Hur få häst att stå still i stallgången?

Lunett

Trådstartare
Hej!

Behöver tips och idéer på hur jag ska få hästarna att stå still och känna ro när dom står uppbundna i stallgången.

Har haft mina nya hästar hemma i typ tre veckor nu. Dom är i tioårsåldern.
Dom är vana att stå så i sitt tidigare stall. Men nu hemma hos oss så har vi bara haft dom uppbundna (ett grimskaft på varje sida fäst i väggen) i små korta stunder för att liksom testa oss försiktigt fram. Men det blir ett evigt trampande, gå fram och tillbaka, försöka skruva sig, stampa med ena hoven..
Och snart måste vi ringa en hovslagare för att se över fötterna och då vill jag verkligen kunna erbjuda hovis hästar som står still..

Det vi gjort hittills är ju att ta in dom korta stunder och sen ut igen, kort stund och sen promenad, kort stund och sedan natt i boxen osv.
Har belönat med morötter och kel. Men dom är för uppe i varv för att njuta av att bli kliade och morötterna gör dom bara ännu mer energiska och undrar typ:
"vem fan binder upp mig när det uppenbarligen finns morötter här jag måste leta rätt på"

Dåligt beteende har vi till den största delen ignorerat men har hästen skruvat sig för mycket och hamnat helt på fel plats har vi rättat upp den igen.


Vad ska vi göra, bara ha mer tålamod?

??!!!
 
Sv: Hur få häst att stå still i stallgången?

Är hästarna rastade innan dom ställs i gången? Dom kommer kanske inte till ro pga energin.
 
Sv: Hur få häst att stå still i stallgången?

Är hästarna rastade innan dom ställs i gången? Dom kommer kanske inte till ro pga energin.


Vissa gånger har vi varit ute på promenad innan, men då i skritt och lite trav och några enstaka galoppsteg. Det är små ponnyer som vi leder.

Dom har rätt mycket överskottsenergi för tillfället. Typ sådär -> :banana:

Står endast inne mellan 22.00-senast 07.00 (lösdrift är på G, vill inte ha dom i box alls egentligen)
Dom kommer lätt till ro i boxarna när vi tar in dom, det har dom lärt sig nu att det är ett ställe man är lugn och mysig på. Att stå på box var nytt för dom när dom kom hit, men det har dom accepterat nu och det är inget krångel när vi leder in dom i boxarna, då mumsar dom på sitt hö och låter sig bli lite gosade med, kratsade och borstade.

Vill uppnå samma lugn i stallgången...

Idag spände vi upp eltrådarna så att dom kunde gå in och ut i stallet själva för att undersöka (kanske var en skitdum idé) medan vi var där inne, det tyckte dom ju var jättespännande och dom gick in och ut i stallet, tittade, undersökte och hittade morötter på golvet som vi lagt ut för att dom ska få en positiv känsla av stallgolvet, att dom ska känna sig lika lugna där som i hagen eller boxen..
 
Sv: Hur få häst att stå still i stallgången?

Står hästen still när du pysslar med den? Jag kan tänka mig att vissa hästar blir frustrerade om de bara står till synes utan anledning. Är hästarna skodda sedan tidigare så lär de kunna stå still när hovis kommer.

Och är de ensamma i stallet eller med sällskap?
 
Sv: Hur få häst att stå still i stallgången?

Med hästar som inte vill stå still när de är uppbundna låter jag dem stå tills de kan stå ordentligt. Efter ett tag förstår dem att ju mer jag trampar runt och håller på desto längre tid tar det innan jag får komma ut i hagen. Jag körde samma teknik med min häst som inte ville stå still vid uppsittning när jag precis köpt honom. Det tog inte många turer förrän han insåg att om jag bara står still kommer matte hoppa upp och vi kommer iväg, tramsar jag kommer vi stå här för alltid.

Sen tycker jag man ska vara försiktig med när man matar med godis och när man ger beröm. Matar du hästarna med godis när de är oroliga belönar du faktiskt det oroliga beteendet och hästarna tror att om de bara tramsar så får de godis.
 
Sv: Hur få häst att stå still i stallgången?

Står hästen still när du pysslar med den? Jag kan tänka mig att vissa hästar blir frustrerade om de bara står till synes utan anledning. Är hästarna skodda sedan tidigare så lär de kunna stå still när hovis kommer.

Nej, inte i stallgången. Men den ena finner sig i det mer än den andra, lyfter man en hov så är ju hästen still just då. Men vi har fokuserat mer på uppmuntrande ord och några drag med borsten i stallgången än att börja krångla runt med hovarna..
Ingen av dom ser ju varken speciellt arg eller rädd ut, utan det är mer att dom inte förstår vad dom gör där och blir frustrerade..

Tar emot alla tips jag kan få :)
 
Sv: Hur få häst att stå still i stallgången?

Med hästar som inte vill stå still när de är uppbundna låter jag dem stå tills de kan stå ordentligt. Efter ett tag förstår dem att ju mer jag trampar runt och håller på desto längre tid tar det innan jag får komma ut i hagen. Jag körde samma teknik med min häst som inte ville stå still vid uppsittning när jag precis köpt honom. Det tog inte många turer förrän han insåg att om jag bara står still kommer matte hoppa upp och vi kommer iväg, tramsar jag kommer vi stå här för alltid.

Sen tycker jag man ska vara försiktig med när man matar med godis och när man ger beröm. Matar du hästarna med godis när de är oroliga belönar du faktiskt det oroliga beteendet och hästarna tror att om de bara tramsar så får de godis.


Har också funderat på att göra som du, låta dom hållas tills dom förstår. Men jag är så rädd att situationen trappas upp och att upplevelsen blir negativ??

Håller helt med dig om godiset, ångrar mig varje gång jag tar med en morot ut till hästarna......
Vi försöker vara noga med att det bara blir morot när man stått still, eller när man kommit fram i hagen, när man är lugn i boxen, osv aldrig när man tigger! Har dom nosat efter godis så knäpper vi med fingrarna i luften och då backar dom.
Men det är antagligen inte tydligt nog. För fegt och för enkelt att ta till godis, tyvärr kortsiktigt effektivt, men väldigt kortsiktigt :crazy:
 
Sv: Hur få häst att stå still i stallgången?

Börja göra all vardaglig hantering uppbunden i gången, en ordentlig rykt om hästen gillar det skulle kanske hjälpa, men avborstning kratsning av hovar, sadling osv. Ignorera halvtaskigt beteende, säg till om det blir illa och beröm om hästen står still.
 
Sv: Hur få häst att stå still i stallgången?

Är hästarna skodda sedan tidigare så lär de kunna stå still när hovis kommer.

Och är de ensamma i stallet eller med sällskap?

Och jo, glömde svara, dom har alltid varit två i stallet när vi tar in dom, en får äta hö i sin box så länge eller vad den nu vill göra. Och den andra får stå i gången och sedan byter vi.

Dom har alltid varit barfota och blivit verkade av den tidigare ägaren..
 
Sv: Hur få häst att stå still i stallgången?

Börja göra all vardaglig hantering uppbunden i gången, en ordentlig rykt om hästen gillar det skulle kanske hjälpa, men avborstning kratsning av hovar, sadling osv. Ignorera halvtaskigt beteende, säg till om det blir illa och beröm om hästen står still.


Okej, ja ungefär som vi gjort då :) Men vi får nog försöka höja tiden i gången gradvis.
Eller tycker du man ska köra en helkroppsrykt varje gång liksom?

Idag har ju båda redan stått en stund i gången, blir det för mycket och för irriterande för dom om man gör den rutinen innan dom ska in för natten också?

Tex, en gång mitt på dagen efter promenad i skogen och en gång innan natt i boxen?
 
Sv: Hur få häst att stå still i stallgången?

Att det skulle bli en negativ upplevelse tror jag inte så länge inget negativt händer och så länge situationen inte blir obehaglig. Man får ha hästen under uppsikt och inte lämna den där utan tillsyn, vilket ju är normalt vett när man håller på med hästar. Om hästens beteende börjar bli lite väl mycket får man korrigera, men att i övrigt låta hästen vara. Rykta den under tiden, öva på att fläta manen eller något sånt och var lugn och avslappnad själv. Sucka djupt och ta något djupt tydligt andetag då och då. Har märkt att om man själv suckar så suckar hästen också och en suck innebär avslappning. Jag brukar sucka när jag spänner sadelgjorden på hästar som tenderar att blåsa upp sig och spänna ut sig, fungerar mycket bra ur avslappningssyfte.
 
Sv: Hur få häst att stå still i stallgången?

Att det skulle bli en negativ upplevelse tror jag inte så länge inget negativt händer och så länge situationen inte blir obehaglig. Man får ha hästen under uppsikt och inte lämna den där utan tillsyn, vilket ju är normalt vett när man håller på med hästar. Om hästens beteende börjar bli lite väl mycket får man korrigera, men att i övrigt låta hästen vara. Rykta den under tiden, öva på att fläta manen eller något sånt och var lugn och avslappnad själv. Sucka djupt och ta något djupt tydligt andetag då och då. Har märkt att om man själv suckar så suckar hästen också och en suck innebär avslappning. Jag brukar sucka när jag spänner sadelgjorden på hästar som tenderar att blåsa upp sig och spänna ut sig, fungerar mycket bra ur avslappningssyfte.

Nej, vi skulle såklart aldrig lämna dom uppbudna! Är alltid precis bredvid och klappar eller borstar typ.
Okej, men då fortsätter vi som vi gjort, ignorera dåligt småfjantet.
Ska absolut testa det där med att sucka! :)
 
Sv: Hur få häst att stå still i stallgången?

upplever det som om du lite "daltar" med hästarna. Nu vet jag ju inte hur gamla de är så det kan ju kanske påverka. Men mitt sto på 21 gör samma sak, står och skrapar, tigger och kan inte stå stilla. Jag skiter blankt i det så länge det inte går för långt. Då puffar jag till henne så att hon måste gå nått steg dit jag bestämmer, och så fortsätter jag rykta, sadla mm.
 
Sv: Hur få häst att stå still i stallgången?

Jag hade lite problem med att två av mina unga hästar stressade upp sig när hovslagaren kom. Och det är inte roligt för hovarna måste ju ses över. Så jag släppte helt enkelt ut dom i en annan hage på morgonen när hovslagaren skulle komma. En ny hage brukar alltid innebär lite spring och bock och bus. Och så fick de vara där ett par timmar tills de sprungit av sig och lugnat ner sig och sedan var de lagom trötta när hovslagaren kom.

Detta kräver ju dock en lite planering och att hagarna inte är isgata och helst ska man ju hästen lära sig att stå still men det tar tid att träna ibland. Och för att underlätta vid just hovslagarbesöket kan det hjälpa att de verkligen fått springa av sig om man inte kan rida/köra en rejäl tur innan.

Jag tycker dock att godis kan vara till hjälp om man är konsekvent. Jag ger alltid mina en bit morot efter alla fyra hovarna är kratsade och jag tycker den där morotsbiten hjälper alldeles ypperligt. De står numera stilla och lyfter självmant den hoven jag vill ha. Men det gäller att man är konsekvent och bara ger när alla fyra hovarna är klara och inte annars.
 
Sv: Hur få häst att stå still i stallgången?

upplever det som om du lite "daltar" med hästarna. Nu vet jag ju inte hur gamla de är så det kan ju kanske påverka. Men mitt sto på 21 gör samma sak, står och skrapar, tigger och kan inte stå stilla. Jag skiter blankt i det så länge det inte går för långt. Då puffar jag till henne så att hon måste gå nått steg dit jag bestämmer, och så fortsätter jag rykta, sadla mm.

Jo, men jag daltar säkert lite. Det beror väl på hur man ser det. Eller jag är vänlig. Aldrig speciellt hårdhänt eller arg. Bara lugn och bestämd men alltid envisare än vad dom är :)
Dom är i tioårsåldern men nyinflyttade hos oss.
Idag ska vi ta in dom i stallgången igen efter att vi varit på en lång skogspromenad..
 
Sv: Hur få häst att stå still i stallgången?

Korrigera hästen givetvis. Tar hästen ett steg framåt så backar du den ett steg, tar den ett steg bakåt så flyttar du fram den ett steg. Likadant i sidled. Så fort hästen flyttar en hov så måste du flytta tillbaks den till ursprungsläget, i början även om hästen bara lyfter hoven.

Är du riktigt konsekvent och hästarna inte är stressade så tar det inte många minuter innan de fattar detta.
 
Sv: Hur få häst att stå still i stallgången?

KL

Något som varit otroligt effektivt på min snart 22 -åriga gubbe som vid det här laget borde lärt sig att hålla myrorna i kroppen i schack är att så fort han börjar gorma kör jag lite omvänd psykologi på honom.

Börjar han knata runt eller fram och tillbaka, så gör jag som så att jag backar honom, gå fram, backa, gå fram, backa, gå fram..en stund på ett lugnt men bestämt sätt så tröttnar han ganska på en gång.
För hans del tycker han inte att det är kul längre när jag flyttar runt honom i stället, men samtidigt så får en uppgift = stimulans i knoppen som lugnar ner honom.

Att bara tex säga ifrån kan få motsatt effekt också. Min börjar bara knata runt mer frenetiskt ifall man bara säger åt honom, då blir han stressad i stället iom att grundproblemet för hans del är att han snabbt blir uttråkad och är väldigt vaken av sig och på g hela tiden för nya uppgifter.

Alternativt är att träna tolerans. Det genom att först ha så lite tid som möjligt uppbundna på gången för att utöka tiden allt eftersom.

Att bara ignorera har jag erfarenhet av att man själv blir galen tillslut då dessa tycks kunna hålla på i all evighet :angel:
 
Sv: Hur få häst att stå still i stallgången?

Korrigera hästen givetvis. Tar hästen ett steg framåt så backar du den ett steg, tar den ett steg bakåt så flyttar du fram den ett steg. Likadant i sidled. Så fort hästen flyttar en hov så måste du flytta tillbaks den till ursprungsläget, i början även om hästen bara lyfter hoven.

Är du riktigt konsekvent och hästarna inte är stressade så tar det inte många minuter innan de fattar detta.

Givetvis(?)
Du är ju ändå typ den första som sagt att jag inte ska ignorera smådåligt beteende :)
Känns som om jag nästan skulle stå och dansa runt med hästen om jag flyttade tillbaka den för varje steg. :) Men jag förstår absolut vad du menar och har läst lite där man rekommenderar att alltid flytta tillbaks hästen.
Men nu för att vara lite konsekvent får vi testa att göra som vi gjort ett tag. Om det inte ger något som helst resultat så ska jag absolut prova att flytta tillbaka hästen till ursprungspunkten.
 
Sv: Hur få häst att stå still i stallgången?

Korrigera hästen givetvis. Tar hästen ett steg framåt så backar du den ett steg, tar den ett steg bakåt så flyttar du fram den ett steg. Likadant i sidled. Så fort hästen flyttar en hov så måste du flytta tillbaks den till ursprungsläget, i början även om hästen bara lyfter hoven.

Är du riktigt konsekvent och hästarna inte är stressade så tar det inte många minuter innan de fattar detta.

såhär har jag gjort med mina. Jag kan parkera dem var som. de står snällt stilla och passar på att kopppla av. träna mkt passivitet, ex på promenaderna, bara stanna och prata eller bind upp hästarna och ta en fika. Man får vara konsekvent ibörjan och flytta tillbaka men är skönt sen när hästarna får en riktig av och påknapp:)
 
Sv: Hur få häst att stå still i stallgången?

Ja, hur skönt som helst! Man kan ställa ifrån sig hästen vart som helst, oavsett vad man gör och hästen står still! Det viktiga är att komma ihåg att göra det även när man tex hoppar upp, och i all annan hantering.

En gång glömde jag bort att jag hade ställt hästen utanför stallet, kom ut 30 min senare och den stackars hästen hade inte rört sig en mm!! :o

TS, visst kan det bli en dans de första minutrarna, men iomed att hästen inte vinner nånting på att trampa runt så finner de sig väldigt fort. Låter man dem ta ett steg och inte flyttar tillbaks dem så har de ju vunnit, de har lyckats flytta sig ett steg. Med "min" metod så är det inte så.

Och du, den här metoden behöver du inte testa ett tag, efter 15-20 min kommer du redan ha ett resultat...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 319
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 984
Ridning Det diskuterades lite i en tråd för inte så länge sedan angående paus för att hästen bajsar i dressyrprogram, vilket gjorde att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 261
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp