Att få hästen att gå framåt!

Sv: Att få hästen att gå framåt!

Jag menade att han bara är riden några gånger av mig sedan han flyttade hem. Han är tidigare riden och då gick det bra. Jag tror på idén att han inte vill alternativt inte förstår att det är jag som bestämmer trots att jag sitter på ryggen. Det är precis som om han blir förvånad över att inte kunna bestämma själv vart han ska gå. Jag tycker fortfarande inte att jag går på honom med spöt. Känner att jag måste tillägga att jag red in min förra unghäst utan spö och longerade utan pisk. Dessutom brukar jag vanligtvis inte rida med spö. Varför jag har det nu beror på att han inte vill gå.
Har i dagarna tränat kommandot SKRITTA från marken ståendes vid sadelgjordsläget. Från början började han backa igen, men då la ( märk väl LA ) jag spöt vid svansroten på honom och häll emot. När han fortsatte att backa så valde jag att peta till honom med knoppen på spöt. Efter mycket om och men fick jag honom att gå framåt några steg och då fick han mycket beröm, morötter och kel. När jag sedan bad om samma sak igen en stund senare så var det som om jag var tvungen att börja om igen. Men för var gång tog det kortare tid och det gick åt många bitar morötter!
Tänker inte backa till tömkörning eftersom jag gör det paralellt med ridningen ( nu rider jag inte alls utan tömkör bara ). Han är riden mer än några gånger före jag flyttade hem honom i september och då var det inga problem. Han har dock alltid stannat mycket, både vid ridning och tömkörning men också vid ledning till och från hagen. Han är nyfiken och det är därför han stannade tidigare, han ville ha koll på vad som händer överallt!
I vilket fall som helst rider jag inte honom längre och det gör ingen annan heller. Jag tömkör och tömkör och tömkör ännu mer och så vidare. När kan man tro att hästen kan det? Vissa dagar går det hur bra som helst, andra bråkar han mer. Och ja, jag använder ordet bråkar eftersom det är det han gör. Han testar om han kan gå ut på grannens åker och äta gräs alternativt det som såddes för ett tag sedan och som är på väg upp. Hur långt ska jag backa när det gäller det?

Nej, jag tror på att han testar hur långt han kan gå. Och han har nu lyckats. Jag har för tillfället gett upp och för att inte fördärva hästen kommer jag inte att rida honom. Jag är trött på att inte bli klar på vad som är fel så att jag kan göra något åt det, jag vill inte min häst något illa, trots att vissa verkar tro det. Däremot tror jag att det kan funka med hårdare metoder i bland istället för allt dalt. Det fungerade den gången han viftade rejält med bakhovarna mot mig. Först sprakade han med den ena och sedan med den andra, men då blev jag vannsinnig och gav honom en rjält smäll med handen på låret och vrålade till. Hela hästen hoppade rakt upp i luften, men han har inte vevat med några ben sedan dess. Ingen häst har rätt att sparka mot mig eller för den delen bita mig, för då får de ta koncekvenserna av det.
Nej, men ska inte använda mer våld än nöden kräver, det är helt rätt.
 
Sv: Att få hästen att gå framåt!

Ja, rätta till hästens beteende. Om en häst gör fel så får det väl rättas till så att den gör rätt? Inte 17 är hästen dum för att den just då valde att inte göra rätt???
Ett exempel på vad en häst kan göra fel: Du longerar en häst som du vet kan alla kommandona och som brukar vara duktig, men som ibland envisas med att utmana dig genom att låtsas att den inte hör dina kommandon om att den ska skritta. Du vet att de43n här hästen kan det du begär av den men den väljer att göra fel. Vad gör du då? Jo, du ger väl den en chans att rätta till sitt beteende? Eller tvingar den att göra rätt? Inte skulle du tycka att hästen är dum bara för att den trotsar dig? Det tycker inte jag i alla fall!
 
Sv: Att få hästen att gå framåt!

I dag nvi gick till hagen gick det bra, men när vi skulle hem så fick han plötsligt fsig att han blev akut hungrig och måte ut på åkern för att stilla sin hunger. Han bara gick. Detta är enligt mig ett klart bevis på att vr kommunikation angående vem som bestämmer inte är riktigt som det ska vara.

Jag satt i dag och funderade på om han har upplevt något hemskt under ridningen, men det tycker inte jag att han har gjort under mina turer. Jag kan inte ha skadat honom på något sätt med min ridning.
Däremot hände det en sak en gång precis i början när han hade kommit hit. En bekant red honom och jag sa noga ifrån att hon bara fick skritta med honom och att hon varken fick sparkhonom i sidorna eller dra honom munnen. Dessutom sa jag att hon skulle använda rösten för han kunde kommandona ( anser att det är en form av trygghet för hästen att höra de välkända kommandona även när den blir riden). Jag såg inte riktigt hur det gick till, men när tjejen väl hade kommit upp satte min häst av i galopp rakt ut på åkern. Det tog ett bra tag innan hon fick stopp på hästen. Vad jag menar är att hon troligtvis först har struntat i det jag sa och sparkat hästen för att få fart på den och sedan dragit honom i munnen för att få stopp på honom. Jag blev ar, men hon nekade till att hon hade gjort så här. Detta hände ju innan problemen började. Kan detta ha någon betydelse? Jag vet att han inte alls är typen som sticker, blir han rädd så hoppar han mest till, sedan bryr han sig inte. Därför tycker jag att det var en konstig reaktion och så¨har han aldrig gjort förut eller efter. Att bara inte vilja gå är annars så typiskt honom!
 
Sv: Att få hästen att gå framåt!

Ännu en omgång av " du bestämmer inte över mig" med honom. När jag leder honom så sliter han sig och är svår att fånga in igen. Vi fungerar inte alls ihop för tillfället och det kan ju ha påverkat ridningen. Det blir till att visa honom att jag visst är hans ledare, fast det är svårt. Min man tror att det hjälper att gå ut och gå på grusvägen med honom men det tror inte jag. Testade det med min förra unghäst när han hade en period av trots och det slutade bara med att vi blev olyckliga båda två eftersom han slet sig, jag fångade in, han slet sig, jag fångade in osv.
Tack i alla fall för alla tips jag har fått. De kommer jag att ha mer användning för när jag börjar rida igen.
 
Sv: Att få hästen att gå framåt!

Hejsan - ta gärna hjälp av någon utomstående för att bryta mönstret och lära dig att ge begripliga dominanssignaler. Ledarskapet etablerar du i varje situation du hanterar hästen och små små ändringar i ditt beteende kan ge hästen en ny respekt för dig, något du alltid har nytta av oavsett om du hanterar hästen på marken eller rider. Att ta proffshjälp kan spara dig månader av tragglande och återfall.

mvh
Lejonelle
 
Sv: Att få hästen att gå framåt!

Min sköthäst har varit precis likadan, men det försvann till viss del när hon flyttade till ett nytt stall. Det var som en helt annan häst.

Förut kunde hon ibland bara stanna och vägra gå framåt, och om hon isåfall gjorde det så gick det låååångsamt. Petade man med spö och försökte få henne framåt så backade hon/reste sig eller bockade.
Hon var kollad av massör och veterinär men ingen hittade något.

En orsak till att hon backade är att jag lutade mig framåt när hon stannade...det gör jag fortfarande ibland när vi gjort halt och sen när vi ska framåt igen så backar hon. Nu vet jag ju att det är mitt fel att hon gör så, så jag behöver bara göra halt på nytt, sätta mig till rätta och lägga till skänkeln så går hon framåt.

Jag har ganska nyss fått höra att hon är inriden på graman, och alltid varit tvingad att gå i väldigt kort form av förra ägaren. Det lär vara orsaken till att hon tänkte bakåt så fort man krävde lite av henne tror jag.

Det råder även lite delade meningar om vem som är "ledare" som säkert bidrar...hon var förjävlig att longera eller bara leda ut från stallplanen kan jag ju säga ;)

Som sagt så är det bättre nu. Hon skrittar, travar och fattar galopp helt utan protester idag. Vad som är annorlunda nu mot förut har jag ingen aning om...det kan ju också vara så att vi känner varandra bättre nu?
 
Sv: Att få hästen att gå framåt!

Har du provat att leda bort och rida hem? Då han är ensam så kanske han får bjudning när han vet att det går åt rätt håll.

Jag tycker det låter länge att rida en häst i paddock 45 min. om den inte har framåtbjudning.
 
Sv: Att få hästen att gå framåt!

Jo, jag ska ta hjälp nu. Jag vet också att ledarskapet är viktigt, men jag tyckte att det fungerade bra mellan oss - tills nu då. Usch, igår var han en pest. Släppte ut dem på gården eftersom jag skulle mocka ( eftersom han rymde så blev han intagen lite hsatigt och lustigt ) och när jag stod där och pratade med en tjej i dörröppningen så gick han plötsligt på mig och skulle in. Så har han aldrig gjort förut! Min reaktion kom snabbt, efgtersom jag hade ett spö i handen som jag plockat upp från stallgolvet, så gav jag honom ett snabbt och rejält rapp på bogen och han backade. Jag hann inte bli rädd, men blev det efteråt för om han hade fortsatt att gå så hade jag hamnat mellan honom och dörrkarmen.... Jag vet att vissa här inte gillar att man använder spö på sina hästar, men denna gången är jag glad att jag hade ett i handen!
 
Sv: Att få hästen att gå framåt!

Nej nej, det är 45 minuter SAMMANLAGT allt som allt! Jag har ridit i paddock två gånger; en gång i en ca 30 minuter ( då gick det bättre än sista gången och jag fick honom att gå fram men han stannade 300 gånger kändes det som ) och andra gånger var det bara 15 minuter eftersom han den mesta av tiden stod stilla eller backade så valde jag att avsluta.
Jag har inte testat att leda bort och rida hem, men det ska jag kanske göra.
 
Sv: Att få hästen att gå framåt!

Tack för ditt svar, det känns bra att jag inte är ensam. Ja , jag kan ju inte vara tvärsäker på att jag inte lutar mig framåt, så det ska jag också kolla. Vet att jag ibland kommer i obalans när han tvärstannar plötsligt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 344
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 340
Senast: MiniLi
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 867
Senast: Roheryn
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 875
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp