Sv: Hur få till tamingen i bytena?
Nej jag har inte så många övningar just för byten, utan för mej var det mera att få upp känslan för var jag har mej själv och hästen innan bytet, att galoppen är bra, att hästen tar hjälperna och väntar, att faktiskt får svar i halvhalter och framförallt att känna var jag faktiskt har vikten och vad jag gör. Min häst är så känslig att jag ofta kan ge motstridiga hjälper utan att veta det

Dessutom tar hon gärna egna initiativ när något är roligt och vill ligga före, så det är urviktigt att ha henne på hjälperna och inte börja träna byten innan för det blir pannkaka och hon hetsar upp sej och byter bara jag andas
Så mitt enda tips är att inte frestas att börja byta innan man har alla grunderna klara så att hästen verkligen följer hjälperna även i galopp och man kan kontrollera stegen och få svar och känna att den är på ytter så att det blir tydligt byte av sida.
Och sånt finns ju massor av övningar för, sidvärts, ställa om på volt, övergångar förstås, ja allt sånt

När man sen ska byta är hästen i bästa fall bra framme och då gäller det bara att checka av innan att den verkligen är kvar på ytter, sen byta ytter och sitta om!
Låter lätt och det är det när man har hästen där, men att få den
dit är svårt och det är jag den första att erkänna

Om min stretar emot på nån sida så är det ingen idé att byta för då blir det inte bra i alla fall.
Jag måste växla mycket mellan övningar i galopp för att hon ska lära sej vänta på vad det blir och inte ligga före, och det är otroligt svårt, galoppen är allra svårast att jobba henne i, faktiskt.