Hur få ihop livet?

Sv: Hur få ihop livet?

Oj, det är bara något som vi får.... dagen att gå runt alltså.

Min dag börjar 02.40 med att jag åker till första jobbet. Kör tidningar. Är hemma mellan 05.30 -06.00.

Familjen som även består av make och fyra barn 9, 6, 4 och snart 3 år gamla vaknar och det blir frukost.

Maken börjar jobba klockan 7. De två äldsta klär på sig ytterkläder och går till skolbilen tio över sju och jag tar de två minsta till dagmamman. Såvida jag inte börjar jobba klockan 7 vill säga. Då får de äldsta gå inom mormor en stund (vi bor grannar) och de yngsta lämnas sisådär 5 i 7.

Är det en dag då jag är ledig från det dagjobbet så är det studier eller mitt endra jobb som är på tapeten. Är jag på föreläsning så är jag. Annars går telefonen oavbrutet varm och jag har ständigt en kund i örat.

Öhh, nu har jag tre jobb och studier. Tidningar, vården samt försäkringar och högskolestudier.

Har jag bara tidningar och försäkringar på schemat en dag... så är det den dagen jag får mest gjort. Veckohandla, städa, fixa med staket, hästar m.m, fika med god vän etc. För göra mer än en sak samtidigt är inga problem ;)

Nåväl, jobbar jag inte kväll så möter hela familjen upp 17.00 då maken hämtat hos dagmamma och på fritids och vi äter gemensam kvällsmat/middag.

Sen är det läxläsning, småplock osv. Foder mäts upp och antingen åker en eller hela familjen till stallet. Vi har 28 hästar och de går i huvudsak på lösdrift.

Klockan åtta försöker vi ha läggning för barnen. Är det nåt strul i stallet så får en av oss gå ut igen.

Nåväl, vi har allt som oftast med oss barnen -om vi bortser från normal arbetsvecka 7-16 med dess tider som följer. Vi har mycket sällan barnvakt annars och vi gör nästan alltid aktiviteter där hela familjen är med.

Jag rider ingenting längre, men det beror mest pga en gammal ridolycka av mindre mysig art. Nu avlar vi istället.

För övrigt så hör även 8 katter (varav 4 är ganska nykläckta ungar), 2 kaniner och 1 hund samt några myskankor till familjen.

Som förståligt har vi inte våra inackorderade, men däremot är de något utspridda, vi arrenderar 5 gårdar så det blir lite att titta till varje dag. Hingstgård, unghästgård och märrar...

I säng kommer jag mellan 22.00 och 23.00 för det mesta. Även om jag har en drömvision om 21.00

Söndag är min sovmorgon, då kliver jag inte upp förrän mellan 7 och 8.

Gira

Jag håller med.. varför ska man sluta leva och ge upp alla sina hobbyn bara för man får barn???

Hur otroligt det än kan låta så älskar faktiskt många föräldrar sina barn och upplever inte alls att de "slutar leva" när de prioriterar om för att kunna ta hand om dem.

Het klart att man ska leva som vanligt när man får barn sen får man ju se till å planera..

Att leva som "vanligt" likt tiden innan man fick barn är ju inte alltför rimligt om inte något ska bli lidande. Mest troligt då barnen eller ens egen mentala hälsa. Och även om man planerar så har ju dygnet bara 24 timmar, vare sig jag vill eller inte. Samt att den tiden som barnen är små är något man inte kan köra i repris.

Har själv haft den stora förmånen att kunna kombinera barn, jobb och hästar på ett mycket bra vis. Vi är mjölkbönder med hyfsat mycket djur och vi har alltid haft barnen med oss i jobbet sedan de föddes fram till skolstart, nu är de 17 och 12 år.

Så även om vi har haft mycket jobb varje dag på gården så har vi haft bra kvalitetstid med våra barn tillsammans med djuren på dagarna och kvällarna medan vi arbetat. Ridningen har jag kunnat ta på dagtid väldigt ofta, när man ändå är dyngklädd ;) Och då har barnen varit med min man i lämpliga jobb eller gått in och fikat, och tvärtom då han hobbat lite. Att hinna med hästarna på samma vis som innan barnen föddes ansåg jag varken nödvändigt eller rimligt. Men man behöver inte heller bara "sätta sig ned med barnen i knät" heller, finns mycket därimellan. Man får ju även sänka ribban i övrigt, vill man det ena så får man skära någon annanstans, värre än så är det inte.

Känner man däremot att man försakar något om livet inte "ser ut" som tidigare så bör man överväga att inte skaffa barn.

Kicki :laugh:

Senast ändrad av en moderator:

*kl*
Detta ständiga dilemma.
Befinner mig just nu i ett svart hål, vet varken in eller ut..Har lust sälja hästarna, fast den ena är mycket svårsåld. Dessutom, vem är jag utan dem? Men just nu är det så otroligt svårt få till tiden hinna rida, och snart blir det mörkt om kvällarna, och samtidigt gnäller sambon om jag är i stallet för mycket..Mår skit just nu faktist.
Kanske man bara skulle ta det lugnt ett år. Rida när man vill. Låta hästarna gå skrota. Tänka på sig själv sitället. Se vart det bär. Om jag känner att det inte fungera, sälja hästarna nästa år. Eller så kör jag på. Har inte innan kännt att jag velat sälja hästarna, men sen en vecka tillbaka har jag bara panik över allting. Kanske en reaktion på många svåra år, som jag bara fått ta mig igenom. Nu plötsligt har jag tid tänka efter. Och då börjar jag ifrågasätta...

Jag har alltid drömt om livet på landet med hästarna utanför tomten. Nu är jag där, men det blev inte som jag tänkt mig. Jag känner mig bara stressad och tycker att mitt liv är tråkigt, jämfört med alla andra som är så aktiva och haleluja etc.

Usch, vad ville jag säga med detta? Troligen att det inte är så himla lätt pussla ihop tiden...

Kan inte ni vara tillsammans i stallet hela familjen? Många gånger så försöker man hålla isär allt förmycket samt ställer för stora krav på sig själv. Kan ju vara därför du är så stressad och överväger att slänga allt till skogs!?

Sätt dig ned och prata med din sambo, han vill väl att du ska må bra? Att klaga på att du är för mycket i stallet löser inget, tvärtom. Försök att hitta en jämvikt som fungerar och lägg ribban lagom högt. Sedan ska du inte snegla på andra, hur de egentligen har det vet man ju aldrig fullt ut, gräset är inte alltid grönare på andra sidan. Du har alltid drömt om det liv du har nu, försök inte att klämma in mer än vad som ryms i det livet, då mår du bara dåligt. Njut av det du har i lagoma portioner.

Kicki :laugh:

Jag håller med.. varför ska man sluta leva och ge upp alla sina hobbyn bara för man får barn???

Det är inte en fråga om att sluta leva utan att livet går in i en annan fas där barnen betyder mer än ens egen hobby. Därför måste de allra flesta föräldrar anpassa sina liv och hobbies samt tänka över sina livsval en extra gång när det blir barn, för att få det att fungera.

Mamman är mammaledig å är med barnen hela dagarna varför ska hon ha dåligt samvete att hon åker 2-3 timmar till stallet när mannen kommer hem???Kortare tid om man har egen gård.
Är det verkligen så hämskt att låta mannen få egen tid med barnen ???:crazy:

Kanske det är så att pappan är hemma med barnen och mamman kommer hem från jobbet, när tycker du då att hon ska åka till sin häst?

När mamma ledigheten är över kan man ju rida 3 dagar i veckan å ha medryttare 3 å låta hästen stå 1 dag i veckan.
Och varför inte köra in hästen och passa på att ta med sig barnen på en tur??
Man måste ju inte alltid rida mkt kan ju barnen vara med på också!
En lycklig och nöjd förälder är också den bästa och är glad och lycklig mot sina barn..

Tja, den lösningen förutsätter ju att det finns tillgång till medryttare och att man har en stabil körhäst (vem tar annars med sig barnen på tur). Det finns också vissa moment i hästeriet som jag inte anser att små barn ska vara med på så det fungerar inte alltid att ha med sig barnen heller.

Hela ditt inlägg känns lite naivt och omoget, jag tror det flesta hästälskande föräldrar gör sitt yttersta för att försöka kombinera ihop barn och familj med hästeriet. Men det är inte alltid görbart och då får man helt enkelt kompromissa eller göra andra livsval.

Ni som då har häst och barn? Var gör ni av barnet medan tex ni rider och er man inte är på plats? Sover barnet lugnt undertiden? Har ni barn som klättrar på spjälsängen, hur löser ni det? Om barnet inte klättrar på spjälsängen, men sover lugnt där men inte i vagnen och ni har stall på gården.... skulle ni lämna barnet sovande då för ett par timmar ensam?

Gammal tråd men jag kan svara ändå.

Jobbar skift, har en ledig vardag i veckan och jobbar varannan helg. Detta är innan hästen gick ut på bete.

Alt.1.
Går upp kl 4 och äter frukost, 4:45 går tåget till jobbet, är hemma 15:45 och hämtar sonen hos dagmamma.
Vi handlar och åker hem och lagar mat, äter tillsammans när pappa kommer hem och när jag nattat sonen vid 19 tiden åker jag till stallet.

Alt.2
Går upp kl 6 och äter frukost, sen vaknar sonen och han äter frukost sen åker vi till stallet. Jag rider och sen går hästarna ut kl.8 sen mockar jag och gör i ordning foder.
Åker hem och äter mellis, har sonen inte sovit i stallet brukar han ta en powernap innan jag lämnar honom kl 11 hos dagmamman, jag lämnar då för han äter lunch då direkt sen sover.
Åker till jobbet och är hemma 23.

Har medryttare 3 dagar i veckan.
Nu har jag fått nya arbetstider som gör att jag åker hemifrån 14:15 när jag jobbar kväll, är hemma 00. Vilket gör att vi kan ta sovmorgon.

Min son har varit med i stallet sen han var 10 månader och jag hämta hem hästen. Han sitter i vagnen i ridhuset eller ute vid ridbanan när jag rider ca 45 minuter. Ibland somnar han och ibland sitter han och vinkar varje gång jag rider förbi. Han är 21 månader nu.
I stallet sitter han i vagnen medans jag tar in/ut hästarna. Är alla hästar ute får han gå runt och dona själv.

Han har sele på sig i vagnen så han kommer inte loss. Gnäller faktiskt aldrig!

27223597.jpg

Taget från hästryggen
27223596.jpg

27311511.jpg

Han var 4 veckor första gången han var med när jag red, då ammade jag honom i sadelkammaren först sen sov han.

Han älskar att hjälpa till och göra höpåsar och kraftfoderhinkar (Länk till filmklipp)
Och även att rida! Han vet när jag ridit klart då sitter han i vagnen "rida - rida -rida" så får han skritta några varv innan vi går in (Länk till film)

Min häst och en shettis i stallet är de enda han får komma i närheten av, de andra litar jag inte på.

Tack för ditt svar, men vad gör man om tex ungen vägrar sitta still i vagnen utan försöker ställa sig, trots tex sulkysele. Har prövat med andra selen också tillsammans med sulkysele, då nästan välter skrutten vagnen. Skrutten har klurat ut hur man får av sig sulkyselen och är snart ett år.
Om barnet vägrar sova i vagnen och sover bäst i sin säng pga flugor m.m., samt inte klättrar på sängen, skulle ni våga lämna barnet då 1½-2 timme för att fixa istallet om ni vet med era barns rutiner att barnet sover ordentligt. Tex att ni tränat gå med den innan att den är trött av detta osv.

För tillfället är jag mammaledig med vår snart ettåriga son men nu är det snart dags att komma in i arbetslivet igen, dels börjar dagarna ta slut och dels börjar jag längta efter att börja jobba och få lite rutin på tillvaron igen.

Jag tycker att lilleman är för liten för dagis så vi ska försöka lösa det så att min sambo fortsätter att jobba heltid (är borta mån-tor) och så jobbar jag ett långpass fre-lör (kl 15-12 med sovande jour). Då får vi ändå ganska mkt tid tillsammans innan han far iväg på jobb igen på söndag kväll. Har även tänkt söka vårdnadsbidrag.

Hästeriet drog jag ner på när jag blev gravid. Har hästen uppstallad i ett större inackorderingsstall och har hjälp 3-4dgr/v. Rider de dagarna sambon är hemma och ibland kommer mamma och mormor in och är barnvakt så jag kan sticka till stallet ett par timmar. Det fungerar toppen! :)

Vi har även en vovva som kräver mkt motion och stimulans så henne försöker jag förutom de dagliga promenaderna med barnvagnen att ta med ut på ridtur ett par dagar i veckan.

Så än så länge är det ju inga problem att få ihop allt, hoppas nu bara att jag kan få det långa jobbpasset jag bett om och slipper dela upp timmarna i korta pass!

Måste bara skriva att jag är VÄLDIGT lyckligt lottad när man läser hur alla ni andra kämpar för att få dagen att gå runt! (eller hinna med innan den tar slut;))

Jag bor på gård tillsammans med mina föräldrar. Sambon jobbar mer än heltid (6-17.00) så mest hjälp har jag av min mamma och min syster som mer än gärna passar bebis (hon har sin häst här också så hon är ju här varje dag)
Jag har 8 hästar varav 3 på stall och 5 på lösdrift. Av dom som står på stall så är det förtillfället bara en som rids (dom andra är unghästar) och dom andra tömkörs ett par dagar i veckan.

Har "alltid" min mamma till hands som barnvakt eller min syster. Hon ska snart också ha barn så sen blir det väl att turas om att vara i stallet :p

Om barnet sover i huset kan du val ha en walkie talkie (ja en san dar for bebisar men jag kommer inte pa vad den heter)

Tack för ditt svar, men vad gör man om tex ungen vägrar sitta still i vagnen utan försöker ställa sig, trots tex sulkysele. Har prövat med andra selen också tillsammans med sulkysele, då nästan välter skrutten vagnen. Skrutten har klurat ut hur man får av sig sulkyselen och är snart ett år.
Om barnet vägrar sova i vagnen och sover bäst i sin säng pga flugor m.m., samt inte klättrar på sängen, skulle ni våga lämna barnet då 1½-2 timme för att fixa istallet om ni vet med era barns rutiner att barnet sover ordentligt. Tex att ni tränat gå med den innan att den är trött av detta osv.
Jag skulle tänka mig lämna ett par timmar, ifall jag känner mitt barn så väl och vet att den inte klättrar! Men så snart den skulle börja klättra tex på sängen så går det ju inte. Specielltom det är svårt att få barnvakt och pappan tex inte är i närheten. Har varit i situationen själv. Många fnyser osv och har kommentarer. Du måste bestämma själv hur du kan stå ut och vilken situationen är. Du känner ditt barn bäst och du vet var den gör och inte gör. Visst någon gång börjar de alltid klättra på sängen. Det viktiga är att du är medveten om risken. Om stallet ligger för långt ifrån huset för babyvakt så får du vara så effektiv du kan i stallet för att kunna titta till ditt barn med jämna mellanrum.

ja men det finns ju olika. och manga har ju stallet utanfor huset.

jag skulle ALDRIG lamna mitt sovande barn (eller vakna) mer an tio minuter utan att titta till det. finns inte med pa listan, da saljer jag hellre hastarna.

kl

Har ett barn 3år.
Jag börjar dagen 04.30 åker till jobb, hemma med dotter 12.30. Pappa kommer 17.00 och jag åker ca 5ggr i veckan ut till min 3-åring och rider nu när hon är på sommbete. Till vintern är den inackoderad för fösta gången i mitt liv, får in och utsläpp men mockning sköter jag själv vilket jag kommer ta med dottern och göra, dagarna jag rider få bli sen kväll....fy för mörk vinter...

Har sagt ganska tydligt till mig själv att jag inte kommer ha häst om jag får ett barn till, inte dom första åren i alla fall.

Det praktiska med ridningen ar ju att man kan ateruppta den precis nar som helst. Det gar utmarkt att gora ett uppehall i ett par ar och sen komma tillbaka. Barn borjar skolan, de far kompisar och vips sa kommer man inte se dem alls! Eller sa blir de ocksa hasttokar och da kan man ju rida ihop.

Nar jag inte ar gravid rider jag min kompis hast sa mycket jag vill och hon passar min son. Vi har inga ambitioner med ridningen och regnar det i tva veckor sa vilar hon i tva veckor.

Jag har en dotter som aldrig velat sitta i vagnen, så tidigare brukade jag gå ut i stallet medan hon sov. Hade en "babyvakt" som slog igång vid minsta lilla ljud från spjälsängen så att jag kunde skynda mig dit när hon vaknade. Fara ut och rida skulle jag aldrig våga- rida får man göra när pappan är hemma..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 431
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
733
Senast: Myzan87
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 044
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka