Hur brett mellan spjälor i boxgaller?

amalia

Trådstartare
Sitter och tittar i gamla djurskyddsmyndighetens blad ang måttrekomendationer för nybyggnationer.

Enligt vad jag kan utläsa där ska det vara mindre än 2,5 cm mellan spjälorna, men det känns verkligen lite, eller? Jag ska sätta armeringsjärn är det tänkt och det är klart att det blir en väldig skillnad på materialkostnad om man istället har 5-6 cm mellan spjälorna.

Är det någon som kan ge ett tips på ett bra mått? Vad är det i färdigboxar måntro?
 
Sv: Hur brett mellan spjälor i boxgaller?

2,5 cm låter osannolikt smalt, har nog aldrig sett ett stall med så tätt mellan spjälorna. Eller? :confused:
 
Sv: Hur brett mellan spjälor i boxgaller?

Nej det verkar lite konstigt. Såg nu att det även stod

Fria öppningar i galler för stor och liten häst bör vara för:
stående galler < 25 mm eller 65-85 mm

Så då borde man kunna lägga det någonstans mellan 6,5 och 8,5 cm då.
 
Sv: Hur brett mellan spjälor i boxgaller?

Om det inte redan trätt i kraft så kommer det snart. Att det inte finns några fasta mått utan att det ska anpassas efter hästen som står där.
Som t ex 8,5 centimeter passar en vuxen häst men om man sätter ett fölsto med föl i samma box kan fölet riskera fastna med en hov/ben med det måttet.
 
Sv: Hur brett mellan spjälor i boxgaller?

Är du säker på att du verkligen vill ha armeringsjärn som galler? Jag har sett ett par stall med 10-12mm armeringsjärn som galler, och det har definitivt inte sett ett dugg säkert ut. Hästarna kröker sådana järn mycket lätt (vilket har synts i dessa stall), och med 5-6 cm mellan järnen är det som gjort för att hästarna ska lyckas sparka ut fötterna mellan järnen som böjer undan och sedan fastna! :crazy: Jag skulle aldrig våga ställa någon av våra hästar i en sådan box även om de är mycket snälla och lugna. Jag har till och med hört att man nu för tiden på vissa ställen inte godkänner armeringsjärn som galler - just eftersom de är alldeles för mjuka. Så tänk efter en extra gång och kolla upp det med din länsstyrelse innan du köper armeringsjärn för detta ändamål. :crazy:

Om du ändå vill ha armeringsjärn, se till att du svetsar fast dem i en ram och även är noga med att svetsa fast tillräckligt många armeringsjärn åt 'andra hållet' (så det blir ett rutnät) för att förstärka konstruktionen.

Kommer det någon gång hända att ni eller nästa ägare till gården dessutom ska ha föl eller unghästar i stallet, så tänk efter en extra gång om hur ni vill ha gallren utformade för att inte få några traumatiska överraskningar. Vill du ha ett riktigt säkert stall så använd nät med 2mm tråd och 2,5mm rutor som ni svetsar fast i järnramar och sätter mellan boxar och framför fönster. Det blir betydligt starkare än om ni sätter upp 20mm armeringsjärn med 6-8cm mellanrum, och det finns ingen risk att hästar av någon storlek fastnar med ett ben, en hov, ett huvud eller en käke.
 
Sv: Hur brett mellan spjälor i boxgaller?

8 mm lexan som skruvas framför fönstret
funkar väldigt bra + att det blir väldigt ljust då det inte sitter
tråkiga svarta galler
 
Sv: Hur brett mellan spjälor i boxgaller?

Lexan är känt för att gulna, repas lätt och snabbt bli ofräscht och därmed ge sämre ljusinsläpp.

Har stått i stall med alla rutor utbytta, men det gav faktiskt ett fräschare och ljusare intryck med glasrutor och galvade galler.
 
Sv: Hur brett mellan spjälor i boxgaller?

Förstår resonemanget helt och fullt.

Har stått i stall tidigare där det satt armeringsjärn som boxgaller och i det stallet har det fungerat utmärkt i över 20 år, men som sagt man vet aldrig vad som kan hända.

Jag vill inte lägga några jättepengar på detta projekt då det inte är mitt stall utan jag står som inackorderad. Idag är det öppet mellan boxarna och några har provisoriskt satt upp kompostgaller som boxgaller.

Enklast är kanske att sätta upp en helvägg, även om det är lite trist för hästen förstås.
 
Sv: Hur brett mellan spjälor i boxgaller?

Förstår resonemanget helt och fullt.

Har stått i stall tidigare där det satt armeringsjärn som boxgaller och i det stallet har det fungerat utmärkt i över 20 år, men som sagt man vet aldrig vad som kan hända.

Jag vill inte lägga några jättepengar på detta projekt då det inte är mitt stall utan jag står som inackorderad. Idag är det öppet mellan boxarna och några har provisoriskt satt upp kompostgaller som boxgaller.

Enklast är kanske att sätta upp en helvägg, även om det är lite trist för hästen förstås.

Ett sånt nät jag snackade om är inte särskilt dyrt per meter. Man brukar kunna köpa restpartier för under 200kr/rulle (25m långt, 1m högt). Att svetsa ihop en enkel metallram att svetsa fast nätet i är inte heller någon större kostnad. Och :devil: mycket billigare både ekonomiskt och mentalt än att riskera att ens (eller någon annans) häst skadar sig allvarligt. Ett par hundra spänn måste det väl vara värt att slippa den riskfaktorn? Ibland tycker jag hästfolk resonerar lite dumsnålt.
 
Sv: Hur brett mellan spjälor i boxgaller?

Menar du gunnebostängsel? Är det starkare än armeringsjärn?

Jag har egentligen inget problem med att lägga ut pengar på detta. Men hästen är till salu och jag vet inte hur länge han blir kvar i detta stall som vi nu ska flytta till.

Sedan har inte jagvarken kunskapen eller någon praktisk möjlighet att svetsa så den modellen faller.
 
Sv: Hur brett mellan spjälor i boxgaller?

Nej, jag menar sånt här:
image008.jpg
Om du går in på en svetsfirma och är jäkligt trevlig tror jag inte de fakturerar dig på massvis med pengar för att svetsa ihop en ram och fästa ett nät i. Det gör de på en pissekvart om de bara har tid.

Men om du bara kommer sätta dit armeringsjärn utan att svetsa fast dem i en ram, utan att svetsa fast några 'tvärslåar', är det inte bättre att helt enkelt låta det vara gallerfritt mellan boxarna av säkerhetsskäl? Kanske kan du sälja gallret för en billig slant (= ungefär lika mycket som det kostade att tillverka) till nästa person som ska ha sin häst i boxen där du har din häst om det nu inte finns galler? Häng upp en filt mellan om hästarna inte låter varandra vara ifred. Använd, om nu armeringsjärn är enda tänkbara alternativet för dig, annars armeringsjärn som är åtminstone 20mm. Det är inte direkt billigt, men risken är ju mindre att något blir dumt. Hur hade du tänkt sätta fast dem?

Hittade ett par bilder i en annan tråd på buke som visar vad jag sett i andra stall, och detta är då 12:or som inte är fastsvetsade.
 
Sv: Hur brett mellan spjälor i boxgaller?

Häng upp en filt mellan om hästarna inte låter varandra vara ifred.

Klippte och klistrade runt lite väl mycket i stycket så ovanstående mening hamnade fel. Jag menade att du skulle hänga upp en filt istället för farliga galler om din häst får problem med boxgrannarna. Är det framför fönstret du ska sätta upp galler är det ju lite klurigare, för där kan man ju inte skippa galler heller. Men att bara sätta upp armeringsjärn som lätt kröks (se fönstergallret på bilden i tråden jag länkade till ovan - där det dessutom trots allt är svetsat i en ram...) så ser man ju att risken är stor att hästen kickar mot fönstret då den bråkar med en ny hästkompis i boxen brevid, armeringsjärnen fjädrar undan och släpper igenom hoven, fjädrar tillbaka något och låser fast hoven runt kronan eller ovan kotan. Har man otur lyckas hästen dessutom ha sönder rutan när den sparkade eller när den sprattlar för att komma loss, och skär sönder benet fullkomligt (förutom det den slamsar sönder mot de skrovliga armeringsjärnen). En mardröm att komma till stallet morgonen efter.
 
Sv: Hur brett mellan spjälor i boxgaller?

En annan variant, om man nu absolut inte vill svetsa, är att gå till en vvs-butik eller liknande och köpa blårör istället för armeringsjärn. Rör står emot böjning mycket bättre än pinnar, plus att materialet i blårör är mycket bättre än det i armeringsjärn, dock är det ju några gånger dyrare än både nät och armeringsjärn, men du slipper ju att svetsa i alla fall!
 
Sv: Hur brett mellan spjälor i boxgaller?

Tack för alla tips... Du har gett mig lite att fundera över :)

Med tanke på bilderna i den länkade tråden så går armeringsjärn bort. Som sagt så hade vi det i ett stall där jag stått i perioder med tre olika hästar under 17 års tid och det var inte någon som helst åverkan på armeringsrören.
 
Sv: Hur brett mellan spjälor i boxgaller?

KL
Intressant, vet iof att armeringsjärn görs av tex gamla bildelar eftersom det är så mkt "skit" i järnet så det duger inte till annat, men har faktiskt aldrig sett sådär krokiga armeringsjärn live.
Vi har såna i stallet som är jättefina fortfarande.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
862
Senast: MiniLi
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 592
Senast: Ajda
·
Trädgård & Växter Vi har en damm/göl/pöl på vår mark, ca 60x20 m stor. Enligt tidigare ägare så var det personen innan dem som grävde den med syfte att...
Svar
19
· Visningar
2 142
Småbarn Allt har varit frid och fröjd med vår bebis sen hon föddes för 10 månader sen. Hon är nöjd och glad 99% av tiden, väldigt aktiv och...
Svar
15
· Visningar
6 144
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp