Hur det svänger med dessa hanhundar!!

D

DuploBit

Åh.. Nu har det vänt ännu en gång med hanhundsvalet...

Pratade med min uppfödare ang. hanen jag valt till min tik (kan ses i min tidigare tråd). Hon sa att han hade "odokumenterade" åkommor i stamtavlan som ingen hade en aning om förrens i höstas. åkommor som epelepsi, hjärtfel och grava HD-fel även felande mentalitet. Så då valde jag bort honom ganska fort.

MEN

Uppfödaren erbjöd mig att få använda hennes nyinport från Holland ist. han har inte fått någon kull och är helt nytt blod i Sverige. Så nu är det bokat att åka många mig med tjejen här hemma för att möta sin kavalier. :)

Det ska bli väldigt spännande med allt detta och det blir min tiks andra kull men min första.
Jag hoppas verkligen inte att det svänger igen. För nu har jag inte mång dagar på mig att ändra mig igen men det vill jag inte, att få para med den här hanen är för bra för att vara sant! och förhoppningsvis blir valpisarna också lika bra! :D


Någon mer planerna har svängt otroligt för på senaste tiden???
Berätta om era "planer som gick i stöpet, blev det bättre eller sämre??

:bow: / M
 
Sv: Hur det svänger med dessa hanhundar!!

Spännande! Då verkar det ju lösa sig till det bästa! Berätta mer om den här hanen! har du någon bild på honom??
 
Sv: Hur det svänger med dessa hanhundar!!

Det låter faktiskt som du har lite tur i oturen så att säga. Du förstår nog vad jag menar..? Hade varit trist att para med den första o fått reda på sukdomar mmi efterhand. sånt måste väl agarna känna till ändå?! Dåligt av dem att inte informera tilltänkta tikägare om sådant. :confused:

En fråga bara; Är det ok att avla på 1-åriga hanar? I min ras rekommenderar rasklubben att hundarna av båda könen är minst 2 år innan parning.. *nyfiken*
 
Sv: Hur det svänger med dessa hanhundar!!

Han är riktigt snygg (tycker jag fast jag kan inget om beagle)! Kul att ha fått fatt i spännande nya linjer! Men känns det inte lite nervöst att han är såpass oprövad?
 
Sv: Hur det svänger med dessa hanhundar!!

Det låter faktiskt som du har lite tur i oturen så att säga. Du förstår nog vad jag menar..? Hade varit trist att para med den första o fått reda på sukdomar mmi efterhand. sånt måste väl agarna känna till ändå?! Dåligt av dem att inte informera tilltänkta tikägare om sådant. :confused:

En fråga bara; Är det ok att avla på 1-åriga hanar? I min ras rekommenderar rasklubben att hundarna av båda könen är minst 2 år innan parning.. *nyfiken*



Ja, verkligen tur i oturen.
Jo, antagligen så visste de väl om det.. =/ ja, känns så himla tråkigt... Men nu har jag ju fått klartecken med den här hunden och ägaren i fråga skulle aldrig hålla sjukdommar undan för mig, hon bryr sig om hundarna och rasen alldeles för mycket.

Ja, det stå i reglerna enligt den jag pratade med att om hanhunden är "mogen" för det så är det ok. Hon har konsulterat vet. i den frågan.
Men däremot tikar är det rekomenderat 2 år på. (tror jag)

/ M
 
Sv: Hur det svänger med dessa hanhundar!!

Han är riktigt snygg (tycker jag fast jag kan inget om beagle)! Kul att ha fått fatt i spännande nya linjer! Men känns det inte lite nervöst att han är såpass oprövad?


Ja, han är riktigt snygg =)
Ja, har har jätte intressanta linjer, speciellt från pappans sida som är fån england. Det matchas nog bra mot min egen fröken =)

Jo, det är klart fast samtidigt spännande. Men ändå bra på ett sätt att valparna blir de ända i sitt slag nu iaf. Han kommer inte att para igen förrens man sett hur valparna blir och han är mer meriterad.
 
Sv: Hur det svänger med dessa hanhundar!!

Jag tycker han var fin :) Jag gillar beaglar, har alltid tyckt de är så himla söta :love:

Men en sak reagerade jag på när jag kollade på den där hemsidan och jag menar inget negativt. Har beaglarna börjat få längre öron? Kollar man på hundarna som är äldre så har de kortare öron. "Din" hane hade väldigt långa tycker jag. Och jag kan inte minnas att de sett ut så förut.
Varför har man börjat att de ska ha längre öron?

Men jag önskar lycka till med parningen :)
 
Sv: Hur det svänger med dessa hanhundar!!

Ja, du har rätt. Hanen jag valt är bara 1 år och de kommer inte att se så långa ut sen. Min egen har också ganska långa öron, men öronen ska nå fram till nosen eller nästan fram, när man drar fram dem. De med kortade öron har även rundare öron som gär att de ser ytterligare kortare ut. Sen de som har myckett engelsk stam har ofta lite längre öron. Det är inget som kommenteras på utställningarna, bara de inte blir längre. Sen så är det de som enbart avlar på jakt har snipigare huvuden och ännu kortare öron. Det är så himla olika överallt..

Ärligt talat så vet jag inte varför de fått längre öron.. =/

Men bra iaktagelse. ;)
 
Sv: Hur det svänger med dessa hanhundar!!

Men hur vet du att det inte är något fel på den här oprövade hanhunden du nu blivit erbjuden att använda?
 
Sv: Hur det svänger med dessa hanhundar!!

Fast ska man alltid tänka så, så kan man ju aldrig vara först att prova en hane :)
 
Sv: Hur det svänger med dessa hanhundar!!

Det vet jag inte, men jag litar på min uppfödares omdömme. Jag vet bara att de närmsta hundarna i hans stamtavla är friska.

Sen när det gäller genetik så kan ju något som ligger jättelångt tillbaka slå igenom när som helst.

Man ska ju inte avla för mycket på de som finns här i sverige heller, eftsom det inte är överdrivet många så tycker jag att det ska välkomnas nytt blod. Så att det om inte annat skapas nya eller tar fram bortavlade åkommor som kan förstöra rasen. Jag anser att han är en förtjänst för svensk beagleavel, han kommer med fin stamtavla, utseende och jaktlig förmåga, jag ser det som en ära att min tik får bli den första,eftersom hon sa " Om det händer Dexter något under jakten i höst/vinter så vill jag att han ska ha fått en kull och då tycker jag att Kaxa är en jättebra tik som jag tror kommer passa perfekt." Det finns väl aldrig garantier tyvärr.
 
Sv: Hur det svänger med dessa hanhundar!!

Ja, verkligen tur i oturen.
Jo, antagligen så visste de väl om det.. =/ ja, känns så himla tråkigt... Men nu har jag ju fått klartecken med den här hunden och ägaren i fråga skulle aldrig hålla sjukdommar undan för mig, hon bryr sig om hundarna och rasen alldeles för mycket.

Ja, det stå i reglerna enligt den jag pratade med att om hanhunden är "mogen" för det så är det ok. Hon har konsulterat vet. i den frågan.
Men däremot tikar är det rekomenderat 2 år på. (tror jag)

/ M

Fast hur vet hon att hunden är helt frisk om det är en import och bara 1?
Skälet till att man inom vissa raser har en åldersgräns på hanen är inte för att hanen skulle "vara omogen" utan för att vissa sjukdomar debuterar sent. Så börjar man avla på en hane som är ett så kan den bli far till rätt många valpar innan problemet dyker upp så att säga...
 
Sv: Hur det svänger med dessa hanhundar!!

Då låter man inte hanen para mer tikar tills man kollat upp valparna i första kullen. Vilket TS skrev att de skulle göra :)
Sen kan jag också tycka att 1 år är tidigt, men vid 2 år har oftast inga sjukdomar gjort sig till känna heller.
 
Sv: Hur det svänger med dessa hanhundar!!

Då låter man inte hanen para mer tikar tills man kollat upp valparna i första kullen. Vilket TS skrev att de skulle göra :)
Sen kan jag också tycka att 1 år är tidigt, men vid 2 år har oftast inga sjukdomar gjort sig till känna heller.

Ja, alltså det var bara en reflektion till utanlande om "mogen".;) att det inte var därför man inom en del raser har åldersgränser.
 
Sv: Hur det svänger med dessa hanhundar!!

Ja kör på, så vi får se söta beaglevalpar här på buke sen :love:


Grana som borde börja med jakt så hon kan ha en beagle ;)


Hahaha, kan utlova såhär i förväg en bildbomb, både från när vi åker till hanen nu till veckan och på mammsens mage och valpisar. =)

Ja, det är fantastiska hundar. :love:
 
Sv: Hur det svänger med dessa hanhundar!!

Fast hur vet hon att hunden är helt frisk om det är en import och bara 1?
Skälet till att man inom vissa raser har en åldersgräns på hanen är inte för att hanen skulle "vara omogen" utan för att vissa sjukdomar debuterar sent. Så börjar man avla på en hane som är ett så kan den bli far till rätt många valpar innan problemet dyker upp så att säga...

Jo självklart, du har helt rätt.
Hon har inte en aning om ifall han bär på något långt tillbaka, men anta att han har hjärtfel, då kommer det med största sannorlikhet inte visa sig när han är två, inte 5 heller om det vill sig så. Jag vet ju heller inte om min egen tik är frisk på det viset, hennes pappa är Australiensisk, men än så länge är hon frisk *peppar peppar*.

Det jag skrev var det som stod, att det är tillåtet att para med hanen om han anses mogen. Sen om det är ok pga sjukdom är en annan sak, som du säger.

Oturen jag åkte på med den hanen jag hade valt först hade jag verkligen inte räknat med, eftersom det faktiskt är ovanligt att beaglar har sådana genetiska sjukdomar som hjärfel och epelepsi. Epelepsi är vanligt på beagle i USA men jag har aldrig hört om en beagle med det i Sverige.

Beagle har ingen ålersgräns. Men däremot för att hamna på den rekomenderade hanhundslistan så är det många krav som knappt 20% av hanarna någonsin kan uppnå, tyvärr.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur det svänger med dessa hanhundar!!

Hon sa att han hade "odokumenterade" åkommor i stamtavlan som ingen hade en aning om förrens i höstas. åkommor som epelepsi, hjärtfel och grava HD-fel även felande mentalitet.

Men hur kan en hund med sådana åkommor vara godkänd att använda i aveln?

Har du kollat upp att den tilltänkta hanen inte har något av dessa fel han med? Vore det inte bättre med en äldre hane från utlandet som är dokumenterat frisk, sund och som redan har avkommor som också är friska?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 473
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 283
Senast: dobbis
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
13 670
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras (Jag ber om ursäkt om jag skriver rörigt men jag har många tankar och funderingar i mitt huvud) Jag har fått en förfrågan från en...
Svar
13
· Visningar
1 644
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp