Hur få hästen glad igen?

Seabaz

Trådstartare
Min häst är inte glad! Det är något som stör honom. Det har ju gått så himla bra fram tills för ca 3 veckor sedan och det har sakta dalat nedåt... Nu senaste tre-fyra dagarna har han varit ett monster att rida.

Självklart kollar jag utrustningen och det är inte den det är fel på. Och jag tycker inte jag har ändrat mitt ridsett heller något. Varierar och rider ut i skogen i alla gångarter, klättrar och galopperar på ängar... Både jobb och lek.

I ridhuset så varierar jag också. Har koner och bommar ibland, ibland övar vi på trav, ibland mest i skritt och ibland blir det lite galoppjobb på olika stora volter.
Jag varierar med westernsadel dressyrsadel och barbacka. Även jobb från marken med bara grimma och rep.

Häromdan red jag utan sadel och träns i bara repgrimma. (hade träns på också men behövde inte ta tag i det, det räckte med att snudda vid grimskaftet från repgrimman).

Men som sagt, hästen är inte glad. Han motarbetar mig eller vi motarbetar varandra?
Han är tjurskallig och har börjat småhoppa om han inte får som han vill, har rest sig upp ordentligt en gång..
Han är riktigt arg! Och det spelar ingen roll om vi rider i en kvart eller i en timme.

Jag försöker att rida ut som uppvärming och sedan jobba i ridhuset kanske 20-30 minuter och sedan skritta av ute igen men nej... Fast när man håller på med honom så är han gudasnäll. Det är just ridningen. Något är fel!
Och det är inte att jag är orolig eller blivit skrämd för det är jag inte, bara fundersam.
Men jag går inte till stallet med den attityden heller, jag är glad och tänker positivt inför varje ridpass men det blir fel fel fel någonstans som jag inte vet var?

Hur ska jag få honom glad?
Jag har ökat kraftfodergivan en aning efter kontakt med foderrådgivare och om att han är tjurig. Att han kanske inte orkar jobba och det är därför han blir arg.

Okej att han är lat när det gäller att jobba och försöker smita undan på alla olika sätt, men han har aldrig blivit arg innan. Han har kommit till en gräns och insett att "ja, jag ska nog göra som ryttaren säger i alla fall" och sedan jobbat på bra efter lite övertalning.

Men nu är han arg... :(
 
Sv: Hur få hästen glad igen?

även om inte utrustningen är fel så kan han ja ha ont på något annat sätt, jag skulle ta ut en vetrinär.
 
Sv: Hur få hästen glad igen?

Har han inte ont i ryggen? Eller i fötterna?
 
Sv: Hur få hästen glad igen?

Grabben kanske vill ha en liten vila?:idea: En vecka eller två kan göra underverk!

Kan tillägga att jag såklart förutsätter att hästen inte har ont på något sätt.
 
Sv: Hur få hästen glad igen?

Jag hade nog fått honom ordentligt genomkollad och är han full frisk
överallt kanske ge honom lite semester?

En eller två veckors vila med bara promenader piggar iaf upp min häst
enormt och hon blir helt annorlunda efteråt :)
 
Sv: Hur få hästen glad igen?

Mitt råd är att ta ut veterinären för att kolla om alls är ok. Om inget upptäcks skulle jag faktiskt ställa av hästen och bara låta den gå och skrota i hagen och gå prommisar i skogen. Kanske din häst är mentalt trött och behöver ett breake??!! Träna på marken och gör ROLIGA saker tillsammans med hästen. resultatet blir ofta mycket bra eftersom man lär känna hästen på ett "annat plan" än enbart med daglig ridning-- Din kompis är värd detta.. LOVAR DIG!!!!:bump:
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 440
Senast: Hedinn
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 308
Senast: raggsock
·
Träning Okej, nu behöver jag hjälp med att få lite tips och råd om vilken ände jag egentligen ska börja i! Jag har letat bland trådarna här på...
Svar
13
· Visningar
1 783
Senast: Brille
·
Hästvård Skall försöka få med allt rätt här (kommer nog bli långt) :) Jag fick ett fullblod förra året i april, han är nu 9år. Han har har haft...
Svar
18
· Visningar
2 691

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Få med sambo i hästköp
  • Sele till shettis

Omröstningar

Tillbaka
Upp