Hur det går med Patsy

lil-sis

Trådstartare
Har ju lovat att berätta, dåda. Om min lilla ischias-ponny som slängde mig gul och blå i backen och skrämde slag på mig och några till i slutet av juni när jag var iväg och fick hjälp med inridningen och mig och sådär.

Hon fick alltså rena panikanfall och då kan man ju inte rida.

Så jag tog hem henne, ringde veterinären som efter lite pill och pet kom fram till att hon hade ont i ischias som trycktes på av en kroniskt inflammerad muskel som drog ihop lite leder och ligament och brosk och annat.

Besvärligt alltså.

Beskrivningen av behandlingen var akupunktur, motion, massage och stretching tills vi ser någon förbättring. (Evigheter i mina tankar då).

Hon är nu behandlad först tre gånger med en veckas mellanrum och sen idag var det fjärde gången och nu har det gått två veckor drygt sedan sist.

Idag så böljade hela ryggraden när han vickade på ändan på henne och hon kunde stretcha ryggraden när han bad om det uppåt som en katt också.

Så nu ska jag öka motionen, får börja rida, fick klartecken att visa henne och vara med på treårs och så ska jag ringa om en månad igen.

Så tja... Hon är nog snart frisk.

Men hur ska jag våga rida barbacka??
 
:idea: Känner du inte nån som har hockeyutrustning? Kul att det går framåt!
 
Hur var det med hältan hon hade i vintras/våras? Är det den som har orsakat inflammationen i muskler eller är det tvärtom? Eller så kanske de inte har något samband?

Skönt att det går framåt och krya på henne! (eller vad man ska skriva..)
 
Jo det som hände i höstas är orsaken till alltihop.

Men hon är haltfri, är genomböjd senast idag.
 
Hej!
Kul att din blir bättre! Min med.. jag får rida igen, fast bara skritt i skogen och barbacka och sen longera/tömköra för att bygga muskler.. Han e´underbar herr akupunktör..*suck*/ Lavinia
 
Men det fungerar ;)

Jag har bestämt mig för vilken sadel jag ska ha iaf för jag lär vara tvungen att använda den rätt fort med mina nerver, det var numer "helst" barbacka och det tolkar jag som att jag FÅR använda sadeln.
 
Hej!
Till mej sa han nåt om folk som hade problem med att rida barbacka på sina hästar och frågade lite försynt om jag hade det.. Jag som nästan jämt rider barbacka, blir så mycket mer tid att gosa med hästis då!

Helst barbakca låter ju helt klart som om du kan ha sadel fast han ser nog helst att du låter bli. ;).

Ha´t så bra i värmen../ Lavinia
 
Jag säger bara - bomlös... Lika bra för hästen som barbacka, men f-n så mycket bättre för ryttarens nerver...
 
Problemet för oss är inte bommen utan längden på sadeln. Och den kommer man inte ifrån med en bomlös heller.

Och så var det ju det där med att tävla... *mutter*
 
*s*

Jag rider gärna barbacka men eh ja efter att ha suttit på med sadel när Patsy visar vad hon kan så känns det lite olustigt. Och så kommer jag spänna mig pga det och då blir det verkligen inte bättre än med sadel.

Tänkte dock skritta barbacka imorgon, så att jag har GJORT det.
 
Jo, visst kommer du ifrån problemet med längden på sadeln med en bomlös, i alla fall med den modell jag har. Det blir ingen belastning bakom ryttarens säte. Inte framför heller fr den delen, utan bogarna får maximal frihet.
 
35cm?

Sen får jag ju fortfarande inte tävla och jag VILL tävla och har absolut inte råd med en dyr bra bomlös sadel.
 
Beror på hur stor rumpa du har. :D Det är nämligen bara tryck där man sitter.

Tänker inte tvinga dig att köpa en bomlös sadel, ville bara räta ut missförståndet om att de skulle vara för långa.
 
Problemet är att det räcker med vikten av sadeln ovanpå ischias för att hon ska få panik när det händer. Det är därför det är önskvärt att jag ska rida barbacka. Troligen så skulle tom ett Schabrak ställa till det, tyvärr :(

Så då kan jag lika gärna köpa en jag får tävla i även om jag vill ha Tims Isafold :love:
 
Skönt att ni hittade felet i allafall!
Och jag förstår att hon blev stollig när hon hade ischias, det gör HORRIBELT ont! :crazy:
 
Jo det syntes på henne. Det är otäckt att jag inte VET om det går att rida för det gör hemskt ont att upptäcka att det inte går.

Ska börja med att linlöpa med sadel och jag tror att tom ska be henne hoppa studs med sadel för om det fungerar så torde det fungera att rida.

Men först ska jag hitta en sadel.

Och det märks fortfarande att hon är vekare bak, fick ju en sjua på premieringen för traven.
 
Och nu har hon skurit upp vänster bak, ett ca en decimeter långt sår direkt under kastanjen, inte så djupt men det går långt under huden eller hur jag ska säga. Öppet nedåt iaf så det drenerar sig självt.

Så from idag går hon på Hippotrim.

(Har temp och är svullen)
 
Ojoj, vilken soppa du har haft... :crazy: Bra att det går åt rätt håll nu iaf!

Jag måste bara fråga dej, jag kanske är dum, men vart sitter ichias på en häst?? :confused:
 
Ungefär som på oss, fäster i ryggraden och strålar ut "runt" rumpan och ner i bakbenet, en på framsidan och en på baksidan.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
3 791
Senast: lil-sis
·
Hästvård Historia: För ca 1 år sedan fick hon korsförlamning pga överutfodring (hinkavis med käk). Under tiden hon rehabiliterades lyckades...
Svar
2
· Visningar
986
Senast: Domino_s
·
T
Hästvård Hej. Har ett 6 årigt full/ halvblod som jag haft i lite mer än ett år. Mellan jul o nyår i år började hon gå konstigt med höger bak. Hon...
Svar
19
· Visningar
4 573
Senast: Tough
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Masked Singer 2024
  • Kreditkort
  • SHL 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp