Putin skulle inte tveka att använda dem.

Fö jobbar Ryssland stenhårt på att samla stöd och allierade med länder utanför västvärldens sfär. De har en allians med Kina som aldrig skulle acceptera en invasion, än mindre ockupation av Ryssland. India, flera afrikanska och asiatiska länder är numera, mycket pga Rysslands olja, på deras sida.

Ryssland har, nu när deras första blitzkrieg attack misslyckats, fått kriget till dit de ville. Ett köttande där Ryssland, som aldrig tvekat att kasta in kanonmat tills fienden överväldigas av antalet soldater, biter sig fast i de delar de tagit.

Ryssland räknar kallt med att väst till slut kommer att tröttna på Ukraina, vilket redan hänt, särskilt då mtp Israel/Gaza. Vänta två år till så får vi se hur läget är då. Så länge Ukraina utkämpar ett krig så kommer de aldrig kunna bli medlem av NATO. EU, kommer ett antal länder inte bara Ungern att lägga in veto.
 
Vad jag egentligen vill säga är att det är uppenbart att det inte är en framkomlig väg att låta Ryssland vara Ryssland i den formen Ryssland är Ryssland nu. Och jag vill ha igång en diskussion om vad att göra åt denna problematik.

Och jag vill INTE veta vad vi (i formen av västvärlden) INTE ska göra.

Och jag tror inte vi kan göra ett skit faktiskt. Om inte Ryssland vill ändra sig i grunden så kommer inte Ryssland att ändra sig.
 
För att ryssarna ska inse att de behöver ändra på sig, så behöver de besegras på riktigt. Innan dess kommer inget ändras där.

Det behövs att Moskva ligger i ruiner, och en främmande armé tågar in på Röda torget, minst. Vilken armé och när kan jag inte svara på, men hellre Nato än Kina. Det funkade för att få tyskarna att ändra sig, kan funka för ryssar också.
 
För att ryssarna ska inse att de behöver ändra på sig, så behöver de besegras på riktigt. Innan dess kommer inget ändras där.

Det behövs att Moskva ligger i ruiner, och en främmande armé tågar in på Röda torget, minst. Vilken armé och när kan jag inte svara på, men hellre Nato än Kina. Det funkade för att få tyskarna att ändra sig, kan funka för ryssar också.

Jag tror att ryssarna är svårare tyvärr...
 
För att ryssarna ska inse att de behöver ändra på sig, så behöver de besegras på riktigt. Innan dess kommer inget ändras där.

Det behövs att Moskva ligger i ruiner, och en främmande armé tågar in på Röda torget, minst. Vilken armé och när kan jag inte svara på, men hellre Nato än Kina. Det funkade för att få tyskarna att ändra sig, kan funka för ryssar också.

Napoleons armé besegrade Rysslands armé och tågade in i Moskva. Ryssarna brände Moskva och retirerade och retirerade. Ryssland är ett stort land. Och ryssarna har en fanatisk, kollektiv nationalism som vi i väst ibland har svårt att förstå. De kommer aldrig att kapitulera förrän de flesta ryssar är döda. Jag tvivlar på att något land, än mindre en västallians skulle ha mage att slakta civila som för ett gerillakrig mot dem.

Tyskland låg helt i ruiner efter ett fem år långt världskrig som dödade miljoner, både militärer och civila och en världsomspännande allians. Idag krävs det bara att någon på den förlorande sidan (Ryssland) trycker på den röda knappen för att stora delar av Europa, Sverige inkluderat, inte behöver bekymra sig för framtida klimatförändringar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp