Hur delar ni pizza?

Hur skall pizza delas?

  • Med pizzaskärare

    Röster: 58 21,7%
  • Med sax

    Röster: 103 38,6%
  • Med kniv och gaffel

    Röster: 74 27,7%
  • Med kökskniv

    Röster: 14 5,2%
  • Med annat verktyg

    Röster: 0 0,0%
  • Rivs i bitar

    Röster: 9 3,4%
  • Dela?

    Röster: 9 3,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    267
Fast, precis som flera har varit inne pa, sa ar ofta inte pizza skarare vassa nog. Det ar da lattare att anvanda en sadan "rullare" som man skar tyg med. :p Fast riktig pizza sax ar enklast ... for nastan alla jag kanner i Sverige har aldeles for sloa knivar. :cautious:
 
Delar pizzan i mitten men sax sedan använder jag gaffel och kniv.
Saxen är inga problem att få ren i diskmaskinen.
 
Intressant fråga. Jag äter t ex sushi med händerna och har läst på flera ställen att det är det normala sättet i Japan. Men i Sverige sitter alla och kämpar med sina pinnar och då känner man sig skum när man äter med fingrarna.
Ah, ja, det har jag sett på serier och film från asiatiska länder. Det verkar helt naturligt för mig att en asiat äta så dock, men jag skulle absolut höja ögonbrynen om någon serverade mig sådan mat utan kniv och gaffel eller pinnar, skulle känna mig lost... :D
 
Intressant fråga. Jag äter t ex sushi med händerna och har läst på flera ställen att det är det normala sättet i Japan. Men i Sverige sitter alla och kämpar med sina pinnar och då känner man sig skum när man äter med fingrarna.
Jag har bott med japaner och har en vän från Japan, jag skulle säga att det beror på hur sushin ser ut. Har vi ätit vardagssushi har man ätit den som tacos typ, fast med sjögräspappret (minns inte namnet..) som skal, och då har vi såklart ätit med händerna.
Däremot sushibitar, typ de man köper, har vi ätit med pinnar.

Men kan säkert se olika ut. 🙂
Jag undviker dock sushi så långt det går..
 
Trodde inte att det fanns någon som använt sax som skulle ens ha en tanke på att använda något annat och trodde inte det fanns någon i modern tid som inte använt sax. 🤭
 
Min sambo är en stor pizzanörd, på nivån att han direktimporterat såväl pizzaugn som mjöl från Italien och är aktiv på ett pizzaforum för likasinnade, och enligt honom är sax det som oftast rekommenderas av de riktiga pizzaentusiasterna. Främst eftersom att det innebär att man (på ffa napolitansk pizza) kan klippa upp kanten på ett sätt som låter en inspektera hur degen betett sig. En pizzaskärare leder till att kanten trycks ihop för mycket vilket kan förstöra bubblor, glutentrådar och den allmänna strukturen. Nördigt, som sagt!

Jag trodde att sax var lite förbjudet och lat sådär, men tji fick jag! Den tjusiga pizzaskäraren han fick av mig i julklapp var med andra ord inte en lika bra present som jag trodde :D
 
Är sambon med och käkar pizza blir det sax, hemskt smidigt :up: Äter jag själv eller med min familj blir kniv och gaffel av ren vana (samt mestadels äter på pizzerian då 😅:D ).
 
Gotta love att ha one's smala intressefack innada karantän. Må the significant other fortsätta crust in peace.
Eller i envetet vansinne..?

#kaminmannen #percytårar
"Envetet vansinne" ligger nog närmare sanningen tror jag visst, men mycket god pizza blir det! :D

20210103_000105 (1).jpeg
 
Min sambo är en stor pizzanörd, på nivån att han direktimporterat såväl pizzaugn som mjöl från Italien och är aktiv på ett pizzaforum för likasinnade, och enligt honom är sax det som oftast rekommenderas av de riktiga pizzaentusiasterna. Främst eftersom att det innebär att man (på ffa napolitansk pizza) kan klippa upp kanten på ett sätt som låter en inspektera hur degen betett sig. En pizzaskärare leder till att kanten trycks ihop för mycket vilket kan förstöra bubblor, glutentrådar och den allmänna strukturen. Nördigt, som sagt!

Jag trodde att sax var lite förbjudet och lat sådär, men tji fick jag! Den tjusiga pizzaskäraren han fick av mig i julklapp var med andra ord inte en lika bra present som jag trodde :D

Hmm, en sax trycker väl ihop degen mycket mer än en sylvass pizzaskärare.
 
Hmm, en sax trycker väl ihop degen mycket mer än en sylvass pizzaskärare.
Man klipper först i ovansidan av kanten så att det blir ett litet snitt, genom vilket man inspekterar kalaset. Sen klipper man resten av pizzan. Man klipper alltså inte rakt över så att undersidan och ovansidan av kanten trycks ihop, då blir det ju mycket riktigt samma effekt som en pizzaskärare.
 
Man klipper först i ovansidan av kanten så att det blir ett litet snitt, genom vilket man inspekterar kalaset. Sen klipper man resten av pizzan. Man klipper alltså inte rakt över så att undersidan och ovansidan av kanten trycks ihop, då blir det ju mycket riktigt samma effekt som en pizzaskärare.

Jag tror att jag förbisåg att det fanns en pizzanördcertifierad process ihop med att använda saxen! Nu verkar det plötsligt helt rimligt och jag får nog avstå pizzaskäraren när jag gör mina experiment med kalljästa pizzadegar.
 

Liknande trådar

Samhälle Så var det dags för sommartid i natt. Det har varit en del diskussioner om att slopa sommartid, vad tycker Buke? Själv är jag nog ganska...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
5 860
Senast: Sedna
·
Tjatter Inspirerad av tråden om karriärbyte slänger jag ut frågan till allvetande buke; Vilket jobb skulle passa mig? Lite "kort" info om min...
Svar
2
· Visningar
473
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 897
Senast: Cattis_E
·
Samhälle Jag får frågan ibland om vilka butiker som tar just kontanter av olika skäl men det är långt ifrån lätt att hitta informationen...
2
Svar
23
· Visningar
5 147
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp