Hur brukar ni klippa era hästar? Gärna bilder

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Draksus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 77
  • Visningar Visningar 39 436
D

Draksus

Jag skall klippa min pålle för första gången till vintern. Förra vintern blev han så svettig och det blev jobbigt för honom.
Det hör till saken att han står på lösdrift och behöver ju egentligen sin päls.

Hur skulle ni gjort?
Och hur/vilka mönster brukar ni klippa på era hästar?
Behöver de halstäcke? Eller anser ni att det är ett modernt påfynd liksom de nya magtäckena?

Posta gärna bilder på era klippta hästar:idea:

Sv: Hur brukar ni klippa era hästar? Gärna bilder

I2134107W380H507V20090803T070452Z.jpeg

Dålig bild, men man ser förhoppningsvis lite. Han är helklippt, för han svettas så mycket i vanliga fall men det blev mycket bättre, lättare att hålla ren också.
Jag använde halstäcke när det var hagel och drivis eller snöstorm, bara för att undvika att han blev blöt. Jag vet dock många som inte använder halstäcke, men de verkade inte ha något problem med det. Hade jag haft honom på lösdrift hade jag gjort en jaktklippning (?) så han fortfarande hade haft extra skydd över ryggen.. Luddigt!!

I2134107W380H507V20090803T070452Z.jpeg

Dålig bild, men man ser förhoppningsvis lite. Han är helklippt, för han svettas så mycket i vanliga fall men det blev mycket bättre, lättare att hålla ren också.
Jag använde halstäcke när det var hagel och drivis eller snöstorm, bara för att undvika att han blev blöt. Jag vet dock många som inte använder halstäcke, men de verkade inte ha något problem med det. Hade jag haft honom på lösdrift hade jag gjort en jaktklippning (?) så han fortfarande hade haft extra skydd över ryggen.. Luddigt!!

Det går inte att se bilden :(

du kan gå in på www.aramis.zmn.se , sen kolla i albumet vår/vinter 09. Trodde det skulle funka :(

draksus: haha sorry, men jag tänkte på den man spar allt på ryggen. Det är ju ganska praktiskt ändå.. I hope!

du kan gå in på www.aramis.zmn.se , sen kolla i albumet vår/vinter 09. Trodde det skulle funka :(

draksus: haha sorry, men jag tänkte på den man spar allt på ryggen. Det är ju ganska praktiskt ändå.. I hope!

Fina bilder :laugh:
Såg att din kille oxå heter Aramis precis som min:D

Tack :D
Gud vad roligt! Det verkar inte vara ett alltför vanligt namn, men det är himla fint :)

i vitras hade jag min häst klippt i filtklippning då jag oftas red ut på ganska lungna skogsturer men han blev svettig men blev för svettig av att gå i ridhus oklippt.

Tyckte det var praktiskt då han kune gå naken i hagen när det ej var nederbörd och jag behöved ingen filt när jag red ut och han blev inte lika svettig av att gå i ridhus.

Men i vinter blir det helklippning då han kommer att jobbas betydligt hådare i vinter.

Kram

beror lite på hästen, men om jag får göra som jag vill sas så klipper jag hela kroppen förutom en fläck under sadeln, halva huvudet och ner till skenbenen. på min gammla häst klippte jag helt ned till hoven och hela huvudet eftersom han hade jättetjock päls och tyckte om att klippas.

är hästen rädd om huvud eller ben så får den ha pälsen kvar där, jag drogar inte bara för att det ska bli en snyggare klippning.

har alltid halstäcke utomhus, dom har ju noll skydd mot väder och vind när pälsen är så kortklippt. i stallet har dom bara om det är jättekallt.

om din häst går på lösdrift skulle jag klippa så lite som möjligt, bara undersidan av halsen och magen.

Allt utom en stjärna på rumpan och halva huvudet!

Aldrig halstäcke, Skulle aldrig utsätta min häst för det, tappar all man och det är en risk
då de kan fastna med hovar och ben om de är lite för smidiga när de kliar sig.

c5213ea7876f977296ee390294eeaa95.jpg

:D

Allt utom en stjärna på rumpan och halva huvudet!

Aldrig halstäcke, Skulle aldrig utsätta min häst för det, tappar all man och det är en risk
då de kan fastna med hovar och ben om de är lite för smidiga när de kliar sig.

c5213ea7876f977296ee390294eeaa95.jpg

:D

Snygg :love:
Tycker det är coolt när man klipper i mönster. Såg ett kort en gång på en häst med Superman märket på rumpan :rofl:

Min första häst fick någon bred variant av spårklippning när han klipptes första gången på hösten som treåring. Hade täcke med vanlig halsskärning ute. När han blev äldre helklipptes han (sparade lite på ryggen under sadeln) och hade halvhalstäcke ute.

Nuvarande 3-åringen kommer eventuelt att klippas i höst om hon verkar bli svettig vid aktivering. I så fall kommer jag i första hand klippa halva halsen och sedan fortsätta bakåt, snett nedåt mot ljumsken.

Så här brukar vi klippa. Täckar enbart när det är runt 0 grader och blötväder, då med vanligt regn- eller vintertäcke utan hals. Är det "bara" kallt och ingen nederbörd, eller om det är "torr" snö så går hon naken utan problem.

zorba5.jpg

Tanken var att ponnyn skulle få samma klippning, men där försvann det lite för mycket päls på sidorna... Så där fick vi täcka nästan hela vintern, annars frös hon :o

Nikolina.jpg

Har du häst på lösdrift röstar jag på en klippning liknande den övre.

Går det på lösdrift skulle jag göra en miniklippning. Brukar göra den på småbarnen som inte går så hårt i tävlingsstallet. Den ger inga linjer som syns när hästen fällt. Jag klipper helt enkelt halsen. Gömmer kanten mot muskeln på frambenet och sedan upp utmed sadelkanten. Klipper sedan fram till sidstyckena på tränset. Vill du ha halstäcke så slipper du klippa om lika ofta. Ta dock inte ett med halvhals med helhals på, de rackarna förstör manen. Sådana vanliga som man bara fäster en hals på är bäst, vi har Mark Todds.

Jag klipper hela hästen förutom halva huvudet, det blir upp på ganascherna där sidostyckena sitter ungefär och så väck med resten.
Halstäcke används om det är riktigt ruskväder men nuv. häst har jag svårt att hitta en hals som passar till, förra året stod han med halsen ner på huvudet och skrek och vågade inte röra sig, jag hade ju inte tänkt på att han var mindre än min förra så hade bara lagt fram det vanliga vintertäcket.
Brukar räkna med att få klippa 3-4 ggr/säsong sas.

Jag klippte min häst förra vintern då hon fick en björnpäls utan dess like. Hästen går normalt utan täcke och jag ville att hon skulle göra det även som klippt, därför spårklippte jag henne. Hon svettades inte alls och kunde gå otäckad som vanligt. Mycket nöjd. här är bild.
27427037.jpg

Senast ändrad:

Ursäkta trådkapningen.... :o

Hur vet man att man ska klippa? Har två hästar som får björnpälsar och tyvärr efter ett ridpass är de pisseblöta och det tar ju halva dagen att torka pälsen.
De går med regntäcke vid snö/regn, den ena går med fleece under täcket vid riktigt rå vind och kyla, medans den andre klarar sig utan.
Hur ska man klippa dessa? Vill inte hålla på att täcka mer än vad jag gör.

det är ju just för att de ska slippa den där extrema svettningen man klipper. du kan klippa en jaktklippning (har jag för mig det heter), då klipper du halsen, bringan och bogen samt det värsta på magen och låter det från manken och bakåt vara kvar (någon kanske har bild?). då slipper de bli så där vidrigt svettiga.
men som sagt, inte säker på att det är jaktklippning, var länge sen jag sparade något när jag klippte hästar, gjorde det på mitt sto för flera år sen men numera helklipper jag alltid. tänk dig att du får som ett ridtäcke kvar.

Jag planerar att eventuellt klippa min häst i vinter, då vi förhoppningsvis kommer att hålla ganska god fart på träningen då.

Troligen så blir det bara en spårklippning, då jag vill slippa täcken så långt det går. Kanske räcker det t.o.m med en variant på islandsklippningen? (Visste inte att det hette så innan jag kollade länken!:D)

Men hon kanske inte går att klippa alls, det får vi ju se då.

det är faktiskt väldigt få hästar som inte går att klippa, när vi köpte en av våra ponnier sa de att det absolut inte gick att klippa honom utan att få domesedan (stavning?) men vi klippte drogfritt varje säsong utan problem. bara man är lugn och låter hästen få lyssna och titta lite först brukar det ge med sig.
det enda jag använder mig av är ev. en brems när jag klipper huvudet, vill inte slinta och göra dom huvudskygga, men annars har jag faktiskt sluppit droga dom trots att alla f.d. ägare påstått att det behövts.
den jobbigaste jag hade att klippa var min första egna storhäst, men det var för att han var så sjukt kittlig, han var jättesnäll men tyckte verkligen det var obehagligt, men med lite tålamod, snälla ord och en sockerbit då och då funkade det också.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under... 2
Svar
24
· Visningar
3 578
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 519
Senast: Ceta
·
Utrustning Jag letar en sladdlös tyst klippmaskin till min häst. Det har tagit en stunds träning innan han har tyckt att det är ok att bli klippt... 2
Svar
21
· Visningar
2 359
Senast: mysboll
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
4 113
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025