Hur bygger man upp ryggmuskler?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare C F
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 170
C

C F

Hhur bygger man upp ryggmuskler till en häst? han har inga ryggmuskler, men han svankar inte heller.

Hur gör man? tips på övningar?

Sv: Hur bygger man upp ryggmuskler?

Man tar bort allt som hindrar hästen att använda kroppen på rätt sätt, så kommer överlinjen av sig själv. Med andra ord, rätt utrustning, rätt träning med balans mellan vila och arbete, rätt foderstat. Hästen ska alltid gå med framåtbjudning, dvs ridas bakifrån, och aldrig samlas längre stund än att den fortfarande kan bära sig med bjudning och i balans.

Hur man sen lockar fram detta med lösgörande övningar, klättring, gymnastikhoppning osv kan variera och det finns hundra knep. Men inget av dem hjälper om man inte ser till att inget hindrar hästen att jobba rätt med kroppen.

Anlita gärna en hästmassör som kollar hästens muskelstatus och som du kan diskutera igenom det hela med. Så får du råd om hur du kan lägga upp det utifrån hästens nuläge. Kostar mindre än du tror.

C F skrev:
Hhur bygger man upp ryggmuskler till en häst? han har inga ryggmuskler, men han svankar inte heller.

Hur gör man? tips på övningar?

rid mkt på tygeln. Klättring ger ju fina muskler.
försök få honom/henne att trampa ordentligt under sig.

Arbete i en korrekt form med höjd rygg och bakbenen under kroppen istället för bakom.
Klättra i branta backar, kliva över stock och sten, slalom mellan träd.
Hoppa studs, det är jättebra gymnastik och musklebyggande. Varierad träning helt enkelt!
Men framför allt så se till att hästen får i sig bra foder och tillräckligt mycket för att bygga muskler. En passande sadel är också jätteviktigt!

jag skulle tömköra... gärna i skogen så hästen får lyfta på benen...

skulle inte sitta på en häst utan ryggmuskler....

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har precis köpt en häst på 6 år. Jätte lugn och snäll att rida, kommer om ett tag. Han behöver bygga lite mer muskler pga inte...
Svar
16
· Visningar
1 589
Senast: Edla
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
861
Senast: Anna-KarinO
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
1 046
Senast: Lejd
·
Ridning Jag är ridlärare på en verksamhet och vill ha tips på olika övningar som är bra att göra i grupp. Både dressyr, bommar och hoppning...
Svar
10
· Visningar
1 380

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Diskbråck
  • Gps-halsband

Hästrelaterat

Tillbaka