Hur få bort diesel från syntettyg?

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Rie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 141

Bukefalos 30 år!

Rie

Trådstartare
Något som provat och lyckats?
Sambon har spillt diesel på sina Klättermusenshorts. 😟 Tänker att ni kanske är flera som använder sådana/liknande och har råkat ....spilla?
De består av 70 polyamid, 20 polyester och 10 elastan.
Hans vanliga tvätt gjorde ingen skillnad.

Något som provat och lyckats?
Sambon har spillt diesel på sina Klättermusenshorts. 😟 Tänker att ni kanske är flera som använder sådana/liknande och har råkat ....spilla?
De består av 70 polyamid, 20 polyester och 10 elastan.
Hans vanliga tvätt gjorde ingen skillnad.

Jag hade provat med riktig såpa, i stil med linoljesåpa eller Västerbottensåpa (dvs sådan som är rejält fet) alternativt galltvål (inte tvättmedlet utan rengöringen på flaska).

Edit: När jag har spillt diesel eller bensin på mig har det aldrig varit speciellt mycket så kläderna har fått dunsta av innan jag försökt tvätta dem. En annan sak som kan fungera är maskindiskmedel i pulverform. Särbon använder det till sina allra värsta jobbkläder och det fungerar väldigt bra. Viktigt är dock att INTE använda ättika om en gör det, då bildas klor.

Fett löser fett. Finns det någon tunn olja eller fett som går ätt att tvätta bort?
I så fall lös bort dieselfläcken med valfritt fett och tvätta sen bort det fettet?

Hälsa sambon :D
En bra såpa brukar ta bort mycket feta saker. Gärna av en bättre sort som inte är så vattning som Grumme från mataffären.
Gnugga först in bara såpan, tills allt löst sig i den. Ta sedan liten gnutta vatten och massera så att såpa-fett-smuts-blandningen löser sig i den och fortsätt med lite till vatten osv. Tills man märker att det hela blivit vattenlösligt och kan sköljas bort.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka