Bukefalos 28 år!

Hur bor vi?

Vårt lilla hus. I behov av omvårdnad och kärlek (och en massa pengar..) men vi gillar det.
IMG_20210608_194140.jpg
 
Vad tror du om den här kompletteringen i brottsbalken: Ofredande av byggnad, grovt brott.
”Den som fysiskt antastar byggnad eller dess inredning genom att montera fula och otidsenliga material, måla precis allting i ett eller flera rum i färgen vitt, avlägsna vackra originaldetaljer eller som annars utsätter byggnaden för liknande hänsynslöst agerande döms, om gärningen är ägnad att allvarligt kränka personer med sinne för byggnadsvård och arkitektur, till straffet att måla orden ”CARPE DIEM” 1000 gånger på en gipsskiva och sedan avlägsna texten igen med hjälp av en nagelfil.”
Fullkomligt rimligt. Överväger att maila texten till min riksdagsledamot. :up:
 
Ok det kan hända att någon tycker jag förtjänar CarpeDiem-straffet själv nu för ett tak täckt med solceller är ju inte helt a la mode från 1915.

Dock till mitt försvar så fanns här före solcellerna inget fantastiskt originaltak att förstöra, utan på ena sidan halvkassa eternitplattor och på andra sidan en osannolikt ful solblekt korrugerad plåt. Dessutom saknades ett fungerande hängrännesystem. Så när något var nödvändigt att göra, så var den här lösningen as good as it got för mig och för att huset i resterande delar ska må bra många år till. Men för att vara solceller tycker jag ändå det är vackrare än många exempel som jag sett. Och även om jag håller stenhårt i till exempel mina gamla originalfönster (med lösa innanfönster) så måste det ju inte vara ett museum, utan tillåtas viss uppgradering med fiber och tekniska lösningar som fungerar för ett boende i nutid och framtid.

Förutom tegelfasaden (som jag själv tycker fantastiskt mycket om) så är det gråstensgrund längst ner som inte syns på denna bild. Och den lilla verandan på mitten som vetter ut mot trädgården, växthuset och hästarnas sommarhage är en av mina mesta favoritplatser i hela världen. För drygt tio år sedan var den så eländig att både tak och delar av golvet hade rasat in. En stor lyckodag med glädjetårar när jag fick den återuppbyggd för att kunna tas i bruk igen.

Om det eventuellt inte har framgått, så är jag liksom @athena_arabians en av de personer som älskar mitt boende och hem så djupt och så innerligt att jag identifierar mig med det, oavsett att det är arbetskrävande och kostsamt, och oavsett att det kan ha sina skavanker för en utomstående betraktare.

(Ev kompletterar jag med någon bild från innergården när gräsklipparen någon gång har blivit lagad, så att det ser något mer presentabelt ut där än just nu.) :D

Visa bifogad fil 71296
Snyggaste solcellslösning jag sett!
 
Här blåser det också och alla originaldörrar öppnades inåt men sen byttes de ut till moderna som öppnas utåt och det gäller att hålla bra i dörren när man öppnar för annars smäller dörren upp med en smäll och det blir märken i väggen. Helt värdelöst.
Jo tack visst är det!
 
Ok det kan hända att någon tycker jag förtjänar CarpeDiem-straffet själv nu för ett tak täckt med solceller är ju inte helt a la mode från 1915.

Dock till mitt försvar så fanns här före solcellerna inget fantastiskt originaltak att förstöra, utan på ena sidan halvkassa eternitplattor och på andra sidan en osannolikt ful solblekt korrugerad plåt. Dessutom saknades ett fungerande hängrännesystem. Så när något var nödvändigt att göra, så var den här lösningen as good as it got för mig och för att huset i resterande delar ska må bra många år till. Men för att vara solceller tycker jag ändå det är vackrare än många exempel som jag sett. Och även om jag håller stenhårt i till exempel mina gamla originalfönster (med lösa innanfönster) så måste det ju inte vara ett museum, utan tillåtas viss uppgradering med fiber och tekniska lösningar som fungerar för ett boende i nutid och framtid.

Förutom tegelfasaden (som jag själv tycker fantastiskt mycket om) så är det gråstensgrund längst ner som inte syns på denna bild. Och den lilla verandan på mitten som vetter ut mot trädgården, växthuset och hästarnas sommarhage är en av mina mesta favoritplatser i hela världen. För drygt tio år sedan var den så eländig att både tak och delar av golvet hade rasat in. En stor lyckodag med glädjetårar när jag fick den återuppbyggd för att kunna tas i bruk igen.

Om det eventuellt inte har framgått, så är jag liksom @athena_arabians en av de personer som älskar mitt boende och hem så djupt och så innerligt att jag identifierar mig med det, oavsett att det är arbetskrävande och kostsamt, och oavsett att det kan ha sina skavanker för en utomstående betraktare.

(Ev kompletterar jag med någon bild från innergården när gräsklipparen någon gång har blivit lagad, så att det ser något mer presentabelt ut där än just nu.) :D

Visa bifogad fil 71296
Fint! Byggdes det som bostadshus en gång eller har det haft någon annan funktion?
 
Vi bor i lägenhet i ett gammalt område med jättemånga fina hus från tidigt 1900-tal.

Men vi hamnade ju då i ett från 86'....
inCollage_20210609_074928094.jpg


Man riktigt känner historiens vingslag! :laugh:

Vi bor högst upp i de 3 fönsterna längst till höger (på vänstra bilden) innan det kommer ett sånt där fint gammalt hus.
 
Vi bor i lägenhet i ett gammalt område med jättemånga fina hus från tidigt 1900-tal.

Men vi hamnade ju då i ett från 86'....
Visa bifogad fil 71338

Man riktigt känner historiens vingslag! :laugh:

Vi bor högst upp i de 3 fönsterna längst till höger innan det kommer ett sånt där fint gammalt hus.

Här har vi bild från andra sidan, balkongen högst upp och våningen ovanpå den är vår. Ser aningens trevligare ur från den här sidan och insidan är tack och lov bättre :D

20210608_163030.jpg
 
What, då bor jag bokstavligt talat i din gamla lägenhet :laugh:
Hoppas du trivs!
Jag mådde gott i den lyan och möblerade fint och nydeligt. Även in that wierd little space utanför badrummet.

OT:
Hittills har jag alltså boendeconnections med 3 bukefalister:
bott tillsammans med en, en har flyttat in efter mig, och en har jag flyttat in efter.
Hyrde i andrahand av en hästskötare i Sumpan... säkert också en forumit. :p

Är det här forumet sjukt stort - eller flyttar somliga av oss bara jävligt ofta?
...eller någon slug demografisk slutsats om att vi söker oss till samma områden (i denna fråga: kvadratmeter) pga anledning.
 
Fint! Byggdes det som bostadshus en gång eller har det haft någon annan funktion?

Tack! Nej det har varit privatbostad hela tiden, gården har varit i byns "centrum" före laga skifte så det finns anteckningar om hur många brunnar och grisar och humlestörar här fanns på tidigt 1800-tal. Det är inte så länge som jag hittade ett mynt från 1742 (ett ör :) ) som någon slarver tappat bort då och som plötsligt en dag bara låg framför fötterna på mig utanför huset. Men hus och loge och stall i nuvarande utformning är från 1910-15.

Såhär såg det ut i riktning mot innergården någon vinterdag på möjligen tidigt 1950-tal. Det är lämnat kvar mycket gammal bråte i alla uthus, men TYVÄRR hör inte bilen dit. :arghh:

941225_10151552795692684_984077938_n.jpg
 
Hoppas du trivs!
Jag mådde gott i den lyan och möblerade fint och nydeligt. Även in that wierd little space utanför badrummet.

OT:
Hittills har jag alltså boendeconnections med 3 bukefalister:
bott tillsammans med en, en har flyttat in efter mig, och en har jag flyttat in efter.
Hyrde i andrahand av en hästskötare i Sumpan... säkert också en forumit. :p

Är det här forumet sjukt stort - eller flyttar somliga av oss bara jävligt ofta?
...eller någon slug demografisk slutsats om att vi söker oss till samma områden (i denna fråga: kvadratmeter) pga anledning.
Låter som det är dax för en undersökning :D

Jag älskar det lilla udda området bredvid badrummet. Har klämt in min shoppingvagn, pant, tvättkorg, toapapper m.m. där.

Har du bilder kvar på kök eller vardagsrum? Är sugen på å möblera om men inga direkta idéer. Vill få in en frysbox då mina matlådor tar oförskämd stor plats i frysen.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
17 700
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
805
Senast: Fetaost
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 810
Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp