Hur byggs arbetslust

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kribr622
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 211
K

Kribr622

Hejsan,
skulle vilja veta hur ni gör för att få era hästar mer motiverade och arbetsvilliga inför uppgifter som av hästen upplevs som svåra, jobbiga mm både fysiskt och psykiskt. Min häst har en förmåga att frysa fast och har han och sina kilon bestämt att inte röra på sig hamnar jag i en vad man skulle kunna kalla stillastående situation av olika längd. Han reagerar inte nämnvärt på glada uppmuntrande ord, skänkeln, eller spö. Då jag försöker arbeta min häst akademiskt vill jag helst använda skänkel och spöt så lite som möjligt. Då han är tämligen oberörd inför det mesta så känns det som att jag måste försöka fixa och tricksa så att han upplever vårt arbete som roligt och trivsamt. Då han gillar mat brukar jag ha med mig lite morötter eller något annat gott som belöning då han utfört ”jobbigt” arbete. Vissa dagar behövs det inte så mycket uppmuntran medan andra dagar får jag anstränga mig mer för att få honom att vilja vara med.

Jag försöker variera träningen med körning (har en kallblodstravare på åtta år), skogsridning, longering, arbeta på marken för hand, ridning i paddoken med bommar, koner mm. De dagar vi gör saker som är nya och som av hästen kan upplevas som svåra både psykiskt och fysiskt arbetar vi korta pass på ca 10-15 min. Att dra vagnen tycker han nog är det bästa av allt näst följt av skogsridning. Dessa två saker är han dessutom mest bekant med från sin förra ägare. Jag har bara haft honom i fyra månader men vill att vår tid tillsammans ska vara en positiv upplevelse och vill med detta inlägg få tips och idéer som gör att jag åtminstone inte gör den stillastående situationen värre.
/Kristin

Jag väntar ut honom. Sitter bara och gör ingenting. Till slut är det han som tröttnar, och vid *varje* litet steg framåt (en del steg är _mycket_ små) får han beröm. När han stannar igen står vi kvar där tills han tröttnar nästa gång. Litet då och då trycker jag fjäderlätt med skänklarna bara för att kolla om han har lust att gå framåt. Men om han inte har det är det inget problem, då står vi ett tag till. Jag är mycket mer envis och motståndskraftig mot tristess än vad han är (låtsas jag i alla fall inför honom :angel:).

I och för sig är det här kanske inget sätt att göra den uppkomna situationen kortare, det är alltså ingen NU-lösning på problemet.

(En _något_ mer akut insats (fast inte en lösning på ett _uppkommet_ problem) som verkar fungera för mig&hästen är att innan det egentliga arbetet ha honom på lång lina och trixa oss över och kring litet småläskiga saker. Han blir mer lyhörd då. Sen när jag märker att han börjar bli uppmärksam på vad jag vill så sitter jag upp och börjar rida.)

Nu har inte jag en häst som "fryser" fast. Men jag har ökat motivationen med hästgodis medans jag rider :o.

Hästgodis har varit strängt förbjudet i mitt stall, men jag ändrade mig när jag märkte vilken skillnad det gjorde.

Det första jag gör är att sänka ribban. Gör ngt lätt som jag vet att han klarar av. Gör han det ok så får han en godis, det får han att känna sig duktig. Sen ökar jag gradvis svårigheten.

Vid vilka tillfällen upplever du att han inte är motiverad? Jag har, och har haft, ett systematiskt och målmedvetet träningsprogram för mig och min häst. Då vi började träna tillsammans så gjorde vi bara enkla saker som vi klarade av och kunde känna oss duktiga i, både jag och min häst. Dessa enkla saker har byggts på och blivit mer avancerade, men de känns fortfarande lika enkla.

Jag tror att det är viktigt att man alltid gör saker som man känner att man behärskar. Naturligtvis så måste man töja på gränserna för att kunna utvecklas, men man ska vara så förberedd på det nya att man alltid känner att man klarar av det. Man måste också tillåta sig att göra misstag och göra fel. Detta gäller både häst och ryttare. Jag tror också att det är viktigt att man som ryttare utgår från att hästen vill göra rätt och alltid berömma den då den försöker,även om det blir fel.

Och då du analyserar ridpasset efteråt, leta positiva saker både hos dig och hos hästen, inte fel. Det skapar en positiv och trevlig inställning till arbetet.

Lycka till med din häst!

Hej,

jag har ännu inte lyckats hitta något mönster i frysningarna. Jag brukar försöka med att börja med lätta saker och ge mycket beröm de dagar jag känner att det behövs extra beröm. Sedan försöker jag tex med svårare grejer som tex sluta ett par steg och det brukar gå bra för det är inte alltid som detta leder till en frysning utan en frysning kan även inträffa vid enklare saker som han egentligen inte har några problem med.

På något sätt försvinner han bort han blir tom i blicken och det ser ut som han är någon helt annan stan. Kan det vara så att han inte är mogen rent psykiskt? Min häst är ett precist fyllt åtta årigt kallblod. Det har inte krävts så mycket av honom förut utan han har mest fått göra som han vill bara det fungerade villket gjorde att han blev sur den första månanden om jag eller någon annan sa åt honom att tex stå still när man sitter upp eller sa nej till andra saker.

Är det så att kallblod är lite "sega" "bestämda" "envisa"? Är det någon annan som har ett kallblod som liknar min?

Gör han så här även när du rider ut? Eller är det bara på ridbanan han gör så?
Om det är så, skulle jag nog träna mer ute och vänta med ridbanan tills han tycker det är kul. Gör han likadant när du arbetar honom från marken? (om du arbeta honom från marken förstås)

Genom självransakan och samförstånd, att se träningen som ett lagarbete där ingenting är starkare än den svagaste länken. Det är lätt att människan bli för dominant, att kommunikaitonen inte blir ömsesidig.
Att lära sig respektera begränsningarna både hos sig själv och hos hästen tar tid och kräver en viss känslighet.

Hästen kan låsa sig på grund av olika saker, tror jag. Vanligt är nog att den inte känner uppgiften som ett genuint och harmoniskt samarbete, _känslan_ saknas.
Eller att hästen begärs utföra uppgifter som den inte förstår, som den inte klarar av eller får uppgifter som är obegripliga.
Eller en kombination av alltihopa.

Kallblodstravarna är känsliga individer, smarta oxå. Att dom inte vill är ett tecken på att människans hantering brister. Dom finner ingen lojalitet. Många har lätt för att överse hästens personlighet. Hästen är känsligare än människan och det gäller att finna nyckeln till kommunikation så att hästen är med på noterna, för dom flesta kallblodstravarna gillar att arbeta och lära sig nya saker, bara man inte utmanar deras stolhet på fel sätt. :smirk:

Och visst spelar tidigare hantering en stor roll. Det kräver mer insikt av människan som kommer efteråt och vill förändra på det som redan är.

Jag räknar inte minuter när jag gör nya eller ansträngande saker med mina hästar. Jag läser situationen och avslutar när hästen gjort rätt.

Kanske är det lättare att få hästen med sig rent mentalt ifall man lägger fokus på att läsa och känna av hästen i arbete, oavsett hur kort tid det tar?
Då riskerar du inte pressa hästen över sina acceptabla gränser och då behåller den det god humöret.

Sedan har jag som tumregel att alltid först göra övningarna från marken. Markarbetet är ovärdeligt för att stärka kommunikationen och då är hästen väl förberedd på sin uppgifter när man senare sitter upp.

Jag försöker ha en helhetssyn på vårt samarbete och umgänge, och inte minst ett kritiskt öga till mina egna insatser. Min häst är ganska känslig, med mycket motor och starka, snabba reaktioner.

Svåra/ jobbiga situationer är ju ytterst subjektivt och ibland tror jag vi projicerar våra förväntningar på hästen ... Det gäller t ex nya rörelser, trafik, "äckliga" föremål.

Jag försöker alltid att varierar våra aktiviteter; från att markarbeta eller bara promenera till ridpass fokuserade på våra akademiska övningar, en specifik gångart, balans, speed eller kondition. Visst vet jag alltid vad vi ska göra när jag sitter upp, men fungerar inte det så kan vi alltid göra något annat. Det är dock jag som avslutar pågående övning och sedan ändrar resten av passet. Men jag vill ta hans humör i beaktande just för att han är positiv och arbetsvillig, därför tar jag hänsyn till hans önskemål. Är jag stressad eller bara ur humör så brukar min häst slippa mig.

Men om du bara haft din häst i fyra månader, så har ni mycket kvar att upptäcka. Ta det lugnt och se till att ni är överens om ledarskapet så löser sig det mesta. Och, glöm inte att ha *kul* med din häst!!

Glömde ... tänk på att arbetslust kan vara synonymt med livslust och glädje - så det är inte bara när ni arbetar som hästen skall vilja tillbringa tid med dig.

pröva med att göra saker som att gå över pressenningar, över broar, öppna grindar m.m. sånt som är lite läskigt men ändå spännande och roligt när han klarar det. sånt gör jag med en häst jag rider som inte tycker om "det tråkiga arbetet på banan". bara att göra saker som han kan bli lite stolt över att klara mellan träningarna så blir det en possitivare känsla mellan er. när min häst sedan ändå kan vara grinig på banan och inte vilja göra saker ignorerar jag det och jobbar mig igenom timmen så gott det går. kom ihåg att inte bli för mesig så att han börjar göra som han vill. men tänk också på att han kan säga ifrån p.g.a att något är fel...man kan ju alltid be en veterinär att kolla vargtänder eller kankse be en massör känna igenom hästen ifall den har ont och därför protesterar.Lycka till!

Minns när jag köpte min travare. Man fick i princip släpa honom till ridbanan och väl där kunde man göra allt för att få honom att trava, utan resultat. Jag har lärt mig mycket av den hästen.

Det är så enkelt egentligen. Det handlar om att göra det svåra enkelt, att sätta ut smp hinder som hästen kliver över stort. Bygga upp ett självförtroende och göra uppgiften på ett roligt och spännande sätt. För min häst räckte det med en åtta på ridbanan och efter ett tag höjde han kraven själv. Jag behövde bara ge honom möjligheten. Idag är ridbanan lika rolig som skogen. För att han alltid går därifrån som en vinnare med bra självförtroende. Det gäller att övertyga hästen om att det du ber den om klarar den, även om det är en svår uppgift så kommer hästen att utföra den lätt, efter som att den tror att det är lätt.

En lätt uppgift betyder övervunnet hinder. Övervunnet hinder gör hästen stolt. Stolthet bygger självförtroende. Och självförtroende gör nya uppgifter lätta. Vilket innebär att det blir roligt att utföra dem.

Jo, visst har jag reflekterat över mig själv och ett led i det var att försöka få tips och ideér av er här på forumet. Jag vill som sagt att vår tid tillsammans ska vara en positiv upplevelse för oss båda.

När det gäller min tidsangivelse så menar jag inte att jag räknar minuter utan jag tänkte med tiden påvisa att arbetet inte behöver vara långvarigt för en frysning.

När det gäller arbete för hand på marken så är det ungefär där vi befinner oss just nu. Ridningen sker mest i skogen för omväxlings skull eftersom både han och jag tycker att det är trevligt och mysigt. Det är mest i detta arbete som han fryser och att jag delvis är orsken till det eftersom jag inte tidigare arbetat så mycket med denna typ av inriktining. Det betyder att frysningarna sker mest på banan men då jag bor lite avlägset en ridbana går vi även på diverse åkrar, grusvägar mm med ungefär samma frysfrekvens. Jag har försökt att gå långsamt fram men jag ska kanske ta det ännu lugnare. Det är lätt att bli entusiastisk.

Ja, det är lätt att bli entusiastisk på bekostnad av hästens humör. :) Men lyssna på den, eftersom hästen är den enda som kan lära dig hur den fungerar.

Ett tips, träna andning. Andningen vid hästträning är lika viktig som när du gör Yoga. "Jorda" dig själv genom din andning. Låt andningen göra dig närvarande i nuet.

Andas lungt och låt markarbetet bli till en dans, en lek, -där allt får en rytm och en känsla.
:)

han blev sur den första månanden om jag eller någon annan sa åt honom att tex stå still när man sitter upp

Detta kan tyda på att han ser oss människor som små kryp som mest är ivägen. Att arbeta med lydnad och kommunikation är aldrig fel. En mycket bra och mycket grundläggande övning som verkligen brukar ge effekt är "parkeringshalten". Du väljer ut en plats där du vill att din häst ska stå. Rita gärna ut en ruta runt omkring honom så att du håller reda på platsen. Du parkerar din häst där och gör det du ska. Om du inte har något att göra så hitta på något. Leta stenar, flytta koner, vad du nu kan tänkas behöva göra. Kom ihåg att "putsa lite" i svansen på hästen också, så att han känner att du bryr dig om honom. Då din häst går iväg från parkeringsrutan, flytta lugnt tillbaka honom. Var noga med platsen.

Denna övning kan verka simpel, men är så effektiv. Den visar tydligt ledarskapet då du lugnt och systematiskt flyttar tillbaka din häst. Samtidigt skapar du automatiskt en fin kontakt med hästen. Det brukar sätta igång tankeverksamheten hos hästen och det kan vara ganska jobbigt för dem i början. De brukar testa alla möjliga varianter, att gå framåt, bakåt , vända m.m. Men när de lärt sig detta så kopplar de av.

Det är viktigt att vara konsekvent med detta och t.ex. alltid ha en (och helst samma) parkeringsruta då man hoppar upp. Det är också oerhört viktigt att aldrig tappa tålamodet, då har man sabbat hela syftet med övningen.

Är det så att kallblod är lite "sega" "bestämda" "envisa"?
Kallblod är överlag inte segare, bestämdare eller envisare än andra hästar, det har mer att göra med hantering.

Jag klickertränar min medryttarhäst och han tycker att det är skit skojigt.

Idag så klickertränade jag honom lite granna, har inte orkat göra det på säkert två månader, men hade för en gång skull en kvart över,

Så jag går in i hagen och roppar på hästen (nyligen utsläppt på bete) han tittar upp och ser ut som,, Gahh ser du inte att jag äter,, ;)
Då lyffter jag upp en kon som han brukar lyfta, så fort han ser att jag håller i konnen så skynadar han sig till den och biter tag i den på en gång,, å sen så ser han så himmla glad ut :love:

Med min lilla historia ville jag bara berätta att klickerträning motiverar Thurs så in i vassen,,

Jag brukar försöka klicker träna nån minut innan ridpasset och någon minut efter,, så att han får en riktigt possitiv början och slut,, och ja mitten är oxå possetivt,,

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -... 2
Svar
29
· Visningar
3 007
Senast: Askur2017
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 250
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart... 5 6 7
Svar
128
· Visningar
18 906
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka