Att få hästen att gå framåt!

Sv: Att få hästen att gå framåt!

Svårt att säga vad du ska göra när jag varken sett dej eller hästen men det som skiljer oss från hästarna är att vi kan ändra vår metod för att få ett bättre resultat, och att vi kan vara otroligt tålmodiga.

Det viktiga är att du inte ger dig förrän han gör som du vill (går framåt för skänkeln). Så du måste vara helt säker på att du tänker hålla på tills han gör det oavsett hur lång tid det tar. Om du driver och han ignorerar eller backar så måste du fortsätta driva och sitta kvar tills du får reaktionen framåt. Låt honom backa in i väggen om han vill men driv tills han går framåt. Han lyssnar tydligen på drivningen från marken och har kanske inte förstått vad drivningen från skänkeln betyder (eller tycker inte den är viktig att lyssna på).

Belöning vartenda steg kan behövas i början för att skapa lust att göra som du vill, men målet är att han ska förstå drivningen och vilja lyda den.

Jag tycker det är helt OK att använda spö när det behövs, hästar är för stora för att få göra som de vill. Men det viktiga är att du inte provocerar fram ett beteende hos hästen som blir farligt för dig och som gör att du måste avbryta. Då har du förvärrat problemet till nästa gång. Tålamod tålamod tålamod tålamod och att veta vilket läge du ska ge beröm och avbryta...

Det kan vara bra att träna på en neutral plats dvs där det inte gått tokigt. Led hästen bort från stallet och sitt upp och rid på vägen hem. Att gå bort från stallet utan kompisarna är ju svårt i sig och är då inte framåtdrivningen så befäst (eller inte så intressant) så kan ju lusten att vara till lags bli lite klen. På hemvägen kanske det är mer intressant, och då kan du ju få test på vad han förstår och inte förstår av dina hjälper. När du vet det är det enklare att ställa krav och kunna sitta upp hemma och rida iväg.

Min märr hade lite idéer för sig och ville backa under en period för många år sedan när vi var nya för varandra. Spö gjorde problemet värre (en gång backade hon tills bakhovarna kom ned i Göta Kanal!). Vi kom åt henne genom att trycka in skänklarna rejält i sidorna och hålla kvar tills hon tänkte framåt. Hon räknade snabbt ut att enda sättet för henne att slippa trycket i sidan (som inte skrämde henne men som var obehagligt) var att gå framåt.

mvh
Lejonelle
 
Sv: Att få hästen att gå framåt!

Hm svårt det där.

Min fråga är vad gör du när han gör så här. Jag menar ger du upp och går in med honom?

Han har ju lärt sig att det här beteendet fungerar för att få vad han vill. Så vad är det han vill?

Min häst höll också på att "dumma" sig lite förr i välden och han kan göra det ibland nu med men inte så mycket eller ofta. Han trodde att vi skulle gå hem men sen när jag styrde in på en annan väg började han bråka för att få gå hem. Han småstegrade och backade och höll på.

Bråka med honom hjälpte inte det minsta så jag bestämde mig för att vänta ut honom. Jag kan vara väldigt envis ibland. JAg gjorde ingenting satt bara på honom och väntade. När han försökte gå hemmåt vände jag honom lugnt och försiktigt dit jag ville gå då backade han men istället för att skänkla så satt jag bara still och lät honom backa. tillslut stannade han och då satt vi där ute i skogen ett tag. tillslut gav han upp och gick dit jag ville och då fick han massa beröm och klappar och så skrittade jag en liten bit på vägen jag hade bestämt och sen vände jag och gick hem.
 
Sv: Att få hästen att gå framåt!

Man vinner inget med våld! Det finnns alltid en orsak varför hästen beter sig som den gör en häst försöker aldrig vara dum kom ihåg det...! :mad:
 
Sv: Att få hästen att gå framåt!

Helt ok, men om hästen helt enkelt inte har lust att bli riden och hellre vill vara i stallet eller hagen och äta hö, vad gör man då? Låter hästen få som den trots att man inte har den för att enbart titta på? Hästar är inte dumma och jag ger dem alltid flera chanser att rätta till sitt betennde och göra rätt i stället för fel innan jag använder spö. Jag anser inte att jag skadar honom på något sätt genom att ta till spö när han för femtielfte gången struntar i mina kommandon som han har hört sedan han var ca 2 år!
 
Sv: Att få hästen att gå framåt!

Tack för dina tips! Jag ska också försöka muta min man att hjälpa mig ( han är absolut inte intresserad att gå ut i kylan nu...) och jag ska utrusta mig med morötter och tålamod. Och envishet. Eftersom han har samma beteende när jag red barbacka så tror jag inte på ryggproblem. Han visar absolut inga andra tecken på att ha ont i ryggen heller. Så det kan nog vara så att han hellre vill stå och slappa eller äta hö. Det vore faktsikt likt honom! Han har alltid tyckt om att gå i sin egen takt vid promenader. Har stannat ofta och tittat på det som han var nyfiken på. Nu verkar det vara så att han tror att han kan göra allt som han vill trots att jag sitter på hans rygg, som om han bestämmer själv. Ju mer jag funderar på det desto mer tycker jag att det verkar som om han har blivit smått chockad över att själv inte få lov att bestämma huruvida han ska gå på grannens nysådda åker eller äta gräs på andra grannens åker. Det är precis som om han tror att man bara skla lyda matte när hon longerar eller tömkör, men även där testar han ibland. Ja ja, jag hoppas på att det ska töa lite till i morgon så ska jag rida innan jag släpper ut dem.....Och då ska jag låta honom backa om han nu föredrar det!
 
Sv: Att få hästen att gå framåt!

min fjording va så där förut.. och kan fortfarande hålla på ibland när han e så sånt humör.. ja gjorde som du.. gav honom många chanser att gå framåt.. gav han sig inte gick ja på me spö... oftast när han började resa sig eller bocka.. ibland kunde de ta en timme att få upp honom på paddocken.. men sen när man väl kom upp så gav han sig.. ja vet va felet på min häst är.. Han gillar inte och gå själv.. men ibland gör han så även om nån är me.. men det är bara hålla sig lugn och kämpa vidare.. och så vill ja önska dig lycka till!!
 
Sv: Att få hästen att gå framåt!

Enya skrev:
Helt ok, men om hästen helt enkelt inte har lust att bli riden och hellre vill vara i stallet eller hagen och äta hö, vad gör man då? Låter hästen få som den trots att man inte har den för att enbart titta på? Hästar är inte dumma och jag ger dem alltid flera chanser att rätta till sitt betennde och göra rätt i stället för fel innan jag använder spö. Jag anser inte att jag skadar honom på något sätt genom att ta till spö när han för femtielfte gången struntar i mina kommandon som han har hört sedan han var ca 2 år!
a men på det sättet som du skriver det på låter det som att du i princip sitter och ger flera spörapp i taget.... :crazy:
Det måste finnas något annat lite "lungnare" sätt att få honom att vilja gå framåt...har du tänkt på att det kan finnas en orsak till varför din häst inte vill gå framåt det måste vara något. :confused:
Om du sitter och smäller till din häst med spöt blir det ju bara värre då går han väl bara mer bakåt antar jag...och blir mer osäker på dig.
 
Sv: Att få hästen att gå framåt!

Jag tycker att jag har förklarat alldeles utmärkt flera gånger tidigare att jag inte "går på honom med spöt", så jag orkar inte ta diskussionen med dig nu. Se mina svar till de andra så märker du att jag inte alls gör så som du tror.

Hästar är av naturen lata och föredrar att äta, och nordisar är kända för att vara långsammare än andra raser. Jag tror att han helt enkelt inte vill ridas eftersom han inte fått veta att ridning innebär att ha roligt. Det han gjorde i våras tyckte han var kul och tidigare när jag red tyckte han det var kul, men vi hannn aldrig komma till skogen så det roliga har han aldrig upplevt. Jag tror att det är så att han testar mig, kollar om han kan få som han vill. Att han får några rapp av spöt är inget som bekymrar honom tydligen.
Du har kanske missat att jag amnvänder mycket beröm och ger honom många chanser att göra rätt innan jag tar till spöt och ger honom ett rapp?
 
Sv: Att få hästen att gå framåt!

Tror du att de kan ha att göra med att han är dåligt musklad? Jag menar att det är därför han inte vill gå som jag vill.
Har inte ridit än eftersom det har varit snö och halt.
 
Sv: Att få hästen att gå framåt!

Nej, ärligt talat tror jag inte det. Han är en nordsvensk och det du begär är att han ska röra sig framåt i skritt med dig på ryggen. Det är inte särskilt tungt arbete så oavsett om han är musklad för ridning eller inte så borde han klara av det en kortare stund. Osäker på fötterna pga halka, olydig, ouppmärksam eller ovillig av någon annan anledning kan jag tro på - men inte att hästen inte orkar bära dig i skritt en kort stund. Om han är skodd kanske du ska brodda runt om för att minska risken att han känner sig osäker på underlaget.

mvh
Lejonelle
 
Sv: Att få hästen att gå framåt!

Ber om ursäkt om jag missuppfattade dig... :o
 
Sv: Att få hästen att gå framåt!

När problemen började så var underlaget perfekt att rida på. Han är inte skodd, men verkar inte öm. Funderar på om han är det ändå? Jag vill helst inte sko, vill gärna ha honom barfota så länge det går. jag har inte märkt av att han skulle vara öm. Tack för ditt svar i alla fall!
 
Sv: Att få hästen att gå framåt!

Enya skrev:
Helt ok, men om hästen helt enkelt inte har lust att bli riden och hellre vill vara i stallet eller hagen och äta hö, vad gör man då? Låter hästen få som den trots att man inte har den för att enbart titta på? Hästar är inte dumma och jag ger dem alltid flera chanser att rätta till sitt betennde och göra rätt i stället för fel innan jag använder spö. Jag anser inte att jag skadar honom på något sätt genom att ta till spö när han för femtielfte gången struntar i mina kommandon som han har hört sedan han var ca 2 år!

Rätta till hästens beteende???
Först säger du att hästen är dum sedan säger du att den beter sig fel?? Dubbelmoral...

Min gammelhäst är likadan... han har inte ont någonstans och jag antar att han bara är envis, precis som jag...
Häromkväller kom jag ut ganska sent till dom men det var fullmåne så jag tänkte att jag tar en liten tur ändå...
Jag skippade spöt och hade bara grimma och sadel. Vi gick ca 15 m innan han stannade, då satte jag mig bara och tänkte på min sits, hur vackert allt var och att han gärna fick stå där men att när han kände för det så skulle vi gå vidare...
Efter ett tag när båda hade njutit i fulla drag av den ljuva vinternatten så börjar har plötsligt röra sig framåt!! :banana:

Fullständig lycka!!! :)
 
Sv: Att få hästen att gå framåt!

Som jag skrev förrut i tråden så har vi haft problem med min medryttarhäst som hade väldigt dålig framåtbjudning. Nu har jag ridit honom i ridhuset för första gången på länge och det gick kanon. Gick fram för skänkeln och kunde peta på honom med spöet om detta inte hjälpte. Innan blev det vilda bocksprång så fort man bara la till spöet. Ska tilläggas att jag inte krävde någon samling eller något i galoppen utan bara att han skulle håll galoppen. På slutet gick han jättefint i en lång låg form i galoppen. Nästan så att man ångrar nu att jag inte ska fortsätta rida honom
 
Sv: Att få hästen att gå framåt!

Jag håller med om alla tidigare inlägg ang. dvs ledarskap, veterinärundersökning osv..
Ibland kan det DOCK vara en ren "istadighet" och när de tvärnitar och står fast kan det vara lite svårt att "värja sig mot" det. Ett tips är att försöka vända honom åt något håll så fort han stannar, och sedan bjuda honom framåt igen. Svårt att svara på såna här frågor när man inte känner vare sig häst eller ryttare. Detta är bara ett allnmänt ridtips.. //Pratsjuk Asmodeus
 
Sv: Att få hästen att gå framåt!

Mina främsta tips är:

-Ta det lugnt, andas, och sitt stadigt
-Använd ALDRIG spö då hästen är trängd... Med våld kommer man ingenstans!!
 
Sv: Att få hästen att gå framåt!

Pannkaksmet:
Är du verkligen bara 15 ? Isåfall tycker jag att du verkar mkt mogen för din ålder, vad gäller inställningen till djur. Sånt vill jag gärna uppmuntra. Många i din ålder tar till våld (och äldre också för den delen), just för att kunskapen inte sträcker sig så långt ännu, och som man säger: där kunskapen tar slut, tar våldet vid... :-)
 
Sv: Att få hästen att gå framåt!

asmodeus skrev:
Pannkaksmet:
Är du verkligen bara 15 ? Isåfall tycker jag att du verkar mkt mogen för din ålder, vad gäller inställningen till djur. Sånt vill jag gärna uppmuntra. Många i din ålder tar till våld (och äldre också för den delen), just för att kunskapen inte sträcker sig så långt ännu, och som man säger: där kunskapen tar slut, tar våldet vid... :-)

Tack! :o :crazy:

Jo jag har nog en ganska sund inställning till djur... Och människor!
Heh... Vet inte riktigt vad jag ska skriva :crazy:
Tack!!
Men du verkar ju vara förnuftig du också!!
 
Sv: Att få hästen att gå framåt!

Enya skrev:
Du har fått helt fel uppfattning om mig och min häst! Jag anser absolut inte att han är dum!!! !

Ok, jag förstår bättre efter din förklaring och jag förstår din frustration, men jag tycker ändå det låter lite som om du anser att han SKA och BÖR lyda och kunna etc, och att han därmed är "dum" som inte lyder...

Enya skrev:
Jag har absolut inte höjt några krav på honom! Det enda jag begär är skritt rakt fram tills jag tar i höger eller vänster tygel för att visa att han ska svänga eller säger ptroo ochtar i tyglarna. Det borde alla hästar klara av utan knot! I alla fall om de har fått inpräntat i skallen i över 1 år innan själva inridningen började att SKRITTA betyder gå framåt tills matte säger ptroo= stopp. Detta inpräntandet har fortsatt med människa på ryggen, skritta och ptroo KAN hAN!

Men uppenbarligen kan han ju det INTE eftersom det inte funkar. Du säger att du bara ridit honom ett fåtal gånger, och att det krånglat från start? även om hästen lytt när du tömkört så måste du inse att det är en annan situation nu, med ryttaren på ryggen. hästar kopplar inte ihop saker lika logiskt som vi, det är möjligt att han upplever situationen med någon på ryggen som helt annorlunda och därmed inte kopplar ihop kommandona alls.

Enya skrev:
ÄR det ett för högt krav? Hur ska jag kunna backa i inlärningen igen när jag fortfarande är vid start eftersom jag dels inte vill gå för fort fram, men också hejdades av problemen?

Du måste backa. Gå tillbaks till tömkörningen eller det som funkade, om du inte kan få med någon som tex leder dig och hästen, för att lossa blockeringen osv steg för steg. det finns inget annat sätt anser jag, du och hästen har kommit in på en dålig start, så skall inte er relation starta gällande inridning, ingen unghäst skall vara så negativ till att ens gå fram, då måste du backa på nåt sätt om du inte kan gå framåt som jag och några till har frågat om - genom att tex ha draghjälp av annan häst/ryttare/ledare etc.....


Enya skrev:
Givetvis slår jag inte min häst gul och blå utan jag använder spö med förnuft. Han får några chanser (alltid mer än tre ) på att göra rätt sedan använder jag det. och intge slår jag honom så att hans enda möjlighet är att backa, utan jag ger honom först ett rapp och sedan får han ett försök till. Går det inte den gången får han ett rapp till osv. Och så fort han gör rätt får han mycket beröm!

Tycker fortfarande att det är ett oerhört dålig startläge att vara på med sin unghäst, att använda spö och dessutom starta hela rid upplevelsen med konflikt och försöka lösa med spö.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 344
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 340
Senast: MiniLi
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 867
Senast: Roheryn
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 875
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp