Indexet kom....och gick, med så mycket frågor.

R

Raderad medlem 94602

I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt uppfödarkollegors för att bilda mig en uppfattning om vad detta kommer att innebära
Vi var nog många som blev chockade. Kullar man trodde skulle få bra fick lågt och tvärt om.

En rad nyheter fick jag till mig som gjort min tidigare positiva inställning till index att bli skeptisk.

- Oröntgat kommer ej att räknas in i index el ses som en belastning. Så här tjänar oseriösa uppfödare på att skita i röntgen på tveksamma avelsdjur :mad:

- Exporter räknas ej vilket kan ge avsevärd skillnad beroende på deras resultat.

- Kullsyskon kan ha olika index trots samma röntgenresultat. Faktorer som spelar in är sedering, var röntgen är gjord, kön och när röntgen är gjord!
Trots detta hittade jag och flera andra uppfödare individer i våra kullar som är av samma kön, som röntgats samtidigt och fått samma resultat...men olika index. Det kunde diffa hela två enheter på både ED och HD :confused:

- Hundar födda innan 2000 får inget index. Om man vill använda fryst sperma från en bortgången hane så ges han ett lägre index vilket kräver att tiken måste ha ett rätt högt för att få göra parningen. Detta trots att han kan komma från en utmärkt statisk och lämna mycket bra. Så de som nu hållit hårt i för aveln dyrbara spermadroppar kan nu inte nyttja den på många av sina tikar.

- Jippi jublade två hanhundsägare vars hundar fick 114 resp 115 i index, nu kan vi dubbla parningsavgiften!! På allvar :( Det är ju inte så att vi småuppfödare skiter pengar ur våra kullar. Innan har avgifterna varit väldigt jämna och samma mellan hanarna men nu verkar många redan se dollartecken då deras hanar i princip kan para en ko och få godkänt. Om avelsutbudet ska bli en pengafråga är risken att avelsbasen kommer att krympa.

Ett annat problem är att nu börjar hetsen på högt index. Sedan tidigare slarviga uppfödare lär chansa ännu mer med allergier, EPI, Pannus, ryggar och mentalitet för att höja sina index. En hane med 117 i index kommer folk skrika efter att få para med oavsett om det kan ligga lite annan skit och bubbla i linjerna. Detta gör mig på riktigt orolig :(

- Avkommor påverkar index. Så en hane som kommer från bra statistik och egentligen är en bra nedärvare får sitt index sänkt om ägaren låtit honom para även dåliga tikar. Och tyvärr har väldigt många hanhundsägare resonerat som så att: "jag tar inget ansvar för andras avel". Så om Fido nu får ett lågt index pga att han har parat några riktiga skräptikar så drabbar det alla hans avkommor, även de tikar som egentligen kommer från bra statistik.

- Alla röntgenresultat räknas, även de som gjorts på uppdrag av försäkringsärenden i samband med skada, som tex vår Lilla S armbågsskada. Tur hon inte var vår egen uppfödning med den armbågen :meh:

- Hundar som röntgas om i äldre år kommer att få sitt nya resultat i indexet isf sitt ursprungliga.

- Indexet ändras hela tiden efter att nya hundar kommer in runt omkring i linjerna. Så den där parningen man gjorde på 109 i index kan 4 år senare när man vill nyttja en tik ur kullen vara nere på 99 om kullpappan blivit omröntgad för skada och kanske lämnat en dålig kull. Det kan också bli tvärt om. En tik som ligger lågt kan ha höjts för att pappan har fått para några riktigt bra tikar som lämnat kullar med högt index. Det gör ju inte den ursprungliga tiken bättre för att hon har fått bra halvsyskon:down:

Vi måste utan tvekan förbättra HD-statusen i rasen men som idexet är tänkt idag känns det inte helt rätt och öppnar också upp för andra problem.

29 September klubbas det om det blir krav eller rekommendation från 1 Januari 2018.
I dag togs indexet bort från avelsdata igen. Varför har ingen ännu lämnat förklaring på. Uppfödarsverige sitter just nu så här: :confused: :crazy: O_o :down: :nailbiting:
 
- Kullsyskon kan ha olika index trots samma röntgenresultat. Faktorer som spelar in är sedering, var röntgen är gjord, kön och när röntgen är gjord!

Som jag har fått det förklarat för mig (boxer införde ju i början på året, och min uppfödare är en av de som informerat om index för rasen) är detta för att dessa faktorer som du nämner anses ha påverkan på resultatet och därför måste index jämka en del. Om du t.ex röntgar på en klinik som brukar få bra resultat så viktas ditt resultat ner en aning.

- Avkommor påverkar index. Så en hane som kommer från bra statistik och egentligen är en bra nedärvare får sitt index sänkt om ägaren låtit honom para även dåliga tikar. Och tyvärr har väldigt många hanhundsägare resonerat som så att: "jag tar inget ansvar för andras avel". Så om Fido nu får ett lågt index pga att han har parat några riktiga skräptikar så drabbar det alla hans avkommor, även de tikar som egentligen kommer från bra statistik.

Men är inte det ett bra resultat att hanhundsägare måste vara lite mer eftertänksamma? Ja, det är sant att om Fidos index börjar sjunka pga av att han paras med tikar med lågt index så har det en viss påverkan på hans avkommor från bättre tikar, men det handlar ju om väldigt små rörelser.

Jag ska inte på något sätt påstå att jag förstår precis hur det fungerar, men jag känner mig ganska lugn med de förklaringar som jag har fått.
 
Som jag har fått det förklarat för mig (boxer införde ju i början på året, och min uppfödare är en av de som informerat om index för rasen) är detta för att dessa faktorer som du nämner anses ha påverkan på resultatet och därför måste index jämka en del. Om du t.ex röntgar på en klinik som brukar få bra resultat så viktas ditt resultat ner en aning.



Men är inte det ett bra resultat att hanhundsägare måste vara lite mer eftertänksamma? Ja, det är sant att om Fidos index börjar sjunka pga av att han paras med tikar med lågt index så har det en viss påverkan på hans avkommor från bättre tikar, men det handlar ju om väldigt små rörelser.

Jag ska inte på något sätt påstå att jag förstår precis hur det fungerar, men jag känner mig ganska lugn med de förklaringar som jag har fått.

Det är jättebra att hanhundsägare måste ta ansvar men det är inte bra att det slår undan fötterna på noggranna uppfödare.
Hur stora skillnader det blir beror på hur mycket hanen lämnat.
På 10 kullar där 4 kullar är med kass tik blir det en hel del i indexet. Så små rörelser är det inte. Det går att påverka många enheter. Med krav på minimum 101 och där 115 anses mycket höjd så är 4-5 enheter massor.

Vi parade förra året med en utländs hane. I sitt hemland hade han lämnat rätt mycket och hade ett jättefint index. I Sverige fick han 95 för han har stått på avelsstation här och där har man sagt ja till alla som ville nyttja honom. Nu drabbar det oss som ju valde honom för hans fantastiska statistik i hemlandet :(
 
Det pratas om ev index på lagotto med nu. Jag tycker grundidėn med index är bra, men inte utförandet.

Håller med. Grundidén är bra, men det finns flera risker.

Jag tror dessa risker kan bli problem om man sätter kravet och den höga ribban direkt. Jag skulle föredra om detta gjordes i två etapper så att aveln kunde fasas in i det nya systemet samt att brister hann utredas innan det påverkar individer på ett felaktigt sätt.

Antingen så börjar man med indexet som rekomendation på tex 5 år för att sen gå över till krav. De som då skiter i att försöka avla för index kommer slå ut sig själva när kravet verkställs.

Eller så börjar man med krav nu men ett något lägre index för att inte strama åt avelsbasen så mycket att folk börjar chansa på andra sjukdomar. Och höjer indexkravet under en flerårsperiod.
 
@Linda_A , jag måste vara trög men jag kan verkligen inte förstå varför index ska påverkas av vilken klinik man väljer att röntga på?

Vi röntgar alla våra hundar och så många uppfödningar som möjligt på en klinik i Göteborg. Anledningen är den att de är mycket skickliga, har nischat sig sedan många år på just HD, ED och ryggröntgen. Väldigt många uppfödare av bruksraser inkls polis och andra tjänsteenheter nyttjar dem pga deras skicklighet.
Men nu låter det som att det kan ligga oss till last att vi väljer en bra klinik. Låter ju väldigt bakvänt :confused:
 
Själv håller jag mina tummar för att det ska blir bra så att jag i framtiden vågar köpa mig min drömhund, sen barnsben en bruksschäfer. Däremot tycker att det låter som en stor miss att ej röntgade hundar inte räknas som ett minus i indexet.
 
@Linda_A , jag måste vara trög men jag kan verkligen inte förstå varför index ska påverkas av vilken klinik man väljer att röntga på?

Vi röntgar alla våra hundar och så många uppfödningar som möjligt på en klinik i Göteborg. Anledningen är den att de är mycket skickliga, har nischat sig sedan många år på just HD, ED och ryggröntgen. Väldigt många uppfödare av bruksraser inkls polis och andra tjänsteenheter nyttjar dem pga deras skicklighet.
Men nu låter det som att det kan ligga oss till last att vi väljer en bra klinik. Låter ju väldigt bakvänt :confused:

Det kanske är mer rätt att säga att om man röntgar på en klinik som kanske inte är lika skicklig, så får man en liten bonus utav detta. Samma om man använder sedering som anses ge ett sämre resultat eller röntgar senare (som jag tror också anses ge ett lite sämre resultat). Vår hund har A-höfter och index 111, han har en bror med A och 109 och en syster med A och 112. De är alla röntgade på samma klinik, men brodern var några månader yngre och systern några månader äldre. Index ska ju så mycket som möjligt försöka utesluta yttre faktorer genom att vikta dem lite olika.

Blir lite nyfiken på vilken klinik ni använder, om det kan vara samma som den vi röntgade på.
 
Det kanske är mer rätt att säga att om man röntgar på en klinik som kanske inte är lika skicklig, så får man en liten bonus utav detta. Samma om man använder sedering som anses ge ett sämre resultat eller röntgar senare (som jag tror också anses ge ett lite sämre resultat). Vår hund har A-höfter och index 111, han har en bror med A och 109 och en syster med A och 112. De är alla röntgade på samma klinik, men brodern var några månader yngre och systern några månader äldre. Index ska ju så mycket som möjligt försöka utesluta yttre faktorer genom att vikta dem lite olika.

Blir lite nyfiken på vilken klinik ni använder, om det kan vara samma som den vi röntgade på.

Vi röntgar i Partille.

Märkligt att resultatet blir lägre på en yngre hund. Det borde ju vara tvärt om då yttre faktorer kan ha påverkat en äldre hund mer.

Men jag fick tre olika index på både HD & ED på tre syskontikar röntgade samma dag på samma klinik. Alla tre med HD: B och Ua fram. Ingen av dem har röntgade avkommor som kan påverka resultatet.

Jättekonstigt :confused:
 
Vi röntgar i Partille.

Ah, inte samma då, vi röntgar i Västra Frölunda.

Märkligt att resultatet blir lägre på en yngre hund. Det borde ju vara tvärt om då yttre faktorer kan ha påverkat en äldre hund mer.

Jo, men då kompenserar alltså index genom att ge de äldre hundarna en liten bonus, att deras A är "värt mer" för att de fick det när de var äldre och hade riskerat mer slitage och påverkan.

Däremot låter det ju superkonstig med olika index när det är samma dag, samma klinik och samma kön. Undrar om det var något fel och det är därför index ligger nere?
 
Ah, inte samma då, vi röntgar i Västra Frölunda.



Jo, men då kompenserar alltså index genom att ge de äldre hundarna en liten bonus, att deras A är "värt mer" för att de fick det när de var äldre och hade riskerat mer slitage och påverkan.

Däremot låter det ju superkonstig med olika index när det är samma dag, samma klinik och samma kön. Undrar om det var något fel och det är därför index ligger nere?

Vi fick en nära 6 år gammal hund friröntgad för nån månad sen. Hans resultat borde ju verkligen belönats mot kullsyskonen men han låg i samma nivå. Även här röntgades de på samma klinik.

Så många frågor..... :cool:
 
Vi fick en nära 6 år gammal hund friröntgad för nån månad sen. Hans resultat borde ju verkligen belönats mot kullsyskonen men han låg i samma nivå. Även här röntgades de på samma klinik.

Så många frågor..... :cool:

Det kan jag verkligen inte förklara, så då förstår jag att du har mycket frågor. Dock sa de när det lanserades för boxer att det kunde ta lite tid innan det stabiliserat sig, men just sådana här skillnader låter väldigt mysko.
 
Ärligt talat ser jag mer nackdelar än fördelar med index.. På schäfer iaf. När andra obetänksamma eller slarviga uppfödare kan dra ner på någon annans fina statistik blir det bara fel.. Känns som att det som Voff säger kommer tävlas om bra index och andra sjukdomar som är värre och inte syns på avelsdata kommer man börja slarva med och sätta i andra hand.

Det känns inte bra alls ärligt talat..
 
@Linda_A , jag måste vara trög men jag kan verkligen inte förstå varför index ska påverkas av vilken klinik man väljer att röntga på?

Vi röntgar alla våra hundar och så många uppfödningar som möjligt på en klinik i Göteborg. Anledningen är den att de är mycket skickliga, har nischat sig sedan många år på just HD, ED och ryggröntgen. Väldigt många uppfödare av bruksraser inkls polis och andra tjänsteenheter nyttjar dem pga deras skicklighet.
Men nu låter det som att det kan ligga oss till last att vi väljer en bra klinik. Låter ju väldigt bakvänt :confused:

Veterinären som vi vill röntga hos (som är extremt duktig) kommer hyra in sig på en annan klinik för att röntga åt sina återkommande uppfödare eftersom hans egen klinik har för bra statistik.
Tycker att den parametern med vilken klinik man röntga på är helt åt skogen.
 
Veterinären som vi vill röntga hos (som är extremt duktig) kommer hyra in sig på en annan klinik för att röntga åt sina återkommande uppfödare eftersom hans egen klinik har för bra statistik.
Tycker att den parametern med vilken klinik man röntga på är helt åt skogen.

Verkligen. Vi har valt en bra klinik för att få ett så korrekt resultat som möjligt och då ska det straffa sig.
Hunden har ju samma arvsanlag oavsett vart man röntgar!!
 
Verkligen. Vi har valt en bra klinik för att få ett så korrekt resultat som möjligt och då ska det straffa sig.
Hunden har ju samma arvsanlag oavsett vart man röntgar!!

Det känns verkligen som om några haft en jäkla otur när de tänkte! Att det ska viktas efter klinik är ju absurt. Ska man ha någon sållning alls av kliniker ska det i så fall vara att kliniken blir certifierad för att göra den här röntgenundersökningen och att man måste använda en certifierad klinik (givetvis då utan någon viktning av dessa kliniker).
 
Ärligt talat ser jag mer nackdelar än fördelar med index.. På schäfer iaf.

Funkar likadant för alla raser. Dvs i teorin är det bra, men i praktiken så funkar det inget vidare egentligen när linjerna "straffas" av var man röntgar, vilka andra parar med osv.

Så helt ärligt är det rätt skönt att jag inte längre föder upp jämtar och inte behöver decimera de små grå cellerna för att hålla på med det där.
 
Är det någon som har fullständig Hd- och Ed-statistik från 2016? Hittar bara statistik från 2015 där antal hundar som hade Hd-fel var 30.8% och Ed-fel var 17,7%.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag är fortfarande på jakt efter den rätta valpen/kullen. Rasen är Isländsk fårhund som är en väldigt frisk ras, men det förekommer...
Svar
8
· Visningar
1 174
Senast: Wingates
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 201
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Snart är det ju dags för Trolla att paras (tänk att tiden går så fort det var ju nyss jag hämtade hem henne :) ) Självklart har ju...
Svar
7
· Visningar
952
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
4 767
Senast: regina11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp