Hur få ihop livet?

diamonia

Trådstartare
Småbarn, hästar, jobb, pendling osv osv. Hur får ni ihop livet? Hur ser er dag ut? Hur gör ni? Hur många hästar har ni? Hur många rider ni? Hur lång tid tillbringar ni med era barn? Hur många barn? Hinner ni umgås med mannen?

Jag är fortfarande mammaledig tillsammans med dottern och har 3 hästar, eget stall, letar jobb men kommer antagligen att få pendla 1 h åt varje håll. Jag rider in en häst just nu men det är den enda jag rider.

Jag funderar så det knakar på hur jag skall effektivisera livet för att få så mycket tid som möjligt med dottern!

Hjälp mej och alla andra med ideer!!!

Sv: Hur få ihop livet?

Oj, vete 17 om det ens gar om du maste pendla sa langt :confused:
Dra ner pa hastbestandet?

Jag ar hemma pa heltid med mina tva, och har bara en hast kvar - en tvaaring som star inackorderad - , plus en hund, sa har inga problem att fa tid for allt som jag vill fa tid for. Maken pendlar langt (1.5/vardera riktning), vi traffas innan 8 pa morgonen (blir ratt lange faktiskt med tanke pa att de sma liven vaknar ngn gang mellan 5-6 :angel:) och efter 19.30, pa vardagar da alltsa.

Ska du jobba heltid eller deltid?

Jag har dragit ner på mina hästar, har nu bara en treåring som håller på att sättas igång efter betet, och en shetlandsponny åt min son.

Eget stall, jobbar heltid och väntar ett barn till i februari. Jag hade nog hunnit med en häst till, men frågan är om jag orkat. Tycker det känns kanon att bara ha en storhäst nu. Dessutom har jag hittat en duktig ryttare som rider henne nu, tanken är att jag ska rida henne igen till våren.

Jag går i samma tankar. Börjar jobba igen på måndag (heltid). Har liksom du eget stall, två hästar, fyra hundar samt en timmes pendling åt varje håll. Kommer att hålla igång EN häst, och bara rida tre ggr i veckan eller något sådant. Typ när man är ledig eller jobbar eftermiddag. Blir inte så mycket seriös träning framöver.. Ska gå ned på 75 % så småningom, men vetesjutton hur mycket det hjälper egentligen. Man skulle behövt vara hemmafru eller nåt :angel:.

Jag har eget stall med tre hästar (två varmblodstravare, en shetlandsponny). Och en son på 1 år och 3 månader.

Men jag tycker jag får det att gå runt, men det är tufft. Jag stiger upp klockan 04.30-05.00 varje dag för att mocka och fixa i ordning stallet innan jag åker till jobbet. När det har krisat har det även hänt att jag har ridit något häst i denna mycket tidiga morgonstund. Jobbar heltid och rider sedan ca 4 dagar i veckan själv (försöker få så mycket ridning som möjligt till helgerna för att kunna vara med sonen i veckorna, rider ca 2 vardagskvällar i veckan). I och med att stall och så är fixat på morgonen, går ridningen ganska fort på eftermiddagen. Men främst av allt för att få det att fungera, så har jag medryttare som hjälper mig. I dagsläget tre tjejer som kommer regelbundet och rider (dock är jag på jakt efter ytterligare då en snart flyttar till Halland tyvärr :().

/snurpe

Har just nu bara 1 barn på 5 mån (nästan), är mammaledig och har ingen häst. Funderar mig knäpp på om det ine kan gå att lösa det på något vis så man kan ha häst men det går f*n inte ihop. Så typiskt.
Är nog ett måste med eget stall tror jag vilket vi inte har

Senast ändrad:

Tack för alla svar!

Som Snurpe skrev så är tidiga mornar i stallet givet :crazy:. Men då också tidiga kvällar i säng...

Själv ska jag försöka med det där med matlagningen. En timme per dag är slöseri med tid egentligen om man kan effektivisera det. Jag har tänkt att månadshandla och göra MÅNGA matlådor som även räcker till middagsmaten.

Delat ansvar för hemmet är också givet.

Medryttare och att rationalisera ridningen till 2-3 el 4 dgr i veckan.

Mer tips och förslag???

Jag är ännu inte i din situation utan väntar mitt barn i december, men jag funderar så samma sätt som du.
Vad jag tänker på så är det att se till så att själva stallarbetet är så rationellt som möjligt. Det viktigaste för mig är ju själva träningen, så att mockning, fodring och in/utsläpp ska ta så lite tid som möjligt. Jag har permanentboxar och jag mockar bort skitarna på vardagar och gör en mer noggrann mockning på helgen. Kan man plocka fram balar och göra iordning så att det är lätt att ställa i ordning fodret på helgerna?
Överhuvudtaget kanske sänka ambitionsnivån på många saker som hästputs, persedelvård, mer tids- och energikrävande träningspass osv och göra mer grundligt på helgen?
Sen har jag bara en häst + en ponny och hur sugen jag än är nu på en häst till, så känner jag att det nog inte skulle gå ihop för mig.

Jag är ännu inte i din situation utan väntar mitt barn i december, men jag funderar så samma sätt som du.
Vad jag tänker på så är det att se till så att själva stallarbetet är så rationellt som möjligt. Det viktigaste för mig är ju själva träningen, så att mockning, fodring och in/utsläpp ska ta så lite tid som möjligt. Jag har permanentboxar och jag mockar bort skitarna på vardagar och gör en mer noggrann mockning på helgen. Kan man plocka fram balar och göra iordning så att det är lätt att ställa i ordning fodret på helgerna?
Överhuvudtaget kanske sänka ambitionsnivån på många saker som hästputs, persedelvård, mer tids- och energikrävande träningspass osv och göra mer grundligt på helgen?
Sen har jag bara en häst + en ponny och hur sugen jag än är nu på en häst till, så känner jag att det nog inte skulle gå ihop för mig.

Jag har tänkt mycket på det när vi byggt stallet (dels med inspiration från ditt stall ;)). Jag har just nu lagt nivån på allt annat än just hästvård/ridning på nivå 0.

Jag har ju hösilage så det är svårt att fixa på helgen så att allt är uppvägt till veckan. Men halm och torv gör jag så med!

På morgonen släpper gubben ut och fodrar hästarna, jag tar hand om lillan och kör henne till förskoleklass/fritids (hon är 6 år och har precis börjat där, förut var det dagis). Jag jobbar 75 % men olika långa dagar, de dagar som är långa blir det oftast ingen ridning, utan jag tar det de dagar jag slutar lite tidigare. Då fixar jag mat och sånt tills gubben kommer hem, och ger mig sen ut på ridtur. Sen blir det kvällsmat och nattning av lillan (ca sju - halv åtta ), och sen ¨går jag ut och gör mitt långpass i stallet, med mockning, fodring, framtagning av mat till nästa dag osv.

Jag ser aldrig på TV, tror det sparar en oerhörd massa tid...
Och så har jag hästarna hemma, ser dom från mitt köksfönster, så jag kan kila ut när tillfälle ges.

Jag har fyra hästar, men bara 1 - 2 som rids aktivt av mig.

Tänk om man hade ett eget stall med sådana gödselskåp dem har på Strömsholm.
Vilken dröm! Vad mycket tid man skulle spara av att slippa springa med kärran hela tiden

jag jobbar heltid, har en häst o är mammaledig. min ekvation går inte alls ihop. därför sålde jag hästen igår :cry:
har inget eget stall och jag måste hinna med sambo och barn förutom jobbet. det var nog justast mot hästen!

Tänk om man hade ett eget stall med sådana gödselskåp dem har på Strömsholm.
Vilken dröm! Vad mycket tid man skulle spara av att slippa springa med kärran hela tiden

Jag har en jätte-kärra i plast som lätt rymmmer 2-3 boxars mockning! Så jag slipper springa så ofta!

Jag ser aldrig på TV, tror det sparar en oerhörd massa tid...

Datorn är en tidstjuv för mej. Här hamnar jag flera gånger om dagen och då går värdefull tid som jag kunde målat, renoverat, borstat hästarna eller gjort nått annat nyttigt...:grin:

Jag och min man bor på gård vilket nästan är ett måste om man har barn och ska få tid över till hästarna.
Barnen är 3,5 och 5 år gamla.
Vi har ett Islandssto med föl(3 månader)och en Shettis till barnen.
+Föder upp katter(Långhårs,tar en jäkla tid).

När Barnen var små var dom alltid med i stallet i barnvagn, nu är dom med och pysslar om dom har lust.
Jag jobbar 85%(mkt helg)är ledig på Fredagar.
Tränar/Rider ca 3-4 dagar i veckan ibland 5 om man har ork.
Barnen rider 2-3 dagar i veckan i mån av tid.
Grejar med fölis 1-2ggr i veckan.

Går upp tidigt och fixar med barnen och katterna.
Sedan ut medans barnen ser på tv.
Motionerar mitt sto och mockar(vintertid)här är det en klar fördel att ha bädd, jag har lösdrift vilket är en stor fördel också.
Duschar byter om och lämnar på dagis, sticker till jobbet.
Barnen rider vissa dagar efter jobb och dagis och sedan är det läggdags för dom.
Sedan ser jag och maken på tv/film.
Min man både mockar och matar hästarna när jag inte hinner, han är guld värd:love:

Nu jobbar inte jag för tillfället då min lillkille är 11 månader och jag väntar en till om 1 månad. Kommer ant att börja jobba om 1 år ungefär.

Jag har en hbl korsning & en shettis (4 åringar) som jag har inhyra i ett stall 7 km hemifrån. Sedan har jag även en fjording (26 år) hemma hos pappa ca 5 mil härifrån. Vi är på jakt efter egen gård så att vi kan ha hästarna hemma, men det verkar svårt att hitta i dagsläget. :( Så det vet vi ju inte hur länge det kommer att dröjja...

Unghästarna motioneras nu ca 3 dgr/vecka, dom ska få vila 1 månad i samband med att jag får mitt andra barn. Sedan kommer dom att motioneras ca 4 dgr/vecka, men from då har jag en medryttare som kommer att ta 2 dgr/vecka. :love: Gammelhästen hos pappa som är mer eller mindre pensionär motionerar jag bara ca 2 dgr/vecka i samband med att vi är dit och hälsar på.

Pappa fixar allt runtomkring den hästen, så det behöver jag aldrig bry mig om. :) I stallet där jag har dom andra inhyrda har jag bra hjälp av stallägaren. :love: Han släpper ut dom alla mornar innan jobbet, då han bor på gården, ibland brukar jag erbjuda mig att ta helgerna. Insläpp på em jag om jag är där då, annars gör han det om jag redan vari dit på dagen.

Ska jag köra hästarna brukar jag åka dit på dagen och ha sonen med mig i babyskyddet i rockarden, han älskar att åka vagn. :D Ska jag rida/tömköra/longera el dyl så åker jag dit på em efter att sambon kommit hem eller på kvällen efter att sonen lagt sig.

Kommer ju att bli jobbigare och struligare sedan med 2 småbarn, men hoppas på att få det & gå ihop. Tror inte att det kommer & bli några problem sedan då jag börjar jobba då jag har så bra arbetstider. Jobbar heltid, men i snitt jobbar jag bara 2 dgr/vecka då jag jobbar dygn (10-10) med sovande natt. Dom dagarna jag börjar 10 kommer att bli medryttarens. Dom dgr jag slutar 10 så räknar jag med att hinna med hästarna innan jag hämtar barnen på dagis på em.
Har ½ timmes restid till jobbet.

Har inställningen att allt går bara man vill. ;)

jag har ett barn på 19månader,2hästar,3hundar, och jobbar deltid som hästskötare, plus 5utegrisar,min sambo jobbar heltid.jag har knappt tid med mina hästar. man ska ju städa,diska och laga mat oxå. jobbar 07:30-11:30, hämtar på dagis kl 11:50,sen ta hand om hundar,hem,mat,barnet,tvätt . men ng gånger i veckan nu så hjälper mormor och morfar till så man får lite tid till hästarna när dom är på betet. men svårt är det! om jag hade börjat jobba heltid så hade vi fått anställa städ hjälp minst 2g i veckan.då sambon bara lagar mat ca 3g i veckan och jobbar så frå jag ta allt annat och det hade aldrig funkat om jag hade haft ett heltid jobb. det är svårt men jag intalar mej att det blir enklare när mitt barn är ca 3-4år och kan rida och så.

tvyvärr så får jag städa undan efter min sambo med efter matlagning osv,så ig har jag 2barn!:crazy:

Har inställningen att allt går bara man vill. ;)

Det är en bra inställning men det vill till att man har en situation som fungerar. Min sambo är borta minst 12 h om dagen och den tiden som han kunde varit hemma på saknar jag :grin:... Om han hade haft jobb i närheten, vilken lyx det hade varit. Bara att äta middag ihop i god tid, nu slänger vi i oss middagen för att prinsessan ska sova...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 431
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
733
Senast: Myzan87
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 042
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka