Bukefalos 28 år!

Hur bor vi?

Inte den bästa bilden (en del pågående projekt som synes), men här är en till som inte bor i ett rött hus. :D
20210608_115416.png
 
Vad är värre än fasaden?

Eftersom du frågade ;)

- Formen på husen
- De där obegripliga och helt oprogrammerade runda asfaltsytorna rund varje byggnad. Ska väl tillsammans med formen på husen skapa någon grafisk effekt för traktens fråglar eller ngt :p
- Entéportarna är i många fall vända åt fel håll, och är oavsett dolda i någon sockelvåning som i sin utformning mest liknar en källarvåning. Portarna till vad jag antar är typ garage och tvättstuga är mer framträdande än entréerna
- De gigantiska ytorna mark- och garageparkering runt hela området
- Massa gräsytor utan någon som helst avgränsning mellan privat/allmänt. Och form och placering av på många av dem gör dem oanvändbara

Sen hävdar jag inte att jag tycker fasaderna är vackra direkt, men bara i närområdet tycker jag det finns värre exempel :p

1623147401825.png
 
Påminner mig om mitt barndomshem. Kedjehus som alla var i ROSA sån knögglig puts med gröna trädetaljer😬Visa bifogad fil 71264
Hittade googlebild. Nuförtiden är de flesta hus gråa..
Ja alltså jag är så less på grått förstår inte att alla fortfarande målar grått och vitt på sina hus. Vårt hus är 2/3 grått och resten flagnande faluröd plastfärg, under den är det ljusgult. Tror att husen på gatan från början varit ljusgula, milt gröna osv det är byggt på 40-talet.
 
Jo, det är ju så. Och det är i just två sådana villaområden i större stad som jag är uppväxt - där samt på sydligaste sydkusten där dylika hus är mycket sällsynta. Det gör ju att min bild av läget är lite annorlunda än om jag vuxit upp mer lantligt/längre norrut, men jag tänker ändå aldrig erkänna för sambon att de där röda trähusen är hyfsat vanliga ändå! :p
Du får väl förklara att det bara är "norr om landsvägen" som de röda stugorna är vanliga, och vem bryr sig om hur det ser ut så långt norrut. ;)
 
Visa bifogad fil 71231
Så, helt nytagen bild på det hela. Att huset ser "snett" ut är för att delen där ytterdörren är byggdes ut 1973. Det fanns ingen toalett innan, det var dass som gällde... men när jag var på väg tyckte de att det var dags :D Fönstret närmast i bild bredvid bron är matlagningsköket sedan ligger hallen, toaletten och badrummet i rad i den nya delen.
Ditt hus är supermysigt
Älskar såna gamla med historia bakom allt
 
Jag säger ju det, inför skampåle igen.

@Lillgrådis: Nog borde väl det gå att få in i straffskalan för de som målar gamla sekelskiftesmöbler och slänger ut kakelugnar?! :D

Vad tror du om den här kompletteringen i brottsbalken: Ofredande av byggnad, grovt brott.
”Den som fysiskt antastar byggnad eller dess inredning genom att montera fula och otidsenliga material, måla precis allting i ett eller flera rum i färgen vitt, avlägsna vackra originaldetaljer eller som annars utsätter byggnaden för liknande hänsynslöst agerande döms, om gärningen är ägnad att allvarligt kränka personer med sinne för byggnadsvård och arkitektur, till straffet att måla orden ”CARPE DIEM” 1000 gånger på en gipsskiva och sedan avlägsna texten igen med hjälp av en nagelfil.”
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
17 18 19
Svar
375
· Visningar
23 574
Senast: Lillefrun
·
Samhälle Jag funderar kring det här med att söka vård i en annan region än den man bor i. Jag har förstått att jag har rätt att söka öppenvård i...
Svar
2
· Visningar
238
Senast: manda
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
904
Senast: Fetaost
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp