Hur få ihop livet?

Sv: Hur få ihop livet?

ja inte e det lätt å få ihop allt.har en dotter på 15 månader.hon e på dagis på dagarna å då fuskar jag lite å pysslar lite med pållen.har en som jag rider samt 2 shettisar.en enbart som sällskap å en som både rids och körs men har en tjej som gör det å jag tar ut honom på helgerna.åker iväg å tränar med min pålle ca 3 dagar i veckan å då får lill tjejjen följa med.får ju inte va på dagis om jag ska iväg å träna.brukar kunna hinna komma ut en runda varje dag om så bara en halv timme.jobbar nattetid som lastbils chaffis å lämnar hemet vid 4 å e hemma igen på natten vid 3-5.tur man har en sambo som ställer upp så mkt han kan...........å vill.
det går om man bara gett sig 17 på det mne blir tajt med tid.känner inte att jag e för lite med dottern.

Måste du gå tillbaka till heltid? Finns inte den ekonomiska möjligheten att åtminstone gå ner till 80% och vara hemma en dag extra med barnet så blir det inte så tuff förskolevecka för henne i början?

Vi har löst vår situation (mitt hästeri, barnomsorg, renovering av hus etc.) med att båda två gå ner till 80%. Mannen tar fortfarande ut sin del av föräldraledigheten medan jag gått ner i arbetstid och vi lägger extra till min pensionsförsäkring. Mina föräldrar hämtar dem tidigt en dag av de tre de går på förskola så de går halvtid.
Vi har in princip ingen pendling till jobbet (5 min på cykeln) och förskolan mittemot huset.
Fölet går inhyrd på lösdrift i närheten vilket minimerar behovet av att vara där på viss tid (utsläpp/insläpp) och jag rider fölets mamma (som jag inte äger) 1-2 ggr per vecka.
Jag sköter i princip allt hushållsarbete för att frigöra tid för sambon att renovera.

Jag tycker att det låter tufft att jobba heltid (och din sambo mer än det) samt pendla 2 h fram och tillbaka och dessutom ha 3 hästar.
Inte bara för hästeriet utan även för dottern. Om ni inte kan gå omlott tidsmässigt eller har annan support från släktingar el dyl. får hon oerhört långa dagar.

Har du möjlighet att ge fri tillgång på hösilage (inga påsar att packa) samt lösdrift större delen av året och medryttare som kan hjälpa till med ridningen?

*KL*

Har en dotter på 3,5 år en son på 5 år och två hästar. Eget stall med lite andra djur att sköta (gris,får,kaniner, höns & ankor), pluggar heltid + jobbar extra + renoverar huset.

Hur löser jag det? Effektiviserar. Har hästarna på lösdrift där de kommer ha fri tillgång på grovfoder, medryttare och har sänkt nivån rejält på hur det bör se ut, hur ofta de bör ridas (bara en av dem som rids)

Är i stallet sena kvällar.. Har ingen ridbana vilket suger. Men man får försöka lösa allt så gott det går..

Jag får ibland ett intryck i såna här trådar att folk mer eller mindre lider sig igenom småbarnstiden för att de till varje pris ska hinna med allt de hann med innan de fick barn. Många tycks försöka slå världsrekord i späckad vardag där de allra flesta uppgifter dessutom ger noll inkomst. Jag tror att många skulle må bra av att ställa sig själva frågan varför de har så otroligt många måsten i sin vardag.

Helt rätt! Vi har en otrolig fullspäckad fritid och det börjas i tid...frågan är om det behövs. Men enligt studier är vi ju svenskar mer stressade och "utbrända" än tidigare.

Jag kan själv tycka att jag vill "göra mer". Har ständigt dåligt samvete för att jag inte rider så mycket som jag vill, trots att jag vet att hästen har det super. Jag rider 2ggr i veckan. En gång för instruktör och en gång hemma i vild natur.
Min man sköter gården (är bonde och jobbar ständigt)och har mycket uppdrag på annat håll så han är borta minst 10 h om dagen. Jag får sköta vår dotter (20 månader) och hushållet. Att börja jobba skulle kräva för mycket av oss just nu ,så vi har sänkt vår levnadsstandard så att jag kan vara hemma längre. Nu väntar vi även på barn nr 2...

Jag får ibland ett intryck i såna här trådar att folk mer eller mindre lider sig igenom småbarnstiden för att de till varje pris ska hinna med allt de hann med innan de fick barn. Många tycks försöka slå världsrekord i späckad vardag där de allra flesta uppgifter dessutom ger noll inkomst. Jag tror att många skulle må bra av att ställa sig själva frågan varför de har så otroligt många måsten i sin vardag.

Det tendensen har jag också märkt.

Sedan tycker jag personligen att det måste kännas väldigt tråkigt att två föräldrar förlorar 2h var om dagen på pendling, speciellt när man har små barn. Att då inte gå ner i tid alt. "sälja" av fritidsintressen som tar tid gör det ytterst svårt att orka och framförallt hinna med sina barn.

Ett par goda vänner som satt i den situation (dock med "avsålda" fritidsintressen) gjorde det kloka valet att bosätta sig närmare sina jobb. De hade tidigare försökt gå omlott i mesta mån för att barnets inte skulle spendera mer än en heltid på förskolan men det tog mycket tid och kraft och lite tid över för varandra.

Det har blivit en enorm skillnad i levnadskvalité.

Det tendensen har jag också märkt.

Sedan tycker jag personligen att det måste kännas väldigt tråkigt att två föräldrar förlorar 2h var om dagen på pendling, speciellt när man har små barn. Att då inte gå ner i tid alt. "sälja" av fritidsintressen som tar tid gör det ytterst svårt att orka och framförallt hinna med sina barn.

Ett par goda vänner som satt i den situation (dock med "avsålda" fritidsintressen) gjorde det kloka valet att bosätta sig närmare sina jobb. De hade tidigare försökt gå omlott i mesta mån för att barnets inte skulle spendera mer än en heltid på förskolan men det tog mycket tid och kraft och lite tid över för varandra.

Det har blivit en enorm skillnad i levnadskvalité.

Självkalrt är det väldigt tråkigt men det är EN form av levnadskvalite för oss att inte bo i en storstad utan låta vårt barn växa upp på en gård på landet.

Råden jag bad om i tråden var med de förutsättningarna VI HAR och jag har fått goda råd.

Jag lider mej absolut inte igenom småbarnstiden, jag njuter i fulla drag.

Jag är trött på alla småpikar hit och dit men fortsätt ni, det är under min nivå vajefall!

Självkalrt är det väldigt tråkigt men det är EN form av levnadskvalite för oss att inte bo i en storstad utan låta vårt barn växa upp på en gård på landet.

Råden jag bad om i tråden var med de förutsättningarna VI HAR och jag har fått goda råd.

Jag är trött på alla småpikar hit och dit men fortsätt ni, det är under min nivå vajefall!

Inlägget var inte menat till dig specifikt, det var tråkigt att du tog det så, utan bara en reflektion över olika tankegångar och trender man hör mycket nu.
Om du läser längre i tråden ser du att jag redan gett dig råd utifrån just dina förutsättningar.:idea:

Däremot var mina goda vänners situation väldigt likt din. De var också bosatta på landet (med 2 h pendling tur och retur till jobbet) och är det fortfarande- på helgerna! De hade möjligheten att behålla huset som en form av sommarstuga men det är förstås inte en möjlighet som alla kan utnyttja. Och får därför fördelarna med att inte pendla, nära till förskolan som ger korta dagar för barnet och därmed mer tid tillsammans och landets livskvalité på helgerna när man är ute som mest.

Om du läser längre i tråden ser du att jag redan gett dig råd utifrån just dina förutsättningar.:idea:
Det kan också vara idé att sätta sig ner och spalta upp de timmar barnet kommer att spendera på förskolan (ca 10h/dag om det inte går att gå omlott), hur mkt tid det blir tillsammans när ni kommer hem och var "hästtiden" kan rymmas för att fixa en så god lösning som möjligt.

Förövrigt så är inte "småpikar" min melodi, pikar jag (vilket händer ytterst sällan) så går det inte att missa....:o;)

Senast ändrad:

På sätt och vis har du rätt. Jag är en av dom där som försöker klamra mig fast vid det gamla livet, småbarnstiden känns mest bara jobbig och jag längtar tills hon blir större :angel:. Man har gått på den vilseledande reklamen att man minsann inte behöver ändra på nåt, att barn inte är något hinder och livet kan fortsätta precis som förut. Man blir ganska knäckt när man inser att det inte är så.. Men att sälja gård och djur och bosätta sig i ett svenssonvillaområde i stan- aldrig i livet. Jag skulle bli fruktansvärt deprimerad och bitter. Ge upp hela sin livsdröm för några korta småbarnsår.. Bättre fortsätta kämpa på! Men jag förstår hur du menar.

Men nånting måste ju bli lidande, för dygnet har bara 24 timmar. En del (utan att rikta mig till nån särskild i tråden utan som en allmän reflektion utifrån andra diskussioner här på Buke!) verkar inte ha tänkt igenom sina prioriteringar, hästarna/gården blir så viktigt att barn och sambo får stå tillbaka. Att ha en ett litet barn på dagis kanske 9-10 timmar om dagen för att man ska ha hästar känns väldigt orättvist mot barnet, jag vet ju hur trött min tvååring är efter en 6-7 timmar på dagis. Eller att ha hundar som aldrig får gå på promenad utan alltid släpps ut i trädgården.

Jag menar inte att moralisera över andras liv utan snarare påminna om att man har ett val, man är inte tvungen att ha hästeriet igång för fullt när man har barn, man kan ha några boxar tomma under tiden man har småbarn... Att prioritera människor före djur/hobbys är ganska rimligt. Jag har en känsla av att många är fast i nån sorts "jag är djurmänniska"-tänkande som gör att de låser sig vid att man aldrig får bortprioritera ett djur, inte ens för att frigöra tid för att vara med sina barn.

Men nånting måste ju bli lidande, för dygnet har bara 24 timmar. En del (utan att rikta mig till nån särskild i tråden utan som en allmän reflektion utifrån andra diskussioner här på Buke!) verkar inte ha tänkt igenom sina prioriteringar, hästarna/gården blir så viktigt att barn och sambo får stå tillbaka. Att ha en ett litet barn på dagis kanske 9-10 timmar om dagen för att man ska ha hästar känns väldigt orättvist mot barnet, jag vet ju hur trött min tvååring är efter en 6-7 timmar på dagis. Eller att ha hundar som aldrig får gå på promenad utan alltid släpps ut i trädgården.

Jag menar inte att moralisera över andras liv utan snarare påminna om att man har ett val, man är inte tvungen att ha hästeriet igång för fullt när man har barn, man kan ha några boxar tomma under tiden man har småbarn... Att prioritera människor före djur/hobbys är ganska rimligt. Jag har en känsla av att många är fast i nån sorts "jag är djurmänniska"-tänkande som gör att de låser sig vid att man aldrig får bortprioritera ett djur, inte ens för att frigöra tid för att vara med sina barn.

Fördelarna med att bo på landet blir dessutom rätt omärkliga om barnet far iväg till förskolan kl. 07 och blir hämtat kl 18, det finns knappt någon tid att gå ut innan det är dags att lägga sig förutom på helgerna.

Fördelarna med att bo på landet blir dessutom rätt omärkliga om barnet far iväg till förskolan kl. 07 och blir hämtat kl 18, det finns knappt någon tid att gå ut innan det är dags att lägga sig förutom på helgerna.

Fast egentligen, hur många med gård jobbar egentligen kontorstider inne i stan 8-17? Inte många tror jag, svårt att ha djur då. Tycker dom flesta verkar jobba som mig och min man, dvs skift eller udda tider. Vi jobbar båda heltid och pendlar två timmar per dag, men våran dotter kommer ändå ha korta dagar på dagis. Det är nästan alltid någon hemma på gården pga våra konstiga arbetstider :). Tror det är så för dom flesta med gård och djur..

Det där är nog väldigt individuellt och också beroende på gårdens storlek. De flesta i min bekantskapskrets med 2-3 häst hemma jobbar just regelbundna tider men ett fåtal jobbar heltid båda två.

Jobbar man oregelbundna/flexibla tider blir det oftast lättare att fixa ihop livet med små barn då man kan gå omlott.
Har man däremot regelbundna tider så blir det genast svårare.

Varje situation är ju unik, både ifråga om hur mycket ork man har och hur ens arbetssituation ser ut. Det som är ett problem för en familj behöver inte vara ett problem för en annan. Hur mycket avlastning man har från släktingar o. dyl. spelar också roll.

Tyvärr blir det inte mycket enklare när småbarns åren är över, helt plötsligt är det olika aktiviteter som det skas iväg på åt olika håll, Elin har just nu "bara" ridning och simskola, hon skulle gärna vilja göra flera saker men jag anser inte att en 6 åring behöver så mycket mer.
Fredrik som är tre år vill inget hellre än börja rida, jag brukar hyra en ponny ibland och gå ut och gå med honom, sen blir det antagligen fotboll i vår, jag försökte anmäla honom till gymnastik men den gruppen var redan full.

Själv har jag ridlektioner en gång i veckan, det är mitt andningshål och jag vägrar att stressa när jag väl är där. Maken har lite mer "flytande" hobbier, fiske, jakt och titta på hockey, så de går att ta lite när det passar.

Vi har ändå valt att jag går ner i tid och lön, maken betalar in på mitt penionssparande, så Fredrik går på dagis 4 dagar i veckan, 9-14, Elin har börjat förskoleklass och åker hemifrån med skolbuss 7 05 och kommer hem 14 15 med skolbussen, på fredagar kommer hon hem strax efter tolv.
Vi har ingen gård, men hus på landet så det innebär att vi måste skjutsa överallt, det är även en del som behöver fixas med huset och trädgården. Jag längtar efter att skaffa häst igen, men inser att det kommer nog inte att bli tid till det förrens barnen är tillräckligt stora att ev och vilja vara med och ta hand om en häst.

Tyvärr blir det inte mycket enklare när småbarns åren är över, helt plötsligt är det olika aktiviteter som det skas iväg på åt olika håll, Elin har just nu "bara" ridning och simskola, hon skulle gärna vilja göra flera saker men jag anser inte att en 6 åring behöver så mycket mer.

Men behöver dom så himla mycket aktivteter på bortaplan? Om det finns massor av saker att roa sig med hemma på gården? Tror inte ens det FINNS aktiviteter som fotboll, dans, simning etc i vårat lilla samhälle :angel:. Här är det ridning, fiske och skoteråkning som gäller för ungarna.

Jag fick aldrig skjuts någonstans som barn, hade många småsyskon så mina föräldrar hade helt enkelt inte tid. Cyklade nästan tre mil t&r till ridskolan redan på lådstadiet. Samma sak för min man som bodde på landet. Kan tänka mig att vi måste skjutsa till kompisar i framtiden innan hon är nog stor för att cykla/åka buss själv, men det tar ju bara några minuter av dagen..

Tja då bor ni närmare kompisar än vad vi gör, ungarna har visserligen en "kompisfamilj" på gångavstånd, men då måste de passera en riksväg med mycket och tung trafik.

Och måste och måste ha aktiviteter, ridningen har Elin för att hon tycker att det är roligt, jag tycker att det är nyttigt med balansträning, kordinationsträning och dessutom hur man beteer sig med djur. Att hon dessutom lyssnar betydligt mycket mer på någon annan än mig är ytterligare en andledning. Simskolan anser jag är nödvändigt, simma är en kunskap som räddar liv, ju tidigare man lär sig det desto bättre. Och samma sak där, hon lyssnar och vågar mer när jag inte är med.

Här är det fotbollsbygd, man hamnar utanför om inte någon i familjen är engagerad, Elin gillar inte fotboll, alltså slipper hon, men Fredrik tycker att det är jättekul och han kommer att få börja spela så fort det blir en grupp som är lagom för honom.

Det tar ungefär 10 min att åka till simskolan, men för att ta sig med buss dit så tar det runt 1 timme med minst ett byte och jag är inte så säker på att tiderna stämmer... I övrigt har vi allt från 10 min i bil upp till 30 min i bil enkel resa till barnens kompisar, det blir en hel del åka...

Lösdrift säger ja bara:D Inge mockning eller upp tidigt för att släppa ut och mocka:)
Mocka gör man på helgen när man har tid.

Nu har jag inga barn men kommer plugga som kommer ta mkt av min tid å jag kommer inte ha tid att åka ut varje dag och att göra iorning mat och mocka varje dag.

Så då kommer min tota stå på lösdrift där hon få gå på fri tillgång på hö och där tillsyn ingår så jag inte behöver åka ut varje dag!

Jag skulle aldirg palla med att gå upp 0430 bara för att gå ut och mocka och släppa ut hästarna.

Så mitt råd är helt klart lösdrift=)

Jag håller med.. varför ska man sluta leva och ge upp alla sina hobbyn bara för man får barn???

Het klart att man ska leva som vanligt när man får barn sen får man ju se till å planera..
Innan barn kan amn ju åka när amn vill de gå rinte efteråt utan man får planera i de minsta
Mamman är mammaledig å är med barnen hela dagarna varför ska hon ha dåligt samvete att hon åker 2-3 timmar till stallet när mannen kommer hem???Kortare tid om man har egen gård.
Är det verkligen så hämskt att låta mannen få egen tid med barnen ???:crazy:
När mamma ledigheten är över kan man ju rida 3 dagar i veckan å ha medryttare 3 å låta hästen stå 1 dag i veckan.
Och varför inte köra in hästen och passa på att ta med sig barnen på en tur??

Man måste ju inte alltid rida mkt kan ju barnen vara med på också!

En lycklig och nöjd förälder är också den bästa och är glad och lycklig mot sina barn..

Håller med till viss del, men det kan vara svårt att få ihop det ändå :). Alla bor inte i stan och jobbar 8-17.. Vi bor t ex ute på vishan där det är omöjligt att hitta medryttare. Har dessutom en man som jobbar skift, så varannan vecka går det inte att rida överhuvudtaget då han kommer hem kl 24. Men jag biter ihop och väntar på att skrållan ska bli så pass gammal att hon också kan rida :angel:. Under tiden är våra hästar = promenad/sällskapshästar.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 431
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
733
Senast: Myzan87
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 044
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka