Hur bor vi?

Så häftigt! En sådan hade jag velat hitta här, jag undrar ofta över vilka som bodde här på 1800-talet och hur det var då.

Mitt hus var tydligen café på sent 1800-tal, början på 1900-talet. Så spännande att få lite historia!

Var bla en man och fru som bodde där, och dom fick två döttrar. En dag blir mannen och dottern påkörda av tåget så frun blir ensam i huset med dottern, varav dottern bor kvar och tar hand om sin mor tills hon går bort, dottern bor sen kvar fram tills den dagen hon också går bort (på kökssoffan i köket) och efter det så säljs huset till en man som blåser ut allt och renoverar upp och säljer, då hamnade huset hos en barnfamilj, och den familjen köper sen jag huset av.

Systern som dog på järnvägen hade även en dotter, och hon växte upp i huset tillsammans med sin mormor och moster, för pappan blev då deprimerad när hans fru dog. Denna kvinna har jag kontakt med än idag, och jag hoppas att hon törs ta sig upp i sommar och hälsa på. Hon är såklart till åren nu, och har levt isolerad iom corona, men hon vill upp nu när vi är vaccinerade. ❤️
 
23F50BC1-CBB9-47BD-997B-E68E7BE70D9B.jpeg

Det här är alltså mitt hus, baksidan.
 
Här bor jag :D
De rosa områdena är kossornas lösdrift + de angränsande betesområdena (de andra betena ligger en bit bort). Det gula är ridbanan. Blått är hästarnas vinterhagar, det orange områdena är får/getter vinterhagar.
Ena vinkeln på laggården är stall för 10 hästar, den andra delen är ligghall till kossorna :)
Gården är inköpt, men släkten har funnits i byn sedan den bildades och vårt ursprungliga hemmarn ligger "tvärs över åkern" på andra sidan vägen från gården sett.
En å och någon mindre bäck slingrar sig förbi/igenom kohagen. Trivs oerhört bra 😍

Screenshot_20210623_180202_edit_165998857156960.jpg
 
Öga för detaljer😁
Det är ju faktiskt en sån jättefin sak här, fina gator överallt och inte bara tråkig asfalt👍

Vi diskuterade dem mycket när vi var där, därav att jag kommer ihåg dem :D

Finns mycket med området jag gillar och mycket jag tycker är knasigt (så blir det ju alltid med såna här typer av områden, speciellt när de byggs för mässa). Men hur man har hanterat allmän plats, offentliga rum och detaljerna där gillar jag verkligen :)
 
Det jag gillar mest med mitt boende är att det ligger nära vatten och nära natur men ändå är en lättskött lägenhet. Jag var inne på att köpa hus men tänkte att det kanske blir mkt jobb och ensamt. Sen bor jag nu ca 3,5 mil från sthlm vilket gjorde att jag fick större lägenhet nu än när jag bodde närmare samtidigt som jag kan ha jobb inne i sthlm.
 

Bifogade filer

  • 20210629_212204.jpg
    20210629_212204.jpg
    295,9 KB · Visningar: 49
En bild på lägenhetshuset vi bor i. Har inte tagit bilden själv. Vi har dock ingen balkong utan bor mer i mitten av huset. Byggt i slutet av 30-talet. När husen byggdes så hade de svårt att locka hyresgäster för att folk tyckte att det låg så långt bort från stan. Idag får det räknas som ett av de mest centrala områdena i stan. Så staden förändras.

MED8EBB4E836B434CA295F21ADDDF474634.jpg
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
618
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
15 747
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Vi har köpt ett litet hus och ”alla” vill plötsligt komma och hälsa på. Vi ser det som sådär roligt att ha hela huset fullt med folk om...
2
Svar
27
· Visningar
2 750
Senast: Breaktown
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 656
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp