Hur bra är den svenska skolan?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur bra är den svenska skolan?

Såg på UR idag, om att resurser har ganska lite med själva undervisningen att göra, utan det har med miljön att göra på skolan... men det kan naturligtvis vara ett orsak- verkan- fenomén. Det behövs fler lärare, mindre grupper - så att man får mer tid. Idag stressas både lärare och elever tills de blir sjuka.
 
Sv: Hur bra är den svenska skolan?

Mindre grupper är inte en universallösning, det finns grupper på 10 som är oerhört jobbiga att undervisa i. Däremot så beror det mkt på gruppsammansättningen, att klassen har ett bra klimat - fungerar sådant så är det inte jobbigt att ha en klass med 25 barn (förutom det faktum att varje barn får mkt lite egen tid med läraren.)
 
Sv: Hur bra är den svenska skolan?

Min son har haft stora lässvårigheter. Om jag inte minns fel så rådde du mig till att intensivläsa med honom.Vilket vi gjorde och nu läser vi tillsammans ca 5 gånger i veckan. Det gav snabbt resultat,han är bättre, fast jag tror ändå att han alltid kommer att ha svårigheter att lära sig studera läsande. I hans fall så lär han lätt in seende och hörande.
Finns det verkligen inte läromedel på Cd?

25 för att gå runt ekonomiskt? Usch......Okej då, max 25 elever och två lärare på varje klass. :)
hälsningar gulan fd.gulla
 
Sv: Hur bra är den svenska skolan?

Har du diagnosticerad dyslexi så finns det ganska mycket hjälpmedel. Vissa läroböcker finns redan inlästa, annars får man som lärare fixa sådant själv. Men intensivläsning ger ofta resultat, kul att det går bättre för din son nu!!
 
Sv: Hur bra är den svenska skolan?

Mina flickor var dåliga på att läsa. Den ena var URUSEL även i matte. Hon var så dålig att vi diskuterade att hon skulle gå om trean. I fyran fick de kravet att läsa 10 kapitelböcker på en termin, jag var oerhört skeptiskt och i mitt stilla sinne led jag med mina barn som jag ALDRIG trodde skulle fixa detta, men det blev tvärt om, de läste sina 10 kapitelböcker och därigenom kom de igång med läsningen. Nu när de går på höggstadiet märker jag att de läser väldigt mycket mer avancerade böcker än sina jämnåriga, både på svenska pch engelska - jag tror att det kommer ur det som jag såg det orimliga kravet i fjärde klass.

Jag har alltid uppfattat att det är som om hjärnan behöver mogna innan de kan ta in vissa saker, särskilt på min ena, hon som hade svårt med matte skriver numera MVG på skrivningar, poletten har trillat ner helt enkelt.

När det gäller dyslexi så finns det ju även hjälp på andra sätt. Jag känner till en familj vars pojke gick till en specialutbildad optiker som kunde se på hur hans ögon rörde sig vari problemet låg. Efter att han fått behandling - som för övrigt väldigt mycket g ick ut på att "koppla nervbanor" så läste han perfekt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 311
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 099
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
826
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 194
Senast: Destiny_D
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp