Bukefalos 28 år!

Hur få ordning på travet?

Jag rider naturligvis inte med långa tyglar hela tiden, men som Pretty Flyer säger så behöver han hitta balansen i sig själv. Kommer att efter hand plocka upp till en högre form, men det första som frågan handlade om var att få hästen att trava utan att kasta sig iväg och när jag först tog i tyglarna for han iväg som han fortfarande gick på banan och ju mer jag tog i honom desto mer stressad och bananformad blev han å blir fortfarande. Det som för tillfället ar det viktigaste för mig är att han hittar balansen och vågar slappna av även i trav. Gud förbjude att jag fastnar med så långa tyglar :o min tränare läser nog lusen av mig i såna fall hoppas jag.
 
Många travare har svårt att hitta travtakten när de är lite stressade och passar/töltar, vill man då hålla traven hjälper det ofta att rida lätt.

Jag har gjort olika med olika travare, en del har behövt få trava på ett tag innan man kunnat få dem att arbeta i form i traven, andra har jag tagit några travsteg i taget.

De hästar som lätt passar istället behöver få trava på, de som är "rena" i traven och väldigt heta funkar nog oftast bättre att ta några travsteg i taget till en början.
 

Liknande trådar

Ridning Hej alla kloka, Jag har stött på ett problem med en av hästarna jag rider och undrar om någon kan ge mig lite bra tips. När jag rider...
Svar
15
· Visningar
2 297
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 210
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 379
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 581
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp