Hur delar ni pizza?

Hur skall pizza delas?

  • Med pizzaskärare

    Röster: 58 21,7%
  • Med sax

    Röster: 103 38,6%
  • Med kniv och gaffel

    Röster: 74 27,7%
  • Med kökskniv

    Röster: 14 5,2%
  • Med annat verktyg

    Röster: 0 0,0%
  • Rivs i bitar

    Röster: 9 3,4%
  • Dela?

    Röster: 9 3,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    267
Vi brukar nästan bara äta egengjord pizza (fyrkantig på bakplåt). Då skär vi den i ”tallriksstora” bitar med pizzaskärare - sedan med kniv och gaffel. Om man äter köpepizza ligger den ju hel på tallriken och man äter direkt med kniv och gaffel? (Viktigt: Kanterna skärs alltid bort runt hela och äts först! :D)
Nej, fyllningen först kanterna sist - inte fylla magen så att man inte orkar fyllningen :rage: (enda undantaget är om man äter så att man kan spara pizza-rester och äta kalla till lämpligt öl)
 
Pizza äts bäst med kniv och gaffel tycker jag, gillar inte att bli kladdig om fingrarna när jag äter. Ibland delar jag dock pizzan för att inte verka fisförnäm...men slutar oftast med att jag sitter med kniv och gaffel ändå :D

Men rullpizza är ju fiffigt, det äts bäst med händerna och lite hjälp av en gaffel.
 
Kniv och gaffel. Det bästa är att vända på kniven. Av någon anledning är den sjukt effektiv på just pizza så.
Möjligen kan jag dela den med kökskniv. Finns inget tillgängligt går riven pizza äten med händerna också fint.
 
Asså, jag äter den hel med kniv och gaffel, i ganska exakta små fyrkanter. Men ska jag DELA upp en pizza så blir det oftast kniv. Sax har förekommit en del. Hos särbosambon med pizzaslicer (eftersom han har exakt allt som kan tänkas finnas i ett hushåll medans jag tycker kniv/sax gör jobbet lika bra)
 
En fullstor pizza och/eller pizza på restaurang äts med kniv och gaffel små fyrkantsbitar inifrån och ut. Kantbitarna kan man äta med händerna när de inte slokar längre.
Fryspizza eller annan mindre pizza hemma delas med sax och äts med händerna!
 
Jag trodde inte det fanns någon som åt pizza med kniv och gaffel 😁
Jag måste umgås med massa luffare, självklart sliter man den i bitar med händerna och moffar i sig.
Detta oavsett om man är hemma eller äter ute 😁
Flöt äts flötigt!
Jag hoppas att du inte tar detta på fel sätt nu, för jag menar inget illa mot dig eller någon annan som inte äter med kniv och gaffel :), men det känns så grisigt. Varför ska man äta pizza med händerna när man inte äter annan mat med händerna?

Jag inser att det är mig det är fel på i det här, eftersom det är så vanligt att äta med händerna. :)
 
Jag hoppas att du inte tar detta på fel sätt nu, för jag menar inget illa mot dig eller någon annan som inte äter med kniv och gaffel :), men det känns så grisigt. Varför ska man äta pizza med händerna när man inte äter annan mat med händerna?

Jag inser att det är mig det är fel på i det här, eftersom det är så vanligt att äta med händerna. :)

Jag äter allt som går med händerna 😁
Pizza är ju väldigt smidigt att äta med händerna utan att bli särskilt kladdig.
 
Jag äter allt som går med händerna 😁
Pizza är ju väldigt smidigt att äta med händerna utan att bli särskilt kladdig.
Jag avskyr att bli kladdig! :o Min nivå för att bli kladdig är nog betydligt lägre än din eftersom jag tycker att pizza är kladdigt! :D
 
En "kompis kompis" brukar dela en pizza på hälften, vika den en gång och sen trycka i sig den i ett par tuggor. En karl på dryga 2 m och säkert närmare 150 kg...

Lilla jag brukar dela med en pizzaskärare och sen äta med kniv och gaffel.
 
Napolitansk, dela i fyra delar med kniv och gaffel för att sedan (vid behov vika) och äta med händerna. Är det från "pizzerian på hörnet", slicer eller kniv och gaffel i åtta delar, använda kniv och gaffel för att äta spetsarna och sen vika och äta med händerna :)
 
Jag hoppas att du inte tar detta på fel sätt nu, för jag menar inget illa mot dig eller någon annan som inte äter med kniv och gaffel :), men det känns så grisigt. Varför ska man äta pizza med händerna när man inte äter annan mat med händerna?

Jag inser att det är mig det är fel på i det här, eftersom det är så vanligt att äta med händerna. :)
Yes, jag äter smörgås, tacos, tortillas och hamburgare med händerna. Och korv med bröd, piroger och tunnbrödrulle. Så att äta pizza med händerna känns normalt. Men det hänger lite på pizzan och sammanhanget för mig. Pizzakväll hemma eller i stallet = äta med händerna. Pizza på civiliserad restaurang eller pizza med strukturella utmaningar = äta med bestick. Jag vill inte sitta och drälla eller kladda ner mig. Tycker inte att det är konstigt om nån väljer bestick.
 
Hemmagjord pizza klipper jag för att få rimliga bitar till tallriken, den svalnar på galler så andra verktyg är liksom en omöjlighet :D pizza från pizzeria tar jag det verktyg som finns till hands, pizza slicer, bestick eller sax. Äter naturligtvis med händerna!
 
Efter en lång diskussion med en amerikansk kollega ställer jag nu frågan till allvetande Buke: Hur skall pizza delas?
Hemma blir det med sax ✂️ Äter jag på pizzeria blir det oftast i trekanter som skärs med matkniv när jag håller i kanten. Är degen för mjuk och inte kan hållas i handen och bära upp fyllningen så blir det kniv och gaffel 😊
 
Alltså... inte för att vara en besserwisser eller så, men trebarnsmorsa med pizzagalna ungar här. När pizzan landar på bordet har jag i bästa fall 30 sekunder på mig att leverera pizza i lagom stora munsbitar på respektive unges tallrik. Annars kan ett smärre världskrig bryta ut. Sax är SJÄLVKLART det mest effektiva sättet att dela en pizza på. :up::angel::D
 

Liknande trådar

Tjatter Inspirerad av tråden om karriärbyte slänger jag ut frågan till allvetande buke; Vilket jobb skulle passa mig? Lite "kort" info om min...
Svar
2
· Visningar
469
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 814
Senast: Cattis_E
·
Samhälle Jag får frågan ibland om vilka butiker som tar just kontanter av olika skäl men det är långt ifrån lätt att hitta informationen...
2
Svar
23
· Visningar
5 005
Senast: Krålus
·
  • Omröstning
Samhälle Jag är nyfiken på hur etablerad den här traditionen av trick-or-treating, där barn klär ut sig, går från hus till hus och ber om godis...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
10 688
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp