Hur coola ner "hingstig" valack?

maria_b

Trådstartare
Har en inackordering i mitt stall med en valack på runt 17år. Han är väldigt okomplicerad och har egentligen ingen hingstkaraktär och beter sig inte hingstigt överhuvudtaget tex vintertid.

De köpte honom för ett par/tre år sedan. Det var inga konstigheter alls fram till betessläpp. Vi har valackar och ston i en varsin hage brevid varandra. Han blev totalt personlighetsförändrad, skrek efter stona konstant så ägaren knappt kunde hantera honom normalt och han skrek hela tiden när de skulle rida också och tappade koncentrationen helt på arbetet. Han magrade av väldigt mkt så man såg revbenen. Självklart helt förtvivlade ägare. Under hösten var han som vanligt igen men då såg vi till att ha honom med en hages mellanrum till stona i vinterhagarna. De fodrade upp honom och han betedde sig normalt. Under vintern kunde han även gå brevid stona utan problem. Men till våren när stona började brunsta visade han tendenser igen så till sommaren skickade de iväg honom på annat bete med bara valacker och har hela tiden även stödfodrat ordentligt sommartid. Han har gått där två somrar och haft ett normalt beteende, dock har de fått andra problem med att han dragit av sig skor där på ett väldigt tråkigt sätt och fått förstörda hovar. Han har dessutom inte trivts helt bra.

Nu till sommaren så har de beslutat att inte skicka iväg honom på annat bete igen. Framförallt för hans hovar, men även för att inga andra valacker ska gå där och att de vill kunna rida bättre. Han har gått brevid ston nu utan problem, fram till häromdagen då han skulle byta hage och hamnade brevid några andra ston. Då började han skrika och var helt upptagen med stona igen, så de bytte tillbaka till andra hagen.

Detta gör det ju såklart problematiskt inför sommaren och jag funderar på om det finns nått man kan ge för att få honom lugna ner sig? Munkpeppar vet jag ju att man kan ge ston, har dock ingen egen erfarenhet av det.

Någon som har något tips? Ägaren vill helst undvika att flytta bort honom igen men det är ohållbart att han beter sig som han gör under sommaren.

Mvh Maria
 
Sv: Hur coola ner "hingstig" valack?

Har de tagit blodprov så att de är säkra på att han verkligen är valack och inte klapphingst ? Låter ju som att han skulle vara det låter ju som ett typiskt hormonbeteende. Min unghingst var likadan förra sommaren provade att dämpa honom med både munkpeppar och naughty gelding, några dagar verkade det funka och han blev lite lugnare men sen tappade det effekt igen precis som att han vande till sig vid det. Nu är där valerina i naughty gelding som ju är lugnande så kan ha varit det han svarade på i början men som sagt ingen långvarig effekt.
Nu var min hyffsad dagtid men blev helknäpp så fort det mörknade och han tappade kollen på stona så han fick helt enkelt gå in på nätterna i stället med en kompis och stå och äta igen hela natten vad han ränt av sig dagtid. Har varit helt lugn hela året för övrigt och jag har gått och undrat om han mognat till sig och skulle hålla sig lugnare, sista veckan har stona kommit igång och brunstat och även om det inte är på långa vägar som innan så märks det att han blir stressad av det igen så nu är kastrering bokad.
 
Sv: Hur coola ner "hingstig" valack?

Nej det har de inte gjort. Nu har jag bara erfarenhet av en klapphingst, men borde han inte ha den minsta hingstkaraktär för övrigt då? Han bryr sig inte i stallet eller när man rider med andra ston osv, endast vår/sommar när de går i brunst i hagen, och det är klart att det låter ju som att det beteendemässigt skulle kunna passa in på klapphingst iof. Jag kan ju nämna det för dem så kanske de kan kolla närmare på det.
 
Sv: Hur coola ner "hingstig" valack?

Prova att ge honom munkpeppar. Jag har fått mycket bra resultat av det till både sto och valack. Det kostar ju inte så mycket heller så jag tycker att det kan vara värt att testa.
 
Sv: Hur coola ner "hingstig" valack?

Det är ju bara ett enkelt blodprov där de kollar testosteronnivåerna så säg till dem att få det gjort kostar inte många kronor och kan ju antingen förklara varför han är som han är alternativt så vet man ju med säkerhet att det inte beror på det.
 
Sv: Hur coola ner "hingstig" valack?

Jag har också gett munkpeppar till valack med mycket bra resultat :idea:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 963
Senast: Stereo
·
  • Artikel
Radannons Hjälper en vän omplacera en häst. Vacker skimmelvalack, 12 år. Ca 155cm mankhöjd. Har varit riden tidigare i livet, men mest stått...
Svar
0
· Visningar
761
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 561
Senast: Juli0a
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 185

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp