Hur få mager katt upp i vikt?

nilie

Trådstartare
Min katt har gått ner i vikt från 5 kg för två år sedan till 3,6 kg idag. Han är utekatt och har hållit sig undan och kommit in mer och mer sällan. Han har kattlucka och det står alltid framme både blöt- och torrfoder. Han äter småvilt ute och vi har trott att han ätit det istället för kattmaten. Nu är han under utredning hos veterinär. Katten är en 11-årig norsk skogkatt som alltid varit mycket aktiv.

Vilken mat är bra att ge för att få upp kattens vikt? Han får nu Bozita blötmat toppat med rå nötfärs och också en skvätt laktosfri grädde då och då. Acana torrfoder står framme. Vi släpper inte ut honom innan utredningen är klar och tänderna sanerade och jag vill också att han ska ha gått upp mer i vikt. För en vecka sen hittade vi honom blöt och kall under en buske, mager och eländig. Han drack lite vatten, men vägrade äta. Han har fått Prokolin under några dagar och har nu god aptit. Han dricker normala mängder vatten. Har någon tips på foder som får en mager katt att öka i vikt?
 
Min katt har gått ner i vikt från 5 kg för två år sedan till 3,6 kg idag. Han är utekatt och har hållit sig undan och kommit in mer och mer sällan. Han har kattlucka och det står alltid framme både blöt- och torrfoder. Han äter småvilt ute och vi har trott att han ätit det istället för kattmaten. Nu är han under utredning hos veterinär. Katten är en 11-årig norsk skogkatt som alltid varit mycket aktiv.

Vilken mat är bra att ge för att få upp kattens vikt? Han får nu Bozita blötmat toppat med rå nötfärs och också en skvätt laktosfri grädde då och då. Acana torrfoder står framme. Vi släpper inte ut honom innan utredningen är klar och tänderna sanerade och jag vill också att han ska ha gått upp mer i vikt. För en vecka sen hittade vi honom blöt och kall under en buske, mager och eländig. Han drack lite vatten, men vägrade äta. Han har fått Prokolin under några dagar och har nu god aptit. Han dricker normala mängder vatten. Har någon tips på foder som får en mager katt att öka i vikt?
Jag har nyss pratat med veterinären och fått rådet att inte börja med energirikare foder förrän vi vet om det är något fel på levern. Jag tar ändå gärna emot tips att ha i åtanke när jag vet mer om kattens hälsostatus.
 
Det finns så kallad Barf i en del affärer alltså rått kött och det brukar vara slaktavfall. Det är lättsmält och nyttigt. Kanske går han upp i vikt av det.
 
Först fixa tänderna, dålig tandstatus gör att dem äter sämre och magrar av, sedan vänta på veterinären svar, lever problem och njurproblem på äldre katter kan ge såna symtom som du beskriver, och ger man då tex barf kan man förvärra sjukdomen.

Om katten är frisk är ett högenergifoder bra, tex
Orijen Cat & Kitten (torrfoder)
Royal Canin Outdoor 30 (torrfoder)
Bozita Outdoor & Active Elk (torrfoder)
Hill’s Prescription Diet Canine A/D (blötmat)
Royal Canin Recovery (blötmat)
 
Tack så mycket för era svar! Om katten är frisk skulle jag vilja ge färskfoder om det finns för katter. Han har varit mycket hungrig de här dagarna och ätit massor och ofta. Det är den rå nötfärsen som jag blandar i blötfodret som gör att det blir så gott.

Jag har hållit honom inomhus och då har han ätit ofta och gått upp ett halvt kilo sedan i lördags. En del av det är förstås vatten. Han var uttorkad, enl vet. Nu ser han ut som en normal katt, men om man känner under pälsen är det fortfarande magert och knotigt, så han behöver gå upp mer. Det fattas nästan ett kilo innan han når 5 kg som var en bra vikt för två år sedan.

Vet tyckte att jag kunde låta honom gå ut för att han inte ska vara så olycklig. Nu är kattluckan öppen igen och kissen är glad, men han äter lika ofta som han gjorde när han hölls inne.

Det är svårt att tro att katten är sjuk eftersom han är så aktiv, äter och dricker bra och tom har ökat i vikt. Hoppas att det "bara" är tänderna och att det inte gått för långt.
 
Jag har fått svar på bajsprov jag skickat in till Vidilab. (Kolla masken).
Svaret visade: ingen förekomst av parasiter, parasitägg, koccidier. Det var ju bra, men frågan är hur tillförlitligt provet är. Det är ju bara på ett bajstillfälle och 1 - 2 teskedar bajs.
Jag valde standardanalys. man kunde välja också analys av gardia och lungmask, men det tog jag inte.
 
Jag gillar Royal Canin intensinal gastro (lite osäker på stavningen). Bra med energi men också milt för magen, hög smaklighet. Dock pellets men!
 
Kan vara allt möjligt lever, njurar, tänder, sköldkörteln, diabetes, spondylos som ger viktnedgång. Allt tyder på att något är fel som åtgärdas med veterinär och anpassad kost. Har en äldre katt som gick ned fort i vikt. Han har spondylos (sitter i ryggraden) blåsljud på hjärtat och dåliga njurvärden. Spondylosen bättre och anpassad kost gör att han är på bra humör och fungerar. Blåsljudet är inte direkt livshotande.
 

Liknande trådar

Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
950
Senast: MJLee
·
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 812
Senast: Zpunk
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 113
Senast: mackan
·
Katthälsa Hoppas på att några av de duktiga insatta kattmänniskorna på forumet kan tipsa : Jag har en 17 årig senior som jag haft sen han var ett...
2
Svar
39
· Visningar
4 076
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp