Hur få fram färg koden?

MaRomer

Trådstartare
Har en fin grå färg som jag vill använda i min blogg. Eller jag använder den redan;) Men nu finns det vitt område i headern. Och detta vill jag ska vara samma grå färg som sidmenyn. Men hur ska jag få de i samma färg?

Jag har bara den grå som bild, ej som färgkod:/

färgen är denna:
gr-medaljong_135558789.jpg

Eller kan jag på något sätt få in denna bild bakom den andra headern?

Där det är vitt vill jag ha grått, alternativt att bakgrunden syns:

gr-medaljong_135571960.jpg

(Och nej designen är inte klar)

Sv: Hur få fram färg koden?

Löste det själv efter 2 timmar. Haha ibland behöver man bara lägga in en tråd om hjälp så kommer man på det!

bara ta pulpetten i bildbehandlaren och klicka så får man upp rgb-koden.. svar ifall någon söker.

Öppna Ms Paint, dra den grå bilden i din tråd till Paint(alternativt öppna en sparad bild). Använd pipetten för att klicka och hämta upp färgen på bilden. Klicka på Edit Colors(Redigera färger?). Längst ned till höger står det Red: 77, Green: 77, Blue: 77, vilket i CSS blir rgb(77,77,77) eller googla på första bästa "rgb to hex" och få resultatet #4D4D4D :)

...Eller så kan man göra det enklare genom att installera ett plugin till webbläsaren, om man ska upprepa proceduren ofta. Jag använder Rainbow till Firefox, men Eye Dropper verkar vara en motsvarighet för Chrome :)

Fick också upp färgkoden med olika koder. Men då ska jag testa det nästa gång jag behöver veta färg;)

Liknande trådar

IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
2 162
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Funderat fram och tillbaka men känner att jag vill kunna använda min dagbok här fritt utan att behöva tänka på vilket konto jag... 2
Svar
34
· Visningar
6 555
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 442
Senast: fejko
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att... 2
Svar
20
· Visningar
5 968

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka