Hur det svänger med dessa hanhundar!!

Sv: Hur det svänger med dessa hanhundar!!

Men hur kan en hund med sådana åkommor vara godkänd att använda i aveln?

Har du kollat upp att den tilltänkta hanen inte har något av dessa fel han med? Vore det inte bättre med en äldre hane från utlandet som är dokumenterat frisk, sund och som redan har avkommor som också är friska?

För att de inte är dokumenterade på det viset, jag fick bara höra det. Så det är ju hösägen och jag kan ju inte heller vara säker på om det är sant, men jag är verkligen inte villig att ta risken när folk pratar så illa om det.

Jag har kollat upp honom och han kommer från en väldigt respekterad uppfödare. Ja, varför inte göra det.. Du har helt rätt, det skulle jag kunnat göra, men min hund började löpa 2,5 månad innan hon planerat och hanen jag planerat att para med visade sig inte alls så bra som det verkade, så då har jag 5 dagar på mig att planera en utlandsresa med min hund och tid och rum med hanhundsägare och växla valuta osv. osv. Då blev jag glad att jag kunde planera in en såhär pass bra hane på den här korta tiden. Därför en ung odokumenterad hane.
 
Sv: Hur det svänger med dessa hanhundar!!

Jag hoppas, för din och valparnas skull, att den hane du nu valt är så frisk som ni tror.
 
Sv: Hur det svänger med dessa hanhundar!!

Jo, det gör jag med. Det finns aldrig garantier och man vet aldrig vad man får. Det kommer antagligen alltid att vara så, med allt, inte bara hundar. Men jag får förlita mig på min uppfödare och att det i europa är en av se friskare hundraserna som inte har några rastypiska åkommor.
 
Sv: Hur det svänger med dessa hanhundar!!

För att de inte är dokumenterade på det viset, jag fick bara höra det. Så det är ju hösägen och jag kan ju inte heller vara säker på om det är sant, men jag är verkligen inte villig att ta risken när folk pratar så illa om det.

"Folk" pratar illa om hanen? Ursäkta, men jag är misstänksamt lagd av mig och tycker det luktar gamla ugglor i mossen här. Din uppfödare snackar alltså skit, som inte går att bevisa, om en hane du tänkt välja till din tik och sen säljer din uppfödare in sin egen minderåriga nyimport istället? Har du över huvud taget kollat upp hur det står till med ditt förstaval egentligen? Pratat med någon annan än din uppfödare? Folk som har egenintressen av att sälja in sina egna hanhundar för parning skulle jag inte ta som någon säker källa. Hundavelsbranschen är full av skitsnack och skitsnackare och det bästa man kan göra är att ta reda på saker och ting själv och bilda sin alldeles egen uppfattning.

Och jag skulle aldrig välja en hane som bara är ett år gammal. Du har ju ingen som helst aning om hur han kommer att se ut när han är färdig i kroppen, du vet inget om hans psyke, har han några off utställningsmeriter eller andra meriter? Vad vet du om hans linjer och vad som finns bakom, föräldrar, syskon etc? Eller litar du blint på din uppfödare som vill sälja in en parning till dig?
 
Sv: Hur det svänger med dessa hanhundar!!

"Folk" pratar illa om hanen? Ursäkta, men jag är misstänksamt lagd av mig och tycker det luktar gamla ugglor i mossen här. Din uppfödare snackar alltså skit, som inte går att bevisa, om en hane du tänkt välja till din tik och sen säljer din uppfödare in sin egen minderåriga nyimport istället? Har du över huvud taget kollat upp hur det står till med ditt förstaval egentligen? Pratat med någon annan än din uppfödare? Folk som har egenintressen av att sälja in sina egna hanhundar för parning skulle jag inte ta som någon säker källa. Hundavelsbranschen är full av skitsnack och skitsnackare och det bästa man kan göra är att ta reda på saker och ting själv och bilda sin alldeles egen uppfattning.

Och jag skulle aldrig välja en hane som bara är ett år gammal. Du har ju ingen som helst aning om hur han kommer att se ut när han är färdig i kroppen, du vet inget om hans psyke, har han några off utställningsmeriter eller andra meriter? Vad vet du om hans linjer och vad som finns bakom, föräldrar, syskon etc? Eller litar du blint på din uppfödare som vill sälja in en parning till dig?


Hejsan, ja nu när jag läser det jag skrivit kan jag förstå att du anar så, det är lite dumt formulerat.

Jag har självklart pratat med andra, pratade först med ägaren till den första hanen idag och de sa först nu att han är för sjuk för att genomföra parningen och att han har dessa åkommor i släkten. Min uppfödare pratade inte skit, hon påpekade det. det var inte ens hon som föreslog hanen, utan jag frågade om jag fick använda honom och hon sa att det var ok. Hon har dock väldigt mycket att förlora på om det inte blir bra, så hon är väldigt noga med vilka tikar hennes hanar parar.

Hanen jag valt har off. meriter och CK varje gång. Han har kända föräldrar som jag kollat upp. Även de från väldigt seriösa uppfödare. Jag vet vilka hundarna är jag har kontakt med ägaren till pappan (hanens pappa alltså) i england och de är väldigt respekterade med bra rykte. Jag vet ju självklart inte exakt hur han kommer att se ut som färdigväxt, men som han ser ut nu och med tanke på hans linjer så kommer han att bli riktigt bra, vilket han redan är.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 473
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 282
Senast: dobbis
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
13 668
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras (Jag ber om ursäkt om jag skriver rörigt men jag har många tankar och funderingar i mitt huvud) Jag har fått en förfrågan från en...
Svar
13
· Visningar
1 644
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp