Bukefalos 28 år!

Hur ensamträna häst?

KrullTroll

Trådstartare
Jag och en kompis har flyttat våra hästar till ett mindre stall där det endast är våra två hästar som ska stå installade i vinter. Under sommaren har det varit fler hästar inhyrda.
Men nu har de flyttat och våra e själva kvar och då kom problemet.
Oftast är vi i stallet ihop, men med jobb, skola, barn och familjer så händer det att någon är där själv.
Båda hästarna är ok med att lämna stallet själva men hur vänjer vi den som blir kvar vid att vara själv?
I hage eller stall, vilket är bäst/lättast?
Hur går man lättast till väga?
Eller ska vi köpa en shettis som får leka sällskap? (Ironi)
 
Sv: Hur ensamträna häst?

Ett tips kan vara att titta hur de reagerar om de är i olika hagar. Sen kanske öka avstånden på hagarna. Kanske att de kan se varandra i början och sen se vad som händer när de inte ser varandra. (Vet inte hur hagarna hemma hos dig är upplagda.) Huvudprincipen är att du ska skapa en distans.

I stallet skulle jag väll säga samma sak. Gå kanske ut genom stallet med ena hästen och låt andra stå kvar inne. Stå och borsta på den utanför stallet osv.

Det är mina tips :-P
 
Sv: Hur ensamträna häst?

Jag tränar detta genom hagen faktiskt, med rejäla staket. Öm men jag börjar smått, alltså gå ut å gå med ena hästen eller om man nu bara vill rida i 5min så är det ok. Men börjar med 1 häst först. Alltså 2min från start kanske sedan 5min 10min osv. De lär sig jävligt enkelt och snabbt om man börjar smått från början. De lär sig helt enkelt att kompisen är borta men kommer alltid tillbaka! :) Hästar är smarta, men att dra på för mycket tid från början är inte bra. om du ser på bra avstånd kan du även försöka timea att ta in hästen du är ute med i samband med att den i hagen lugnat ner sig, då blir det ett extra plus :)
 
Sv: Hur ensamträna häst?

Jag är enig med Mattiz, men jag skulle inte lämna den ute, utan låsa in den i boxen med mat.

gör det VARJE dag så det blir en rutin.

hästen-vanedjuret.
 
Sv: Hur ensamträna häst?

Jag fick ensam träna min nya unghäst mer eller mindre direkt just för att jag bara har möjlighet att ha två hästar och då måste unghästen kunna vara ensam för att jag ska kunna rida, träns och åka iväg med den andra.

Första två dagarna när dom var nya för varann fick dom bara gå i hagen och lära känna varann. Tredje dagen tog jag en kort ridtur på 6 åringen och 1 åringen fick snällt stanna kvar i hagen medan mina man hade koll på honom genom köksfönstret. Vi har rätt stor hage och jag såg till att elen fungerade så han skulle fatta att han ska backa när han stöter i tråden. Han sprang väl en del och skrek och ville trycka mot staketet men inga tendenser att verkligen försöka ta sig ut. Så höll vi på några dagar och han sprang mest när han fortfarande såg oss, när vi kom ur synfältet för honom var han lugn.
Han var lugnare och lugnare för varje gång vi red ut :)

Nu bryr han sig inte ett dugg att jag tar ut 6 åringen. Jag kan lasta honom och vara iväg på träning eller tävling en hel dag och han tittar inte ens efter oss när vi åker :p Helt lugn i hagen hela tiden han är själv.

Inne i stallet var det inte lika lätt. Vi har öppna boxar, alltså inga galler mellan eller över dörrarna så han försökte hoppa över första gången och fick halvt panik där inne. Men jag håller på att vänja honom vid detta också. Jag tar ALLTID ut 6 åringen först och då får 1 åringen snällt vänta 2 min på att jag kommer tillbaka och tar ut honom och det är inga problem numera. Har haft honom inne när jag longerat utanför stallet så han ska se oss och det går bättre och bättre det också. Har inte lämnat honom i stallet helt och hållet när vi varit ute och ridit än, men jag tycker det är bättre att han går ute :) Men tillslut kommer det också funka. Han har ju märkt att vi kommer tillbaka :)
 
Sv: Hur ensamträna häst?

Säger samma sak, hade jag haft galler för boxdörrarna hade jag haft hästen inne i stället, men jag har inte möjlighet till det så jag har tränat dem genom att den som är ensam stannar kvar i hagen då :)
 
Sv: Hur ensamträna häst?

Hej!

Jag hade, om jag inte kände hästen väldigt bra, börjat ha den själv i stallet och sett hur den reagerat. Vissa hästar bryr sig ju inte alls, oavsett var man lämnar dom, andra spränger både stall och hagar (been there, done that).

Och sen beroende på vad hästen ansåg låtit den vara själv där den känner sig tryggast. Min förra var alltid tryggast ute, nuvarande vill helst ha väggar om sig.

/ lavinia, som faktiskt aldrig medvetet vant en häst att vara själv
 
Sv: Hur ensamträna häst?

Stora långbenta hästar skulle jag aldrig lämna ute.

hästar har blivit skadade för mindre ja t o m brutit benen.
Självklart är kynnet av vikt o att man har ngn som håller koll på hur de reagerar.
 
Sv: Hur ensamträna häst?

Jag har lärt dem genom att stänga in dem i en box och precis när jag ska gå iväg med den andra hästen har jag (förutom hö i boxen) slängt in ett mått med mumsig müsli eller nåt liknande. Min erfarenhet har varit att så länge de inte fokuserar på att den andra hästen går iväg från dem så blir de lugnare.

Först när de klarar att vara ensamma i box låter jag dem vara själva i hagen och då börjar jag med att släppa ut dem själva, alltså inte genom att ta en häst ifrån dem. Sen är nästa steg att ta en häst från hagen, jag tycker inte det är en nackdel att slänga lite pellets eller morotsbitar på marken. Utöka tiden efter hand.

Och en viktig grej tycker jag är att man faktiskt inte går och tittar till dem synligt hela tiden. Iaf mina har stirrat upp sig om jag springer och kikar på dem stup i kvarten för då förväntar de sig att andra hästen ska dyka upp också. Så försöka hålla koll, men inte så att hästen ser dig.

Jag har faktiskt aldrig haft nåt större problem när jag bara hade 2 hästar, de var vana att vara ensamma och ibland fick de vara ensamm längre perioder om den andra hästen skulle på tävling eller stod på djursjukhus.
 
Sv: Hur ensamträna häst?

Vi har aldrig lämnat hästen inne utan lämnat den i hagen och antingen släpt ut den själv eller tagit in den som ska ut på tur. Samtliga har lärt sig på någon dag max.

Med de två senaste sedan jag flyttade till eget stall har jag helt sonika tagit in min häst (redan första veckan) och gjort iordning. Är hästen där ute lugn har jag inte öppnat dörren/tittat till den synligt alls utan bara ridit iväg men haft sambon ute och ringt o kollat någon gång, varit borta kanske 30 min (med hjärtat i halsgropen, det är ju först i detta läget man vet om den nya hästen faktiskt respekterar stängslet/sin hage eller inte). Sedan har jag ridit som vanligt, det funkade jättebra båda gångerna.

Är hästen inte lugn när jag gör i ordning kan jag sticka ut huvudet (båda hästarna sprang från dörren i en bit bort o tillbaka) och säga hej så den stannar och andas ut, eller så har jag is i magen, det beror helt på. Har väl stuckit ut huvudet typ 3 gånger totalt på de senaste två hästarna och båda fattade direkt typ "Tiger är i stallet - lugnt".

Tror att det är superviktigt att från första början ha tajming och göra "rätt". Vet inte om alla hästar är lika enkla att läsa som de jag träffat på men man får ju liksom hitta läget och angreppsättet som bryter och inte triggar. Vissa hästar har ju dessutom väldigt lätt för att ta ett triggat beteende som enda beteende sen och det blir skitsvårt att bryta.

Kanske har min lilla grå övat mig, det är fortfarande skitlätt att göra honom riktigt rädd bara genom att bete sig "fel" (senast var det sambon och en squash :D) och det är precis lika lätt att få honom att acceptera det som störde honom på två röda bara genom att bete sig "rätt" igen (squashen blev uppäten :p).
 
Sv: Hur ensamträna häst?

Stora långbenta hästar skulle jag aldrig lämna ute.

hästar har blivit skadade för mindre ja t o m brutit benen.
Självklart är kynnet av vikt o att man har ngn som håller koll på hur de reagerar.

Mina hästar är långt ifrån stora och långbenta :p

Skämt åsido det finns skaderisk oavsett hur man går till väga så man får se till att ta det så försiktigt man kan och som du säger är det mycket värt att ha någon som har koll medan man är borta :)
 
Sv: Hur ensamträna häst?

Du får helt enkelt kolla var hästen som ska lämnas är tryggast och börja där. Mitt sto kan jag lämna i boxen hela dagen utan problem men däremot kan jag inte lämna henne ensam i hagen för då springer hon bara och risken för skador är stor. Vår arab gick absolut inte att lämna i boxen för då stod han på bakbenen och försökte ta sig ut men däremot i hagen var han lugn. Den valacken jag har nu har jag aldrig haft behov av att lämna ensam men det märks att han lätt får panik om han lämnas i boxen så han verkar också vara av den typen som är lugnast ute.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
831
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 975
Senast: Juli0a
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 010
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 433
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp