Hur exakt med dagistider?

Mitten

Trådstartare
Ja, hur exakt är det? Om jag säger att hon kommer vid 8, men kommer kvart i åtta eller halv nio - är det något personalen kommer bli sura över?
Om jag kommer en timme tidigare någon dag, kan det tänkas vara okej? Jag förstår ju att risken är att de är ute på promenad eller så, men då får jag ju bara vänta.
Undrar lite om det bara är jag som gärna är lite flexibel? Vill gärna låta henne sova klart på morgonen om det är möjligt, till exempel.

Sv: Hur exakt med dagistider?

Säkert olika från dagis till dagis. Har sett vissa trådar här där folk blivit utskällda om de varit fem minuter tidiga... :crazy:

Kolla med ditt dagis. :)

Tja ..

Tänk dig själv om "alla" skulle göra så, det skulle bli ett jäkla kollijokks och ingen ordning :D

Tider på förskolan tror jag man ska försöka hålla, sedan om det blir galet något dag så får man meddela det iförväg så att personalen vet om det ...

Så tänker jag iaf :)

Antar att tiderna är till för att hållas. Jag antar att det skulle bli väldigt svårt för personalen att planera om barnen inte alltid kommer när de ska.

På vårat dagis är de flexibla och det brukar vara helt ok att ändra tiderna dagen innan om man vill, blir vi sena på morgonen ringer jag alltid och meddelar detta så att personlen vet.

Vissa tider på dagis är det tabu att komma ens fem minuter för sent till, exempelvis tiderna vid frukost, middag, mellanmål och samling.

Ja, jo jag förstår ju just det som rör mattider och så. Men just en kvart fram och tillbaka? När man börjar 'normala' tider? Jag skall såklart fråga personalen också, det slog mig bara häromdagen att det kanske inte är så populärt om man slarvar ... ofta är det ju till exempel så att jag kommer från jobbet tidigare, då skyndar jag mig ju att hämta prinsessan :love:. Jag går ju inte hem och väntar en halvtimme, timme och SEN hämtar henne. Men det kanske jag borde alltså?

hm, skall kolla upp det idag när jag hämtar.

Lämnar alltid på den tid som är satt på schemat. Blir vi tidigare/senare så säger jag det dagen innan eller ringer.

Hämta kan bli senare när jag hämtar, om tåget är försenat, de vet personalen och jag ringer ju då (om jag inte får tag i någon annan som kan åka och hämta på utsatt tid)
Hämtar brukar maken ibland göra 1½ timme tidigare, det vet oxå dagmamman om att han dyker upp mellan 15:30-17 och ibland kan hans farmor hämta honom redan vid 12-13 tiden.

Ibland kanske vi kommer 15 min tidigare, då brukar jag faktiskt stanna kvar. Ibland lämnar jag bara allt och säger hej då, tar nog typ 30 sekunder. Och ibland har jag stannat i säkert 30 minuter!

Ja att det kan bli fel om man är SEN har jag tänkt på alltid, då skulle jag ju ringa (om tåget var sent eller så), men jag har på något sätt antagit att det är okej att hämta för tidigt :o
Jag återkommer med vad dagis svarade :)

Personalen planerar dagen och om du sagt 8 men kommer 8.30 kan det betyda att de får ändra i planerna abrupt. De förtjänar mer respekt än så tycker jag allt! Kommer vi annan tid än bestämt så hör jag av mig, det är ju inte så svårt. Då får jag också direkt veta om det är något speciellt.

Men sova ut... nog kan hon väl bli väckt när det är dax att gå upp?

Jag har satt tiderna 9-14 men eftersom det för förskolan fungerar bättre att han är på plats till kl 9 så brukar vi komma lite före, typ 5 min uppåt 10 min. Och på efm äter de mellis kl 14 så då ser jag till att jag hämtar honom strax innan så vi slipper diskussionen om han ska få äta mellis eller inte. Men sen är vårat dagis väldigt flexibelt om jag skulle behöva lämna tidigare någon dag eller hämta senare. Ska jag hämta tidigare av någon andledning brukar jag ringa och kolla så de är på plats, dessutom brukar jag försöka tala om så snart jag vet att jag måste hämta tidigare. Det har hänt vid några tillfällen när vi bara har haft en fungerande bil och maken måste ha bilen för att hämta delar till sin arbetsuppgift.

Vi håller på med inskolning för dottern och jag frågade lite samma sak och hos dem så är det följande.

Frukost 8-8.30, då bör man lämna innan eller efter, inte under denna tid.
Samma sak gäller vid lunchen, den halvtimmen så bör man inte heller komma. Sambon som slutar 12 en dag i veckan, åker direkt och hämtar henne. Då får hon sova hemma denna dagen. En annan dag så slutar han 13, då hämtar han henne först 14 eftersom de sover mellan 12.30-14.

Om man jobbar över någon dag så räcker det att ringa samma dag och meddela, om det då handlar om någon timme bara.

Hämta tidigare är inga problem, det behövs inte meddelas innan.

Skriver du 8 ska du komma 8 eller efter 8. Behöver du ibland komma 7.45 så skriver du det. 8 innebär inte att du lämnar 8 utan kommer innanför dörren 8.

Står det att du hämtar 16 så ska du komma innan 16. 16 ska ni vara utanför dörren. Kommer du 16 och det tar en kvart att klä på så skriv 16.15.

Detta är för att man ska veta när man tex kan slå ihop avdelningarna. Förväntas alla vara ute 16 ska jag kunna gå över med barnen då och inte stå och prata med föräldrar. Går alla föräldrar 16.15 kan schemat läggas så istället.

Vår dagmamma har poängterat att hämtningstiden innebär att då ska vi stiga utanför dörren den tiden. Hennes schema läggs ju också efter hur länge barnen är kvar. Om vi då kommer 15 minuter sent så blir det ju hennes fritid som blir lidande; hon får då jobba över dessa 15 minuter. Och det schema som hon lagt till sin chef innebär ju att hon slutade 15 minuter tidigare. Det vore inte rättvist mot henne att dels inte veta när arbetsdagen slutar och dels får hon föra en diskussion med sin chef om att "den dagen hämtade de x minuter senare" och kanske bli ifrågasatt eftersom VI inte skrivit så på schemat.

Självklart ska man följa tiderna! Vi ska lämna 7.45 och då är vi INTE där tidigare än så. Vi ska hämta 16.15 och då är vi utanför dörren senast 16.15.

Skriver du 8 ska du komma 8 eller efter 8. Behöver du ibland komma 7.45 så skriver du det. 8 innebär inte att du lämnar 8 utan kommer innanför dörren 8.

Står det att du hämtar 16 så ska du komma innan 16. 16 ska ni vara utanför dörren. Kommer du 16 och det tar en kvart att klä på så skriv 16.15.

Detta är för att man ska veta när man tex kan slå ihop avdelningarna. Förväntas alla vara ute 16 ska jag kunna gå över med barnen då och inte stå och prata med föräldrar. Går alla föräldrar 16.15 kan schemat läggas så istället.

Ja som sagt, att komma tidigare eller hämta senare var inte riktigt saken, utan lämna senare / hämta tidigare. Det slog mig aldrig att DET kunde förstöra :o. Och de har inte sagt något, jag kom på det själv igår, för då hämtade jag henne en halvtimme tidigare än jag sagt, och då fick jag för mig att det 'bara var bra'.

Nu skäms jag jättemycket för att jag gjort sådär några gånger... skall inte hända igen, då väntar jag lite eller ringer :).

Och sova ut på morgonen, klart jag väcker henne, men någon gång har jag vaknat tidigt, jobbat lite hemifrån, tagit henne till dagis när hon vaknat (då har hon kommit ca 20-25 minuter senare än vanligt) och sedan har jag åkt till jobbet. Hon har alltid varit en sån som vaknar 5, så när hon sover till 7 vill jag gärna låta henne göra det ;).

Såna regler låter ju superbra :) Och det är skönt att veta vad som gäller. Vilket jag kommer veta strax när jag plockat upp lilltjejen :)

Att du hämtar tidigare tycker jag är ok, om man som förälder är medveten om att dte kan vara aktivitet som störs och barnet inte kanske blir så lyckligt (ibland). Att lämna senare är också ok, men det vore bra om man som personal vet om det så att man inte går och undrar om barnet kommer eller inte, speciellt om man ska iväg eller har samlig, aktiviteter som kan störas och på så vis drabbar barnen.

Så, nu vet jag!
Kl 14 äter de mellis, och bara jag inte 'stör' den får jag komma hur tidigt jag vill :) Och på morgonen skall hon vara på plats innan strax före 9 ifall de har något planerat. Men en kvart innan eller efter tiden gjorde inget, det var vanligt med lite sena bussar etc.

Skönt att jag frågat rätt ut iaf, jag var lite orolig, ville inte låta som om jag tyckte att jag kunde lämna henne lite hipp som happ efter godtycke :crazy: Men de förstod att jag ville maximera hemmatiden också de dagar det gick!

Lämna senare är ju inget problem. (Men som du skriver är det bra att komma innan 9 när det är samling) Men du skrev själv i första inlägget att du kanske lämnade 15 min innan och det var det jag "protesterade" lite emot. Om andra personalen kommer klockan 8 är det konstigt om 10 barn dyker upp 7.45. Men visste man det innan att 10 barn kommer 7.45 så kan man ju lägga om tiden efter det.

Samma sak med hämtning, jag tycker bara att det är bra om man hämtar så tidigt man kan, då avlastar man ju och dessutom tycker jag att barnen ska vara hemma så mycket om de bara kan!

Jag kommer ibland prick till mellis, så då står jag utanför och trampar ett tag. Jag vill inte åka hem utan hämta skrutten så snabbt jag kan. Jag försöker alltid komma 13.50 och hinna innan!

Jo, jag skrev ju det också insåg jag... men så länge man inte är ruskigt tidig som 'vanlig' tid så spelade det ingen roll sa de. Jag har den yttersta respekt för de som tar hand om mitt gryn på dagtid, och vill underlätta för dem så mycket det bara går.

Hej Mitten!

Du undrade lite över dagistider. Ja, du....du är nog född på 80-talet där de flesta har svårt att passa tider. 80-talisterna är så bortskämda, så bortskämda. Om du fått veta att ditt barn skall lämnas t ex 08.00, så duger det inte att komma några minuter sent. Då är det 08.00 som gäller och inte 08.01. Tror du då på fullt allvar att du kan komma en timma senare?

Nu skall jag lära dig det som dina föräldrar borde ha lärt dig. Så här funkar det förstår du och lyssna noga för det har du gott av i framtiden förstår du.

Du ställer väckarklocka nummer 1 i god tid. Därefter ställer du väckarklocka nummer 2 någon minut senare och om du är svårväckt ställ ytterligare en klocka till så att du för guds skull inte försover dig och begår synden att komma försent. Sådär, morgonrutinerna har funkat bra så när du tittar på klockan så ser du att du ligger ca 30 sekunder till en minut före i schemat. Du sätter dig i din bil och har räknat med tiden för en ev. punktering så att du hinner byta däck och ändå passa tiden. Eftersom du inte fick punktering i dag heller så har du gott om tid i bilen att läsa en bok. Försök att hitta en bok som handlar om hur man planerar sin tid för att kunna komma i tid så att du inte slösar med andras tid.

Sådär. Nu är det bara 10 minuter kvar tills du skall lämna ditt barn. Du går mot ingången och stannar upp något när du är utanför dörren eftersom du är någon minut för tidig. NU är det dags...30 sekunder kvar och när du lägger din hand på dörrhandtaget slår klockan det klockslag som du skall lämna dina barn.

Det går naturligtvis bra att prata med personalen om just du kan få specialbehandling vad gäller tider annars är det väl bara för dig att göra som alla andra...passa tider!

Ha det gott och lycka till!

Liknande trådar

Katthälsa Vi har en liten honkatt sedan ett och ett halvt år tillbaka ungefär. Hon blir tre år i år men hennes exakta ålder är okänd. Hon var...
Svar
6
· Visningar
500
Senast: DeCloe
·
Hemmet För 2 år sen köpte vi ny säng. Jag gjorde ordentlig research, vi var runt och provade olika sängar mm. Jag ville verkligen göra ett noga... 2 3
Svar
56
· Visningar
3 091
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
829
Senast: Lillefrun
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
525
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka