Hur bra är den svenska skolan?

Status
Stängd för vidare inlägg.

break_a_leg

Trådstartare
Rapport publicerad idag!

Vad tycker ni om detta? Som blivande lärare tycker jag att det är rätt skrämmande att de lärare som arbetar i skolorna inte kan tolka de styrdokument som faktiskt ligger till grund för deras yrke! En läsvärd rapport iaf, både för lärare, rektorer och föräldrar.
 
Sv: Hur bra är den svenska skolan?

Där ser man...

Stackars skolbarn som kommer att få oss att tampas med ;)
 
Sv: Hur bra är den svenska skolan?

Intressant läsning även för en vanlig förälder.

En (bland flera) intressant punkt är:
förhållande till 1992 finns tecken på att agerandet för egen vinning och för den nära gruppen, på bekostnad av solidaritet med andra, ökar hos eleverna. Flickor uttrycker fortfarande generellt sett större tolerans och empati än pojkar, men har närmat sig pojkarna.


Mina flickors skola måste spara en massa pengar och de var jätteupprörda över att de måste köpa pennor och sudd och allt vad det var själva. De tyckte att det var skit att deras skolpeng skulle gå till nån förortsskola med problem. ....ända atills vi hade vridit och vänt på detta och de faktiskt förstod att alla barn inte är lika priviligierade som de är. Jag tycker det är tråkigt att skolan själv inte kan stå över de egna ekonomiska intressena och försöka få ett solidaritetstänkande in i ungarna, hur tråkigt det än är att de måste avstå endel pengar
 
Sv: Hur bra är den svenska skolan?

Japp. Jag ska tampas med gymnasieligister och lära dom matte. Du då?
 
Sv: Hur bra är den svenska skolan?

Det är ju bara att konstatera att mobbingen inte har minskat på skolorna. Dessutom så är många barn väldigt egenkära och tänker först och främst på sig själva (inte alla, men en hel del).

Men skolan återspeglar ju i mångt och mycket samhället i stort och även där har ju medmänskligheten minskat betydligt de senaste åren.
 
Sv: Hur bra är den svenska skolan?

Matte/Svenska och Specialpedagogik upp till 6:an. Dock har jag mer poäng i matte än vad man hade på gamla 1-7 lärarutbildningen.
 
Sv: Hur bra är den svenska skolan?

break_a_leg skrev:
Rapport publicerad idag!

Vad tycker ni om detta? Som blivande lärare tycker jag att det är rätt skrämmande att de lärare som arbetar i skolorna inte kan tolka de styrdokument som faktiskt ligger till grund för deras yrke! En läsvärd rapport iaf, både för lärare, rektorer och föräldrar.

Nej och kan de inte tolka dokument, hur ska då eleverna kunna (se delen om att läsförståelsen har försämrats).

Det som retar mig är att det är så många icke behöriga lärare nuförtiden. Samtidigt är t.ex. min mamma är gymnasielärare i svenska och historia och jobbar just nu på ABF eftersom hon inte får något jobb på en gymnasieskola :mad: Hon är stressad som sjutton och tar så många timmar hon kan ifall hon skulle stå arbetslös snart...jobbar alltså mer än 100% i perioder och det är lagom avslappnande... :crazy:
 
Sv: Hur bra är den svenska skolan?

På min dotters skola är i år alla lärare behöriga, så har det inte varit tidigare! I Sthlm finns det nästan inga fasta lärartjänster att söka, tur att man har lite kvar på utbildningen - förhoppningsvis går några 40-talister i pension tills jag är klar :o

Det är tyvärr så att på de skolor som har äldre skolledare och personal står i många fall tiden stilla, dom följer inte med i utvecklingen...
 
Sv: Hur bra är den svenska skolan?

Jaa, det där med styrdokument talas det mycket om under utbildningen, men mindre om ute på skolorna tror jag. Men de flesta har ju en lokal plan som dessutom ofta ligger ute på skolans hemsida. Hur medvetna lärarna är om styrdokumenten är nog väldigt olika, troligen skrämmande olika....
Nina
 
Sv: Hur bra är den svenska skolan?

Intressant läsning, skrev ut det så maken, också blivande lärare, ska få läsa.

Tänkte kommentera det här med empati och empatibrist.

Jag tycker inte att det är så konstigt att empatin minskar hos de yngre. Detta är ju något man måste lära sig, och i dagens stressade samhälle så har inte föräldrar alltid tid att visa sina barn den kärlek och förståelse som de behöver för att utveckla den empatiska känslan.
Blir man alltid åsidosatt, skälld på, ingen som ser _mig_ i det busiga/trotsiga - hur ska man då kunna utveckla en förståelse för andra??

Min man har just varit ute på VFU och har tampats rejält med några bråkstakar. Varit hård och tuff, men även satt sig ner bredvid, klappat på axeln när de gjort något bra, berömt och skojjat. Gissa vilka som kramade om honom först på hans sista dag?? Gissa vilka som ritade teckningar som nu fyller en bit av hemmet??
Det behövs så lite för att barnen ska känna att de är sedda, men jag tror att dagens lärare har alldeles för lite tid/elev för att hinna reflektera över detta.
 
Sv: Hur bra är den svenska skolan?

Problem med läsförståelse....Kan det inte vara invandrarbarn och svenska barn med utlänska föräldrar (speciellt om båda två är utländska) som drar ner statestiken?
Vi bor i Italien och vi båda är svenskar. Våra barn är födda och uppvuxna här, har italienska kompisar och tittar på Italiesk Tv, och ändå så är läsförståelse ett problem. För pojken speciellt. Även flickan stöter på problem. Båda två pratar helt flytande svenska och är bra på det, har ganska stort ordföråd, men skulle tro att läsförståelsen i svenska skulle bli ett litet problem för dom.
hälsningar gulan fd.gulla
 
Sv: Hur bra är den svenska skolan?

Visst påverkar en annan bakgrund än den svenska läsförståelsen, men jag tror inte att det är det som ligger bakom "nedgången".

Med tanke på resultatet i denna rapport så tror jag att det kommer att hända ganska mkt inom skolvärlden inom de närmaste åren!
 
Sv: Hur bra är den svenska skolan?

Har ingen personlig erfarenhet men av det jag tagit del av i media och från bekanta i skolmiljö, utan att vara ordinarie lärare, samt från andra med skolbarn så verkar det som att skolan idag präglas av allt för mycket "eget planerat arbete", "vara kompis i stället för lärare" och en j*vla cirkus på rasterna. Utifrån den bilden så kan jag verkligen inte förstå hur man kan fråga sig vad som är fel när eleverna inte kan prestera vettiga betyg.
Att man inte ens klarar av att styra upp mobbning och trakasserier i skolorna säger ju allt!
Vilka föräldrar skulle acceptera en arbetsplatsmiljö av den karaktär som deras barn tvingas vistas i?
Nej, skolan i dag verkar vara rena moraset. Många lärare och rektorer verkar tyvärr skita i hur det går för eleverna, det saknas ett personligt engagemang.
 
Sv: Hur bra är den svenska skolan?

Visst påverkar en annan bakgrund än den svenska läsförståelsen, men jag tror inte att det är det som ligger bakom "nedgången".

Vad kan det vara som ligger bakom då?

Med tanke på resultatet i denna rapport så tror jag att det kommer att hända ganska mkt inom skolvärlden inom de närmaste åren!

Till det possitiva eller negativa?
Det enda som jag tror kan hjälpa alla dagens elver, är fler lärare, som är utbildade och färre elever i klasserna. Min önskan är MAX 15 elever Absoluta taket är 20. Och det tror jag inte att politikernar vill satsa på.
hälsningar gulan fd.gulla
 
Sv: Hur bra är den svenska skolan?

Det som jag kan se är en del av problemet är att här i Sverige går mattematiken i stort sett ut på att göra så många matte-uppgifter som möjligt på en viss tid. I länder som Japan har man utvecklat pedagogiken inom det området och arbetar mer med att försöka lära ut varför och hur matematiken fungerar och vad det kan användas till - vilket har resulterat i överraskande resultat. Läste att för nått år sedan att Japan hade gått om Sverige inom det området..
 
Sv: Hur bra är den svenska skolan?

"Det som jag kan se är en del av problemet är att här i Sverige går mattematiken i stort sett ut på att göra så många matte-uppgifter som möjligt på en viss tid."

Har du fått det intrycket har du haft otur att få lärare som missuppfattat pedagogiken helt. Så är det verkligen inte tänkt.
 
Sv: Hur bra är den svenska skolan?

Nej, men tyvärr förhåller det sig så. :/
 
Sv: Hur bra är den svenska skolan?

Jag tror att det kan beror på att man numera läser mindre för sina barn, att läsa böcker är ingenting som lockar barn längre....(Iaf inte alla). Man märker oerhörda framsteg i klasser där man har "intensivläsning", dvs barnen MÅSTE läsa för sina föräldrar minst 15 min VARJE dag. Om man kör det i några veckor så brukar det märkas skillnad. Men sedan måste ju detta underhållas...

För att en klass "ska gå runt" ekonomiskt så krävs det minst 25 barn i klassen, det är tyvärr den krassa sanningen. Det är ju kommunen som sätter de ekonomiska ramarna för skolan, så det är ju politikerna som måste ta sitt förnuft till fånga i den här frågan.
 
Sv: Hur bra är den svenska skolan?

Jag kan hålla med dig om att det behövs satsas oerhörda resurser på att fortbilda mattelärare, utvecklingen går framåt inom matematiken! Men man ska inte förkasta allt det "gamla", det finns bra saker där också.

Är du dålig på läsförståelse så påverkar det även matten, det ligger nog bakom en hel del av de dåliga resultaten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 311
Senast: tanten
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 194
Senast: Destiny_D
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 948
Senast: kolblakkur
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara skriva lite här för jag har ganska så mycket ensam känslor och då känns det som det iallafall hjälper lite att skriva här...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 684
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp