Hur få hästen att förstå/vilja gå framåt? *låångt*

Aslan

Trådstartare
Sto, 7 år i riden i Holland, fått ett föl, ska vara riden tidigt förra året (mycket oklart) har haft diverse problem med låsningar och tänder som nu är korrigerat. Ägarna till stoet vet ej vart hon kommer ifrån från Holland då hon kommer som utbyteshäst och förmedlingsbolaget är onårbara.

När stoet kom till mig så fick hon en viloperioder pgr av sina korrigeringar enligt ovan innan jag satte igång, och då börjat om från ruta ett och behandlat henne som en oinriden unghäst. Stoet hade inte en aning om vad longeri g var enligt ägaren men sör emot hade dom tagit henne på töm vilket har funkat bra även för mig. Jag har alltså inte lagt någon energi på longeringen.

Stort är idag en hyfsat stabil dam med starka åsikter och har en ful ovana att lösa alla världsliga problem med att ställa sig på bakbenen. Hon är mycket tryck känslig och gick bland annat inte att binda upp i början, för när hon kände att hon satt fast och det blev lite tryck i grimman så backade hon och tog det emot i grimman då, så kastade hon sig och fick panik (reste sig).

Nu till mitt problem.
På töm funkar allt superbra och hon är med på mina kommando och förstår precis vad hon ska göra och jobbar på jättefint. Visst har vi haft våra duster och visst ställde hon sig men efter ett par riktiga korrigeringar så har hon inte upprepat detta beteende.

Jag har tömkörtnmed sadel, suttit in henne och det utan minsta problem.

När jag sitter på hennes rygg och ger henne kommando att gå framåt (samma kommando som hon kan på töm, och vid annan markhantering) händer ingenting. Begär jag igen att hon ska gå framåt så börjar hon backa. Ber jag min medhjälpare att från marken ge henne samma kommando så blir det samma reaktion, backen i. Pressar jag henne där så ställer hon sig, och det är INGET jag vill vara med om när jag sitter på hennes rygg. Dels så är hon lika obalanserad som en unghäst (vilket medför en stor risk att gå omkull) och dels vill jag inte hamna i en maktkamp i den positionen, eller ta en onödig konflikt om det går att lösa på andra sätt.

Med lock och pock, och mycket tålamod så går det att få till nått varv med medhjälpare men alltid stopp vid in/utgång till ridhus och paddock och samma visa som ovan med backen i.

Jag tycker inte att hästen visar rädsla, då hon är cool lugn genom hela förloppet. Hon är besiktad och röntgad på klinik, utan att hitta ett skit. Hon har en inprovad sadel utav en auktoriserad sadelutprovare. Bett och träns kollat utav tandläkare. Efter sista turen in till klinik fick jag bekräftat av veterinär att "hon har alla fysiska möjligheter till att bli en bra ridhäst".

Jag tog ut vad jag har trott var en bra och välkänd instruktör till att kika, och denne tyckte att hennes beteende var stoigt. Senare vid telefonkontakt rekommenderade hon mig att spöa fram henne då hon enbart vid tidigare tillfälle tyckt att det såg ut som stoig tjurighet och dumheter. Jag är restriktiv till att spöa fram henne då jag tror att det enbart skulle resultera i en konflikt och maktkamp som ingen av oss kommer gå som vinnare ur.

Vad har ni för tips och åsikter?
 
Sv: Hur få hästen att förstå/vilja gå framåt? *låångt*

Fungerar det att rida med en annan häst? Så hon får hjälp att tänka framåt?
 
Sv: Hur få hästen att förstå/vilja gå framåt? *låångt*

Det är en självständig dam som inte kan bry sig mindre även om det så är bästa vännen som står till tjänst som draghjälp.
 
Sv: Hur få hästen att förstå/vilja gå framåt? *låångt*

Om hon funkar bra på promenader gå iväg en sväng och rid tillbaka de flesta hästar har bra tempo hemåt. Om det funkar kan man gå längre runda kanske ha en hästkompis med och hoppa upp tidigare på turen. Då kanske det blir positivt att ha dig på ryggen. Tror inte heller på spö eller annat våld eller tvång. Låter som det kan bli farligt.
 
Sv: Hur få hästen att förstå/vilja gå framåt? *låångt*

Hur svarar hon framåt på töm? Med hur undrar jag om reaktionen kommer en stund efter på hennes villkor sas eller om hon är snabb på hjälpen och svarar fram direkt. Använder du pisk som drivning framåt vid tömkörning?

Med min som är/varit ytterst tveksam i sin framåtbjudning så har jag haft piskförare på marken som hjälpt till med drivningen. Han spänner till sig när ryttaren ber hoom gå framåt och då blir det lättare att använda drivning från marken. Dessutom blir det mindre förvirrande eftersom han är van vid den drivningen från longering/tömkörning. En ytterligare fördel med drivning från marken är att piskföraren oftast är snabbare i koriigeringen framåt än vad man är från ryggen.

Så vad jag hade gjort är att verkligen ta igenom så hästen lyssnar framåt för pisk (nej, det betyder inte att man ska slå den fördärvad) vid longering/tömkörning. Sen när man sätter upp ryttaren ska denne vara helt passiv och man gör samma jobb från marken. Med din häst tror jag att risken är stor att det blir en rejäl dust faktiskt.
 
Sv: Hur få hästen att förstå/vilja gå framåt? *låångt*

Dels skulle jag som Soraya skriver prova att rida ut med sällskap och gärna en medhjälpare. Hoppa upp på hemvägen och använda sig av hästens motivation att gå hemåt.

På ridbanan så skulle jag jobba lite som ni gör nu, locka och lirka och be henne att gå framåt, men bara efter några meter så stannar du och hoppar av och bara låter henne stå stilla i några minuter. Första gången kan man gå tillbaka till stallet efter pausen. Andra gången så kan du efter pausen be henne gå fram, backa, vända, flytta bakdelen etc. Lugnt och pedagogiskt men ändå be henne att koncentrera sig och jobba lite... hoppa sedan upp igen och be henne skritta några meter, stanna och pausa.

Såsom hon beter sig nu så verkar det som att hon förväntar sig någon form av obehag i ridningen. Vilket i sig säkert inte är så konstigt om hon haft tandproblem och låsningar. Genom att direkt belöna henne med en paus och vila när hon har gått fram och alltid se till så att det är du som gör halt innan hon själv hinner tänka att hon ska stanna så kan du snart rida längre sträckor utan att hon hinner tänka stopp. Om du dessutom kombinerar detta genom att be henne koncentrera sig när du inte sitter på så blir ridningen i sig en paus.
Det kommer att ta tid men genom att jobba lugnt och sansat och hela tiden förekomma hästen så kommer hon snart att bli motiverad till att gå framåt med ryttare i sadeln, snart kommer hon då också märka att det obehag som tidigare varit förknippat med ridning inte längre finns kvar. När ni kommit så långt att det är dags för att trava så jobbar ni bara efter samma mönster, två tre steg i trav och sedan paus. Massor och massor av beröm så fort hon tänker rätt och bara vänta ut henne när hon tänker bakåt. Backar hon så vänta ut henne, att rygga är jobbigt, bra styrketräning och lösgörande så vill hon göra det jobbigt för sig så är det bara att låta henne backa, gör inte så stor affär av det utan efter ett tag kommer hon stanna och då ber du henne bara att gå framåt igen.
 

Liknande trådar

Träning Hur får man hästen att gå FRAMÅT? Min häst har kommit på att när jag sitter på ryggen och ber om skritt så står han stilla utan att röra...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 793
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp