Hur erfaren för att bli medryttare?

Hanna98

Trådstartare
Hej! Som rubriken visar så undrar jag hur erfaren man behöver vara för att bli medryttare? Förstår att detta är olika beroende på hästen och personen. Men jag har ridit i 6 och ett halvt år, dock bara en gång i veckan på ridskola. Dock så ska det tilläggas att jag bara är 16 år och alltså började när jag var liten och mest "åkte runt" på shettisar. Har hela tiden ridit på en liten ridskola( JA aktiv häst i Säve), som inte är som en vanlig ridskola utan där fokuseras det mycket på grunderna innan man börjar galoppera, hoppa och flänga runt utan att ha koll på vad man gör. Alltså har jag knappt några erfarenheter med hoppning men klarar lätt dressyren för ryttarmärke 3 och har jobbat en hel del för hand. Vad det gäller stallarbete så lär man sig ju inte mycket på ridskola men jag ser inte hur jag ska lära mej det om jag inte blir medryttare och börjar jobba i stallet. (Kan ju självklart göra det som är basic som sadla, tränsa, mocka och rykta. Jag älskar verkligen både att rida och bara vara i stallet och pyssla med hästarna och stallet får mig alltid att må bra så jag vill verkligen bli medryttare så att jag kan vara i stallet mer, jag undrar bara, tror ni jjag är redo, och vad ska jag göra för att bli mer redo? Tacksam för svar :)
 
Svårt att säga. När jag var femton blev jag "fodervärd" till grannens urvuxna ponny. Jag hade då ridit i fem år på tre olika ridskolor, varav tre av dessa år på en ridskola där vi galopperade en och en längs med spåret och de andra stod i kö... Jag kunde absolut inte rida en häst i form, än mindre vad det egentligen betydde. Jag fick såklart hjälp av ägaren när jag behövde och de visste om hur lite/mkt jag kunde. Jag skötte hästen, ridningen och mockningen. Allt det andra, hovis, foder etc tog ägaren hand om. När ponnyn skickades iväg på betäckning tog jag isär hennes träns och smorde det och undrade hur fasen jag skulle få ihop alla remmar igen för jag hade aldrig satt ihop ett träns förut :D Senare fick jag följa med ägaren på storhästtävlingar, träningar och hängde såklart så ofta jag kunde i stallet och lärde mig mycket på så sätt :) Nu är detta 11 år sedan och i 9 av dem har jag ägt en egen häst, så hittar du bara rätt ägare borde det inte vara några problem så länge du är ärlig med vad du kan :) Lycka till!
 
Det beror på hur många medryttare det finns lediga så att säga och hurdan hästen är som ska ha en medryttare.

En bra start kan annars vara att hjälpa till mer i stallet där du rider, de ill säkert gärna ha hjälp med stallsysslor de kvällar som det inte är lektioner. Du kan även erbjuda dig att ta hand om hästar när hästägare är bortresta. I början blir det kanske bara sköta, men efter ett tag om du sköter dig bra så blir det säkert ridning också.

Du ska inte se det som negativt att du lärt dig grunderna ordentligt. Jag som (fd) hästägare ser hellre att den som ska bli medryttare kan grunderna bra och inte bara vill flänga runt i full fart i skogen, även om jag inte vill att medryttaren ska vara rädd och få panik om hästen busar lite.
 
Bästa sättet att få erfarenhet är att bli medryttare. I annonserna brukar hästägare specifiera vilken typ av medryttare de söker, om du passar in så skicka iväg ett ärligt mail med dina rid- och hästkunskaper.
Min första medryttarhäst hade jag när jag var 12-13 och inte hade ridit mer än 3-4 år på ridskola en gång i veckan. Om man får tydliga instruktioner om vad man ska göra och det finns någon att fråga om man är osäker tycker jag det är bästa sättet att lära sig på. Jag hade ju självklart med mig en vuxen också, eftersom jag var ung.
Jag tror hästägaren själv kommer känna om du klarar av just den hästen eller inte, vissa ägare vill ju bara att man ska rida och rykta, andra vill att man ska mocka, fodra, släppa in och ut osv.
Lycka till. :)
 
Tack för era svar! Jag hjälper gärna till med så mycket som möjligt i stallet. De flesta stallsysslorna är ju inte så svåra och jag gillar att hålla på i stallet och inte bara rida. Plus att en del av anledningen till att jag vill bli medryttare är att jag helt enkelt inte har råd med vanliga ridlektioner längre :/ Hoppas därför på att få vara medryttare gratis om jag hjälper till mycket med mer än bara ridning. Det känns som att det viktigaste är att hitta både en häst och ägare som man kommer bra överens med. Tror dock att detta kommer bli svårt eftersom jag antar att alla hästägare vill ha de mest erfarna medryttarna vilket inte jag är :/ Men jag ska börja kolla runt och förhoppningsvis hitta den rätte hästen och ägaren på nåt sätt. Tack igen för svaren :)
 
Nu har jag förvisso alldeles för stort kontrollbehov för att klara av att ha en medryttare (och att lita på den personen, hur duktig hen än må vara), och min häst är inte heller någon man lättvindigt hittar en medryttare till eftersom hon dels är så liten att hon nästan uteslutande kan ridas av barn/mycket liten vuxen och dels är så ung att jag absolut inte vill att ett barn ska rida på henne. Men om vi bortser från det, och låtsas att jag skulle leta efter en medryttare, så skulle det viktigaste för mig vara att person X kan rida och göra det dagliga stallarbetet de dagar person X har hästen. Skulle jag behöva en medryttare antar jag att det är för att jag inte hinner/kan själv alla dagar, och då underlättar det givetvis om personen kan ta sig dit och sköta sig där utan att jag behöver vara med.

Sen beror ju det även på stallet där hästen står. I mitt stall skulle det exempelvis enbart innebära att medryttaren red, skötte hästen, mockade, fixade nytt vatten i boxen och packade hönätet inför kvällen, eftersom allting annat ingår och sköts av stallansvarig. Står hästen i ett kollektivstall så tillkommer kanske pass med andras hästar? Ska medryttaren då förväntas kunna ta in- och utsläpp av övriga hästar i stallet om de stallpassen råkar ske på "medryttarens dagar"? Som hästägare till en annan häst i ett sånt stall hade jag haft vissa krav på kunskapsnivån hos de personer som ska hantera min häst (jag står inte i kollektivstall av en anledning...), och det gäller även de andras medryttare.

För övrigt var jag bara elva år när jag fick min första egna häst, och hade inte hästvana föräldrar. Det är väl kanske inget att rekommendera, men jag klarade av det, så egentligen är det omöjligt att lära sig något om man inte får prova.
 
Nog kan du vara redo. Med rätt häst och rätt förhållanden i övrigt, men det är svårt att veta när man inte känner dig. Att lära sig allt runtomkring är minst lika viktigt som själva ridningen. Finns det någon hästskötarkurs där du rider? Vet inte hur det är numera men förr ingick en hel del matnyttigt i gröntkort-kurserna, att linda ben t ex.

Det är så olika hur mycket man lär sig på ridskolor. En som ville bli medryttare hos oss visste inte hur vanlig utrustning skulle sitta tex, dessutom visade det sig att de påstådda erfarenheterna var rejält överdrivna ;). Andra har fungerat bra efter lite introduktion. En av mina döttrar blev medryttare när hon ridit ett par år. Men då bodde hon nästan i stallet och hjälpte till med allt, vi hade haft sommarponny och hästägaren kände henne från stallet. Det är alltid lättare att bli medryttare genom kontakter som vet hur man är som person. Så försök sprida ut att du vill bli medryttare. Eller annonsera. Har du tur så får du svar!

Känner du att du vill förbereda dig mer för att bli medryttare kan du kanske åka på ridläger, där man ofta får göra mer än på en ridskola. Att rida flera gånger i veckan brukar också skynda på utvecklingen ordentligt.
 
Har varit på några ridläger men eftersom jag fortfarande räknas som "ungdom" och de flesta andra har inte ridit alls lika länge och de flesta är också yngre vilket betyder att det inte blir några direkta utmaningar eller mycket nytt jag lär mig på ridningen, det blir mest att jag hjälper de yngre. Visst lär jag mig lite mer hur det fungerar i ett stall men det är mest för att det är roligt jag gör det:). Dock så vill inte mina föräldrar betala några ridläger och jag själv som fortfarande går i skolan har svårt att få ihop med så mycket pengar :/ Fler ridlektioner är tyvär inte heller ett alternativ pågrund av att det är för dyrt för mig :/ Så för att få vara mer i stallet, både rida och pyssla med hästarna så vill jag ha en medryttar häst som inte kostar så mycket. Hahhaha ja jag vet ju iaf hur man sätter på utrustningen kan jag ju lova ;) Har förstått att det är viktigt att vara ärlig med hur mycket man kan för att få en häst som passar mej med en ägare som är medveten om hur mkt/lite hjälp jag behöver. Jag har en ny kompis som har 3 egna hästar, dock så vill jag inte fråga henne för jag är rädd att hon ska tro att jag utnyttjar henne för hennes hästar vilket jag verkligen inte gör!
 
Äsh fråga din kompis, är väl jättekul om ni kan grejja med hennes hästar ihop.
Jag har aldrig haft bättre vänner än de jag delar häst och hundlivet med=)
 
Har aldrig haft en medryttare och inga planer på att skaffa men OM jag skulle haft en, även det var en nybörjare som kunde rida, mocka, sadla, rykta så skulle jag nog mest vara oroad om personen missade tex tydliga tecken på kolik, feber eller andra sjukdomar/skador. Skulle definitivt vilja ha en som kan läsa av så pass bra om hästen verkar ha kolikkänningar och inte bara tror hästen är lite trött eller något och kan agera därefter. :)
 
Det som gör mig tveksam är att du säker att du inte ska rida lektion längre. För mig hade det varit ett absolut krav att fortsätta utvecklas för att få förtroendet att rida min häst. Fortsätta rida för tränare.

Det går snabbt att lära sig konstiga ovanor, och som medryttare utan ridlektioner tror jag det kan påverka din ridning och alltså hästen negativt.
 
Jag hade en 13 årig ridskoletjej som red min arab, hon var bra!
Mogen och lugn tjej, som red ut ensam och hade full kontroll.

Dömmer aldrig någon efter åldern längre=)
 
Ps bodde på gården då och kollade ändå till hästen varje dag, annars håller jag med om det andra skrivit innan, att detär viktigt med en medryttare som kan se om något är fel och kan hantera situationer på marken och ryggen.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
957
Senast: linlar1
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 045
Senast: BornAgain
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 909
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 439
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp