Hur få lat häst pigg?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Real_Life
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 5 642
R

Real_Life

Ja, kanske fel forum men vart annars? :crazy:
I hantering är han lugn och snäll, detsamma vid ridning
Lite FÖR lugn och snäll ibland :crazy:
Så, hur får man en seg häst som inte vill galoppera på spåret utan dras in mot mitten rejält att just galoppera på spåret?
Han är både seg och lyssnar inte på skänkeln speciellt mycket
Hur gör man? :confused: :crazy:

hej!
det är en bra idé att öka på havren lite.

om nu din häst är så kallad "skänkeldöd" så kan du rida med spö. Brukar du göra det?
När du gör det så ska du tänka på att det är bättre att rappa till en gång ordentligt än hundra småslag. gör man det så brukar hästen rätt snabbt lyssna mer på skänkeln och du kan slippa spö.
om du rappar löst flera ggr under en ridtur så blir hästen lätt "immun" mot spöet. Då får du istället rappa hårt hundra ggr bara för att du inte gjorde det den där första gången! :smirk:

jag vill inte låta grym eller så men det är nog det bästa tycker jag.
jag red en ponny innan som inte lyssnade så mycket på skänkeln. hon som tagit hand om henne innan hade rappat sådär löst flera ggr istället för ordentligt en gång. därför var hon immun mot spöet och jag var tvungen att ta till ordentliga rapp vilket kändes jättehemskt... :crazy:
men jag visste faktiskt inte vad jag skulle ta mig till.
jag lovar, hon var inte sjuk eller nåt sånt.
i alla fall. det hjälpte och hon blev plötsligt jättepigg! jag behövde aldrig ha spö mer och vi hade jättekul tillsammans! :D

hoppas att du fått något som hjälper. jag menar ju såklart inte att du ska banka skiten ur din häst !!!!! :eek:

:D :D

Min häst var lite sävlig i början och jag försökte med att höja kraftfodret. Det blev ingen skillnad. Nu är han precis lagom (pigg utan att vara het) efter att ha gått ner i vikt (jag minskade foderstaten med 15 MJ) och fått mycket bättre kondition.

Ofta är det dom pigga hästarna som har lättast att stänga av totalt när det blir jobbigt, eller om man inte ger dom tillräckligt fina hjälper. Min ponny är egentligen väldigt känslig, men hon har alltid varit seg i dressyren. Fram tills i höstas, när vsi bytte tränare.
Då började vi träna upp känsligheten: -halt(känsligheten i munnen)-släpp efter- trav (ska börja trava för en jätteliten hjälp, annars klämmer man till ordentligt, släpper tyglarna så att man inte gör motstånd till sin egen hjälp, sedan gör man halt igen och gör om).
Har iallafall funkat på henne jättebra och har som sagt gått mycket framåt detta året, och jag tror denna känslighetsövning var/är grunden till det.

Men det är nog bra om du ger din häst lite extra kraft. Har ni uträknad foderstat?

Öka havren lite, och rid omväxlande!
dressyr, hoppning, kanske körning o voltige :D
Longera lite, och löshoppa , lycka till!

Hej!

Till att börja med måste hästen vara motiverad och tycka att arbetet är roligt. Det är grunden till allt arbete med hästar.
Variera din ridning mycket. Gör saker som hästen tycker är roligt. Om du har möjlighet så rid ut och galoppera ibland på bana eller fält.

När du rider i paddocken öva bara en kort stund på varje moment och byt sedan så att hästen inte hinner bli uttråkad och måste fokusera på dig. Gör tempoväxlingar, gångartsbyten osv.
Jag tycker inte du skall "rappa" hästen som någon skrev. Rid istället med mycket lätta hjälper. Låt hästen tänka. När du använder skänkeln -lätta i handen. Ge alltid bara en hjälp åt gången, framåtdrivande eller förhållande. Beröm hästen så snart den gör rätt. Hästar vill vara till lags - belöning ger bättre resultat i längden än våld.

Hästar har olika personligheter precis som vi människor, det går inte att ändra din hästs personlighet men det går att få den mer observant och lyhörd.
Framförallt: inse att det tar tid och var konsekvent.

Lycka till!
// tovan

Har själv haft en sån häst, det är verkligen skitjobbigt! Mitt råd är att skaffa en bra (och tålmodig) tränare, samt kanske öka på havren lite :)

är din häst av den sävligare typen så lär du inte kunna förvandla honom till en hetsporre på något schysst sätt. hästar, precis som människor, har olika personligheter.

däremot går det ju få hästen att ha en positiv inställning till det arbete du vill få den att utföra. då upplever du antagligen inte det där sega. men du får antagligen leva med att han tänker innan han gör i all framtid (om du inte gör honom rädd/osäker/överfodrad). vill du ha en het häst får du nog byta...

(och att få hästen positiv handlar om 'rätt' typ av träning. bäst är om du tränar för en tränare som kan hjälpa dig att lägga upp passande träning, men det är också viktigt att du varierar din träning och inte sitter och rider på volten tio minuter i taget osv... :) öva mycket med att flytta hästen i sidled, både på volten (öka minska voltens storlek genom att flytta i sidled, skjut in hästens bakdel varierande innanför och utanför voltspåret osv) och på rakt spår. när det fungerar som det ska har du med största sannolikhet inga problem med att hålla hästen på spåret! (pst, du har väl kollat så du har jämnlånga läder?))

Instämmer i övriga inlägg om att träna upp känsligheten på hästen och att ge mer havre.
Är hästen i fysisk och mental kondition?

Mina tips;
Få igång motorn på hästen. Ut och galoppera i friskt galopptempo! :idea: När hästen galopperar på bra så driv den lite till.
Ut och galoppera före dressyrpass.
Rid mycket tempoväxlingar och övergångar.
Jaga inte hästen men kräv att den ska gå fram när du ber om det.
Kontrollera att du inte själv rider med överlivet för mycket. Tröga hästar verkar ha en tendens att bromsa om man gör det (och heta hästar springer bara mer.... :crazy: :D)

Detta har funkat på en del tröga hästar som min sambo har ridit. :p
Hoppas att det kunde ge lite inspiration!

Tack alla för era tips :bow:

Konditionen behöver tränas upp lite, hoppas lite mer aktivitet kommer med den :)
Måste ta och samla ihop alla tips på nåt sätt, skriva ut och prova :p

Hej!
Ja jag tycker att du ska prova att öka på havren först och främst. Försöka att undvika mitt förslag om det går. Men i mitt fall var det det enda som funkade... :smirk:

:banana: :banana:

Re: Hur få lat häst pigg? *DELETED*

Inlägg raderat av Lolydodia

Det är ingen som har tänkt på att det kan vara något fel med hästen? Kollat lungor, hjärta, infektion, virus osv?? Ingen?? :(

Jo det är klart. Det gör man ju alltid först. Men vi hittade inget fel. Det var ju inte så att hon alltid var sådär. Utan vi red en bit och det gick bra men så kom vi till en korsning. Och när vi skulle gå vidare i korsningen så ville hon inte. Hon ville bara vända och gå hem. Jag försökte leda henne... allt jag kom på. Jag erkänenr att då var jag inte så kunnig. Jag rådfrågade hela tiden ägaren.
Jag försökte variera ridvägarna men inte hjälpte det.
Vi pratade med en NH-tränare om problemet också. Han sa att det var för att vi gav henne lite godis som belöning efter ridturen när vi kom hem.
Det var därför hon ville hem...

Ja alltså det var många hästkunniga inblandade och jag kan nästan lova att det inte var p.g.a. att hon var sjuk.
Och fortfarande var det inte jag som bestämde... Det var ägaren.

Jag menar sen på våren så blev hon jättepigg. Det var underbart. SÅ man kan ju undra om det var det att det var vinter? Men det verkade ju så konstigt...

Aja hon var världens underbaraste ponny. Jag älskade henne verkligen. Hon dog nu i somras av hjärtsvikt. :cry:

Kan vi lämna detta ämnet nu, jag ville inte göra alla upprörda. förlåt. det lät kanske hemskare än det var...

:smirk:

hej!
ja ok. ja det är ju verklifen framförallt det första man SKA göra, faktiskt. :smirk: :banana:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 865
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 258
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 469
Senast: Edla
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
4 074
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka