Hur få häst att stå still i stallgången?

Sv: Hur få häst att stå still i stallgången?

Hur är hästarna när du tar dom i från gången? Är dom lunga då?
Min ena tyckte inte alls om att stå uppbunden förr (inte konstigt då matte inte lärt honom innan) men en gång kom vi väl tidigt fram till träningen och gruppen innan var sen så han fick stå uppbunden en bra sund i gången och vänta.
Matte brydde sig inte mycket om hon utan pratade med andra och efter det betyder uppbunden slappa:).

Har efter det hört några andra använda sig av att låta hästen stå i gången medan man mockar, putsar läder mm
Det viktiga är inte hur länge utan att dom kommer till ro innan dom flyttas.
 
Sv: Hur få häst att stå still i stallgången?

Hur är hästarna när du tar dom i från gången? Är dom lunga då?
Min ena tyckte inte alls om att stå uppbunden förr (inte konstigt då matte inte lärt honom innan) men en gång kom vi väl tidigt fram till träningen och gruppen innan var sen så han fick stå uppbunden en bra sund i gången och vänta.
Matte brydde sig inte mycket om hon utan pratade med andra och efter det betyder uppbunden slappa:).

Har efter det hört några andra använda sig av att låta hästen stå i gången medan man mockar, putsar läder mm
Det viktiga är inte hur länge utan att dom kommer till ro innan dom flyttas.

Ja, dom är megalugna, får nästan bära dom in på kvällarna, så sakta går dom :)
Dom är överlag väldigt duktiga att ledas, och lugna i boxarna.
Men dom blir bättre och bättre på att vara i gången.
Jag borde nog våga låta dom stå där länge, som du sa. Men jag är så rädd att situationen ska bli uppstressad..
 
Sv: Hur få häst att stå still i stallgången?

Även om de är små i storleken är de tio år gamla. Bind upp dem och gör det du ska. krångla inte till det i onödan.
 
Sv: Hur få häst att stå still i stallgången?

Korta stunder i början så de inte ledsnar o sen ryktar man o pysslar med dem.
Det vänjer mest o bäst!

Senare kan man träna att gå ifrån dem en bit.

finns egentligen ingen anledning att inte orka släppa in dem i boxen om man vill vara borta en längre stund.
en del är kissnödiga, törstiga eller bara otåliga.
 
Sv: Hur få häst att stå still i stallgången?

Min hovis blev lite irriterad på min pålle i dag, han hade tipset: Rasta av hästen ordentligt så han uppskattar att stå stilla. Bind sedan upp honom och gå in och fika ;) Så får han stå där och skrapa, till slut upptäcker han att han inte får något för det. När han står lugn, kan han få komma ut i hagen.
(Min står och skrapar, skakar huvud, pillar på allt och går åt olika håll när han stått typ 5 minuter..)
 
Sv: Hur få häst att stå still i stallgången?

Kl

Reflektion kring väsendet hästmänniskan.
Man kan ständigt förvånas över hur hästmänniskan alltid kan komma med råd, alla bör alltid göra som just den hästmänniskan. Även i de fall där dessa råd inte har fungerat för hästmänniskan själv.
Ursäkta ot, får enorma flashbacks från lastning av svårlastad häst på tävlingsplats, ett spännande skådespel! ;)

On topic, har en häst som står still där man ber henne. Har tränat in det på liknande vis som kimmis, men även lagt in kommando för det. Även hon har råkat stå 30 min utanför stallet ( obunden) då en annan häst vägrade gå ut.. ;)

Lycka till hur du än löser det!
 
Sv: Hur få häst att stå still i stallgången?

Jag rider en ponny som i början hoppade fram och tillbaka i stallgången, dansade runt, kastade sig, försökte knuffa in mig i väggen osv. Jag hade henne uppbunden på samma sätt som du, med ett grimskaft på varje sida.
När hon flyttade sig så flyttade jag omedelbart tillbaka henne till exakt den plats där jag ville ha henne. Så fort hon stod still så berömde jag henne och sådär höll vi på. Jag kan säga att de första veckorna tog det låååång tid innan vi kom igång med ridpassen eller kom ut i hagen, men det var definitivt värt mödan för nu står hon still :) Jag har fortfarande problem att få henne att stå still vid tränsning, men det jobbar vi på!
 
Sv: Hur få häst att stå still i stallgången?

Jag har aldrig haft ngn häst som stått i gången eller i släpet o skrapat. Varken föl, ung eller vuxna hästar.

Jag har däremot inte lämnat en orastad häst i släpet. ridit först o sen hållit koll. Jag är ju dess ledare o trygghet o en ledare går inte bara iväg...om vi nu ska ta ledarskapsbiten...
om man pysslar med hästen i gången o sen inte väntar tills den blir rastlös så har den erfarenheten varit positiv.
 
Sv: Hur få häst att stå still i stallgången?

Nej men jag tar ut hästen ganska omgående iom att man inte vet hur DEN individen reagerar. Hästar brukar vilja se sig om i nya miljöer.. Att lämna dem mellan klasserna kan man göra med tillsyn.

Hela upplägget från förr då man åkte på visningar från föltiden gav allt per automatik.
hästen skulle göras snygg o flätad kvällen innan eller samma morgon. Då har du vattenträning o uppbindning som en normal företéelse.
De fick komma ut o se nya miljöer o då först med stoet.

Det är ju därför travare anses vara väluppfostrade, Mkt hanterade, men inte bara för att. Hanteringen har ett syfte.
De får vänja sakta sig för vad som komma skall.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 319
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 984
Ridning Det diskuterades lite i en tråd för inte så länge sedan angående paus för att hästen bajsar i dressyrprogram, vilket gjorde att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 261
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp